Jump to content
IGNORERAD

Vad åt Ni idag? Bildtråd.


Swemag

Recommended Posts

Onsdag är en dag som går i njutningens tecken!

3b8dc5c26a40b3cdf65e3a25eb651000.jpg

Men du får ju lite ljuspunkter ibland, den där babyosten är inte fy skam :good:

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

ikväll tog vi en promenad till two lions!

 

vi har inte varit där förut men många har ju öst beröm över deras pizzor, o det är bara att hålla med!

 

vi tog varsin quattro stagione men jag toppade min med gorgonzola...fantastiskt gott!  :nyam: 

 

post-6750-0-84573900-1421251102_thumb.jp

 

post-6750-0-86106500-1421251109_thumb.jp

 

eftersom frugan älskar raggmunk o jag är mycket förtjust i fläsk med löksås så är det troligt att vi återkommer på lunch på tisdag när det serveras!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

ikväll tog vi en promenad till two lions!

vi har inte varit där förut men många har ju öst beröm över deras pizzor, o det är bara att hålla med!

vi tog varsin quattro stagione men jag toppade min med gorgonzola...fantastiskt gott! :nyam:

attachicon.gifIMG_5643.JPG

attachicon.gifIMG_5644.JPG

eftersom frugan älskar raggmunk o jag är mycket förtjust i fläsk med löksås så är det troligt att vi återkommer på lunch på tisdag när det serveras!!!

Tycker jag absolut ni ska [emoji1]
Link to comment
Dela på andra sajter

Dagens dilliga lunch.

 

Bara för mej och kanske en liten smakbit till hundarna som ligger precis på köksgränsen och viftar på svansen när jag kockar. De får inte gå in i köket, vilket de vet.

 

 

 

post-5702-0-77376400-1421307400_thumb.jp

Hemgravad färsk norsk med dillstuvade potäter och 'MPR-gurka'. Rackarns gott.

 

 

post-5702-0-22871600-1421307420.jpg

Så här ser kärenga ut när jag kokar något med dill.

 

 

 

Oscar.

Link to comment
Dela på andra sajter

I dag besökte jag Brauhaus,  second rd.  Pattaya.

 

post-3602-0-08341500-1421308170_thumb.jp

 

De har ju ganska lika menu som Domicil. 

 

post-3602-0-94376000-1421308202_thumb.jp

 

Och först en välkyld dryck och fincigg.

 

post-3602-0-90996300-1421308353_thumb.jp

 

Först in salladen.

 

post-3602-0-89882300-1421308417_thumb.jp

 

Och så löksoppan som faktiskt var ganska god.

 

post-3602-0-76759000-1421308469_thumb.jp

 

Och huvudrätten, Tattar Schnitzel, med stekta potäter.  Den var väl ingen höjdare direkt, kanske under medelmåtta t.om.

 

post-3602-0-80469100-1421308649_thumb.jp

 

Men det som liksom lyfte måltiden var en riktigt söt servitris.

 

post-3602-0-32584700-1421308688_thumb.jp

 

Och till sist, ett litet varningens ord.  En mycket smal trappa vid utgången,  och dessutom inga ledstänger.

Där skall man definitvt inte se upp utan titta gärna nedåt.

 

post-3602-0-69735600-1421308842_thumb.jp

 

 

 

 

"Panomies ei paljo puhuu, hän panoo vaan": Rosvoritari.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fortsätter med kvällsmackorna när jag ändå är inne och pladdrar i mattråden.  Kvällsmackor skulle man kunna skriva många sidor om, men jag skall försöka fatta mig kort.

 

Redan tidigt i morse blev det en promenad till Foodland.

 

post-3602-0-16613700-1421314250_thumb.jp

 

Där inhandlades en tub Kalles Rom Creme.  Och priset (131 THB ) hade de lagt rakt i nyllet på Kalle.

 

post-3602-0-32637200-1421314338_thumb.jp

 

Nu i eftermiddag så gick sista skivorna av Malax limpan mot sin undergång, men enligt uppgift anländer Concern chefen i morgon och han brukar ha med sig rågbröd, annars vet jag inte vad jag skall göra av gravlaxen som beräknas vara klar i morgon förmiddag.

 

post-3602-0-28140300-1421314503_thumb.jp

 

Inte kanske det snyggaste upplägget, men äggen är i alla fall skivade på längden för att täcka upp hela skivan av Malax limpan.

 

post-3602-0-43782400-1421314595_thumb.jp

 

Blir nog gott i kväll som omväxling till ägg och anjouvis.  Btw.  Kollade i morse priset på anjouvis på Foodland,  149 THB/ 50 gr.  för den billigaste varianten och 198 THB/ 50 gr. för den dyraste, ganska högt kilopris alltså.

 

"Panomies ei paljo puhuu, hän panoo vaan": Rosvoritari.

Link to comment
Dela på andra sajter

till lite efterdagensshoppingturmat åt frugan nudelsoppa o lite hoi.

 

post-6750-0-45420700-1421320578_thumb.jp

 

medans jag efter en stund på stranden tog in en moo namtok med ris..fantastiskt gott med en leo till!  :nyam:

 

post-6750-0-25228400-1421320660_thumb.jp

 

om en stund ska vi hälsa på en god vän på lite ost o vin!  :54: 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

dagens frukost...jättegott!

 

Njae brödet var väl inte fantastiskt gott he he

Men det är väl inte samma som våran anjovis i Sverige??

Link to comment
Dela på andra sajter

Njae brödet var väl inte fantastiskt gott he he

 

 

nä, hade varit betydligt godare med ett fullkornsbröd, det var därför jag skrev jättegott o inte fantastiskt gott!  :wink: 

Link to comment
Dela på andra sajter

till lite efterdagensshoppingturmat åt frugan nudelsoppa o lite hoi.

 

attachicon.gifIMG_5649.JPG

 

medans jag efter en stund på stranden tog in en moo namtok med ris..fantastiskt gott med en leo till!  :nyam:

 

attachicon.gifIMG_5650.JPG

 

om en stund ska vi hälsa på en god vän på lite ost o vin!  :54: 

Ta och pallra er hem nu så att man slipper bli så avundsjuk varenda dag på era mat och nöjesbilder.  :giggle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Njae brödet var väl inte fantastiskt gott he he

Men det är väl inte samma som våran anjovis i Sverige??

 

Ingen aning, det stod skrivet på utrikiska och den dyrare var inlagd i olivolja.  Kan inte tänka mig att den är i närheten av Grebbestad eller Abbas.  Det skall jag faktiskt testa någon gång,  men just nu är tillgången på nordisk anjouvis mycket god så det får ev. bli efter midsommar.  Men jag skall absolut testa den.

"Panomies ei paljo puhuu, hän panoo vaan": Rosvoritari.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grupp-ledare

  • photo-thumb-5585.jpg?_r=1410991478
  • Aktiv medlem
  • bullet_black.pngbullet_black.pngbullet_black.pngbullet_black.pngbullet_black.pngbullet_black.pngbullet_black.pngbullet_black.pngbullet_black.pngbullet_black.png
  • 18 535 inlägg
54 053

Inlagd 50 minuter sen

ellim63, on 15 Jan 2015 - 07:51, said:snapback.png

dagens frukost...jättegott!

 

Njae brödet var väl inte fantastiskt gott he he

 

Har mitt bakery Nohntamburi med skitgo mörkt bröd  nästan som kavring!!!

 

post-4567-0-51812500-1421325053.jpg

Ändrades av svampen

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen aning, det stod skrivet på utrikiska och den dyrare var inlagd i olivolja. Kan inte tänka mig att den är i närheten av Grebbestad eller Abbas. Det skall jag faktiskt testa någon gång, men just nu är tillgången på nordisk anjouvis mycket god så det får ev. bli efter midsommar. Men jag skall absolut testa den.

Den smakar tydligen bara salt enl uppgift[emoji1]
Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen aning, det stod skrivet på utrikiska och den dyrare var inlagd i olivolja.  Kan inte tänka mig att den är i närheten av Grebbestad eller Abbas.  Det skall jag faktiskt testa någon gång,  men just nu är tillgången på nordisk anjouvis mycket god så det får ev. bli efter midsommar.  Men jag skall absolut testa den.

 

Utanför scandinavien..Ansjovis som livsmedel

Ansjovis är en familj (Engraulidae) av små, vanligt saltvatten foderfisk. Det finns 144 arter i 17 släkten, som finns i Atlanten, Indiska och Stilla havet. Ansjovis brukar klassas som en fet fisk. [1] De är små, gröna fiskar med blå reflexer på grund av en silver longitudinell rand som löper från basen på stjärtfenan. De sträcker sig från 2 centimeter (0,79 tum) till 40 centimeter (16 tum) i vuxna längd, [2] och kroppsform är variabel med slankare fisk i nordliga populationer.

En traditionell metod för bearbetning och konservering av ansjovis är att gut och salt dem i saltlake, låta dem mogna, och sedan packa dem i olja eller salt. Detta resulterar i en karakteristisk stark smak och köttet vänder djupa grå. Inlagd i ättika, som med spanska Boquerones en vinagre, ansjovis är mildare och köttet behåller en vit färg. Under romartiden, ansjovis var basen för den jästa fisksås garum. Garum hade en tillräckligt lång hållbarhet för långväga handel, och producerades i industriella mängder. Ansjovis också äts råa som ett afrodisiakum. [3] Idag används i små mängder för att smaksätta många rätter. På grund av den starka smaken, de är också en ingrediens i flera såser, inklusive Worcestershire sås, remouladsås och många fisksåser, och i vissa versioner av Café de Paris smör. För hemmabruk är ansjovisfiléer förpackade i olja eller salt i små burkar eller burkar, ibland rullade runt kapris. Ansjovis pasta finns också, som är ansjovis väsen. Fiskare använder ansjovis som bete för större fiskar, som tonfisk och havsabborre.

 

 

 

 

Scandinavisk så kallad

 

Ansjovis (fiskkonserv)[redigera | redigera wikitext]

Från Wikipedia
 
Hoppa till: navigering, sök
250px-Ansjovissm%C3%B6rg%C3%A5sar.jpg
 
Smörgåsar med ansjovisfiléer

Ansjovis är en fiskkonserv som i skandinaviska länder oftast görs av skarpsill. Den äkta fisken ansjovis säljs under namnet sardell.

Skarpsillen förekommer i Sverige vid Bohuskusten och i Östersjön. Den fångas när den är 11–13 cm lång, saltas, läggs in och kryddas på ett speciellt sätt, bland annat med kanel, svartpeppar, kryddpeppar, lagerblad, kryddnejlika, spansk humle (oregano), kardemumma och sandelträ. Ansjovis uppfanns av salteriägaren Gustav Andersson i mitten av 1800-talet. Den tillverkades vid Dorthes Konservfabrik Fjällbacka, i fiskeläget Fjällbacka som ligger i Bohuslän.

Ansjovis kan ätas som pålägg eller användas för att ge smak åt maträtter etcetera, bland annat i Janssons frestelse och i leverpastej. Ansjovis används också som garnityr, till exempel till wienerschnitzel tillsammans med kapris.

Ändrades av Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Den smakar tydligen bara salt enl uppgift[emoji1]

 

Ta det lugnt sipen här blir det äkta.

 

Med vänlig hälsning FANTASY

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...