Jump to content
IGNORERAD

Vad åt Ni idag? Bildtråd.


Swemag

Recommended Posts

Blev en hämt pizza igår kväll  😉

20230310_204050.jpg

 Alkohol löser inga problem, men det gör å andra sidan inte mjölk heller...

Link to comment
Dela på andra sajter

774E138F-C1B4-4FC7-BF31-1E9CD71F313E.thumb.jpeg.79efd0269e6583c44cc2c1c68f72267e.jpeg

 

Grillat hos Williams mormor

 

enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Ryggbiff med löksky fick det bli till lunch idag 😉

20230311_144256.jpg

20230311_140229.jpg

 Alkohol löser inga problem, men det gör å andra sidan inte mjölk heller...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Fish and chips

20230311_154405.thumb.jpg.3aef8c913dc04ab8d4c2562c2ebbdb23.jpg

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn
11 timmar sedan, skrev Fredman:

”Skillnaden är att istället för att fästa hängkroken i hälsenan sticker man in den i bäckenhålan och fäster den i bäckenbenet.  Musklerna i bakdelen och de stora ryggmusklerna sträcks ut på ett effektivare sätt och drar inte ihop sig så kraftigt när rigor mortis inträder. Det finns ett antal undersökningar om bäckenhängning som gjorts vid SLU (Sveriges lantbruksuniversitet). Då har det handlat om nötboskap, men man tror där att resultatet mycket väl kan vara överförbart på vilt.

Såhär ligger det till. Köttet blir mörare av att hänga i bäckenet, i alla fall till en början. Effekten av bäckenhängning är störst under de första dygnen, sedan närmar sig metoderna varandra och skillnaden jämnas delvis ut. Det som händer är att köttet tidigt i processen möras snabbare om det hängs i bäckenet. Ytterligare en effekt är att vätskeförlusten blir något mindre.”

 

Helt rätt där Fredman.....:thumbsup:

Dock tycker jag att det är lite falsk marknadsföring (även om det är sant att det bäckenmörats), då effekten på oxfilén är i stort sett obefintlig...

Största effekten får man på ryggbiffen (som kan vara lite "träig" ibland) samt på rostbiffen....

Anledningen till att man inte bäckenmörar allt kött, är att det är allt för kostsamt för kött som inte är av premiumkvalitet (då kan man ta ordentligt betalt) iom att det dels tar det allt för stor plats i kylen om man hänger bakparten i bäckenet istället för hälsenan samt att styckningsprocessen blir mer komplicerad då man måste hänga om bakparten i hälsenan igen, annars blir det alldeles för svårt att stycka....

 

 

Hoppas filén smakade gött herr Fredman.....

Aldrig helt fel med en bra oxfilé.....:thumbsup: :nyam:

Vad blev det för tillredning och tillbehör?

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Enis:

6E2D4DCE-C199-4FBA-A628-7D8419B3F821.thumb.jpeg.de63c1f206e5e195c7a33f4b1a220e88.jpeg

 

enis

Du verkar då haft fullt upp med att fixa allt detta. Nu är du värd ett par 🍺🍺

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
13 minuter sedan, skrev Kötthandlarn:

 

Helt rätt där Fredman.....:thumbsup:

Dock tycker jag att det är lite falsk marknadsföring (även om det är sant att det bäckenmörats), då effekten på oxfilén är i stort sett obefintlig...

Största effekten får man på ryggbiffen (som kan vara lite "träig" ibland) samt på rostbiffen....

Anledningen till att man inte bäckenmörar allt kött, är att det är allt för kostsamt för kött som inte är av premiumkvalitet (då kan man ta ordentligt betalt) iom att det dels tar det allt för stor plats i kylen om man hänger bakparten i bäckenet istället för hälsenan samt att styckningsprocessen blir mer komplicerad då man måste hänga om bakparten i hälsenan igen, annars blir det alldeles för svårt att stycka....

 

 

Hoppas filén smakade gött herr Fredman.....

Aldrig helt fel med en bra oxfilé.....:thumbsup: :nyam:

Vad blev det för tillredning och tillbehör?

Tillbehör var som du kan se på inlägget innan, hemlagad bea och hasselbackspotatis. På nötkött har jag enbart salt och svartpeppar samt lite vitlök i pannan. 
Vill inte kalla det falsk marknadsföring då man är tvungen att hänga hela djuret på samma sätt även om påverkan blir mindre på filén. Det smakade fantastiskt mört var bara förnamnet, blir svårt att toppa ikväll även att jag har lite röding som marineras i Yuzo juice just nu. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fredman:

Tillbehör var som du kan se på inlägget innan, hemlagad bea och hasselbackspotatis. På nötkött har jag enbart salt och svartpeppar samt lite vitlök i pannan. 
Vill inte kalla det falsk marknadsföring då man är tvungen att hänga hela djuret på samma sätt även om påverkan blir mindre på filén. Det smakade fantastiskt mört var bara förnamnet, blir svårt att toppa ikväll även att jag har lite röding som marineras i Yuzo juice just nu. 

Dom har en obemannad butik vid E22, kanske det var där du handlade. 

 

Jag noterar att du äter bra varje dag, du och Peolito håller höjd. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
6 minuter sedan, skrev Nicholas:

Dom har en obemannad butik vid E22, kanske det var där du handlade. 

 

Jag noterar att du äter bra varje dag, du och Peolito håller höjd. 

 

Stämmer bra, tidigare låg där Skönero  som också producerade bra kött men när de öppnade massa butiker gick i konkurs. I fd. Ägarnas hus ligger idag ett b & b. 

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Lördagsmyset serverades i biblioteket..

 

DSC_9709.thumb.JPG.0bf6f962982d4b217b5b54531c607a78.JPG

 

Blomkvasten frugan fick på kvinnodagen är fortfarande vacker! 💕

 

DSC_9707.thumb.JPG.8c843c00ef66f480ddff76bb998af082.JPG

 

Räkor med romsås och vitlöksbröd till mig och till frugan ris, grönfoder och en chilistark dip..

 

DSC_9708.thumb.JPG.c4bd064a82513c878635d0c38975de5e.JPG

 

Underbart, fantastiskt gott, Tack för att vi finns! 💕

Link to comment
Dela på andra sajter

A8AE0D06-FFC8-42FC-87FA-BE0EDF0CCBCD.thumb.jpeg.257721dc61ab5d1e6fe9ed7cc864603a.jpeg

 

Några färskkorvar och västerbottencreme samt finsk senap

 

 

enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Peolito:

Schnitzel von Lidl

4120BD14-DF7F-4B53-8B63-A4508DF71A02.jpeg

Det ser mörkt ut på Lidls avbytarbänk...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Alla korvars dag, eller Korvens dag, infaller alltid den 12 mars. Dagen är instiftad av Korvakademien som grundades 1991 och syftet är att verka för god och bra korv i alla sammanhang.

20230312_121940.thumb.jpg.622770ba9f4be52b0742059c138dab2c.jpg

 

20230312_122124.thumb.jpg.4f7737fcf2302f7fe32848c9152a2b6c.jpg

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev 65Selander:

Sitter nästan hemma med...

 

20230312_011015.jpg

Glömde skriva kebab x 2

Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn

Fick ett sådant jäkla hamburgarsug utan dess like, så jag malde lite högrev och samtidigt hackade jag ned lite cheddar i färsen och blandade runt...

Tillsammans med silverlök, tomat bacon, bostongurka samt en egenproducerad dressing, 

Kommer bli matkoma ikväll....😁

16786435169187413354815222892844.thumb.jpg.0eadf4a0aaa6acbbf86ede49e34ee863.jpg

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...