Jump to content
IGNORERAD

Vad åt Ni idag? Bildtråd.


Swemag

Recommended Posts

Chili con carne 😋

IMG_20200811_124603.thumb.jpg.3a547d9ec5af3810e38fab0e165e37da.jpg

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Dagens jobblunch på Matbiten i Länna

 

Gillar deras öppettider !

 

 

20200811_095723738_iOS.jpg

matbiten.jpg

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Tallviking:

Dagens jobblunch på Matbiten i Länna

 

Gillar deras öppettider !

 

 

20200811_095723738_iOS.jpg

matbiten.jpg

 

Såg inte så färgglatt ut. Kunde du inte fått chefen att bjuda på något trevligare på en jobblunch. 

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev samet:

 

Såg inte så färgglatt ut. Kunde du inte fått chefen att bjuda på något trevligare på en jobblunch. 

Jobblunch får man betala själv och just nu är flera restauranger i området där jag bor semesterstängda så man får köra "Kajsa Varg"-principen

 

Inte lika många att välja på här hemma som om man jobbade inne på kontoret och efter 5 månader blir man less på det mesta

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Tallviking:

Jobblunch får man betala själv och just nu är flera restauranger i området där jag bor semesterstängda så man får köra "Kajsa Varg"-principen

 

Inte lika många att välja på här hemma som om man jobbade inne på kontoret och efter 5 månader blir man less på det mesta

 

Okay, då missförstod jag.

 

Jobblunch för mig är när man "jobbar" på lunchen, du brukar min arbetsgivare eller leverantör bjuda. 

 

När jag äter lunch på en vanlig jobbdag och jag själv betalar lunchen så brukar jag benämna den just så, som en vanlig lunch och inte en jobblunch. 

 

My bad. 

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev samet:

 

Okay, då missförstod jag.

 

Jobblunch för mig är när man "jobbar" på lunchen, du brukar min arbetsgivare eller leverantör bjuda. 

 

När jag äter lunch på en vanlig jobbdag och jag själv betalar lunchen så brukar jag benämna den just så, som en vanlig lunch och inte en jobblunch. 

 

My bad. 

Jobbar man statligt är det extremt ovanligt med en gratis lunch Och får men en sådan måste man ta upp det som en förmån och får löneavdrag så man väljer alltid att betala själv så man slipper redovisningsarbetet

 

för mig finns alternativen jobblunch (när jag jobbar) eller lunch (när jag inte jobbar)

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Junior önskade kyckling burgare idag, snoddes ihop med diverse goda tillbehör bl.a. bacon, avocado, sourcreme pepper dressing plus lite annat som kändes rätt.73AA7693-FCF8-4CD2-A3B6-B003FB0F6DD4.thumb.jpeg.7e837d0fca6bfd2ddd638d25a17e392f.jpeg3869953D-39CC-4E01-BD36-73D9F38AC0CB.thumb.jpeg.54fcee6c06600ebc433fd1134be3a65b.jpeg5CC5D5C1-EF48-4CB0-A330-62BB5FA20766.thumb.jpeg.243ecd13a235c39a40f076fafdc830af.jpeg

7D9B0FE1-9C14-47FE-A6FC-481BDCDCA832.thumb.jpeg.37e1d1e8e73407862bdd03a1f3c145b4.jpegAD05985B-3B7A-4E0E-BFD8-BDCBB4D00673.thumb.jpeg.a504674a974145fe0175ed9be85b9f8a.jpeg412B85E2-205A-44AE-A251-F34ABE052865.thumb.jpeg.f832d6415fb1617a341d788bba8421a5.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

Rester 

IMG_20200812_130318.thumb.jpg.a8446a53d5891def538ea6efabe57e07.jpg

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Igår firade vi frugan på hennes födelsedag med smörgåstårta från Smörgåsbutiken...Fantastiskt gott och trevligt! ❤️🇸🇪🇹🇭🌹🙏

 

DSC_1501.thumb.JPG.e5dd966c73802bd966be3fe80f24ada3.JPG

 

DSC_1503.thumb.JPG.5c4f727d4ea8fd800948897e2fe105a6.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-08-11 at 17:14, skrev Tallviking:

Jobbar man statligt är det extremt ovanligt med en gratis lunch Och får men en sådan måste man ta upp det som en förmån och får löneavdrag så man väljer alltid att betala själv så man slipper redovisningsarbetet

 

för mig finns alternativen jobblunch (när jag jobbar) eller lunch (när jag inte jobbar)

Visst gäller väl förmånsbeskattningen oavsett om man jobbar statligt eller privat? Finns dock undantag vid bland annat kurs/konferens där du säker också får lunch.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev samet:

En riktig jobblunch (uppdragsgivaren betalade) i Täby.

 

20200812_113803.jpg

Du förmånsbeskattas väl? ;)

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev Mankan:

Du förmånsbeskattas väl? ;)

Nej. För en jobblunch (arbetslunch) är inte en förmån som faller under represenationsreglerna utan den faller under arbete/kurs/konferens som du nämnde ovan. Dessa är inte en förmån. 

 

Avdragsgill representation finns inte längre, så nu för tiden blir man inte bjuden på lunch längre utan man blir kallad till ett lunchmöte. 

 

Varken den gamla representationen eller arbetslunchen har varit föremål för förmånsbeskattning, så här blandar du ihop det med något annat. 

 

Om arbetsgivaren dagligen bjuder på frukost/lunch/middag är det en förmån men vid enstaka tillfällen är det inte en förmån. 

 

Men i samband med att avdragsgill represenatation togs bort minskade helt klart bjudluncherna. Fortfarande ingen förmån men arbetsgivaren skall nu betala bolagsskatt på kostnaden. Därav arbets/kurs/konferens-lösningen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev samet:

Nej. För en jobblunch (arbetslunch) är inte en förmån som faller under represenationsreglerna utan den faller under arbete/kurs/konferens som du nämnde ovan. Dessa är inte en förmån. 

 

Avdragsgill representation finns inte längre, så nu för tiden blir man inte bjuden på lunch längre utan man blir kallad till ett lunchmöte. 

 

Varken den gamla representationen eller arbetslunchen har varit föremål för förmånsbeskattning, så här blandar du ihop det med något annat. 

 

Om arbetsgivaren dagligen bjuder på frukost/lunch/middag är det en förmån men vid enstaka tillfällen är det inte en förmån. 

 

Men i samband med att avdragsgill represenatation togs bort minskade helt klart bjudluncherna. Fortfarande ingen förmån men arbetsgivaren skall nu betala bolagsskatt på kostnaden. Därav arbets/kurs/konferens-lösningen. 

För det först var mitt fråga ställd med glimten i ögat. Jag vet ju inte vad det var för lunch du var på. Sedan vet jag inte om jag blandar ihop något eftersom jag i princip inte påstått något annat än att samma skattemässiga regler gäller privat som statsanställd. Såvida jag inte har fel där.

 

Jag är inte påläst i ämnet utan går mer på vad jag då och då fått information av främst från min arbetsgivare. Om man har en representationslunch är det som du säger säkert inte förmånsbeskattad men om jag tillsammans med min uppdragsgivare/uppdragstagare i samband med en sammankomst tillsammans går och äter lunch och blir bjuden är det kanske egentligen inte representation. Däremot kan det snarare bli fråga om eventuell muta men knappast för enstaka lunch.

 

Enligt sidan nedan finns en del undantag. Att enstaka tillfällen skulle höra till undantag om skattereglerna är jag dock tveksam till.

https://www.foretagande.se/foretagsekonomi-rad/kostformaner

 

Fria måltider utan kostförmån

Som nämndes i inledningen av artikeln uppstår inte kostförmån i vissa fall - även om arbetsgivaren betalar måltiden. Exempel på situationer är:

Fri frukost på hotell vid övernattning på annan ort

Fri kost på allmänna transportmedel

Måltid vid representation

Måltid vid intern kurs/konferens

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...