Jump to content
IGNORERAD

Vad åt Ni idag? Bildtråd.


Swemag

Recommended Posts

En högrevsburgare på värdshuset i Sandhamn

 

 

6059B603-93D5-4167-9514-34F2C58135E4.jpeg

FFE9CF75-209F-483A-92DA-DC2799EE6F2F.jpeg

23015657-B5AC-4E3D-B690-24575A07DF6F.jpeg

9A6D4479-50EA-448D-939A-6F334D287791.jpeg

718AEC5E-18EE-4A11-A4BF-2B8D5B678436.jpeg

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

En söndagsfrulle av det enklare slaget.

Hittade en tub räkost som det gick att få ur en klatt samt en gurksnutt som skivades tunt så det ser mycket ut.

20200719_091733.thumb.jpg.8963daa7a732f4905a38102b92eff44e.jpg

 

Morgontemperaturen rätt ok i alla fall.

20200719_091901.thumb.jpg.a519799590ef346ea4b5b3471e69e6bc.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Årets första smörstekta kantareller med tillbehör

IMG_20200719_153622.thumb.jpg.4718b349f9d2aeaa5c918ac639505315.jpg

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Till söndagsmiddag serverades falukorv i ugn med gul lök, tomat, senap och chilisås +riven ost uppepå.. fantastiskt gott! 😋

 

DSC_1361.thumb.JPG.90e321f4cafdeb950cabbbc2a16747d4.JPG

 

DSC_1362.thumb.JPG.51c4b1f9b95abb2ac86e1c4863e5be96.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn
9 timmar sedan, skrev samet:

 

Håll dig hemmavid... generellt sett är kebaben bättre i Götet... när man passerat Jönköping blir det alldeles för ofta som "kebab" är pressade köttrester i remsor istället för riktiga bitar av kött. 

 

Dock finna det såklart undantag även i Stockholm. MOAS gör goda grejer, så även Palmyra. 

 

Finns säkert ett dussin ställen till men dessa två har jag provat. 

 

Men generellt så går det en gräns på tvären genom Sverige där "kebab" är remsor och kebabsåsen inte längre är krämig och vit utan vattnig tomatsås. 

 

Laxå är ett bra stopp på kebabresan genom Sverige också.

I sak har du väl rätt när det gäller oss som gillar Gyros som är grillat helt kött på ett spett oftast av fläskkött (men ibland lamm) men själva ordet kebab är ett samlingsord för grillat kött på ett spett........

 

Vad gäller de s.k. "remsorna av pressade köttremsor", så kan jag väl säga att det är inte är några som helst köttrester (vad det nu betyder) i dessa kebaber......

Det som produceras här i Sverige består av köttfärskött, blandat med lite nöttalg, för att få en bra fetthalt och därmed smak + kryddor.........

Egentligen ingen skillnad från de råvarorna till hamburgare som Max, McDonalds har i sin svenska meny.........

Man kan ju diskutera smaken men det är verkligen inga "restprodukter".........

 

Det jag gillade med M.o.a.s när jag läste deras meny, var att de verkade ha en jäkligt juste Gyros med ett egenbakat bröd, vilket jag sällan smakat i Götlabörg utan bara de vanliga "prefabricerade".......

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Kötthandlarn:

I sak har du väl rätt när det gäller oss som gillar Gyros som är grillat helt kött på ett spett oftast av fläskkött (men ibland lamm) men själva ordet kebab är ett samlingsord för grillat kött på ett spett........

 

Vad gäller de s.k. "remsorna av pressade köttremsor", så kan jag väl säga att det är inte är några som helst köttrester (vad det nu betyder) i dessa kebaber......

Det som produceras här i Sverige består av köttfärskött, blandat med lite nöttalg, för att få en bra fetthalt och därmed smak + kryddor.........

Egentligen ingen skillnad från de råvarorna till hamburgare som Max, McDonalds har i sin svenska meny.........

Man kan ju diskutera smaken men det är verkligen inga "restprodukter".........

 

Det jag gillade med M.o.a.s när jag läste deras meny, var att de verkade ha en jäkligt juste Gyros med ett egenbakat bröd, vilket jag sällan smakat i Götlabörg utan bara de vanliga "prefabricerade".......

Tar en promis dit vid lunch någon dag i veckan vart så sugen på att prova den också!!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tog en tur till greven och brände lite färska pensionspengar.

Wienerkorv med riktigt vattepistolskinn, sån där som det kan skvirta lite om när man sätter tänderna i den.

Skagensallad och Jonnys sötstarka passade perfekt till.

Och en läsk förståss. 

20200719_141340.thumb.jpg.028394ebce6ade122b593482f82ac482.jpg

 

Behövde inte långkalsonger idag heller.

20200719_141356.thumb.jpg.c4aaad06b27aa5254e5f72316aa55258.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn

Lite blandat grönsaker å kött med de diverse vanliga thaismakerna (ostronsås, fisksås soya och annat jag hade tillgängligt).......

A men det gick ju ner iaf........:nyam:

DSCN2345.thumb.JPG.9cac158516ef71a747719fca07b6a423.JPG

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Kötthandlarn:

I sak har du väl rätt när det gäller oss som gillar Gyros som är grillat helt kött på ett spett oftast av fläskkött (men ibland lamm) men själva ordet kebab är ett samlingsord för grillat kött på ett spett........

 

Vad gäller de s.k. "remsorna av pressade köttremsor", så kan jag väl säga att det är inte är några som helst köttrester (vad det nu betyder) i dessa kebaber......

Det som produceras här i Sverige består av köttfärskött, blandat med lite nöttalg, för att få en bra fetthalt och därmed smak + kryddor.........

Egentligen ingen skillnad från de råvarorna till hamburgare som Max, McDonalds har i sin svenska meny.........

Man kan ju diskutera smaken men det är verkligen inga "restprodukter".........

 

Det jag gillade med M.o.a.s när jag läste deras meny, var att de verkade ha en jäkligt juste Gyros med ett egenbakat bröd, vilket jag sällan smakat i Götlabörg utan bara de vanliga "prefabricerade".......

Vi får ta en tur jag och du till Oscars i Kungälv. De bakar egna bröd och är magiskt. 

 

200g ost/bacon/piri-piri burgare i deras egna hamburgerbröd... mmm... mmm... mmm... det är grejer det! 

 

Jag är medveten om att det är spår av kött i remsorna, men när det blivit malt så många gånger att det blivit en homogen smet har jag lite svårt för att kalla det kött. Har samma problem med korv som är helt "slät"... undantaget falukorv... men typ Denniskorv är för mig också en restprodukt. 

 

Har man tagit en bit kött av en gris eller ko behöver man väl inte mala den till oigenkännerlighet och sedan krydda den och därefter forma den till önskad form. Låt biten var i mindre bitar, låt lite fibrer, struktur och konsistens vara kvar... 

 

Det är min åsikt. Men alla får tycka som de själva vill... vi lever i ett fritt land. 

 

Apråpå kött på spett... vi får ta en middag på Brasa när de öppnar igen... för jäkla gött!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn
16 timmar sedan, skrev samet:

Vi får ta en tur jag och du till Oscars i Kungälv. De bakar egna bröd och är magiskt. 

 

200g ost/bacon/piri-piri burgare i deras egna hamburgerbröd... mmm... mmm... mmm... det är grejer det! 

 

Jag är medveten om att det är spår av kött i remsorna, men när det blivit malt så många gånger att det blivit en homogen smet har jag lite svårt för att kalla det kött. Har samma problem med korv som är helt "slät"... undantaget falukorv... men typ Denniskorv är för mig också en restprodukt. 

 

Har man tagit en bit kött av en gris eller ko behöver man väl inte mala den till oigenkännerlighet och sedan krydda den och därefter forma den till önskad form. Låt biten var i mindre bitar, låt lite fibrer, struktur och konsistens vara kvar... 

 

Det är min åsikt. Men alla får tycka som de själva vill... vi lever i ett fritt land. 

 

Apråpå kött på spett... vi får ta en middag på Brasa när de öppnar igen... för jäkla gött!

 

I det ärendet håller jag helt och hållet med dig och jag har inte försvarat behandlingen av råvaran.....

Behandlar man inte råvaror på ett bra sätt, så blir slutresultatet aldrig bra....

Gillar själv inte nötkebaben men det jag vände mig mot var väl att det lät som om det nästintill skulle vara avfall som råvara, vilket det inte är....

Man kan ju ha den bästa hjortsadeln i världen till sitt förfogande (inte till kebab givetvis :giggle:) men behandlar man inte råvaran rätt, så blir det skit......

 

Personligen vill jag ha min kebab med fläskkarré (Gyros egentligen) men jag tycker kvalitén har sjunkit så mycket......

Nu för tiden verkar det som om man använder likadana kryddor i både nötkebab och fläskkebab, vilket är fel.....

Fläskkebaben borde smaka mer som den gjorde förr, d.v.s. lite åt det grekiska hållet och inte kryddat som nötkebaben som har ursprung från mellanöstern och därmed en hel del spiskummin......

 

Både kebab och pizza har blivit för tråkigt nu för tiden, då allt verkar smaka likadant.....:ledsen:

 

Oscars i Kungälv hade jag glömt bort helt och hållet........

Sinnessjukt bra var det senast jag var där men det var längesedan nu (strax innan Jesus gick på vattnet) men måste testa igen....

Blir ju billigare än att åka till Sthlm iaf.......:giggle:

 

Brasa öppnar 26:e augusti igen.....

Har aldrig varit där men väl värt ett besök verkar det som.....

 

Sköt om dig.....:thumbsup:

 

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

59 minuter sedan, skrev samet:

Strax blir det tjaislafs i låda...

 

20200720_174531.jpg

Sen badkar???

Link to comment
Dela på andra sajter

Chrille Columbus
22 timmar sedan, skrev Kötthandlarn:

I sak har du väl rätt när det gäller oss som gillar Gyros som är grillat helt kött på ett spett oftast av fläskkött (men ibland lamm) men själva ordet kebab är ett samlingsord för grillat kött på ett spett........

 

Vad gäller de s.k. "remsorna av pressade köttremsor", så kan jag väl säga att det är inte är några som helst köttrester (vad det nu betyder) i dessa kebaber......

Det som produceras här i Sverige består av köttfärskött, blandat med lite nöttalg, för att få en bra fetthalt och därmed smak + kryddor.........

Egentligen ingen skillnad från de råvarorna till hamburgare som Max, McDonalds har i sin svenska meny.........

Man kan ju diskutera smaken men det är verkligen inga "restprodukter".........

 

Det jag gillade med M.o.a.s när jag läste deras meny, var att de verkade ha en jäkligt juste Gyros med ett egenbakat bröd, vilket jag sällan smakat i Götlabörg utan bara de vanliga "prefabricerade".......

Vilket kebabhak bakar inte sitt egna bröd? Blev lite paff bara för jag har aldrig fått nåt annat än egenbakat bröd när jag käkat kebab eller gyros. 

jag brukar beskriva gyros för dom som inte vet var det är att det är som kebab fast gott. Brukar köpa gyros  på en pizzarestaurang som heter matkällan de har bra mat men jag undviker sushin på det stället.

Åt mackor idag.Sen blir det väl lite pasta.😋

20200611_191711.jpg

Ändrades av Chrille Columbus
Missad bil och ett lite rörigt inlägg

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

A40903BD-8C31-4294-B44C-4E14C962801A.thumb.jpeg.c237ff32058a659515a903c850c253e3.jpeg
 

Inge större fel på pizzorna men coleslaw’n var Inge vidare

 

enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Enis:

A40903BD-8C31-4294-B44C-4E14C962801A.thumb.jpeg.c237ff32058a659515a903c850c253e3.jpeg
 

Inge större fel på pizzorna men coleslaw’n var Inge vidare

 

enis

Frågan är väl framförallt hur du kom på tanken att käka coleslaw till pizza...

Ändrades av Benriach

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Tycker det är lite bökigt att få in kebabpizzan i det nybakade pitabrödet 😀

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev samet:

Vi får ta en tur jag och du till Oscars i Kungälv. De bakar egna bröd och är magiskt. 

 

200g ost/bacon/piri-piri burgare i deras egna hamburgerbröd... mmm... mmm... mmm... det är grejer det! 

 

Jag är medveten om att det är spår av kött i remsorna, men när det blivit malt så många gånger att det blivit en homogen smet har jag lite svårt för att kalla det kött. Har samma problem med korv som är helt "slät"... undantaget falukorv... men typ Denniskorv är för mig också en restprodukt. 

 

Har man tagit en bit kött av en gris eller ko behöver man väl inte mala den till oigenkännerlighet och sedan krydda den och därefter forma den till önskad form. Låt biten var i mindre bitar, låt lite fibrer, struktur och konsistens vara kvar... 

 

Det är min åsikt. Men alla får tycka som de själva vill... vi lever i ett fritt land. 

 

Apråpå kött på spett... vi får ta en middag på Brasa när de öppnar igen... för jäkla gött!

Är wienerkorv OK för dig?

 

Emulsionskorv kan vara riktigt bra, tycker jag iaf.

 

MVH

 

 

 

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn

Lite nudelparabolproducerat......:giggle: :nyam:

DSCN2345.thumb.JPG.acaf82295547a6f9fe6b720c1c8684ce.JPG

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Benriach:

Frågan är väl framförallt hur du kom på tanken att käka coleslaw till pizza...

amerikat..... så tolkar lokala turken the american way å panpizza

 

enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Enis:

amerikat..... så tolkar lokala turken the american way å panpizza

 

enis

Tänkte kommentera den riktigt ”snygga” jänkarinredningen men struntade i det 🤣🤣🤣

Link to comment
Dela på andra sajter

En fantastisk leverpastejmacka till frukost.

20200720_090127.thumb.jpg.7300e71d19a8baa45a237eb7323239ba.jpg

 

Varmt och skönt på morgonen innan regnet kom.

20200720_090142.thumb.jpg.cc0d2a0eb3f1cc356a4fa9611cb7bb97.jpg

 

 

Dagens lunch blev lite mikromat, ärtsoppa uppkryddad med grovstark senap.

Falu rågrut med gammal (18 mån) prästost som tilltugg. Ingen punsch till för den har nån jäkel druckit ur.

 

20200720_143107.thumb.jpg.9861e615236a77baab9131aa80ed89ff.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Igår blev det triss i pizza bianco.. 

En med stenbitsrom och gräddfil, en med lufttorkad skinka och kantareller och en med gravad lax och limepicklad rödlök.. fantastiskt gott!

 

received_2375040799471557.jpeg.57825c924f7b516184ffa54142ccb4b2.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...