Jump to content
IGNORERAD

Nån som kan rekommendera en god ölkorv i Thailand


Tekkor

Recommended Posts

Finns ju en massa mat men inte hittat nån riktigt go ölkorv än, så ni som hunnit söka igenom landet (typ Baa) vad kan ni tipsa om.

Ändrades av Tekkor
Link to comment
Dela på andra sajter

Beror nog på smak också.

Finns massor av lokala korvar på marknader och längs vägar som har tryck i smaken.

Annars finns en del importerat på de ställen som har farangproduker.

Är väl lite som att rekomentera en riktigt god öl i Thailand, som inte finns enl. mina smaklökar. Bara dyra importer håller god klass.

Däremot gillar jag att dricka LEO. :haha:

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Någon riktigt bra finns nog inte, man kan ju skära vanlig Isaan korv i tunna skivor och ha till öl men det blir inte det samma.

Själv brukar jag faktiskt ta med mig lufttorkad Spansk, Italiensk och Tysk korv till Thailand, fördelen med denna är ju att den inte behöver förvaras kyld utan mår bäst i rumstemperatur, Thailändarna älskar denna korv till klibbris och öl, samma är det med min vän den Belgiske livvakten.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Själv brukar jag faktiskt ta med mig lufttorkad Spansk, Italiensk och Tysk korv till Thailand, fördelen med denna är ju att den inte behöver förvaras kyld utan mår bäst i rumstemperatur, Thailändarna älskar denna korv till klibbris och öl, samma är det med min vän den Belgiske livvakten.

Med vänlig hälsning isan lover

Jag skulle också älska den, om nån tog med sig det från utlandet.   :D     Skämt åsido, den korvtypen du pratar om är ju svindyr (i mitt tycke) här i Thailand och jag tror inte det är många thailändare som köper sådant själv. Inte snåla faranger typ mig själv heller.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag skulle också älska den, om nån tog med sig det från utlandet.   :D     Skämt åsido, den korvtypen du pratar om är ju svindyr (i mitt tycke) här i Thailand och jag tror inte det är många thailändare som köper sådant själv. Inte snåla faranger typ mig själv heller.

Hej

I Sverige kan man köpa riktigt bra korv billigt, men visst är den dyr i Thailand, men gillar den det gör dom, släkt och grannar är tokiga i detta.

Jag brukar inte släpa med mig mat till Thailand med detta är helt klart perfekt och speciellt med tanke på att dom inte behöver förvaras kylt vare sig under transport eller förvaring i Thailand.

Med vänlig hälsning isan lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Ja den enda Thai korven till öl skulle vara saikok Isaan i så fall , och den absolut bästa gör dom i Chaiyapum..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja den enda Thai korven till öl skulle vara saikok Isaan i så fall , och den absolut bästa gör dom i Chaiyapum..

eller sai oua,  o den absolut bästa görs i gnällbältet av frugan! :nyam:

Sai-Oua-(Grilled-Herb-Sausage).png

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst görs det korv i Isaan som är god men det är svårt att veta vem man skall köpa av då kvalité, smak och kötthalt skiljer mellan stånden efter vägarna.

Själv om jag vill äta något gott som tilltugg köper jag italiensk salami på Tesco Lotus eller BigC och dricker rödvin till, inte öl.

Börjar finns bra importerade viner numera till bra priser även i Chaiyaphum.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

eller sai oua,  o den absolut bästa görs i gnällbältet av frugan! :nyam:

Sai-Oua-(Grilled-Herb-Sausage).png

Det där kan man bara hålla med om  Tummenupp.thumb.jpg.3e9bdafa3de10342b82c

 

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller man sig till thailändska produkter så finns det väl ingen riktigt bra ölkorv. En variant av ölkorv som thailändarna brukar ha som tilltugg är naem. Tycker faktiskt att den fungerar riktigt bra som ölkorv. Fast den ger inte samma mersmak som en bra ölkorv. Vilket kan vara bra när man har övervikt. Eftersom det inte finns riktigt bra öl är ju problemet mindre än i Sverige där man vräker i sig både fantastisk bod öl och god ölkorv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bei Otto i Bangkok på Sukhumvit soi 20 hade innan ett eget charkuteri där det fanns god korv att inköpa-hade även ett bra bageri där man kunde köpa gott grovbröd.

Men stället bytte ägare för några år sedan och jag är inte säker på att det finns kvar i samma kvalité längre. Men det är ju bara att prova!

http://www.beiotto.com/delicatessen/

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Ett alternativ till ölkorv om man befinner sig på landet och är osäker på kvaliteten på den korv som finns är väl möjligtvis en ko eller buffetunga som man kan krydda och grilla alternativt lägga i saltlake och koka, skär man den sedan tungan i tunna skivor är det ett utmärkt tilltugg av bra kvalitet,

Många ställen som servera Laab har även grillad tunga som en sidorätt och det brukar vi bybor använda som tilltugg till ölen.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar handla salami Foodland "Butchers Choice" finns ett helt sortiment med Tyska korvar! Men i resväskan ner brukar det vara Lidhls Tyska salami !

 

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar handla salami Foodland "Butchers Choice" finns ett helt sortiment med Tyska korvar! Men i resväskan ner brukar det vara Lidhls Tyska salami !

 

Butchers Choice finns numera även här uppe. Kanongoa korvar och pålägg för en landsbygdsbo. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Butchers Choice finns numera även här uppe. Kanongoa korvar och pålägg för en landsbygdsbo. 

Ja, ett kilo wiener- och några (tre) hg pastrami följer alltid med hem vid månadens shoppingresa till Pattaya.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte korv men gott till öl.

Dom här köttstrimlorna dom lägger i solen för att torka och sedan kokar i olja är ju jäkligt gott.

Någon kan nog förklara mer exakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi brukar köpa "Chinese Sausage" som finns nästan överallt. Sedan skivar man dom och friterar med lite olja. Gott som sjutton även om man inte dricker öl.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte korv men gott till öl.

Dom här köttstrimlorna dom lägger i solen för att torka och sedan kokar i olja är ju jäkligt gott.

Någon kan nog förklara mer exakt.

Semi dried pork eller beef. Väldigt gott. 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Semi dried pork eller beef. Väldigt gott. 

Typ moo det diao (stavning.....). Fläsk, kryddat med glutamat, "fläskpulver" och soja, ev torkat lite i solen, för att därefter stekas i mkt olja. Fläskigt gott tilltugg eller som förrätt:big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna variant skall avnjutas i kväll med rött vin framför braskaminen till ljudet av regnet.

Inköpt i Chaiyaphum i tisdags. Kryddad, sockersaltad och halvtorkat fläskkött som friteras i olja. Yummi.

Brukar köpa på Tesco Lotus annars

Vinner över ölkorv.

DSCN0139.thumb.JPG.001423dbb2e358816f481

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller man sig till thailändska produkter så finns det väl ingen riktigt bra ölkorv. En variant av ölkorv som thailändarna brukar ha som tilltugg är naem. Tycker faktiskt att den fungerar riktigt bra som ölkorv. Fast den ger inte samma mersmak som en bra ölkorv. Vilket kan vara bra när man har övervikt. Eftersom det inte finns riktigt bra öl är ju problemet mindre än i Sverige där man vräker i sig både fantastisk bod öl och god ölkorv.

Naem är ju den perfekta ölkorven, kan inte bli bättre och det tror jag tom. 33:an håller med om :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Naem är ju den perfekta ölkorven, kan inte bli bättre och det tror jag tom. 33:an håller med om :-)

Finns Naem Light? :haha:

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...