Jump to content
IGNORERAD

Längre handläggningstider!


thaikonsult

Recommended Posts

Migrationsverket har förlängt sin handläggningstider för uppehållstillstånd.

http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Handlaggningstid.html

Med vänlig hälsning Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 29
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • turisten

    5

  • thaiwife

    4

  • thaikonsult

    3

  • HajKaj

    2

Mest aktiva i denna tråd

dags att sätta ner foten och KRÄVA max 3 månaders handläggningstid, betalda biljetter för våra anhöriga, betalt boende, mat, klockor, telefoner ( inga billiga skit lurar bara)......

 

 

nähäääää visst faaan det gäller ju bara ekonomiflyktingar från Syrien....

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

dags att sätta ner foten och KRÄVA max 3 månaders handläggningstid, betalda biljetter för våra anhöriga, betalt boende, mat, klockor, telefoner ( inga billiga skit lurar bara)......

 

 

nähäääää visst faaan det gäller ju bara ekonomiflyktingar från Syrien....

och Somalia 

Vi är lika??? inför lagen heter det. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir väl att skaffa en dam från Syrien eller Somalia då :big_smile: all formalia redan klart och bara att kliva på. :haha:

Kanske har hon en egen lägenhet och försörjningsstöd dessutom?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir väl att skaffa en dam från Syrien eller Somalia då :big_smile: all formalia redan klart och bara att kliva på. :haha:

Kanske har hon en egen lägenhet och försörjningsstöd dessutom?

Blir väl till att konvertera först, men du får ju se det från den ljusa sidan, boende o käk betalt och klädkontot blir ju billigare, några gamla militärtält räcker väl!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sanigen är den att det skapar stora problem för många! Damens och grabbens UT tog slut i juli så vi ansökte om PUT i Juni i år och på grund av att UT tog slut så blev det ingen Thailands semester för oss den här sommaren för de skulle ha nekats inresa igen. så de har haft reseförbud sedan dess!!

Som prognosen ser ut idag så är det ca tio månader för att få en förlängning för något som borde vara ren formalia. April nästa år ska eller borde det bli färdigt som prognosen ser ut idag men med dagens valfärdande av lycksökare så blir det knappast färdigt då heller.

Jag vill boka flygbiljetter till Thailand nästa år någon gång under januari eller februari men jag vet inte om jag kan göra det för jag är tveksam om deras PUT hinner bli färdigt före nästa sommar 2016.

Jag vågar inte tänka tanken om någon skulle bli sjuk där hemma och att de blev tvungna att åka hem akut. Det blir dessutom en massa kompleteringar och strul med CSN och studiestöd för att grabben inte har giltiga papper idag.

Piss MIG säger jag bara....

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag kan meddela att jag och min flickvän lämnade in ansökan om visum den 14 december 2014 och fick okej för 2 veckor sen, hon landar nu i Sverige på söndag morgon :)

Link to comment
Dela på andra sajter

När man diskuterar väntetider så bör man skilja på Visum, UT, och PUT. Skillnad på dessa!

Jag hade en diskussion med en migga igår och hon hade inte det minsta empati över att gumman inte har vart hemma på två år och att hon idag inte kan åka hem utan att bli kvar i Thailand. Hon menade på att vi faktiskt hade möjlighet att åka till Thailand för att besöka hennes idag gamla föräldrar medan hon hade ett giltigt UT! Visst så är det om man hårdrar det hela men att både gumman och grabben gick i skolan under den tiden och när det väl blev sommarlov så gick deras utgick deras UT och därmed i praktiken reseförbud, där står vi idag!

Hon tyckte på fullaste allvar att de skulle skolka för att åka på besök i hemlandet för då hade de möjligheten. De skulle i alla fall inte ha fått ledigt i två eller tre veckor. Hade de skolkat så hade gumman blivit utkastad från skolan och grabben hade blivit av med barnbidraget.

Väntar idag på en intervju för grabben men det kravet kanske kommer att försvinna då de hinner hinner med dem som det är idag.

 

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

Asylsituationen kan ge längre handläggningstider.

Det stora antalet asylsökande kan komma att påverka Migrationsverkets handläggningstider negativt. Främst berörs tillståndsärenden, där familjeanknytningsärenden ingår.

- Vi tvingas nu att hårt prioritera det initiala mottagandet av nya asylsökande, säger Janne Wallin, verkets biträdande operativa chef.

 

Den senaste tiden har antalet asylsökande ökat kraftigt i Sverige. I dagsläget söker cirka 7 000 personer asyl varje vecka. Det är 4 000 till 5 000 fler per vecka än tidigare under året. Detta tvingar Migrationsverket att snabbt organisera om arbetet.

- Vi har nu på kort tid omfördelat verkets resurser för att klara det initiala mottagandet av nyanlända asylsökande, det vill säga registrering och att ordna boende åt alla som behöver det. Resursomfördelningen gör att vi just nu klarar att hantera det stora antalet asylsökande, men konsekvensen blir att annan verksamhet prioriteras ned, säger Janne Wallin.

 

Svårt att precisera.

Som läget ser ut just nu är det främst mottagandets senare led samt tillståndsärenden som berörs negativt. I tillståndsärenden ingår också familjeanknytningsärenden. Det kan dock inte uteslutas att även asylprövningen påverkas.

- Vi kan i dagsläget inte ge någon mer precis beskrivning av hur mycket längre handläggnings-tider man måste räkna med. Det hänger mycket på hur antalet nya asylsökande utvecklas framöver, säger Janne Wallin.

 

Extra ansträngt i Malmö.

Situationen är extra ansträngd i Malmö, vilket inte minst beror på det stora antalet ensam-kommande asylsökande barn som kommer dit. Många av dessa barn som de senaste dagarna kommit till Sverige har ännu inte kunnat flyttas från sin ankomstkommun till en mottagnings-kommun.

- Förutom att flytta resurser inom verket arbetar vi också hårt med att rekrytera ny personal. I måndags började 50 nya medarbetare i Malmö men vi rekryterar just nu över i princip hela landet, säger Janne Wallin.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan kommer det ju också bli så att även Svenska medborgare omfattas av försörjningskravet, som vi tidigare var undantagna från.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenska medborgare ska tydligen vara undantagna.

Med vänlig hälsning Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Kopierat från Migrationsverket, vi får väl se hur det blir till slut!

"Undantag från försörjningskrav vid anhöriginvandring för svenska medborgare och för medborgare i annan EES-stat eller Schweiz, samt för dem som bott i Sverige i mer än fyra år tas bort. Ändringen ska gälla nyetablerade relationer."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kopierat från Migrationsverket, vi får väl se hur det blir till slut!

"Undantag från försörjningskrav vid anhöriginvandring för svenska medborgare och för medborgare i annan EES-stat eller Schweiz, samt för dem som bott i Sverige i mer än fyra år tas bort. Ändringen ska gälla nyetablerade relationer."

länk?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Har en kompis som har fått besked om att ett PUT för hans fru kan ta ca 14 månader P.g.a flyktingsituationen.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

när väl M.L.S får UT så kommer jag skicka in ansökan om PUT direkt. För när hon väl har kommit hit lär kön för PUT vara minst 24 månader... (tror jag).

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lider med eder som jobbar betalar skatt och försöker få er Tirak till Svedala, tyvärr blåser det andra vindar nu :( Det sägs att vi ska öppna våra hjärtan (och plånböcker)  ????? Perkele

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lider med eder som jobbar betalar skatt och försöker få er Tirak till Svedala, tyvärr blåser det andra vindar nu :( Det sägs att vi ska öppna våra hjärtan (och plånböcker)  ????? Perkele

Jag med, hade jag varit en skattebetalare i Sverige hade jag varit rasande. Satan till svek mot svenskarna, inom alla områden, har jag aldrig upplevt tidigare. Inte heller hört talas om något annat land som skulle göra på samma sätt mot sina medborgare. Allt för att Löfven & Co. ska få en klapp på axeln av de stora ledarna i Europa, enorm inkompetens samt möjligheten till en fin post i FN framledes. Skrämmande!

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Sedan kommer det ju också bli så att även Svenska medborgare omfattas av försörjningskravet, som vi tidigare var undantagna från.

Ja fast försörjningskravet har ju "vi" med tjaipartners mer eller mindre alltid haft. Eftersom det ju är i princip helt omöjligt att gå igenom alla steg för att kunna upprätta ett förhållande som anses giltigt för att kunna söka UT som socialbidragstagare samt att det väl aldrig, så vitt jag vet funnits någon thaiare som flyttat hit till sin partner och blivit försörjda av staten från dag ett med bidrag för att bemöda sig med att gå på sfi eller liknande.

Så försörjningskravet gör varken till eller från för oss som är skattebetalare.

 

Ändrades av knasen
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja fast försörjningskravet har ju "vi" med tjaipartners mer eller mindre alltid haft. Eftersom det ju är i princip helt omöjligt att gå igenom alla steg för att kunna upprätta ett förhållande som anses giltigt för att kunna söka UT som socialbidragstagare samt att det väl aldrig, så vitt jag vet funnits någon thaiare som flyttat hit till sin partner och blivit försörjda av staten från dag ett med bidrag för att bemöda sig med att gå på sfi eller liknande.

Så försörjningskravet gör varken till eller från för oss skattebetalare.

 

Vet inte riktigt när detta skall införas, men för mig kan det faktiskt spela roll. Har en ansökan inne hos migrationsverket och eftersom det inte fanns något krav om försörjning när vi sökte så har jag förstås inte lämnat några sådana uppgifter. Frågan är vilka regler som gäller när vår ansökan lyckas leta sig fram till någon handläggare? Känns inte så kul att behöva skicka in kompletterande information och ställa sig sist i kön igen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Vet inte riktigt när detta skall införas, men för mig kan det faktiskt spela roll. Har en ansökan inne hos migrationsverket och eftersom det inte fanns något krav om försörjning när vi sökte så har jag förstås inte lämnat några sådana uppgifter. Frågan är vilka regler som gäller när vår ansökan lyckas leta sig fram till någon handläggare? Känns inte så kul att behöva skicka in kompletterande information och ställa sig sist i kön igen. 

Hade du tänkt att din partner skulle komma hit och leva på socialbidrag? Nu vet jag inte hur just din/er situation ser ut men i mitt och förmodligen de flestas fall här så skulle det stupa redan vid det obligatoriska besöksvisumet i det föregående steget till UT om man inte hade slantar för att kunna stå för fiolerna, vilket ju per automatik omöjliggör rätten till ens partner att kunna leva på skattebetalarna.

Ändrades av knasen
Link to comment
Dela på andra sajter

Hade du tänkt att din partner skulle komma hit och leva på socialbidrag? Nu vet jag inte hur just din/er situation ser ut men i mitt och förmodligen de flestas fall här så skulle det stupa redan vid det obligatoriska besöksvisumet i det föregående steget till UT om man inte hade slantar för att kunna stå för fiolerna, vilket ju per automatik omöjliggör rätten till ens partner att kunna leva på skattebetalarna.

Var någonstans skrev jag att hon skulle göra det? Förklara gärna varför du ställde denna fråga.

Ändrades av turisten
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Var någonstans skrev jag att hon skulle göra det? Förklara gärna varför du ställde denna fråga.

Därför att det är just det som försörjningkravet ska motverka och ingenting annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...