Jump to content
IGNORERAD

Pattaya is dead!?


ragson

Recommended Posts

Så är fallet, säger en reseledare i reportaget. Är det så illa? Eller överdriver man turistraset i Thailand?
Mycket läsvärt och bra med fakta, även om det målas upp en dyster framtid för Turismen i Thailand här.

http://asia.nikkei.com/Business/Trends/Asia-s-star-holiday-industry-loses-its-shine?n_cid=NARAN012

Ändrades av ragson

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 178
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sam sip sam

    14

  • Fritz

    12

  • Jive

    11

  • Sangwal

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Så är fallet, säger en reseledare i reportaget. Är det så illa? Eller överdriver man turistraset i Thailand?
Mycket läsvärt och bra med fakta, även om det målas upp en dyster framtid för Turismen i Thailand här.

http://asia.nikkei.com/Business/Trends/Asia-s-star-holiday-industry-loses-its-shine?n_cid=NARAN012

Du borde väl veta bättre än dom flesta ?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Du borde väl veta bättre än dom flesta ?

 

Jag vet en del, men långtifrån mycket. 
Vore intressant med andras åsikter också.

Ändrades av ragson

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Med alla oroligheter och nu senast bomben i Bangkok samt den starka THB, så ser det onekligen dystert ut för Thailand. Jag hade säkert sett mig om ett annat land att turista på om det inte varit för frugan. Varenda bar man var i Pattaya så sa alla att det är väldigt dåligt med turister.

Skickat från min HTC One_M8 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om det är speciellt mycket dödare i Pattaya än på många andra platser.

Även utanför turiststråken hörs mindre glada omdömen, även i risbyn där det faktiskt varit hyfsat med faranger är det lågsäsomg formabidable.

Tror helt enkelt att det är som det påstås i artikeln ganska dött i resandet avseende de traditionella turistresorna, sen kan antalet inresta vara hur stort som helst,det hjälper tyvärr inte de som tappat sin inkomst! De som har pengar i kistan kan förmodligen vänta ut nästa cykel, bara den inte blir för avlägsen. Detta bevisar ju återigen hur föränderlig människan är!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bor ju i Hua Hin men känslan är helt klart att det minskar på folk men det är något jag gillar.
Det lär vara folk så det räcker här iaf för att jag ska trivas och mitt i högsäsong när det är som mest är det ändå för mycket folk.
Men färre turister kanske prisutvecklingen bromsar in eller tom vänder ner, skrattar ju hela vägen till banken om Thailand får ordentliga problem med ekonomin så att bahten rasar.
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Men färre turister kanske prisutvecklingen bromsar in eller tom vänder ner,

Enligt Thailogik, så brukar det bli tvärtom.   :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt Thailogik, så brukar det bli tvärtom.   :rolleyes:

Nä den logiken är nog förlegat.

Storhotellen har sängt sina priser med upp till 50% på turist områdena utan för Bangkok.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har intrycket att turisterna (iaf barfolket) sprider ut sej lite mer och håller inte bara till på den "vanliga" sidan om Sukkan. Här ute på Darkside är det ganska hög aktivitet på nyetablering av bl a barer och restauranger och det byggs nya vägar och hus hej vilt.

Det är ju dock så, att maj och augusti är två döda turistmånader och detta året är det relativt väldigt dött och det är "promotions" i varje varuhus. Skall bli intressant att se fram i oktober, november om det blir något lyft.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä den logiken är nog förlegat.

Storhotellen har sängt sina priser med upp till 50% på turist områdena utan för Bangkok.

 

Bra att de har lärt sig i så fall.   50%, gäller det även faranger?  Har sett sånt förut, men det har bara gällt thailändare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så är fallet, säger en reseledare i reportaget. Är det så illa? Eller överdriver man turistraset i Thailand?
Mycket läsvärt och bra med fakta, även om det målas upp en dyster framtid för Turismen i Thailand här.

http://asia.nikkei.com/Business/Trends/Asia-s-star-holiday-industry-loses-its-shine?n_cid=NARAN012

Ja nåt konstigt är det, jag får det inte till att riktigt gå ihop logiskt. Det är ju alltså inte bara i Pattaya som näringsidkare beklagar sig över den stora minskningen av turister utan det verkar även vara " same same " även när det gäller stora resmål som Bangkok och Phuket.

Det som jag inte får ihop är det ovan skrivna med denna färska statistik som säger att årets första två kvartal slår alla tidigare rekord när det gäller antal besökare i landet ( längst ned på sidan ) http://www.thaiwebsites.com/tourism.asp .

Kan det förklaras med en stor ökning av kineser som bara kommer på " blixtvisit " några dagar och minskning av turister från andra länder som stannar längre tid ? Nåt knepigt är det i alla fall.

 

Fritz..

 

 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nåt konstigt är det, jag får det inte till att riktigt gå ihop logiskt. Det är ju alltså inte bara i Pattaya som näringsidkare beklagar sig över den stora minskningen av turister utan det verkar även vara " same same " även när det gäller stora resmål som Bangkok och Phuket.

Det som jag inte får ihop är det ovan skrivna med denna färska statistik som säger att årets första två kvartal slår alla tidigare rekord när det gäller antal besökare i landet ( längst ned på sidan ) http://www.thaiwebsites.com/tourism.asp .

Kan det förklaras med en stor ökning av kineser som bara kommer på " blixtvisit " några dagar och minskning av turister från andra länder som stannar längre tid ? Nåt knepigt är det i alla fall.

 

Fritz..

 

 

Kan ju bero på hur man använder sig av informationen, du vet väl att det heter Lögn, Förbannad lögn, och Statistik!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nåt konstigt är det, jag får det inte till att riktigt gå ihop logiskt. Det är ju alltså inte bara i Pattaya som näringsidkare beklagar sig över den stora minskningen av turister utan det verkar även vara " same same " även när det gäller stora resmål som Bangkok och Phuket.

Det som jag inte får ihop är det ovan skrivna med denna färska statistik som säger att årets första två kvartal slår alla tidigare rekord när det gäller antal besökare i landet ( längst ned på sidan ) http://www.thaiwebsites.com/tourism.asp .

Kan det förklaras med en stor ökning av kineser som bara kommer på " blixtvisit " några dagar och minskning av turister från andra länder som stannar längre tid ? Nåt knepigt är det i alla fall.

 

Fritz..

 

 

Ja! Jag har aldrig under mina 12 år här sett så många turistbussar i Pattaya som detta året.

T o m nu under denna extremt döda månaden är det byst med bussar på gatorna och jag tror att det är kineser, men jag vet inte säkert.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bussar här i hua hin också, alla fulla med kineser. Dessa kineser ser man sen inte ute på några barer eller lokala restauranger. På stora marknaden är det iofs fullt av dem men ser inte att dom köper så mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju bero på hur man använder sig av informationen, du vet väl att det heter Lögn, Förbannad lögn, och Statistik!

Jo, jag känner mycket väl till uttrycket " lögn, förbannad lögn och statistik " men förstår inte riktigt vad det har med mitt inlägg att göra, kan du utveckla ?

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nåt konstigt är det, jag får det inte till att riktigt gå ihop logiskt. Det är ju alltså inte bara i Pattaya som näringsidkare beklagar sig över den stora minskningen av turister utan det verkar även vara " same same " även när det gäller stora resmål som Bangkok och Phuket.

Det som jag inte får ihop är det ovan skrivna med denna färska statistik som säger att årets första två kvartal slår alla tidigare rekord när det gäller antal besökare i landet ( längst ned på sidan ) http://www.thaiwebsites.com/tourism.asp .

Kan det förklaras med en stor ökning av kineser som bara kommer på " blixtvisit " några dagar och minskning av turister från andra länder som stannar längre tid ? Nåt knepigt är det i alla fall.

 

Fritz..

 

 

Jag tror det ligger mycket i att europeiska långtidsturister har ersatts av asiatiska korttidsturister, framförallt kineser.  Jag är på  Suvvan 4-6 gånger per månad och jag tycker det kontinuerligt blir fler och fler folk och som västerlänning känner man sig mer och mer som en minoritet.

Intäktsmässigt för turistnäringen går det kanske på ett ut; asiaterna stannar kortare tid men de spenderar klart mer per dag. Det blir dock en omstrukturering och lite av att den enes död blir den andres bröd. Vi var nere i Pattaya under Songkran och besökte en av frugans kompisar som har en liten travel agency på Beach Road; för henne är det en katastrof när européerna slutar komma då kineserna inte har någon nytta av en travel agency, varje minut av deras resa är ju redan planerad. Många av hennes kompisar som har smårestauranger går också på knäna. Hennes syster som är manager på något stort hotell på andra sidan Sukkan har dock glada dagar; fullbokat med kineser och koreaner under lågsäsong. Vi var på hennes boss restaurang på Sai Saam och under tiden som vi hann dricka ur ett öltorn så hade nog 20 kinesbussar kommit och åkt.

Det krävs hotell och restauranger som kan svälja hundratals turister och det gör att bara personer med ordentligt djupa fickor har en chans numera och det är lite trist. Det kommer givetvis ändra sig när kineser, indier  mfl blir mer vana resenärer men det är ju en klen tröst för dagens näringsidkare då det förmodligen tar ett decennium eller två.

Att thailändska Bahten är stark är ett missförstånd; visst mot SEK och Euro är det sant men mot USD och många asiatiska valutor är den rekordsvag så asiaterna kommer nog fortsätta komma; vi ser dem dock oftast inte på "våra" ställen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nåt konstigt är det, jag får det inte till att riktigt gå ihop logiskt. Det är ju alltså inte bara i Pattaya som näringsidkare beklagar sig över den stora minskningen av turister utan det verkar även vara " same same " även när det gäller stora resmål som Bangkok och Phuket.

Det som jag inte får ihop är det ovan skrivna med denna färska statistik som säger att årets första två kvartal slår alla tidigare rekord när det gäller antal besökare i landet ( längst ned på sidan ) http://www.thaiwebsites.com/tourism.asp .

Kan det förklaras med en stor ökning av kineser som bara kommer på " blixtvisit " några dagar och minskning av turister från andra länder som stannar längre tid ? Nåt knepigt är det i alla fall.

 

Fritz..

 

 

Jo, jag känner mycket väl till uttrycket " lögn, förbannad lögn och statistik " men förstår inte riktigt vad det har med mitt inlägg att göra, kan du utveckla ?

 

Fritz..

Jag tänkte, och det ska man ju under stundom vara försiktig med, att det är antingen så att man använder statistiken rakt av, men friserar lite i vad som är turism eller  bussiness t.ex. eller så kan man ta till en vit lögn....

Men nu har ju Atom förklarat hur det ser ut så mina spekulationer lär inte bli mer än just det!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Jag tänkte, och det ska man ju under stundom vara försiktig med, att det är antingen så att man använder statistiken rakt av, men friserar lite i vad som är turism eller  bussiness t.ex. eller så kan man ta till en vit lögn....

Men nu har ju Atom förklarat hur det ser ut så mina spekulationer lär inte bli mer än just det!

Där fick man så man teg. Ska försöka använda lite fler ord framigenom.:D

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det ligger mycket i att europeiska långtidsturister har ersatts av asiatiska korttidsturister, framförallt kineser.  Jag är på  Suvvan 4-6 gånger per månad och jag tycker det kontinuerligt blir fler och fler folk och som västerlänning känner man sig mer och mer som en minoritet.

Intäktsmässigt för turistnäringen går det kanske på ett ut; asiaterna stannar kortare tid men de spenderar klart mer per dag. Det blir dock en omstrukturering och lite av att den enes död blir den andres bröd. Vi var nere i Pattaya under Songkran och besökte en av frugans kompisar som har en liten travel agency på Beach Road; för henne är det en katastrof när européerna slutar komma då kineserna inte har någon nytta av en travel agency, varje minut av deras resa är ju redan planerad. Många av hennes kompisar som har smårestauranger går också på knäna. Hennes syster som är manager på något stort hotell på andra sidan Sukkan har dock glada dagar; fullbokat med kineser och koreaner under lågsäsong. Vi var på hennes boss restaurang på Sai Saam och under tiden som vi hann dricka ur ett öltorn så hade nog 20 kinesbussar kommit och åkt.

 

I mina kvarter verkar alla Hotell och Guesthouse gå på knäna och rear ut rummen till vrakpriser, utom ett hotell som är nästan granne till oss. Dom satsar på charterturister och det går stora bussar i skytteltrafik med kineser och koreaner ( ? ) . Gissar att det ständigt är mer eller mindre fullbelagt eftersom det i alla fall ser så ut när jag passerar där på mina morgonpromenader och ser hur fullbelagt det är i frukostmatsalen. Men...som du skrev, deras schema tillåter nog inga utsvävningar på egen hand.

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Jag tänkte, och det ska man ju under stundom vara försiktig med, att det är antingen så att man använder statistiken rakt av, men friserar lite i vad som är turism eller  bussiness t.ex. eller så kan man ta till en vit lögn....

Men nu har ju Atom förklarat hur det ser ut så mina spekulationer lär inte bli mer än just det!

Jag tackar för förtroendet men jag tror inte jag vågar påstå att jag förklarat hur det ser ut, däremot hur jag och några jag känner upplever det.

Ibland stämmer ens observationer och analyser med verkligheten och ibland visar det sig att ens urval var något för litet och/eller skevt ;)

Ändrades av Atom
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan hålla med om att det var väldigt mycket kineser när vi nere. Dock så var det extremt lite ryssar. Det verkar iaf svårt att få grepp om hur det verkligen ser ut med turismen då det skrivs olika rapporter beroende var man läser.

Skickat från min HTC One_M8 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...