Jump to content
IGNORERAD

Att döda ett mangoträd


Jive

Recommended Posts

Vi håller på att ta ner ett mangoträd och skall lägga plattor där trädet har stått.

Tror ni det räcker att gräva ner en bit till roten och sedan fylla hållet sand och betong utan att riskera att roten lever vidare och skjuter skott upp genom betongen?IMG_0001.thumb.JPG.2388c0141ba6242aab589

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 35
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    12

  • leifen

    7

  • Nemo

    3

  • Sam sip sam

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Slå i ett par kopparspikar i det som är kvar så är problemet löst.

Eller borra några finare hål och peta in koppar från klippspill av elledningar. Jag tror kopparspik är svårt att få tag på i LOS.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Slå i ett par kopparspikar i det som är kvar så är problemet löst.

Eller borra några finare hål och peta in koppar från klippspill av elledningar. Jag tror kopparspik är svårt att få tag på i LOS.

En bit av ett jordspett?     Varför skulle koppar förhindra att det växer?

Link to comment
Dela på andra sajter

En bit av ett jordspett?     Varför skulle koppar förhindra att det växer?

Kopparen utsöndrar metalliskt gift som dödar träd på några månader upp till ett par år beroende på storlek, på trädet.

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

En bit av ett jordspett?     Varför skulle koppar förhindra att det växer?

Kopparoxid är giftigt, och jordspetten är legerade och "svettas" inte ut koppar oxid tillräckligt mycket.

I så fall fick du byta jordspett varannat år.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kopparen utsöndrar metalliskt gift som dödar träd på några månader upp till ett par år beroende på storlek, på trädet.

Hade jag ingen aning om, bra att veta.  :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte hur det är i Thailand men här i Sverige finns det speciella giftampuller man slår in i trädet eller roten så det dör att köpa

Dom kallas ofta Eco-pluggar

http://www.ecoplug.se/

 

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var jag ute och gav gubbarna rådet med koppar. De skrattade bara åt ding dong farang och sa att de hade nåt effektivt att måla på som löste problemet.

Suck!

 

IMG_0002.thumb.JPG.5fd9713eb6c7a2d6b6bd6

 

IMG_0002.JPG

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja ett farangs råd är alltid ting tong, vi vet ju inte så mycket om Thailand.

 

Att dom har giftiga färger i Thailand vet jag. 

Ändrades av leifen
tillägg

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja ett farangs råd är alltid ting tong, vi vet ju inte så mycket om Thailand.

Nä, t o m kärringfan tror hellre på gubbarna än på mej - hennes hus men mina pengar. Va fan gör man?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, t o m kärringfan tror hellre på gubbarna än på mej - hennes hus men mina pengar. Va fan gör man?

Så är det att leva i Thailand, smyg ut och ta en drink och mai pen rai.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Snart skall jag till goda vänner och käka svensk falukorv och dricka GT och tänker skita i mangoträdet för idag - och kanske i morrn.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så är det att leva i Thailand, smyg ut och ta en drink och mai pen rai.

Detta hann du posta innan jag hade postat mitt inlägg som handlar om just detta. Tjoflöjt!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bor ihop med en som tycker att jag vet bättre än thai om allt, så nu får jag laga tvättmaskiner, fixa tröga grindar mm.

Mest imponerad var hon när jag halverade elräkningen åt hennes farsa genom att avfrosta kyl och frys. 

Enl. thai så ska det gå mindre el om den redan är full av is.

Sen är jag billigaste reparatören i byn :haha:

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, t o m kärringfan tror hellre på gubbarna än på mej - hennes hus men mina pengar. Va fan gör man?

Dags att slå tasken i bordet och säga skarpt ifrån, eller vara en toffel resten av sitt liv.

Om du inte vågar så slå knut på pluskan.

Många män borde också kolla upp på youtube en serie från 1- 34 om ens tant, familjemedlem abetskamrat etc är en narsist. 

Jag har haft det tidigare och det blir till ett helvete att leva med en sån, och kan vara svårt att ta sig ut.

 https://www.youtube.com/watch?v=bVYy1kKtqNM

Link to comment
Dela på andra sajter

Dags att slå tasken i bordet och säga skarpt ifrån, eller vara en toffel resten av sitt liv.

Om du inte vågar så slå knut på pluskan.

Många män borde också kolla upp på youtube en serie från 1- 34 om ens tant, familjemedlem abetskamrat etc är en narsist. 

Jag har haft det tidigare och det blir till ett helvete att leva med en sån, och kan vara svårt att ta sig ut.

 https://www.youtube.com/watch?v=bVYy1kKtqNM

Tasken eller taskan kan betyda både k*k eller plånbok (liten väska).

Endast plånbok duger att daska i bordet för att övertyga och det andra gör så förbannat ont.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bor ihop med en som tycker att jag vet bättre än thai om allt, så nu får jag laga tvättmaskiner, fixa tröga grindar mm.

Mest imponerad var hon när jag halverade elräkningen åt hennes farsa genom att avfrosta kyl och frys. 

Enl. thai så ska det gå mindre el om den redan är full av is.

Sen är jag billigaste reparatören i byn :haha:

för en 10 år sedan var jag hemma hos en kompis 10 mil nordost korat han hade byggt hus där och så skulle jag hämtas en öl i kylen och den var

pissljummen så jag kollade ,då stod vredet på 1 så sa till kompisen fruga att så där kan ni inte ha det maten surnar ju ,fick till svar att mamma tyckte det gick för mkt ström ,kan tilläggas att mamman aldrig ägt ett kylskåp ,dom hade inte ens fönster i sitt lilla hus dom bodde i så det var det första kompisen fick bistå med

Link to comment
Dela på andra sajter

för en 10 år sedan var jag hemma hos en kompis 10 mil nordost korat han hade byggt hus där och så skulle jag hämtas en öl i kylen och den var

pissljummen så jag kollade ,då stod vredet på 1 så sa till kompisen fruga att så där kan ni inte ha det maten surnar ju ,fick till svar att mamma tyckte det gick för mkt ström ,kan tilläggas att mamman aldrig ägt ett kylskåp ,dom hade inte ens fönster i sitt lilla hus dom bodde i så det var det första kompisen fick bistå med

Min period i Kanchanaburi så var den vanliga uppfattningen för att spara ström att så drog man ut kontakten när man gick och la sig.

Visst hade dom rätt för det gick aldrig en enda kw då.

Att det går det tre gånger mer när man pluggar in, för att uppnå rätt nivå är bara farangsnack.

Nu är det inte de vanligas thais fel att dom inte förstår eller vill förstå.

Dom vet inte om den nya världen och har taskig utbildning.

Fast många thai i byn är intresserade av kunskap, så hoppet finns.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Min period i Kanchanaburi så var den vanliga uppfattningen för att spara ström att så drog man ut kontakten när man gick och la sig.

Visst hade dom rätt för det gick aldrig en enda kw då.

Att det går det tre gånger mer när man pluggar in, för att uppnå rätt nivå är bara farangsnack.

Nu är det inte de vanligas thais fel att dom inte förstår eller vill förstå.

Dom vet inte om den nya världen och har taskig utbildning.

Fast många thai i byn är intresserade av kunskap, så hoppet finns.

jo men kompisens fruga hade varit i sverige ett par år så hon borde lärt sig tycker man,men det är klart mamma vet bäst 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var jag ute och gav gubbarna rådet med koppar. De skrattade bara åt ding dong farang och sa att de hade nåt effektivt att måla på som löste problemet.

Suck!

 

IMG_0002.thumb.JPG.5fd9713eb6c7a2d6b6bd6

 

IMG_0002.JPG

 

Har du sagt till dem om att du ska ha rotavdrag?

 

 

 

Ändrades av Alarik

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var jag ute och gav gubbarna rådet med koppar. De skrattade bara åt ding dong farang och sa att de hade nåt effektivt att måla på som löste problemet.

Suck!

 

Färg med koppar i antagligen 555555

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ställ ett fotografi med Gustav Fridolin bredvid, finns inget som stoppar tillväxt lika effektivt som en miljöpartist...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vi håller på att ta ner ett mangoträd och skall lägga plattor där trädet har stått.

Tror ni det räcker att gräva ner en bit till roten och sedan fylla hållet sand och betong utan att riskera att roten lever vidare och skjuter skott upp genom betongen?IMG_0001.thumb.JPG.2388c0141ba6242aab589

Hej

Gör som Thailändarna säger så blir det säkert bra, det finns många sätt att döda träd på ex.vis dom ampuller som vi använder i Sverige och kopparspik, men lokalbefolkningen känner säkert till andra bra fungerande sätt, lita på dom.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...