Jump to content
IGNORERAD

Kort giltighetstid på pass inför resa inom EU


rodgel

Recommended Posts

Då är det bättre att gå direkt till skattemyndigheten, ha med en kvitto på avgiften för ID kort.

Varför skall hon till Skattemyndigheten??

Skatteverket utfärdar ID-kort, vilket inte är samma sak som Internationellt ID-kort. Dessa senare utfärdas av Passmyndigheten vid Polisen och kan användas för resor inom Schengen. Kommer man med Skatteverkets ID-kort är man rökt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 37
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • pigge01

    7

  • Herr Chang

    4

  • Kenneth4618

    4

  • rodgel

    4

Mest aktiva i denna tråd

Varför skall hon till Skattemyndigheten??

Skatteverket utfärdar ID-kort, vilket inte är samma sak som Internationellt ID-kort. Dessa senare utfärdas av Passmyndigheten vid Polisen och kan användas för resor inom Schengen. Kommer man med Skatteverkets ID-kort är man rökt.

Polisen utfärdar EU anpassad ID kort bara till Svenska medborgare, tro mig har en egen erfarenhet om detta. Men man får ju göra annorlunda och sen gå till skatteverket och vill man kan man ta en sväng i Arjeplog och fråga det även om man bor i Lidköping. Up to var och en

polisen.se / pass-och-id-kort

Ansök

Link to comment
Dela på andra sajter

Dagens i-lands problem! Varför inte bara stoppa ner passet i bakfickan vart i världen man än ska åka, så är alla problem ur världen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa vore att göra om körkorten

så att medborgarskap framgår av detta kort.

Det där är tydligen en lite känslig fråga vad jag förstått. Det är inte alla som har körkort som vill att det ska framgå att man inte har svenskt medborgarskap. Nationellt ID-kort är ju frivilligt, men körkort måste man ha för att köra bil.

Dagens i-lands problem! Varför inte bara stoppa ner passet i bakfickan vart i världen man än ska åka, så är alla problem ur världen.

Visst, om man vet att man ska åka. Med nationellt ID-kort alltid i plånboken kan man åka på spontana resor inom EU utan att först åka hem och hämta passet.

Herr Chang har talat.

Ändrades av Herr Chang
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är tydligen en lite känslig fråga vad jag förstått. Det är inte alla som har körkort som vill att det ska framgå att man inte har svenskt medborgarskap. Nationellt ID-kort är ju frivilligt, men körkort måste man ha för att köra bil.

.

Herr Chang har talat.

Öhh va!

Nu har jag läst 5 gånger och fattar inte. De som har körkort vill inte att de ska framgå att de inte är svensk medborgare? Varför är det känskligt

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är tydligen en lite känslig fråga vad jag förstått. Det är inte alla som har körkort som vill att det ska framgå att man inte har svenskt medborgarskap. Nationellt ID-kort är ju frivilligt, men körkort måste man ha för att köra bil.

Visst, om man vet att man ska åka. Med nationellt ID-kort alltid i plånboken kan man åka på spontana resor inom EU utan att först åka hem och hämta passet.

Herr Chang har talat.

Nu är du ute och söker på fel ställe.

att alla inte har körkort är väl inget.

Så är det.

Körkortet är redan ett ID-Kort

 

Men att vidareutveckla och förenkla är alltid ett steg framåt

Men kanske Herr Chang är en bakåtsträvare.

 

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Öhh va!

Nu har jag läst 5 gånger och fattar inte. De som har körkort vill inte att de ska framgå att de inte är svensk medborgare? Varför är det känskligt

Ja, inte vet jag. Men tydligen ansågs det av de som utrett frågan att det inte var lämpligt med ett mer eller mindre obligatoriskt ID-kort där nationalitet (eller avsaknad av svensk medborgarskap) framgår. Uppenbarligen någon slags hänsyn till invandrare... Jämför med hur de fyra sista siffrorna i personnumren justerades så att det inte skulle vara uppenbart att man är invandrare.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
 Med nationellt ID-kort alltid i plånboken kan man åka på spontana resor inom EU utan att först åka hem och hämta passet.

Herr Chang har talat.

De allra flesta måste nog åka hem först ändå för att fylla sina resväskor till den tillåtna maxvikten.

Link to comment
Dela på andra sajter

De allra flesta måste nog åka hem först ändå för att fylla sina resväskor till den tillåtna maxvikten.

Ja, eller så är man redan på resande fot inom Sverige. Jag kanske är i Malmö och får för mig att ta några dagar i Tyskland. Vore ju synd att först behöva åka tillbaka till Göteborg och hämta passet bara för att jag tidigare inte planerat lämna Sverige.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, eller så är man redan på resande fot inom Sverige. Jag kanske är i Malmö och får för mig att ta några dagar i Tyskland. Vore ju synd att först behöva åka tillbaka till Göteborg och hämta passet bara för att jag tidigare inte planerat lämna Sverige.

Herr Chang har talat.

Sant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, eller så är man redan på resande fot inom Sverige. Jag kanske är i Malmö och får för mig att ta några dagar i Tyskland. Vore ju synd att först behöva åka tillbaka till Göteborg och hämta passet bara för att jag tidigare inte planerat lämna Sverige.

Herr Chang har talat.

Jag fick inte åka in i England via tunneln utan pass.

ID kort dög inte.

2013

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Jag fick inte åka in i England via tunneln utan pass.

 

ID kort dög inte. 2013

 

Det beror nog på att England inte ingår i Schengen.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...