Jump to content
IGNORERAD

Kort giltighetstid på pass inför resa inom EU


rodgel

Recommended Posts

Hej!

Jag och min thailändska flickvän har bokat en resa till Grekland, vi åker om ca 2 veckor. Hon har PUT i Sverige.

Jag har nu läst att om man åker till Grekland och är medborgare utanför EU så ska passet vara giltigt i 6 månader, det är inte hennes. Måste vi förnya hennes thailändska pass eller räcker det att visa upp PUT kortet?

 

MVH rodgel

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 37
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • pigge01

    7

  • Herr Chang

    4

  • Kenneth4618

    4

  • rodgel

    4

Mest aktiva i denna tråd

Hej!

Jag och min thailändska flickvän har bokat en resa till Grekland, vi åker om ca 2 veckor. Hon har PUT i Sverige.

Jag har nu läst att om man åker till Grekland och är medborgare utanför EU så ska passet vara giltigt i 6 månader, det är inte hennes. Måste vi förnya hennes thailändska pass eller räcker det att visa upp PUT kortet?

 

MVH rodgel

Vi var i Grekland förra sommaren. När jag kollade frugans pass innan vi åkte till Arlanda så upptäckte jag att det hade gått ut för 3 månader sen men vi kom till Grekland med vissa besvär på Arlanda.  Jag tror att det räcker med ett id och put-kortet.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Nu blir jag orolig. Hade hennes pass gått ut helt och hållet? Min flickväns pass har ca 4 månader giltighetstid kvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför kollar man inte upp vad som gäller innan man bokar?

Finns nog mycket om reglerna på internet eller att resebyrån kan svara när man bokar/köper sin resa.

MPR kan ge en massa olika svar och olika råd som du inte vet vilket är sant.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Giltigt ID eller giltigt pass (och då med UT/PUT-kort).

Tack så mycket!

Läste också att passet ska vara giltigt minst 3 månader från utresedagen. Då blir det inga problem för oss!

 

MVH rodgel

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket!

Läste också att passet ska vara giltigt minst 3 månader från utresedagen. Då blir det inga problem för oss!

 

MVH rodgel

Ett nationellt ID kort kan hon få på en vecka på närmsta polisstation och då behöver hon inget pass alls

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett nationellt ID kort kan hon få på en vecka på närmsta polisstation och då behöver hon inget pass alls

Då är det bättre att gå direkt till skattemyndigheten, ha med en kvitto på avgiften för ID kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett nationellt ID kort kan hon få på en vecka på närmsta polisstation och då behöver hon inget pass alls

Om hon är Svensk medborgare!

Annars inte!

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag och min thailändska flickvän har bokat en resa till Grekland, vi åker om ca 2 veckor. Hon har PUT i Sverige.

Jag har nu läst att om man åker till Grekland och är medborgare utanför EU så ska passet vara giltigt i 6 månader, det är inte hennes. Måste vi förnya hennes thailändska pass eller räcker det att visa upp PUT kortet?

 

MVH rodgel

Pass byter men var 4 år.

Det är bäst så.

Är man inte Svensk medborgare så byt direkt efter hemkomsten år 4

eller i hemlandet år 4.

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om hon är Svensk medborgare!

Annars inte!

Jahas i början pratar man om PUT och uppehällskortet och sen undrar nån om hon är svensk? Bra

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ska men med ett nationellt ID kort till?

När man ändå måste ha pass!

Inte vill jag ge staten extra pengar för onödiga kort!

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ska men med ett nationellt ID kort till?

När man ändå måste ha pass!

Inte vill jag ge staten extra pengar för onödiga kort!

Vad du ska med internationellt id-kort till.

Jo tex om du lämnar iväg ditt pass för en visumansökan, och måste under tiden kunna legitimera dig utomlands

Finns fler exempel, men detta duger..

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad du ska med internationellt id-kort till.

Jo tex om du lämnar iväg ditt pass för en visumansökan, och måste under tiden kunna legitimera dig utomlands

Finns fler exempel, men detta duger..

Undantagen bekräftar regeln.

Jag klarar mig bra på mitt körkort.

Det funka på Kastrup vid resa till Norge och Sverige.

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om hon är Svensk medborgare!

Annars inte!

Stämmer det. Tänkte lite fort där men ett vanligt ID kort ska gå bra

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ska men med ett nationellt ID kort till?

När man ändå måste ha pass!

Inte vill jag ge staten extra pengar för onödiga kort!

Det finns faktiskt folk som kanske bara reser inom EU och då räcker det med Int ID kort

Ett id kort är t ex lättare att ha i plånboken än ett stort pass ;)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Undantagen bekräftar regeln.

Jag klarar mig bra på mitt körkort.

Det funka på Kastrup vid resa till Norge och Sverige.

Även din dam? eller stannar hon hemma i köket?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Pass byter men var 4 år.

Det är bäst så.

Är man inte Svensk medborgare så byt direkt efter hemkomsten år 4

eller i hemlandet år 4.

Onödigt det räcker ju i 5 år så varför "byter man" vart 4:e år. Mitt går ut i början av januari nästa år. Jag byter när jag behöver.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Nu blir jag orolig. Hade hennes pass gått ut helt och hållet? Min flickväns pass har ca 4 månader giltighetstid kvar.

Vi åkte i juli -14 och passet hade gått ut i mars -14. Har man put så kan man resa med ett id som visar vilket land man är medborgare i. Tydligen räckte hennes utgångna pass och put-kortet. Tjejen vid incheckningen var ny och oerfaren och tillkallade en äldre kollega som sa att det var inga problem. Samma vid hemresan från Grekland så började mannen vid incheckningen ställa frågor till en kollega efter att ha kollat passet men inga problem. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Onödigt det räcker ju i 5 år så varför "byter man" vart 4:e år. Mitt går ut i början av januari nästa år. Jag byter när jag behöver.

4 är väl lite overkill i vanliga fall, men ska man resa till Thailand så är det ju det med 6 månader kvar på passet.

Eller om man ska söka O visum M, så bör det vara 18 månader kvar när man söker.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 är väl lite overkill i vanliga fall, men ska man resa till Thailand så är det ju det med 6 månader kvar på passet.

Eller om man ska söka O visum M, så bör det vara 18 månader kvar när man söker.

Jag tänkte på Filippinerna.

Ett års visa om man är registrerad som, gift i PH.

Sedan strultiden Jag åker 2-3 resor per år.

Ändrades av pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ska men med ett nationellt ID kort till?

När man ändå måste ha pass!

Inte vill jag ge staten extra pengar för onödiga kort!

Ja, men om man ska skaffa ID-kort kan man lika gärna ta ett nationellt som ett vanligt. Det är ju samma pris på dom vad jag vet.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, men om man ska skaffa ID-kort kan man lika gärna ta ett nationellt som ett vanligt. Det är ju samma pris på dom vad jag vet.

Herr Chang har talat.

Bästa vore att göra om körkorten

så att medborgarskap framgår av detta kort.

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa vore att göra om körkorten

så att medborgarskap framgår av detta kort.

Körkorten är inte ens godkända som legitimation egentligen fast dom blivit accepterade av de flesta

Dom saknar SIS-märkning och uppfyller inte kraver för ID-kort i processen hur dom tas fram

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...