Jump to content
IGNORERAD

Extra bagage Thai Airways


Burken

Recommended Posts

 

Det går visserligen boka en kopplad biljett ARN - Udon, men bagaget måste tas ut i Bangkok och checkas in igen.

Så var det senast i juni i alla fall. Udon International som det heter är ju inte så internationell som flygplats...

"There is never enoough time to do all the nothing you want"
Calvin and Hobbes

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    9

  • Burken

    6

  • Kenneth4618

    5

  • kitungmakmak

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

 

Det går visserligen boka en kopplad biljett ARN - Udon, men bagaget måste tas ut i Bangkok och checkas in igen.

Så var det senast i juni i alla fall. Udon International som det heter är ju inte så internationell som flygplats...

Det beror på... Du kan ofta checka in bagaget och få det taggat hela vägen, men att du ibland måste ta det genom tullen i Bangkok själv, om inte destinationsflygplatsen är internationell. Men det är inte samma sak som att du checkar in det igen. Det är incheckat, bara inte tullklarerat. Så länge inte flygbolaget blandas in på Swampy så finns det stor chans att du bara behöver ta ut bagaget och lämna in det igen på andra sidan tullfiltret. Så fungerar det när man åker till USA i alla fall. I Thailand kliver jag alltid av i Bangkok, så jag har inte sett processen. Men den borde finnas. Det är inte ens beroende på om man har boarding pass eller ej, väskorna går sin egen väg och man går själv till transitdisken på insidan av tullfiltret och passkontrollen, får sina boardingkort och sköter om bagaget sedan. Väskorna kan fortfarande vara taggade ända fram och man slipper betala extra. Det där vet nog flygbolagen med till visshet gränsande sannolikhet, men för dom är det en ändå en dålig affär att administrara en liten betalning för en kort sträcka. Dom slipper hellre se dina väskor. Om det är olika bolag kan det gå ändå, särskilt inom samma allians. Det bästa sättet är att helt enkelt fråga när man checkar in om det går att tagga dom hela vägen. Det går oftast bra i fler fall än man tror.

Just bagagevikten är ett av mina viktiga skäl för att försöka bibehålla mina guldkort på både Thai och Qatar. Jag får ha 30+20 kilo incheckat och två handbaggage på 7 kilo, totalt 64, med turistklass. Det behövs ibland när man reser med en massa utrustning. Ofta brukar jag snika undan ett handbaggage som jag inte visar vid incheckningen, om det är tungt och jag ligger på gränsen. Sedan kan det hända att fusket uppdagas vid ombordstigningen, men då taggas det bara och läggs i baggageutrymmet. För sent att ta betalt... ;-)

Jag har ofta funderat över min egen övervikt, men den har dom än så länge inte börjat ta betalt för, lyckligtvis!

Beträffande bläckfisken är jag lite rädd för att den kan råka ut för att förtullas. Se till att ha ett kvitto. Skriv ett själv om inte handlaren gör det, på ett lågt belopp. Annars kan det bli tull och moms (på priset + frakten + tullen) enligt tullens egna gissningar. Då kan det kännas som att bläckfisken borde fått simma själv, kanske.

En kuriosa. Ofta ser man folk som har små klisterlappar på sig, t ex till och från Phuket. Det står CIQ, vilket betyder Customs, Immigration, Quarantine, vilket hjälper flygplatspersonalen avgöra om passageraren skall passera tull, immigration och karantän (d v s hälsokontroll).

 

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller Udon så måste väskorna tas ut och checkas in igen i BKK än så länge

men inte när man ska till Phuket eller CM

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller Udon så måste väskorna tas ut och checkas in igen i BKK än så länge

men inte när man ska till Phuket eller CM

 

Stämmer, och det kan ta mycket tid ibland.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om resan inte startar på Arlanda kan det medföra trassel där om den lokala flygplatsen i Sverige taggat bagaget hela vägen. Det tog en hel del tid på Arlanda att ordna när jag reste.

"There is never enoough time to do all the nothing you want"
Calvin and Hobbes

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...