Jump to content
IGNORERAD

Begravningsavgifter i Thailand


Niro

Recommended Posts

Vad kostar det när familjemedlemar dör i Thailand?

Någon i familjen har dött och är nu begraven. Det kostade lite, hur mycket vet jag inte men antagligen inte så dyrt.

Vad jag undrar över är den peng som munkarna vill ha senare, vid den ”andra” begravningen, den som ska hållas 100 dagar senare. Munkarna villa ha 50.000 bath för det och har antytt att en lite gångstig till templet för 10.000 skulle vara en trevlig extra gåva.

 

Jag tycker att den här andra avgiften är helt omotiverad och anser att det skulle räcka med några skålar ris och några hundra bath per munk. Tydligen har jag fel. Har fått höra att vissa familjer blir tvungna att låna till den här avgiften.

 

Någon som har erfarenhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är nog en väldigt driven munk som ser farangen som mjölkkossa, de begravningar jag varit på något sätt delaktig i har kostat lite, mest för den förplägnad som kreti o pleti skall ha samt musik o danstrupp, tempelkostnaden har varit överkomlig. 100 dagars ceremonin vete tusan om det inte var mer eller mindre gratis, dom satt och mumlade en stund, sen blev det långa enformiga tal och utspisning hemma på gården, inga stora gåvor alls, men detta var ju en vanlig risodlares begravning (något stöttat av dottern kap)!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har varit med om många begravningar. Det har bara betalts dom normala gåvorna som ges till munkarna. En 100 batting till varje brukar det bli. Sen vill ju en del ge mer, är upp till varje familj. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för vettiga svar. Ska se hur och vad jag kan göra åt det.

Ändrades av Niro
Link to comment
Dela på andra sajter

Nio munkar a 1000b är en vanlig taxa i olika sammanhang.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Jag betalde svärmors begravning och den största kostnaden för det var mat till alla "släktingar" som skulle utfodras. Några större pengar till templet kan jag inte komma ihåg. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju lite festlig heter under en tre dagar med mat o dryck kostar ju en del samt  musik a12 timmar dagligen, under tre dagar, tempel avgift, brännings av gift samt munk avgiften.

Så en femtio tusen och upp går det väl på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju lite festlig heter under en tre dagar med mat o dryck kostar ju en del samt  musik a12 timmar dagligen, under tre dagar, tempel avgift, brännings av gift samt munk avgiften.

Så en femtio tusen och upp går det väl på.

Nu är ju en del av den traditionen att man har "pengaträd" som samlar in pengar från deltagarna på likvakan

Inte sällan uppgår de insamlade pengarna samma nivåer som det kostar släkten att anordna Likvakan med tillhörande seder

Här är bilder från svärfars likvaka i januari i år

 

IMAG0371.jpg

IMAG0372.jpg

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Penga träden går väl oavkortat till templet, det familjen får är kuvert med pengar och det är inte mycket en tjuging på sin höjd.

Men i penga träden kan det bli mycket, templen värderas högre.

Så fungerar det här

Link to comment
Dela på andra sajter

Har varit med om många begravningar. Det har bara betalts dom normala gåvorna som ges till munkarna. En 100 batting till varje brukar det bli. Sen vill ju en del ge mer, är upp till varje familj. 

100 Baht per munk och "donator" verkar vara standard utanför Bangkok  och oftast är det ett par donatorer så det blir inte några större pengar. Givetvis kan inte munkarna kräva några pengar men det skulle nog ses som lite märkligt om inget gavs.

Att familjen i samband med begravning eller 100-dagars vill donera pengar är dock en annan sak och då är nog inte 50,000 Baht för en familj, inklusive alla släktingar, särskilt  ovanligt, även om 5,000 nog är vanligare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många informativa svar. Tack för det. Om alla ni har erfarenhet av inte så dyra begravningar så är det möjligt att jag missförstått något angående utgifterna. Ska forska lite i detta och återkommer när jag vet, förhoppnings vis innom 100 dagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag som hört om den informella kollektiva försäkring (eller vad man ska kalla det) som man tydligen har i en del byar och samhällen? Alla som vill vara med betalar en liten summa varje månad eller möjligen en gång om året till en gemensam pott som tas hand om av en pålitlig person. När någon som är med i detta kollektiva sparande dör så tar man från detta gemensamma sparande för att täcka begravningskostnaderna.

Så var det i alla fall i det lilla samhälle utanför Chiang Mai där exfru Chang bodde.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Där jag bor är det så att kvinnorna över en viss ålder tror det är femtio, betalar 20bht varje gång någon dör.

Konstigt nog är inte männen med i detta.

Ock nog fan är det jag som sitter på uteplatsen när inkasseraren kommer, en femhundra om året blir det säkert.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag som hört om den informella kollektiva försäkring (eller vad man ska kalla det) som man tydligen har i en del byar och samhällen? Alla som vill vara med betalar en liten summa varje månad eller möjligen en gång om året till en gemensam pott som tas hand om av en pålitlig person. När någon som är med i detta kollektiva sparande dör så tar man från detta gemensamma sparande för att täcka begravningskostnaderna.

Så var det i alla fall i det lilla samhälle utanför Chiang Mai där exfru Chang bodde.

Herr Chang har talat.

Jodå, det är likadant i fruns hemby Doi Tao.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag som hört om den informella kollektiva försäkring (eller vad man ska kalla det) som man tydligen har i en del byar och samhällen? Alla som vill vara med betalar en liten summa varje månad eller möjligen en gång om året till en gemensam pott som tas hand om av en pålitlig person. När någon som är med i detta kollektiva sparande dör så tar man från detta gemensamma sparande för att täcka begravningskostnaderna.

Så var det i alla fall i det lilla samhälle utanför Chiang Mai där exfru Chang bodde.

Herr Chang har talat.

Så är det även i svärföräldrarnas by utanför KhonKaen!. THB 300 per person och år!

 

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så är det även i svärföräldrarnas by utanför KhonKaen!. THB 300 per person och år!

 

Ja där ser man att det kan vara lite olika .

Nu är det  Tambun som organiserar det hela är väl en 6 7 byar. 

När jag i ett tidigare inlägg sa att det kan röra sig om femhundra bht om året får jag nog revidera mig, närmar sig nog tusen, beroende på hur många som avlidet.

Möjligt att då utdelningen till döds boet blir avsevärt högre.

Men för står inte detta gäller endast damerna, herrarna har inte något liknande.

Hur är det hos er är alla med, och från vilken ålder.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja där ser man att det kan vara lite olika .

Nu är det  Tambun som organiserar det hela är väl en 6 7 byar. 

När jag i ett tidigare inlägg sa att det kan röra sig om femhundra bht om året får jag nog revidera mig, närmar sig nog tusen, beroende på hur många som avlidet.

Möjligt att då utdelningen till döds boet blir avsevärt högre.

Men för står inte detta gäller endast damerna, herrarna har inte något liknande.

Hur är det hos er är alla med, och från vilken ålder.

 

Båda svärföräldrarna betalar sina 300, eller jag kanske, inga öronmärkta battingar!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Vad kostar det när familjemedlemar dör i Thailand?

Någon i familjen har dött och är nu begraven. Det kostade lite, hur mycket vet jag inte men antagligen inte så dyrt.

 

Vad jag undrar över är den peng som munkarna vill ha senare, vid den ”andra” begravningen, den som ska hållas 100 dagar senare. Munkarna villa ha 50.000 bath för det och har antytt att en lite gångstig till templet för 10.000 skulle vara en trevlig extra gåva.

 

 

 

Jag tycker att den här andra avgiften är helt omotiverad och anser att det skulle räcka med några skålar ris och några hundra bath per munk. Tydligen har jag fel. Har fått höra att vissa familjer blir tvungna att låna till den här avgiften.

 

 

 

Någon som har erfarenhet.

 

Va fan är det för svammel 50000 du skall väll inte bygga nytt tempel åt dem , 5000 ungefär är mer normalt.

Andra begravningen vad är det för påhitt och en gångstig för 10000 baht???  Vilka satans rövarmunkar!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jävla ,slå in pannbenet på munkjävlarna om dom öppnar käften och kräver 50 papp

och nån jävla 10 tusen baht`s gångstig ................:sure:

 

Mvh  scandinavianhobbe    ;)

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte hemma nu så det är svårt att hänga med. Jag fick bara ett maijl som sa att det skulle betalas en ( på engelska "virtue") Det tolkade jag som bidrag eller avgift. Men det pratades också om låna ut och annat. Som sagt, jag kan ha missförstått detta. Att min Thailändska ligger på en tvåårings nivå gör det inte enklare.

Ni har säkert rätt I att det I slutändan inte kommer bli någon store summa. Som sagt, jag återkommer när allt detta har kommit till klarhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

När gummans bror hängde sig så hade de ett stort matställe i tre dygn där hela byn åt.

Tror inte att jag gav ett bath för tillställningen mer än att jag betalade för mina öl.

Mormor fick sina 20 000bath när vi åkte och de skulle hon fått i alla fall.

Vi skickar ju inga pengar så det kan de ha för eventuella oväntade kostnader.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågade damen här hemma och visst kan det gå på 50 000Thb om man har en stor familj och många kamrater. Likvakan brukar hålla på i tre dagar men inget är skrivet i sten. Under den tiden så finns mat och givetvis någon som lagar maten och tar hand om all disk osv. Även templet vill ha lite pengar för el och vatten. Munkarna vill ha en mindre summa med.

Så kommer hela byn och äter så blir det dyrare helt enkelt, Tambon som man håller senare är väl även för att hjälpa vederbörande med kostnaderna då man brukar ge någon summa som gåva vid de tillfällena.

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt tjejen så ger man 200b, sen är det up to you.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...