Fritz Inlagd Augusti 11, 2015 Dela Inlagd Augusti 11, 2015 Sen den 1:a sept 2010 har polisen rättighet att göra stickprovskontroller för att kolla ev onykterhet hos flygpersonal. http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=8196 Fritz.. Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Augusti 11, 2015 Dela Inlagd Augusti 11, 2015 Sen den 1:a sept 2010 har polisen rättighet att göra stickprovskontroller för att kolla ev onykterhet hos flygpersonal. http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=8196 Fritz.. Hej Visst är det så och enligt borde detta ha införts minst 30-40 år tidigare med tanke på deras ansvar över så många liv. Men enligt mina erfarenheter så fungerar det mer så att polisen kallas till platsen vid misstanke om fylla och då gör ett test, inte att dom går runt och ber piloter blåsa på måfå. Sen är det ju så att även ett lands polis är färgad av tradition och kultur i det land dom är födda och uppväxta i, tror inte att polisen i Syd Europa har någon annan syn på vin och öl än den övriga befolkningen, det är mat och polisen går väl inte runt och kollar om folk har ätit. Hur många poliser i Syd Europa skulle själva klara ett alkotest? Mvh isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kitungmakmak Inlagd Augusti 12, 2015 Dela Inlagd Augusti 12, 2015 Hej Visst är det så och enligt borde detta ha införts minst 30-40 år tidigare med tanke på deras ansvar över så många liv. Men enligt mina erfarenheter så fungerar det mer så att polisen kallas till platsen vid misstanke om fylla och då gör ett test, inte att dom går runt och ber piloter blåsa på måfå. Sen är det ju så att även ett lands polis är färgad av tradition och kultur i det land dom är födda och uppväxta i, tror inte att polisen i Syd Europa har någon annan syn på vin och öl än den övriga befolkningen, det är mat och polisen går väl inte runt och kollar om folk har ätit. Hur många poliser i Syd Europa skulle själva klara ett alkotest? Mvh isan lover Kan ju bli lite lurigt med kulturkrockar. Fast står dom över lagen? Karma för att du ser skillnader i olika kulturer, men jag kan bli lite besviken på att du inte ser det på samma sätt i alla länder. Vad jag menar är att jag ser olika länder och deras kulturer olika, så det går inte att jämföra dessa. Varför jag ger pengar till tiggare i Kambodja och inte i Sverige kanske förklarar vad jag tycker. I Kambodja så har dom inte ett val, dom som kommit till Sverige hade ett val. Flygpersonal som vet om reglerna gjorde sitt val. Om sen snuten är fullare än piloterna/säkerhetspersonalen(cabinstaff) i ett land spelar väl inte nån roll... ทีรัก Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd Augusti 12, 2015 Dela Inlagd Augusti 12, 2015 Kan ju bli lite lurigt med kulturkrockar. Fast står dom över lagen? Karma för att du ser skillnader i olika kulturer, men jag kan bli lite besviken på att du inte ser det på samma sätt i alla länder. Vad jag menar är att jag ser olika länder och deras kulturer olika, så det går inte att jämföra dessa. Varför jag ger pengar till tiggare i Kambodja och inte i Sverige kanske förklarar vad jag tycker. I Kambodja så har dom inte ett val, dom som kommit till Sverige hade ett val. Flygpersonal som vet om reglerna gjorde sitt val. Om sen snuten är fullare än piloterna/säkerhetspersonalen(cabinstaff) i ett land spelar väl inte nån roll... Tolkningsfråga, om JAG ser det har ju föga inverkan på tradition, hur jävla korkad den än är. Man måste inte skriva ut att man fördömmer ett visst handlande när man konstaterar olikheter! Eller? Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kitungmakmak Inlagd Augusti 12, 2015 Dela Inlagd Augusti 12, 2015 Tolkningsfråga, om JAG ser det har ju föga inverkan på tradition, hur jävla korkad den än är. Man måste inte skriva ut att man fördömmer ett visst handlande när man konstaterar olikheter! Eller? Kulturer är en sak och lagar är en annan, jag konstaterar bara att lagen gäller oavsett vilken kultur man nu har. Eller i vilket land man man nu bor i. Lagen i det landet gäller, tja förutom i Sverige då - kan jag anta då det skall vara förbjudet (enligt vissa framåtsträvare) att göra nåt olagligt i andra länder enligt Svensk lag även där. Röka på i Holland blir väl nästa sak som är olagligt i Sverige. Även om jag inte varken rökt på eller varit till Holland så ogillar jag den tanken. Men piloter som lyfter med ett plan som är reglerat av internationella regler borde väl veta bättre än så. ทีรัก Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Augusti 12, 2015 Dela Inlagd Augusti 12, 2015 Det blev Häktet 2 veckor Det var Pilot 0,68 styrman 1,44 flygvärdinnarna 1,84 och 1,04 promille. http://www.expressen.se/nyheter/full-flygkapten-haktad-i-tva-veckor/ Rätt hyfsat dagen efter, de höll nog i sin fest länge. Hoppas för deras egen skull att de fick ligga, för flyga lär de inte göra på en stund inte på eruopa iaf. Troligen hamnar de i nått Ryskt inhemskt bolag, suget på piloter där är tydligen enormt nu och de anställer "allt" min Östm, har jobbat för ett Estniskt flygbolag med olika uppgifter, service etc, och har berättat för mig hur kulturen är där till alkohol, och det är inte grant att höra. Förresten samma bolag som har haft kontrakt på några linjer uppe i Norrland, men har för mig att de inte tog hem den senaste upphandlingen, bla pg bristande säkerhet och rutiner. Men saken är att Ryssar och Balter, har en jävla sned inställning till sprit, de super så är det bara. Jag har hört historier som man blir mörkrädd av. Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Augusti 12, 2015 Dela Inlagd Augusti 12, 2015 Kan ju bli lite lurigt med kulturkrockar. Fast står dom över lagen?Karma för att du ser skillnader i olika kulturer, men jag kan bli lite besviken på att du inte ser det på samma sätt i alla länder. Vad jag menar är att jag ser olika länder och deras kulturer olika, så det går inte att jämföra dessa. Varför jag ger pengar till tiggare i Kambodja och inte i Sverige kanske förklarar vad jag tycker. I Kambodja så har dom inte ett val, dom som kommit till Sverige hade ett val. Flygpersonal som vet om reglerna gjorde sitt val. Om sen snuten är fullare än piloterna/säkerhetspersonalen(cabinstaff) i ett land spelar väl inte nån roll...HejEnligt mina erfarenheter står helt klart kulturella skillnader och lokala traditioner över lagar stiftade långt borta i andra länder hos gemene man, själv tror jag inte att vi t.ex inom EU kommer att en enhetlig syn och tillämpning av alla deras lagar under vår livstid om någonsin.Minns en rejäl fest i Portugal i slutet av 2000 talet tillsammans med deras flygvapen personal, då var både mekaniker, stridspiloter, kontorspersonal och inte minst flygplatsens polis och säkerhetsvakter riktigt fulla mitt på dagen, för mig och min kompis var det ju ok eftersom vårt jobb.Men man tänkte ju tanken på hur reaktionerna skulle ha blivit i ett land som Sverige, här hade nog något liknande varit otänkbart, när folk började missa sina stolar och festen var på topp i hangarens bar erbjöd sig ett högre befäl att köra oss till hotellet, han tog på sig sin skärmmössa och körde kraftigt berusad mitt i Lissabon, jag frågade om det inte skulle vara bättre om vi tog en taxi, men enligt honom riskerade han inte att åka fast på grund av sin grad och statliga tjänst, han körde och det gick faktiskt bra, på denna militärbas serverade man dagligen gratis vin till maten trots att man jobbade med flyg och serverade flygande personal.Bland dom värre inom flyget är enligt mig Frankrike, även här dricker man ju vin dagligen även inom det civila flyget och inte i så små mängder heller, när jag jobbade i Paris blev större delen av personalen dagligen märkbart påverkade i slutet av dagen, vid lunchen gick det 6-7 flaskor vin till ca 8-10 personer, fyllde någon år kunde man även servera sprit, fram på dagen var det dags igen, sedan började fruarna ringa och fråga när dom skulle komma hem, dom svarade då att det var mycket att göra och satt kvar på kvällen och drack vin, sen åkte var och en hem i sina bilar och en kille drog upp sin MC på bakhjulet och for iväg, inte heller riktigt som i Sverige.Även i Italien är ju vin mat och det dricks dagligen till alla måltider och även mellan flygningarna av besättningarna men här har jag själv aldrig sett att någon har varit märkbart påverkad, man hanterar det snyggt men man skulle ju aldrig klara ett alkotest.I öststaterna är ju problemen större och då kanske främst för att man har en kultur där sprit är helt accepterad i dom flesta sammanhang och då även som måltidsdryck mitt på dagen och att inställningen till alkohol är väldigt mild, man tar sig gärna en fylla och ingen skäms för detta, det är naturligtvis inte bra när man jobbar inom flyg eller andra transporter.Mvh isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Augusti 12, 2015 Dela Inlagd Augusti 12, 2015 Min fru somnar så fort hon sätter sig i en bil.............eller något fortskaffningsmedel Min med! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kitungmakmak Inlagd Augusti 12, 2015 Dela Inlagd Augusti 12, 2015 HejEnligt mina erfarenheter står helt klart kulturella skillnader och lokala traditioner över lagar stiftade långt borta i andra länder hos gemene man, själv tror jag inte att vi t.ex inom EU kommer att en enhetlig syn och tillämpning av alla deras lagar under vår livstid om någonsin.<...>Mvh isan loverTja, nog känns det lite nyktrare nu än på det glada 80-talet i alla fall. Synen på alkohol+arbete har blivit striktare. Om det är EU eller nåt annat som påverkat detta vetefasiken. ทีรัก Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Augusti 12, 2015 Dela Inlagd Augusti 12, 2015 Tja, nog känns det lite nyktrare nu än på det glada 80-talet i alla fall. Synen på alkohol+arbete har blivit striktare. Om det är EU eller nåt annat som påverkat detta vetefasiken. Utåt sett ja, men verkligheten är en annan. Iaf i öst. Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
måne Inlagd Augusti 12, 2015 Dela Inlagd Augusti 12, 2015 Vet inte om detta stämmer men jag läste nånstans att Sas pilotfack ansåg att slumpvisa drogtester var "kränkande".Det brukar man hävda om man har något att dölja.Om dom inte har dessa tester är det anmärkningsvärt då lokreparatörer har dessa tester.Hur f-n klarar du dig då?Bruntunga? Måne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
B747 Inlagd Augusti 13, 2015 Dela Inlagd Augusti 13, 2015 Hur f-n klarar du dig då?Bruntunga? Försöker hålla mig på arbetstid ha ha. Skickat från min iPhone 5 med Tapatalk PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Augusti 13, 2015 Dela Inlagd Augusti 13, 2015 Tja, nog känns det lite nyktrare nu än på det glada 80-talet i alla fall. Synen på alkohol+arbete har blivit striktare. Om det är EU eller nåt annat som påverkat detta vetefasiken.HejSå är det absolut, en förändring pågår och numera är ju t.ex ölen borta på arbetstid i hangarerna i länder som Sverige och Danmark och även i norra Tyskland, men i södra Tyskland är öl på jobbet ok och även att köra bil.Mvh isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
B747 Inlagd Augusti 13, 2015 Dela Inlagd Augusti 13, 2015 HejSå är det absolut, en förändring pågår och numera är ju t.ex ölen borta på arbetstid i hangarerna i länder som Sverige och Danmark och även i norra Tyskland, men i södra Tyskland är öl på jobbet ok och även att köra bil.Mvh isan loverNär fick svenska flygmekaniker dricka öl i hangarerna??Det måste ha varit mycket längesedan.I Danmark vet jag att det fick drickas ganska friskt på industrierna,men idag vet jag inte. PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Augusti 14, 2015 Dela Inlagd Augusti 14, 2015 När fick svenska flygmekaniker dricka öl i hangarerna??Det måste ha varit mycket längesedan.I Danmark vet jag att det fick drickas ganska friskt på industrierna,men idag vet jag inte.HejJag började ju redan 1976 och då fanns det fortfarande en hel del alkoholister på arbetsplatserna även inom flyget precis som på dom flesta andra industrier, men det var nog snarare så att många av dessa drack på jobbet utan lov än att det egentligen var tillåtet.Men ex.vis på min dåvarande arbetsplats inom flyget serverade man öl på personalrestaurangen då, detta innebar naturligtvis att dom som var törstiga tillbringade en hel del tid där och blev berusade, detta fick till följd att försäljningen senare stoppades.Dom som blev fulla på jobbet kördes hem av chefen alternativt skickades hem med en taxi, inga andra åtgärder vidtogs, det var oftast samma personer hela tiden, det hände även att dessa blev berusade ute på jobb hos kunder vilket såg lite illa ut.Vad det gäller Danmark så är det i princip slut med öl i hangarerna och andra arbetsplatser kopplade till flyget sedan ett antal år tillbaka, men inom andra yrken är det fortfarande ok att dricka öl på jobbet i Danmark, har några kompisar som jobbar där ibland och dom berättar att dom får öl till sig via en kranförare ex.vis när dom jobbar högt upp på tak och liknande, då kommer kranen till dom med en sexpack ibland.På bryggerierna har dom fortfarande en viss mängd gratis öl inskrivna i avtalet, dessa får sedan förtäras på arbetstid, så synen är ju lite annorlunda på öl jämfört med Sverige, men det har ändå ändrat sig en hel del dom senaste 40 åren.Mvh isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu