pigge01 Inlagd Augusti 8, 2015 Dela Inlagd Augusti 8, 2015 Så var det ett instält flyg p.g.a. fylla. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21228776.ab Dyslektiker är på Svenska Ordblind. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd Augusti 8, 2015 Dela Inlagd Augusti 8, 2015 Så var det ett instält flyg p.g.a. fylla. Ähum, fylla är kanske att ta i lite. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Chrille Columbus Inlagd Augusti 8, 2015 Dela Inlagd Augusti 8, 2015 Nädå inte inställt dom kom iväg fem timmar försenade, med ny besättning. Men det är ju lite dåligt om det stämmer att hela besättningen var på lyset. Dålig PR för airBaltic om man säger som så. Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Augusti 8, 2015 Dela Inlagd Augusti 8, 2015 Är det inte nolltolerans på cockpitt personalen iallafall? Och det står faktiskt att alla hade ÖVER 0,2 promille så det kan ju ha varit hur mycket som helst. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Augusti 8, 2015 Dela Inlagd Augusti 8, 2015 (ändrad) Förmodligen dagen efter fylla Reglerna Regler för alkohol & piloter Så här säger de internationella reglerna: Alkoholförtäring får inte ske under flygning. Alkoholförtäring får inte ske 8 timmar eller senare före flygning. Under tiden mellan 24 timmar och 8 timmar före flygning ska stor försiktighetavseende alkohol iakttas. 8 timmar före flygning ska piloten kunna köra bil utan att bryta mot svensk trafiklagstiftning. Den sista punkten är ett svenskt tillägg. Yrkespiloter kontrolleras genom att de före, under och efter en flygning träffar ett stort antal personer med flygsäkerhetsmedvetande och kunskap om vikten av nykterhet vid flygning. Den första kontrollen sker när piloten anmäler sig till tjänstgöring på besättningskontoret och träffar besättningssamordnaren. Och samtliga medlemmar i besättningen, såväl piloter som kabinbesättningsmedlemmar, är skyldiga att rapportera om de misstänker att någon är onykter. Det gäller även teknisk personal som flygmekaniker, tankpersonal och lastmästare. Om det finns misstankar om att någon i besättningen är onykter ska en nykterhetskontroll genomföras av polis. Ändrades Augusti 8, 2015 av Kenneth4618 “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khonis Inlagd Augusti 8, 2015 Dela Inlagd Augusti 8, 2015 Surt att personalen inte får vara lite på lyset när många av resenärerna lägger gasen i botten. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Fredman Inlagd Augusti 8, 2015 Dela Inlagd Augusti 8, 2015 Det kanske är med piloter som en del på MPR, de kör bättre på fyllan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Augusti 8, 2015 Dela Inlagd Augusti 8, 2015 Det kanske är med piloter som en del på MPR, de kör bättre på fyllan. Det är till och med lättare då de har så många hjälpmedel som instrument, stödhjul samt att de är alltid två “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Augusti 8, 2015 Dela Inlagd Augusti 8, 2015 Det är till och med lättare då de har så många hjälpmedel som instrument, stödhjul samt att de är alltid två I våran bil är vi två stycken som kör. Jag sitter vid ratten och frugan bredvid och bromsar mest när jag gasar. Jag har aldrig upplevt någon fördel med två som kör. Det går mycket bättre när man är ensam. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Augusti 8, 2015 Dela Inlagd Augusti 8, 2015 (ändrad) I våran bil är vi två stycken som kör. Jag sitter vid ratten och frugan bredvid och bromsar mest när jag gasar. Jag har aldrig upplevt någon fördel med två som kör. Det går mycket bättre när man är ensam. Min fru somnar så fort hon sätter sig i en bil.............eller något fortskaffningsmedel Ändrades Augusti 8, 2015 av Kenneth4618 “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Krille Inlagd Augusti 9, 2015 Dela Inlagd Augusti 9, 2015 MPR:s alkoholexperter har ju redan uttalat sig och allt under 0,5 räknas ju inte som fylla. Så regeln med 0,2 känns väl lite väl tuff? /Krille Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
berlitz Inlagd Augusti 9, 2015 Dela Inlagd Augusti 9, 2015 Är det inte 0.0 i Norge? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd Augusti 10, 2015 Dela Inlagd Augusti 10, 2015 Är det inte 0.0 i Norge? Nix, 0,2. http://www.rattnykterhet.se/?page_id=25 Fritz.. Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
berlitz Inlagd Augusti 10, 2015 Dela Inlagd Augusti 10, 2015 Ok det var en norrman som sade det åt mig iförrgår men så kan det visst vara- vad vet jag... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Augusti 10, 2015 Dela Inlagd Augusti 10, 2015 (ändrad) Hej Jag har ju jobbat 38 år inom flyget och har under dessa år kunnat följa den ändrade attityden till alkohol inom flyget. När jag började som ung var det vanligt i andra länder att man hade både öl, vin och starkare också både i hangarer och piloternas louncher, ibland hade man t.o.m en bar i fikarummet o.s.v Många av Europas flygplatser hade en bar för personalen i direkt anslutning till flygen, här kunde piloterna ta en rökpaus, kanske en kaffe med cognac eller ett glas champagne innan nästa flight o.s.v, i Syd Europa ansåg man t.ex vin vara mat och detta kunde man även dricka som pilot under flygningen. Besättningarna övernattade ju ofta på hotell och ibland träffade man ett glatt gäng ifrån ett annat bolag, då kunde det bli fest långt in på natten med bartömming i rummens minibar, förmodligen skulle inte alla ha klarat av ett alkotest, men förekom väl knappast då så det hade man nog ingen tanke på. Själv har jag varit ute och festat med flygbestättningsr ofta genom åren ute i Europa några gånger har jag dagen efter flugit med dessa trötta och sega piloter t.ex när dom bara har transporterat mig p.g.a ett jobb eller när planet har färjeflugits utan passagerare p.g.a något mindre tekniskt fel o.s.v. Numera är väl i princip Skandinavien alkoholfritt, i Tyskland, Österrike och Schweiz dricker man fortfarande öl på sina håll, men i Frankrike, Spanien och Italien och Portugal förekommer det ännu att vin ingår i måltiderna även för folk verksamma inom flyget, Östeuropa ligger ju långt efter Väst i denna fråga och här ligger nog alkohol bakom en del problem och incidenter inom flyget, USA har ungefär samma läge som Skandinavien och har nolltolerans. För egen del brukade jag ta seden dit vi kom och dricka det som kunden gjorde till maten, men var det alkohol var det bara aktuellt när vi plockade isär motorer, men den dagen när vi började montera ihop dessa drack vi aldrig något, men en fest efter en lyckad provflygning tillsammans sa man ju aldrig nej till. Jag tror att många skulle bli lite förvånade över hur det hänger ihop och hur stor roll kultur och tradition fortfarande spelar in i synen på vad som är ok eller ej inom flyget beroende på i vilket land man vistas. I Syd Europa finns fortfarande barena kvar för dom anställda och det är ok att dricka alkohol under eget ansvar så länge det inte påverkar arbetet på något märkbart sätt, för en som har varit med ett tag och upplevt det samma även i Nord Europa är det nästan lite nostalgiskt. Många länders militärbaser har också en positiv inställning till alkohol på arbetstid trots att verksamheten är flyg, här kanske man lever lite slutet utan utomstående kontroll. Mvh isan lover Ändrades Augusti 10, 2015 av Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Augusti 10, 2015 Dela Inlagd Augusti 10, 2015 (ändrad) Hej Jag har ju jobbat 38 år inom flyget och har under dessa år kunnat följa den ändrade attityden till alkohol inom flyget. När jag började som ung var det vanligt i andra länder att man hade både öl, vin och starkare också både i hangarer och piloternas louncher, ibland hade man t.o.m en bar i fikarummet o.s.v Många av Europas flygplatser hade en bar för personalen i direkt anslutning till flygen, här kunde piloterna ta en rökpaus, kanske en kaffe med cognac eller ett glas champagne innan nästa flight o.s.v, i Syd Europa ansåg man t.ex vin vara mat och detta kunde man även dricka som pilot under flygningen. Besättningarna övernattade ju ofta på hotell och ibland träffade man ett glatt gäng ifrån ett annat bolag, då kunde det bli fest långt in på natten med bartömming i rummens minibar, förmodligen skulle inte alla ha klarat av ett alkotest, men förekom väl knappast då så det hade man nog ingen tanke på. Själv har jag varit ute och festat med flygbestättningsr ofta genom åren ute i Europa några gånger har jag dagen efter flugit med dessa trötta och sega piloter t.ex när dom bara har transporterat mig p.g.a ett jobb eller när planet har färjeflugits utan passagerare p.g.a något mindre tekniskt fel o.s.v. Numera är väl i princip Skandinavien alkoholfritt, i Tyskland, Österrike och Schweiz dricker man fortfarande öl på sina håll, men i Frankrike, Spanien och Italien och Portugal förekommer det ännu att vin ingår i måltiderna även för folk verksamma inom flyget, Östeuropa ligger ju långt efter Väst i denna fråga och här ligger nog alkohol bakom en del problem och incidenter inom flyget, USA har ungefär samma läge som Skandinavien och har nolltolerans. För egen del brukade jag ta seden dit vi kom och dricka det som kunden gjorde till maten, men var det alkohol var det bara aktuellt när vi plockade isär motorer, men den dagen när vi började montera ihop dessa drack vi aldrig något, men en fest efter en lyckad provflygning tillsammans sa man ju aldrig nej till. Jag tror att många skulle bli lite förvånade över hur det hänger ihop och hur stor roll kultur och tradition fortfarande spelar in i synen på vad som är ok eller ej inom flyget beroende på i vilket land man vistas. I Syd Europa finns fortfarande barena kvar för dom anställda och det är ok att dricka alkohol under eget ansvar så länge det inte påverkar arbetet på något märkbart sätt, för en som har varit med ett tag och upplevt det samma även i Nord Europa är det nästan lite nostalgiskt. Många länders militärbaser har också en positiv inställning till alkohol på arbetstid trots att verksamheten är flyg, här kanske man lever lite slutet utan utomstående kontroll. Mvh isan lover Nu är reglerna som jag lade in ovan internationella så de gäller även fransoser, spanjorer mm. http://www.transportstyrelsen.se/sv/Luftfart/Flygresenar/Sakerhet/Fragor--svar-for-flygradda/Under-flygning/Piloter--promille Sedan finns det alltid folk som struntar i regler. Såg en flygdokumentär från Ryssland en gång och där krökades det friskt Sedan har nog många bolag nolltolerans som företagspolicy Ändrades Augusti 10, 2015 av Kenneth4618 “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Augusti 10, 2015 Dela Inlagd Augusti 10, 2015 (ändrad) Nu är reglerna som jag lade in ovan internationella så de gäller även fransoser, spanjorer mm. http://www.transportstyrelsen.se/sv/Luftfart/Flygresenar/Sakerhet/Fragor--svar-for-flygradda/Under-flygning/Piloter--promille Sedan finns det alltid folk som struntar i regler. Såg en flygdokumentär från Ryssland en gång och där krökades det friskt Sedan har nog många bolag nolltolerans som företagspolicy Hej Självklart gäller i princip samma regler överallt men det är ändå så att lokala sedvänjor, traditioner och syn på saker och ting spelar in, ta bara EU som stiftar massor av lagar om allt möjligt, en del länder tar dessa på allvar och efterlever dom t.ex om jordgubbarna storlek, regler gällande gurkor och bananer m.m medans andra länder ser det mer som riktlinjer och fortsätter ungefär som förut. Så är det även inom andra branscher, att öl och vin är hårt reglerade och omgärdade av diverse förbud hos oss utesluter dock inte att andra ser dessa produkter som mat och ett naturligt inslag i måltiden, och detta även om man råkar vara pilot, polis, yrkeschaufför eller chef på en bank. Jag tror att många skulle bli förvånade över hur det faktiskt fungerar även inom EU och då speciellt den södra delen, men värst är det ju naturligtvis i Ryssland och dom forna öststaterna. Mvh isan lover Ändrades Augusti 10, 2015 av Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pigge01 Inlagd Augusti 10, 2015 Trådstartare Dela Inlagd Augusti 10, 2015 (ändrad) Det blev Häktet 2 veckor Det var Pilot 0,68 styrman 1,44 flygvärdinnarna 1,84 och 1,04 promille. http://www.expressen.se/nyheter/full-flygkapten-haktad-i-tva-veckor/ Ändrades Augusti 10, 2015 av pigge01 Dyslektiker är på Svenska Ordblind. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
B747 Inlagd Augusti 10, 2015 Dela Inlagd Augusti 10, 2015 Vet inte om detta stämmer men jag läste nånstans att Sas pilotfack ansåg att slumpvisa drogtester var "kränkande".Det brukar man hävda om man har något att dölja. Om dom inte har dessa tester är det anmärkningsvärt då lokreparatörer har dessa tester. PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hobbe Inlagd Augusti 10, 2015 Dela Inlagd Augusti 10, 2015 Borde var obligatorisk nykterhetskontroll av besättning innan dom går ombord innan flygning. Mvh Hobbe Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Augusti 10, 2015 Dela Inlagd Augusti 10, 2015 Dags för alkolås på flygplan precis som på många bussar t ex “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MaiChai Inlagd Augusti 10, 2015 Dela Inlagd Augusti 10, 2015 Det blev Häktet 2 veckor Det var Pilot 0,68 styrman 1,44 flygvärdinnarna 1,84 och 1,04 promille. http://www.expressen.se/nyheter/full-flygkapten-haktad-i-tva-veckor/ Lite mer än salongsberusade alltså... "It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience""Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson www.destinationasien.se Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Augusti 11, 2015 Dela Inlagd Augusti 11, 2015 Vet inte om detta stämmer men jag läste nånstans att Sas pilotfack ansåg att slumpvisa drogtester var "kränkande".Det brukar man hävda om man har något att dölja. Om dom inte har dessa tester är det anmärkningsvärt då lokreparatörer har dessa tester. Hej Jag är inte förvånad, man är nog inte mer sugen på att blåsa inom flyget än på våra vägar, bor man på hotell med tillgång på gratis alkohol samt har tillgång till fri alkohol ombord så blir det nog frestande att ta lite ibland, har ofta sett kabinpersonal ta sig en snaps eller två på flyget och ibland lägger dom en näve småflaskor i en påse och tar med sig. Mvh isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Augusti 11, 2015 Dela Inlagd Augusti 11, 2015 Borde var obligatorisk nykterhetskontroll av besättning innan dom går ombord innan flygning. Mvh Hobbe Hej Det kunde man ju tycka men detta skulle säkerligen motarbeta av många i branschen. Vi mekaniker blir uttagna till slumpvisa drogtester via data men man kollar bara andra otillåtna droger och inte alkohol, detta anses vara kränkande, förmodligen även p.g.a att alkohol är en tillåten drog som är accepterad i samhället. Mvh isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Augusti 11, 2015 Dela Inlagd Augusti 11, 2015 Vet inte om detta stämmer men jag läste nånstans att Sas pilotfack ansåg att slumpvisa drogtester var "kränkande".Det brukar man hävda om man har något att dölja. Om dom inte har dessa tester är det anmärkningsvärt då lokreparatörer har dessa tester. Hej Och hur kränkande skulle inte piloter i Syd Europa uppleva eventuella alkotester, där är ju fortfarande vin och öl klassat som mat och det oavsett vad EU tycker och äta måste man väl få göra? Mvh isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu