Jump to content
IGNORERAD

True Visions TV fråga


Nemo

Recommended Posts

Visst, fast jag är en sån där som måste försöka fixa det själv först. Oavsett vad det gäller.Har alla slags roliga och oroliga verktyg och mätinstrument i verktygsskåpet.

Det är som en hobby. Lite som MPR. :)

Ja verktyg måste man ha, annars är man ingen riktig man :haha:

Och prova på att fixa saker själv före man lämnar in dem är ett måste, och detta har inneburit att man endast vid 2 tillfällen under sitt liv fått överge sin bil som havererat...

Starta en Tråd & grupp till "oss som kan"

 

Till de som går upp på taket, är ni lite äldre så ha nån typ av säkerhetslina om det är lite högt. Och tappa inte verktygen, nån kan få de i skallen...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 47
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    18

  • Soengsang

    9

  • Tallviking

    5

  • Surin P3

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Och tomtarna som True anlitar är inga raketforskare direkt

Nej, det har du rätt i (och inte bara deras "tekniker").  Nåväl, nu har de varit här och försökt fixa till det. De bytte ut LNB'n till en ny, resultatet blev att den vänstra stapeln gick upp till 100%    :)   medans den högra fortfarande står på 20%. Säger åt dem att gå upp på taket och justera lite för att kanske få det lite bättre. Då säger han att det är bättre ju lägre den högra stapeln är.   :rolleyes: Med andra ord har han ingen susning om vad han håller på med.   :D

Vid tillfälle så får jag klättra upp själv på taket och se om det kan bli bättre. Fick ju en ny LNB i alla fall, så då kan man ju elliminera den som orsak.   :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det har du rätt i (och inte bara deras "tekniker").  Nåväl, nu har de varit här och försökt fixa till det. De bytte ut LNB'n till en ny, resultatet blev att den vänstra stapeln gick upp till 100%    :)   medans den högra fortfarande står på 20%. Säger åt dem att gå upp på taket och justera lite för att kanske få det lite bättre. Då säger han att det är bättre ju lägre den högra stapeln är.   :rolleyes: Med andra ord har han ingen susning om vad han håller på med.   :D

Vid tillfälle så får jag klättra upp själv på taket och se om det kan bli bättre. Fick ju en ny LNB i alla fall, så då kan man ju elliminera den som orsak.   :)

Jag ska ta en bild på hur de drog kablarna hos mig bara jag kommer hem i sep. Det var när jag såg detta jag förstod att de var vanliga bonndrängar som borde hålla sig till dynggrepen.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det har du rätt i (och inte bara deras "tekniker").  Nåväl, nu har de varit här och försökt fixa till det. De bytte ut LNB'n till en ny, resultatet blev att den vänstra stapeln gick upp till 100%    :)   medans den högra fortfarande står på 20%. Säger åt dem att gå upp på taket och justera lite för att kanske få det lite bättre. Då säger han att det är bättre ju lägre den högra stapeln är.   :rolleyes: Med andra ord har han ingen susning om vad han håller på med.   :D

Vid tillfälle så får jag klättra upp själv på taket och se om det kan bli bättre. Fick ju en ny LNB i alla fall, så då kan man ju elliminera den som orsak.   :)

Om dom bytte LNB:n måste dom ju varit uppe på taket så varför justerade dom inte antennen samtidigt ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Om dom bytte LNB:n måste dom ju varit uppe på taket så varför justerade dom inte antennen samtidigt ?

Bra fråga. Antagligen skruvade de bara fast den i samma läge. Ska upp och prova nån dag när inte solen ligger på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra fråga. Antagligen skruvade de bara fast den i samma läge. Ska upp och prova nån dag när inte solen ligger på.

LNBn sitter ju längst ut på antennen ?!

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, och.................?     :blink:

Du skrev ju att dom inte ville gå upp på taket

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skrev ju att dom inte ville gå upp på taket

Jo, men det var ju efter att en av dem hade bytt ut LNB'n (vilken sitter på taket,tillsammans med parabolen).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men det var ju efter att en av dem hade bytt ut LNB'n (vilken sitter på taket,tillsammans med parabolen).

Så dom ville inte gå upp på taket igen var det du borde skrivit

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Så dom ville inte gå upp på taket igen var det du borde skrivit

Det var väl underförstått att han måste upp på taket igen, om han redan varit där en gång. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det har du rätt i (och inte bara deras "tekniker").  Nåväl, nu har de varit här och försökt fixa till det. De bytte ut LNB'n till en ny, resultatet blev att den vänstra stapeln gick upp till 100%    :)   medans den högra fortfarande står på 20%. Säger åt dem att gå upp på taket och justera lite för att kanske få det lite bättre. Då säger han att det är bättre ju lägre den högra stapeln är.   :rolleyes: Med andra ord har han ingen susning om vad han håller på med.   :D

Vid tillfälle så får jag klättra upp själv på taket och se om det kan bli bättre. Fick ju en ny LNB i alla fall, så då kan man ju elliminera den som orsak.   :)

Hej Nemo!

Hur tokigt det än låter så har teknikern rätt i vad gäller den högra stapeln (BNR) har parabol här hemma i svedala förvisso dreambox men funkar likadant, har själv haft problem med signalerna och varit i kontakt med "tekniker" hehe...:44:.och fått förklarat för mig att BER signalen ska vara så låg som möjligt, helst 0.

BER= Bit Error Rate, antal bit fel under en viss tidsperiod. (Ska vara så lågt som möjligt)

SNR =Signal to Noise Ratio, signal-brus förhållande. (Ska vara så högt som möjligt)

Källa: http://miracleforum.net/index.php?/topic/639-snr-agc-ber-var-kan-man-se-detta/

MVH

Micke

//M

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Nemo!

Hur tokigt det än låter så har teknikern rätt i vad gäller den högra stapeln (BNR) har parabol här hemma i svedala förvisso dreambox men funkar likadant, har själv haft problem med signalerna och varit i kontakt med "tekniker" hehe...:44:.och fått förklarat för mig att BER signalen ska vara så låg som möjligt, helst 0.

BER= Bit Error Rate, antal bit fel under en viss tidsperiod. (Ska vara så lågt som möjligt)

SNR =Signal to Noise Ratio, signal-brus förhållande. (Ska vara så högt som möjligt)

Källa: http://miracleforum.net/index.php?/topic/639-snr-agc-ber-var-kan-man-se-detta/

MVH

Micke

Intressant, låter ju vettigt. Men om man läser din länk så står det ju att signalkvaliten ska vara så hög som möjligt.   :rolleyes:

 

Signalkvalité = Kvalitén på den mottagna signalen, inverterad BER, bästa indikationen i M9 på hur bra eller dålig mottagningen är. (Ska vara så högt som möjligt)

Likaledes här:

 

(1) Signal strength percentage is reprenst the power level received at the input to the decoder.

 

(2) Signal quality is a representation of the Bit Error Rate after decoding, which in turn is proportional to the signal to noise ratio.

 

If the signal strenght is less than 100%, then it normally means thtat the antenna has not been aligned properly to receive maximum signal from the satellite ( Note in the case of the HD PVRs, this measurement is hardly ever better than 98%)

 

If the signal quality is bad ( as yours is), its almost always because the skew angle adjustment in the LNB is not optimum. A varying level indicates that an interfering signal is being picked up by the LNB.

 

Antennas alignment and especially skew angle adjustments must be done to get this value to 100% to ensure proper performance of the decoder.

http://forum.dstv.com/showthread.php?t=7595

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det vara så här att när BER-värdet blir lägre, så ökar %-värdet på den högra stapeln?  Det var ett par som hade högre %- värden än mig i ett par inlägg, men de hade inte noterat vad BER-värdet var.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Intressant, låter ju vettigt. Men om man läser din länk så står det ju att signalkvaliten ska vara så hög som möjligt.   :rolleyes:

 

Likaledes här:

 

Hmmm...jo det är sant men det står ju även att signalkvaliteten är " inverterad BER" vilket vilket betyder omvänd Bit Error Rate, så signalkvaliteten ska vara så hög som möjligt uträknat från " inverterad BER",  kan ju villigt erkänna att detta inte är en av mina starka sidor att räkna med inverterade tal :smile:, finns en hel del att googla om just BER signaler o parabol.

MVH

Micke

//M

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det vara så här att när BER-värdet blir lägre, så ökar %-värdet på den högra stapeln?  Det var ett par som hade högre %- värden än mig i ett par inlägg, men de hade inte noterat vad BER-värdet var.

Jag tror att du försöker slingra dig ur den situation du försatte dig i när du hävdade att bägge staplarna ska vara höga vilket var fel.

"BER = Bit Error Rate, antal bit fel under en viss tidsperiod. (Ska vara så lågt som möjligt)"

Borde väl inte vara så svårt att erkänna att man haft fel ( förvisso kanske den första gången i livet ) och sen knalla vidare i livet.

 

Fritz..

 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att du försöker slingra dig ur den situation du försatte dig i när du hävdade att bägge staplarna ska vara höga vilket var fel.

"BER = Bit Error Rate, antal bit fel under en viss tidsperiod. (Ska vara så lågt som möjligt)"

Säger vem, parabol/gasolhälls experten Fritz?  Har du noterat viket BER-värde du har, kontra höjden på stapeln?

Håll dig du till att diskutera takhöjden på muggar i barerna i stället.   :wink:

Link to comment
Dela på andra sajter

Säger vem, parabol/gasolhälls experten Fritz?  Har du noterat viket BER-värde du har, kontra höjden på stapeln?

Håll dig du till att diskutera takhöjden på muggar i barerna i stället.   :wink:

Haha, nej för tusan. Det var nicket "satellit24"  som jag citerade. Hämtat från denna länk som Foxen hänvisade till.  http://miracleforum.net/index.php?/topic/639-snr-agc-ber-var-kan-man-se-detta/

Fick liksom intrycket att han var kunnig på området. Själv har jag både Internet och TV via kabel som funkar alldeles utmärkt och klarar mig utan att mäta staplar. För övrigt så var snedtaket på Harrys fortfarande perfekt för min längd. Kan liksom inte bli bättre än när man kan luta pannan mot taket som stöd när man ska tömma blåsan.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför hänga upp sig på staplarna, har du bra bild utan störningar så skit i dem!

Du bara trasslar in dig Nemo i saker du inte begriper, inte jag heller för den delen men är nöjd med bra bild, och har ställt in paraboler 100 tals gånger och det är inte särskilt märkvärdigt!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, nej för tusan. Det var nicket "satellit24"  som jag citerade. Hämtat från denna länk som Foxen hänvisade till.  http://miracleforum.net/index.php?/topic/639-snr-agc-ber-var-kan-man-se-detta/

Fick liksom intrycket att han var kunnig på området. Själv har jag både Internet och TV via kabel som funkar alldeles utmärkt och klarar mig utan att mäta staplar. För övrigt så var snedtaket på Harrys fortfarande perfekt för min längd. Kan liksom inte bli bättre än när man kan luta pannan mot taket som stöd när man ska tömma blåsan.

 

Fritz..

Heehhee, gammal erfaren expert inom alla områden. Jag känner igen det bland gamla arbetskamrater som nu är pensionärer i 70+ åldern, de är experter på allt.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför hänga upp sig på staplarna, har du bra bild utan störningar så skit i dem!

Du bara trasslar in dig Nemo i saker du inte begriper, inte jag heller för den delen men är nöjd med bra bild, och har ställt in paraboler 100 tals gånger och det är inte särskilt märkvärdigt!

Nu har jag varit upp på taket och justerat LNB:n.  Jag fick ner BER värdet från 87 till ca: 6 (den högra stapeln steg till 25% från 20%) vilkett var en klar förbättring till vad truevisions tekniker klarade av/orkade/brydde sig om att göra bara för att bilden såg "bra" ut.

Nu är mottagningen perfekt även när det regnar, vilket det har gjort till och från varje dag sedan jag justerade, och det har inte varit ett enda avbrott på grund av dålig mottagning. Förut räckte det med att ett regnmoln kom i närheten, så bröts mottagningen.

Så att bara titta på bilden och tycka att den är bra räcker inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag varit upp på taket och justerat LNB:n.  Jag fick ner BER värdet från 87 till ca: 6 (den högra stapeln steg till 25% från 20%) vilkett var en klar förbättring till vad truevisions tekniker klarade av/orkade/brydde sig om att göra bara för att bilden såg "bra" ut.

Nu är mottagningen perfekt även när det regnar, vilket det har gjort till och från varje dag sedan jag justerade, och det har inte varit ett enda avbrott på grund av dålig mottagning. Förut räckte det med att ett regnmoln kom i närheten, så bröts mottagningen.

Så att bara titta på bilden och tycka att den är bra räcker inte.

Själv är bäste dräng ;)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Nu har jag varit upp på taket och justerat LNB:n.  Jag fick ner BER värdet från 87 till ca: 6 (den högra stapeln steg till 25% från 20%) vilkett var en klar förbättring till vad truevisions tekniker klarade av/orkade/brydde sig om att göra bara för att bilden såg "bra" ut.

Nu är mottagningen perfekt även när det regnar, vilket det har gjort till och från varje dag sedan jag justerade, och det har inte varit ett enda avbrott på grund av dålig mottagning. Förut räckte det med att ett regnmoln kom i närheten, så bröts mottagningen.

Så att bara titta på bilden och tycka att den är bra räcker inte.

Ja, bit error rate ser ju ut som den ska sjunka när stapeln blir högre. 

bit error rate är felaktiga bitar / bra bitar

 

därför blir det siffror som typ 1 gånger 10 uphöjt i -12 eller nåt sånt, dvs väldigt få bitar fel per miljarder hela bitar.

x EE -y   typ, verkar dom skriva på din bild.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...