Jump to content
IGNORERAD

True Visions TV fråga


Nemo

Recommended Posts

Kan någon som har truevisions, kolla hur eran mottagning ser ut på System setup menyn. Jag tror att min parabol kanske måste justeras lite, men innan jag ringer till dem, så vore det kul att veta om den högra stapeln på bilden kan bli bättre.

 

P1080261.thumb.JPG.4485c53007bff4b8a8a8a

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 47
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    18

  • Soengsang

    9

  • Tallviking

    5

  • Surin P3

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tämligen enkelt att justera själv, det är ingen vetenskap att rikta in en parabol.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt trivialt verkar det ju inte vara jämfört med att rikta in en TV-antenn i alla fall.

http://www.the-lighthouse.se/eng/dbvs/antenna/rikta-parabol/rikta-parabol.html

Inte så svårt som det verkar, särskilt om man redan har grundinställningen, bara att justera lite och samtidigt se på staplarna som visar mottagningen och kvalitén på signalen.

Gör det flera gånger i veckan när vi ligger till kaj, inga problem.

Har justerat min TRUE efter att vind o väder ändrat skålen lite.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tämligen enkelt att justera själv, det är ingen vetenskap att rikta in en parabol.

Du menar att kärringen kollar på bilden medans jag är på taket och ändrar, sen skriker hon nu är det bra bild, sen när man drar åt bultarna så hör man nej, nej nu är det inte bra, vrid mera.    :lol:

Jag ringer truevisions i stället, så kan jag själv se när det är perfekt.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja varför inte, så gör vi på båten, fast via radio har funkat i många år!

Hemma har jag parbolen på balkongen utanför sovrummet, så där vände jag bara ut TV:n och såg själv :)

Och tomtarna som True anlitar är inga raketforskare direkt, men det kanske du inte är heller ;)

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte så svårt som det verkar, särskilt om man redan har grundinställningen, bara att justera lite och samtidigt se på staplarna som visar mottagningen och kvalitén på signalen.

Problemet är att staplarna är inne i huset, medans parabolen är på taket.   :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är att staplarna är inne i huset, medans parabolen är på taket.   :rolleyes:

Två smartphones samt wifi fixar biffen

Bara att skypa, lina eller facetima... lägga ena och filma staplarna på tv:n

och den andra har du med dig upp på taket

 

/Enis

 

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller köp en sån där parabolsignalmätare. Kostar inte många hundra Baht.

Billigare att ringa truevisions, plus att jag slipper låna en tillräckligt lång stege av någon.   :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Två smartphones samt wifi fixar biffen

Bara att skypa, lina eller facetima... lägga ena och filma staplarna på tv:n

och den andra har du med dig upp på taket

 

/Enis

Rena grekiskan för mig, dessutom äger jag ingen smartphone, ännu mindre två.   :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Billigare att ringa truevisions, plus att jag slipper låna en tillräckligt lång stege av någon.   :)

Visst, fast jag är en sån där som måste försöka fixa det själv först. Oavsett vad det gäller.
Har alla slags roliga och oroliga verktyg och mätinstrument i verktygsskåpet.

Det är som en hobby. Lite som MPR. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, fast jag är en sån där som måste försöka fixa det själv först. Oavsett vad det gäller.Har alla slags roliga och oroliga verktyg och mätinstrument i verktygsskåpet.

Det är som en hobby. Lite som MPR. :)

Tro mig, jag var lika dan när jag bodde i Sverige innan jag flyttade hit. Fixade allting själv, tandläkaren undantagen. Men jag kom ju hit med bara ett handbagage efter att ha dumpat alla prylar och verktyg i Sverige.   :)

 

Är det ingen annan som har kollat på sina staplar, så att man har lite på fötterna  när truevisions kommer?

Jag kan mycket väl tänka mig att de säger att bilden är bra, behöver inte justeras. Men om det går att justera så att båda staplarna är på topp, så vill jag att de ska göra det.

Då är det ju bra att veta om det är fler som har båda staplarna på 100% eller strax under.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Tro mig, jag var lika dan när jag bodde i Sverige innan jag flyttade hit. Fixade allting själv, tandläkaren undantagen. Men jag kom ju hit med bara ett handbagage efter att ha dumpat alla prylar och verktyg i Sverige.   :)

Så du flyttade och blev mer eller mindre tekniskt handikappad, tro mig det är inte svårt att justera parabolen själv.

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Aldrig provat ställa in en parabol själv, men digitalmottagaren nu hade ju en finurlig sak. En audiosignal som talade om när det blev bättre eller sämre, så det var bara dra volymen på TVn på max, öppna fönstret och vrida.

Fast, vi har ju kört med att farsgubben sitter inne och kollar på TVn, fönstret öppet och morsan utanför som vidarebefordrar till mig på taket när det är bra eller inte.
Hade varit enklare att borra ett hål i maströret och dra in en spik än att göra detta varje år i stugan, men tja det fungerade ju så varför ändra på en tradition. 

Finns ju nån mackapär som kallas satelit-beeper med ungefär samma funktion. Dvs man får en ton som talar om när det blir bättre eller sämre signal.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du flyttade och blev mer eller mindre tekniskt handikappad, tro mig det är inte svårt att justera parabolen själv.

 

Du, jag har nog justerat paraboler innan du viste vad det var för något. Det är bara det att jag hyr ju abonnemanget av dem och då ingår det ju service på grejorna.

Skulle du renovera motorn (inte alls svårt, har gjort det på många av mina bilar, fast det inte var direkt nödvändigt) på en hyrbil själv? Tror inte det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du, jag har nog justerat paraboler innan du viste vad det var för något. Det är bara det att jag hyr ju abonnemanget av dem och då ingår det ju service på grejorna.

Skulle du renovera motorn (inte alls svårt, har gjort det på många av mina bilar, fast det inte var direkt nödvändigt) på en hyrbil själv? Tror inte det.

Välkommen till Jorden Kapten Nemo, det är vad du gör nu som räknas, vad du gjort är helt ointressant!

Bla bla bla bla!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det, och jag ska ringa truevisions.    B)

Har du dålig bild nu ?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla intressanta svar. :)  De flesta handlade dock om hur man justerar en parabol och den eventuella svårighetsgraden med detta.  Det var bara en (Surin P3)  som uppfattade vad jag frågade efter, nämligen vad har ni för signalstyrka/signalkvalitet på eran burk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan någon som har truevisions, kolla hur eran mottagning ser ut på System setup menyn. Jag tror att min parabol kanske måste justeras lite, men innan jag ringer till dem, så vore det kul att veta om den högra stapeln på bilden kan bli bättre.

 

P1080261.thumb.JPG.4485c53007bff4b8a8a8a

Var hittar man koden?

Det jag inte orkar göra idag tar vi en annan dag.

# Len

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Kan någon som har truevisions, kolla hur eran mottagning ser ut på System setup menyn. Jag tror att min parabol kanske måste justeras lite, men innan jag ringer till dem, så vore det kul att veta om den högra stapeln på bilden kan bli bättre.

 

P1080261.thumb.JPG.4485c53007bff4b8a8a8a

Var hittar man koden?

 

Får bara upp 20 på den högra stapeln

Det jag inte orkar göra idag tar vi en annan dag.

# Len

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...