Jump to content
IGNORERAD

Imponerande infrastrukturprojekt i Thailand


halgun

Recommended Posts

Hej!

Jag blir mer och mer imponerad av de infrastrukturprojekt i Thailand som man drar igång en efter en, t.ex. :

- BTS och MRT utbyggnaderna i Bangkok

- U-tapao som ersätter Suvarnabhumi, http://www.bangkokpost.com/news/transport/581495/u-tapao-to-become-Bangkok-3rd-commercial-airport

- Köpcentrum på gränsen mellan Laos och Thailand samt en tåglinje upp till Kina, http://www.bangkokpost.com/news/special-reports/624008/thai-lao-duty-free-mall-proposed

- Sen kan man lägga till IKEAs expansion i Bangkok, byggnationer av andra köpcentrum med anslutande vägsystem, planerandet av höghastighetståg genom landet, "pensioneringen" av Hua Lampong osv. osv. 

Detta är bara en bråkdel av vad som planeras eller håller på att genomföras idag i Thailand men ack så imponerande. Om vi relaterar till vårt eget land där infrastrukturprojekt i den här omfattningen måste dras i långbänk i decennier innan man ens kommer till skott att sätta spaden i marken, titta bara t.ex. på det svenska järnvägsnätet,  detta genomför man på ett par år i Thailand.

Imponerande!

Men om man ska problematisera så skulle det vara intressant och se hur finansieringen ser ut? Början till en "bubbla" ...

Jag tycker ändå att våra svenska parlamentariker bör ta inspiration och lärdom av vad som håller på att hända i bl.a. Thailand för den väg som Sverige vandrar på idag tycker jag känns som en "konservations-linje" där vi ska suga ur allt som går ur det man byggde upp efter andra världskriget fram till nån gång på 80-talet, idag säljer man bort sådant som man under den nämnda tidsperioden byggde upp för nationens bästa utan att någon opponerar sig, detta säljer man bort till internationella riskkapitallister som bara har ett mål; att "toppa" vinsten och som skiter fullständigt i nationen Sverige och har inte nån tanke till att bygga upp något hållbart, med konsekvensen att vi "små svenskar" blir lidande.

Från att ha varit ett reformsamhälle har Sverige idag blivit ett samhälle där nationalism blivit ett skällsord, säger man att man värnar om nationens bästa blir man kallad för sverigedemokrat och rasist omgående. 

Thailand och thailändaren är en nation och en nationalism - Sverige och svensken värnar över huvud taget inte om det samhälle vi lever i. 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Planera och genomföra är ju två olika saker, men visst ser planerna imponerande ut.

Höghastighetståg i Thailand är ju åxå en lite skrämmande tanke, jag åkte senast tåg från BKK till Surat Thani och var ganska rejält omruskad när jag kom fram. Hade den gått lite fortare så hade vi nog inte kommit fram alls.  Vad säger att dom kommer att underhålla en linje som ställer ännu högre krav tänker jag bara.

Men visst, får Juntan&Co till detta istället för att jaga parasoller så gör dom ju nåt vettigt i alla fall.

Hur dom sen skall finansiera det är ju, som du skriver, lite vanskligt tror jag.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...