Jump to content
IGNORERAD

Katamaran Pattaya - Hua Hin


Guest Loikkari

Recommended Posts

Oregistrerad

Ännu en gång planeras färjetrafik mellan Pattaya - Hua Hin.
www.buzzinmediagroup.com

Pattaya to Hua Hin Ferry Plans revived and preparing for 2016 launch
on: 22 June, 2015In: Buzzin Blog
post-7521-0-56877200-1434960221.jpg

The NCPO (National Council for Peace and Order) are reviving a ferry service between Pattaya and Hua Hin which will drastically reduce travel times between both seaside resorts and potentially improve tourism numbers at both locations.

Previous ferry services running between Pattaya and Hua Hin have not been popular but the current Government are determined to revive the service and are in the process of creating a new Ferry Port at the Bali Hai Port.

Currently the only option to travel between the East and West Coast of the Gulf of Thailand is via road and the journey can take up to 6 hours. The new Ferry service will take between 1 1/2 and 2 hours and is promised to be much cheaper than previous failed services.

212 Million Baht is being pumped into the new project and the Ministry of Transport and NCPO are making regular trips to Pattaya to ensure the local authorities are moving ahead with the plans, so the service can begin in early 2016, possibly in-time for the post-New Year high-season months, assuming there will be no unforeseen delays in construction of the new ferry port.
post-7521-0-18794700-1434960160.jpg
The new service will use Catamarans which can carry up to 280 passengers and as further details of the service become available, be assured that the Buzzin Media Group website will keep you informed!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 53
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    5

  • kitungmakmak

    5

  • Nicholas

    4

  • Burken

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

hur länge skulle en sån tripp ta?

 

 

ok såg nu att det ska ta mellan 1.5 och 2 timmar

Ändrades av HajKaj

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Det har ju varit en och annan som har försökt starta linjen under senaste (kanske under längre tid med) decenniet men inget som har bestått.

Har för mig att främst pga. passagerar brist, och att färjor får inte anlägga i Hua Hin centralt utan måste släppa av sina passagerare ca en mil

utanför för att sedan transporteras med bus eller minivan till centrumet.

 

Men en resetid på  timmar kan jag tänka mig att åka över istället för minivan som vansinnekörs i  6 timmar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

The new Ferry service will take between 1 1/2 and 2 hours and is promised to be much cheaper than previous failed services.

1½ -2 timmar enl nyheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Katamarin vad är det?

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man hoppas på funktionsdugliga länspumpar, och flytvästar till alla ombord?    :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har ju varit en och annan som har försökt starta linjen under senaste (kanske under längre tid med) decenniet men inget som har bestått.

Har för mig att främst pga. passagerar brist, och att färjor får inte anlägga i Hua Hin centralt utan måste släppa av sina passagerare ca en mil

utanför för att sedan transporteras med bus eller minivan till centrumet.

 

Men en resetid på  timmar kan jag tänka mig att åka över istället för minivan som vansinnekörs i  6 timmar.

 

Buss eller båt i Thailand, chansen att överleva är nog ganska lika.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man hoppas på funktionsdugliga länspumpar, och flytvästar till alla ombord?    :rolleyes:

Antagligen sugrör o binda?

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har svårt att se vem som vill åka den linjen. Det är ju rätt stor skillnad på intressen i respektive städer. Turister som är två veckor i los lär knappast nyttja detta. Det visar sig.

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Jag har svårt att se vem som vill åka den linjen. Det är ju rätt stor skillnad på intressen i respektive städer. Turister som är två veckor i los lär knappast nyttja detta. Det visar sig.

Sent from my iPad using Tapatalk

Varför inte, finns ju dom som kombinerar Pattaya med Koh Lan, Koh Samet eller Koh Chang tex. Och som sen avslutar med Bangkok för shopping innan hemresa.

 

Jag hade ju trevligt i Cha-Am lite norr om HH och var iofs till Hua Hin hospital åxå för att tanka vätska några dygn (20min med taxi ungefär). Jag gillade alla ställena, men för länge på samma kan ju bli lite trist ibland. Kunde nog tänka mig en tur (flyg) till södra delen av landet och jobba mig uppåt till HH och sen båt över till Pattis innan hemfärd. Så slipper jag Bangkok.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har svårt att se vem som vill åka den linjen. Det är ju rätt stor skillnad på intressen i respektive städer. Turister som är två veckor i los lär knappast nyttja detta. Det visar sig.

Sent from my iPad using Tapatalk

Jag tycker att likheten mellan dessa städer är större än skillnaderna för en turist eller långtidsboende.

 

Tror att bussmaffian inte välkomnar detta så risken för sabotage är stor.

 

Som linje skulle jag gärna åka den istället för minibuss med byte i Bkk.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är att den storlek på båtar man planerar för är väldigt känsliga för sjögång så är det lite dåligt väder är det näst intill omöjligt att köra utan stora problem för passagerare och säkerhet

 

Det är inte utan anledning att projektet planerats ett flertal gånger men aldrig blivit av

 

Eftersom det är ganska grunt på sträckan blir sjögången jobbig med korta höga vågor (som det blir på östersjön) och den typen av sjögång är väldigt jobbig för mindre fartyg jämfört med långa svepande vågor

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är denna båt ( bilden tagen från artikeln ) som man tänker sig lasta på 280 pers på så avstår jag, den saken är klar. Men annars tänker jag nog åka nån gång, men inte premiärturen, hehe. Har för mig att priset kommer att hamna på 800 baht/ enkelresa.

ferry-2-300x193.jpg

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte köra en gamma finlandsfärja där imellan, hytt, barer, lugn överfärd. Fattar inte varför det måste gå på 2 timmar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte köra en gamma finlandsfärja där imellan, hytt, barer, lugn överfärd. Fattar inte varför det måste gå på 2 timmar.

Finns det ingen taxfree eller fin skärgård att vila ögonen på så är nog tiden för överfarten en viktig aspekt.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte köra en gamma finlandsfärja där imellan, hytt, barer, lugn överfärd. Fattar inte varför det måste gå på 2 timmar.

 

Klarar en dylik djupet på sträckan?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Klarar en dylik djupet på sträckan?

Finlandsfärjor är som skokartonger.

Går inte djupt.

Siffrorna kan jag ej, vare sig på båtarna eller havet.

Men detta är ju MPR så vi borde inte behöva sväva i ovisshet så länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Finns ju större varianter åxå, nu tar denna ju lite mer personer ombord. men om nu storleken skall vara avgörande så finns det väl alternativ.

Har inte idats klura på snitthastigheten för en 1,5-2t färd dock. Kanske inte 40 knop räcker.

 

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/fartyg/article3188507.ece

 

Storleken (djupgåendet) begränsas nog mer i hamnarna (tror jag utan att kollat).

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Kryssning med god mat och billig öl samt kvalitetsunderhållning. Flytande casino lär väl även funka.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Kryssning med god mat och billig öl samt kvalitetsunderhållning. Flytande casino lär väl även funka.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Däck 1 Casino

Däck 2 Night Club

DÄck 3 Restaurang

Däck 4 Bordell.

 

Kan åka vilken rutt som helst, garanterat fullbokat

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju större varianter åxå, nu tar denna ju lite mer personer ombord. men om nu storleken skall vara avgörande så finns det väl alternativ.

Har inte idats klura på snitthastigheten för en 1,5-2t färd dock. Kanske inte 40 knop räcker.

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/fartyg/article3188507.ece

Höghastighet kommer inte funka.

För dyrt.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Höghastighet kommer inte funka.

För dyrt.

Det är väl det katamaraner är bra på har jag fått för mig. Högre hastigheter till samma bränslekostnad eller inte så mycket dyrare. Men jag är ju ingen sjöman direkt så jag har inte riktigt pejl på det.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...