Jump to content
IGNORERAD

Trevlig sommar!


Oregistrerad

Recommended Posts

Oregistrerad

Som sagt, trevlig sommar, även om den inte anlänt än. Nästa torsdagsnatt tar jag sommarlov och flyger hem till Sverige och som brukligt tar jag då också sommarlov från MPR och kommande vecka är jag nog allt för upptagen för att posta något. 

 

Det har varit 12 månader med ganska infekterade diskussioner både angående thailändsk och svensk politik; ibland har det gett mig nya infallsvinklar och andra gånger har det bara gjort mig besviken men så måste det nog vara.

 

Bilden nedan, från förra sommaren, visar en svensk medborgare. Hon pratar dålig svenska men hon har gett presentationer om bygget av Ölandsbron och Raoul Wallenbergs hjältedåd, hon har också vunnit medaljer för Sverige i engelska, programmering och teckning. Hon må heller inte veta hur man beter sig på en svensk kyrkogård där hennes svenska förfäder är begravda men hon förstår att de är värda att respektera. Hon är 100% svensk och 100% thailändska men hennes bästa kompisar kommer varken från Sverige eller Thailand; de är muslimer, hinduer, katoliker och judar och hon kunde inte bry sig mindre. Hon älskar Sverige och om du frågar henne så säger hon att hon är svenska, förmodligen på engelska dock, eller möjligtvis thailändska eller kinesiska. Att inte försöka följa kulturen i det landet hon befinner sig är otänkbart för henne; att ha en slöja i Sverige vore lika otänkbart som att inte ha den när hon besöker sin klasskompis i Saudiarabien.

 

Hoppas verkligen att Sverige och världen är lika naturlig, enkel och fri från fördomar och fanatism som min dotter upplever den också när hon växer upp. 

 

Trevlig sommar!

post-10486-0-77388600-1434814366_thumb.j

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...