Jump to content

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

softish

Flytt till Chiang Mai (familj)skola,mm

Recommended Posts

softish

Hej

Har planer på att flytta till Chiang Mai ett halvår/år med familjen fru och 3 barn (11,11 och 1 åring) kommer vara föräldrarledig med minstingen men måste sysselsätta dom 2 äldre och har tittat på lite olika internationella skolor,men det ser så fruktansvärt dyrt ut,men man får väl vad man betalar för.Frugan är lärare och ett alternativ är ju hemskolning,men tror det blir rätt tråkigt och barnen blir ju rätt låsta hemma och svårt att hitta nya kompisar,mm

Någon här som har lite tips/info på skolor?

Har kollat lite på Lanna internation school då det ligger nära där vi troligtvis kommer bo den mesta av tiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget

• Liknande innehåll

• JJC
      Av JJC
      Jag undrar det hur fungerar det med skola i Thailand
      Jag vet att det finns statliga skolor och privata skolor
      Men hur många år barnen går i skola hur fungerar vad kostar privata skolor
      Är statliga skolor dåliga eller bra, Privata hur är de? 

• Banankontakt
      Av Banankontakt
      PROLOG

1987 åkte jag iväg som utbytesstudent till Thailand där jag bodde hos en värdfamilj på landet utanför Nakorn Pathom och gick i den lokala gymnasieskolan.  Denna tråd kommer att handla om mina upplevelser från detta år. 

Några av grabbarna i klassen

Utbytesåret blev till en vattendelare i mitt liv. Innan jag åkte ville jag bli ingenjör men när jag kom hem hade jag istället skaffat mig intresse för samhällsfrågor och språk.

Eftersom utbytesåret blev så viktigt för mig har jag många gånger tänkt att ta fram mina dagböcker och brev för dra mig till minnes vad som hände och hur det har påverkat mig. Man kan säkert kalla det för medelålderskris eller vad man vill, men för min egen del har det varit en intressant och tankeväckande läsning som inneburit många skratt åt bortglömda ögonblick och dråpliga situationer.

Brev och dagböcker

De flesta medlemmar här på MPR har en egen nära relation till Thailand och stort intresse för landet som jag tror oftast uppstått i vuxen ålder. När jag arbetat mig igenom mina dagböcker och brev slog det mig att det kanske skulle vara intressant för MPR-medlemmar att ta del av en svensk 17-årings upplevelser av att bo i en värdfamilj och gå i skola ute i ett samhälle på landet. Jag bestämde mig därför för att skriva en serie kortare essäer eller blogginlägg på olika teman och publicera här på MPR. Somliga inlägg är lite djuplodande medan andra är mer lättsamma. 

Eftersom det nu gått hela 27 år sedan utbytesåret har det vid genomläsningen av alla dagböcker och brev ibland känts som främmande texter som någon annan har skrivit. Vissa saker har jag glömt eller förträngt och andra har jag inte samma uppfattning om längre. Annat har jag uppenbarligen överdrivit eller bagatelliserat - jag var ju ändå bara 17 år och utsatt för en ganska stark press. Upplevelserna i texterna stämmer inte alltid överens med mina minnen och ibland känns som om det handlar om någon annan. Jag har därför valt att skriva om mig själv i tredje person.

Under hela utbytesåret tog jag 22 rullar film med en dålig kompaktkamera som saknade autofokus och andra inställningsmöjligheter. Det finns därför endast drygt 600 bilder av usel kvalitet från hela året.  Jag kommer att klippa in bilder i texterna där det finns bilder som passar, men till skillnad från min tråd från cykelresan kommer denna tråd i huvudsak att bestå av text. 

Allt är inte färdigskrivet än, men just nu finns det runt 20 färdiga avsnitt och fler är under arbete. Jag kommer publicera dem regelbundet från och med nu och hoppas ni har lust att ta del av en ung svensk killes tankar, upplevelser och känslor i….

…..Sagan om en utbytesstudent…..  

• karlarpsmetz
      Av karlarpsmetz
      Hej vi ska resa till Thailand i oktober en månad och nu vill inte skolans rektor ge min plastson som ska börja första klass i höst ledigt.
      vi har inte varit i Thailand på nästan 5 år nu pga familjebildning och husrenoveringar och behöver ner och träffa släkten, men nu verkar skolan sätta sig på tvären. 

Vad kan man göra och vad händer om man skiter i vad rektorn säger?

Hjälp!!!

Mvh
      Mats och Nikun
    • leifen
      Av leifen
      Nu har vi kommit så långt att vi kan ge lille brännskade Pop en chans till ett så bra liv som det går.

Drivern ställer upp och administrerar i Thailand. Scannar kvitton, betalar fakturor om så behövs.
      Allt kommer att redovisas så inga tvivel finns.
      Kanske en egen tråd senare, vi får prova oss fram.

Jag redovisar läget med text och bilder allt eftersom tillsammans med Drivern.
      Mindre belopp regelbundet varje månad eller enstaka belopp. Allt är välkommet.

Leif

För donationsalternativ, kontakta Leifen eller Drivern via PM.

Ansvariga för denna insamling: Leifen och Drivern

------------------------------

Läs om Pop här: http://www.maipenrai.se/forum/t/23487-när-jag-började-lipa-eller-är-thai-utan-känslor/
      Varning för känsliga bilder!
    • Hua Hin
      Av Hua Hin
      Hej, någon som vet hur det funkar med skola då min frus dotter nu väljer att flytta till Sverige hon har precis fått PUT väntar bara på kortet för att resa hit och då vill hon börja skola hon är 15år.
NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll

Viktig information om sekretess och kakor

Sekretesspolicy