Jump to content
IGNORERAD

Thailands minimilön på 300 baht skrotas nästa år


MPR Nyheter

Recommended Posts

Nä du har ju delvis rätt. Men Thailand är ju inte enbart våra byar.

Nja, by o by, runt 400 000 i staden och dess absoluta närhet kallar inte jag för by, så lite koll på storstadspriserna har vi nog här också!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 72
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    14

  • Surin P3

    9

  • Soengsang

    7

  • carpenter

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Är helt frivilligt att jobba för minimi lön, vill man tjäna mer är det ju bara att skaffa en utbildning...

Nä du har fel, problemet är ju att många vågar inte ställa krav.

 

Ut bildning j o jag tackar , vem skall stå för den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Det blev en märklig diskussion. Jag har inte läst någonstans att minimilönen ska sänkas och jag kan inte tänka mig att så är fallet. Det som däremot föreslagits är att den, precis som innan 2011, ska vara olika i olika provinser vilket innebär att minimilönen höjs mer i Bangkok, Chonburi och Phuket än i Yala, Mukdahan och Tak; vilket givetvis är helt rimligt. Dels är det betydligt dyrare att bo och äta i Bangkok och dessutom finns det ju en nationalekonomisk vinst i att folk flyttar dit jobben finns (det finns givetvis också en nationalekonomisk vinst i att stimulera jobb att flytta dit folk finns men det är en annan fråga). 

 

Jag tycker inte att 300 Bahts reformen var någon skandal men helt klart hade Demokraternas ide om 25% per år i 4 år varit bättre, både för löntagare och arbetsgivare. Enkla budskap och hellre-en-fågel-i-handen-än-20-i-skogen-syndromet vann, som så ofta förr i Thailand och ingen behärskar den kunskapen bättre än Dr T. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

säkert en orsak också, höjda löner ger ju dyrare produkter, men huvudorsaken är ju den högt värderade valutan, det kan du inte förneka!

Hej

Visst är den starka valutan ett problem och ett betydligt större sådant än 300 baht om dagen i lön.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang

Lägstalön var man arbetar verkar fånigt egentligen, är det inte vad man jobbar med som är intressant om det skall införas nån lägstalön.

 

En doktor skall ha lika lägstalön som en student som klipper gräsmattor på helgen eller en gatsopare låter lite korkat. Då är väl kollektivavtal som det kallas i Sverige bättre, funkar ju inte så bra men är väl bättre än ingenting.

 

Men, såklart upplever jag att 2400kr/mån om man jobbar varje dag är lågt. Fast det beror väl på vad allt kostar åxå, bodde ju hemma hos en jams/ris bonde (verkade odla bägge eller så hade han bytt till sig jams - om det nu var det, aldrig sett den grödan tidigare och översättningen blev lite marig). Nåväl, han drog in 300B på 14 timmar i slutändan (sa dom) och då hade han odlat jamsen och sen suttit och sålt den i 14 timmar vid vägkanten.

 

Fast det kanske bara var ett "buffalo sick" argument, dock hade gubben inte åkt rulltrappa tidigare eller käkat pizza så det kanske stämde.

 

Men skickar man upp lönerna så får man inflation och så blir sparpengar mindre värda. Det är en farlig väg att gå.

 

Även skulder blir mindre värda vid inflation, så det kan absolut finnas en vinst för somliga att under en period skapa en hög inflation.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Jag har inte läst någonstans att minimilönen ska sänkas och jag kan inte tänka mig att så är fallet.

 

"Den dagliga minimilönen i Thailand på 300 baht om dagen kommer skrotas nästa år och ersättas med det gamla systemet där löner varierade från provins till provins beroende på levnadskostnaderna."

 

Och vem bestämmer den lönen då? Och framför allt, var går gränsen för levnadskostnad och vem bestämmer hur hög/låg den ska vara? I mina öron låter det som att dom kraftigt vill sänka lönen.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

"Den dagliga minimilönen i Thailand på 300 baht om dagen kommer skrotas nästa år och ersättas med det gamla systemet där löner varierade från provins till provins beroende på levnadskostnaderna."

 

Och vem bestämmer den lönen då? Och framför allt, var går gränsen för levnadskostnad och vem bestämmer hur hög/låg den ska vara? I mina öron låter det som att dom kraftigt vill sänka lönen.  

 

Jag är 100% säker på att minimilönen inte kommer sänkas, jag bjuder på drängfylla i Bangkok om så sker. Juntans syfte är att något parti knutit till dem ska vinna nästa val och även om en hel del av generalerna inte tillhör Thailands skarpaste hjärnor så har de rådgivare som definitivt tillhör den skaran och det finns inget givnare självmål än att sänka minimilönen.

 

Jag tror dock att en klar majoritet av Thailands befolkning håller med om att minimilönen ska skilja från olika provinser. Redan idag så tjänar ingen fabriksarbetare i Bangkok under 500 Baht om dagen och inte en thailändare jobbar i de små haken runt vårt condo där de bara betalar 300 Baht. Frugan ber alltid mig beställa då de aldrig förstår hennes thailändska medans min och burmesernas thailändska klickar helt perfekt :)

 

När 300 Bahtsreformen infördes sade runt hälften av alla security guards och gardeners i vårt condo upp sig; de skulle flytta hem till Isaan och tjäna 300 Baht/dag istället för 400 Baht i Bangkok. Efter 6 månader var de flesta tillbaka och fick börja om på 350 Baht vilket trots allt var bättre än 300 Baht för ett jobb som inte fanns.....  

 

Differentieringen av minimilöner mellan olika provinser har funnits i många årtionden och finns som sagt i praktiken även nu så jag tror inte det blir så svårt att återinföra den. Räkna med 330 Baht i Yala och Mukdahan och 450 Baht i Bangkok, ungefär där kommer det nog hamna.

Link to comment
Dela på andra sajter

KaiserBlood

Svägerskan jobba hotellstäd, 300, hennes son fabrik, elektronik, 309, båda jobbar full tid, grannen jobbar i butik, 300, kompisens dam jobbar i guldsmedbutik, 300 samt en liten bonus om hon förmedlar någon affär.- Dagisfröknarna, de yngre har 12000, de äldre upp till 15000 och föreståndarinnan 17500 i månadslön, städtanten. 6 timmar om dagen 180 och kokerskan likaså!

Tjejerna på 7-11 och de i kassan på BigC har 300 plus OT, brukar bli några timmar i veckan, 30 THB!

 

Anställd av Stasi? :-)

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Jag är 100% säker på att minimilönen inte kommer sänkas, jag bjuder på drängfylla i Bangkok om så sker. Juntans syfte är att något parti knutit till dem ska vinna nästa val och även om en hel del av generalerna inte tillhör Thailands skarpaste hjärnor så har de rådgivare som definitivt tillhör den skaran och det finns inget givnare självmål än att sänka minimilönen.

Jag tror dock att en klar majoritet av Thailands befolkning håller med om att minimilönen ska skilja från olika provinser. Redan idag så tjänar ingen fabriksarbetare i Bangkok under 500 Baht om dagen och inte en thailändare jobbar i de små haken runt vårt condo där de bara betalar 300 Baht. Frugan ber alltid mig beställa då de aldrig förstår hennes thailändska medans min och burmesernas thailändska klickar helt perfekt :)

När 300 Bahtsreformen infördes sade runt hälften av alla security guards och gardeners i vårt condo upp sig; de skulle flytta hem till Isaan och tjäna 300 Baht/dag istället för 400 Baht i Bangkok. Efter 6 månader var de flesta tillbaka och fick börja om på 350 Baht vilket trots allt var bättre än 300 Baht för ett jobb som inte fanns..

Differentieringen av minimilöner mellan olika provinser har funnits i många årtionden och finns som sagt i praktiken även nu så jag tror inte det blir så svårt att återinföra den. Räkna med 330 Baht i Yala och Mukdahan och 450 Baht i Bangkok, ungefär där kommer det nog hamna.

Ser fram emot en fylla. :)

Har jag fel så får jag bjuda dig på en riktig raketfylla!

Skickat från min HTC One_M8

Link to comment
Dela på andra sajter

Persistant

Var finns 300 bath om dagen , trädgårdsmästare , elektriker , rörläggare jag anlitar inte fan nöjer de sig med 300 per dag.

Men höj lönerna I Thai för redan idag har Thai problem med grannländernas konkurrens

Att producer ETT TON ris I Thailand kostar 9000 bath I Vietnam 5500. Ok allt är inte loner men ett ris program hjälpte ju föga

Link to comment
Dela på andra sajter

Det arbetare med lägst lön på ett företag i Bangkok som jag har god insyn i har 11 000 i minimilön på 24 arbetsdagar i månaden. De är parkeringsvakter/handyman. Till det kommer en rörlig del som personalen själv har gjort upp fördelningen av och den ger parkeringsvakterna ytterligare 7 000 baht i månaden.

 

Så räknat på de 24 dagar de jobbar i månaden så har de 750 baht om dagen.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

jävligt svårt att hänga med här. ...men om jag fattat rätt så vill dom sänka lönerna för att rädda industrin kvar i Thailand?

Någon skrev att Samsung flyttat verksamheten till Vietnam, så istället för att skriva ned bathen så vill dom sänka lönerna

är det riktigt uppfattat???? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

jävligt svårt att hänga med här. ...men om jag fattat rätt så vill dom sänka lönerna för att rädda industrin kvar i Thailand?

Någon skrev att Samsung flyttat verksamheten till Vietnam, så istället för att skriva ned bathen så vill dom sänka lönerna

är det riktigt uppfattat????

Hej

Ungefär så får jag det också till att juntan resonerar och jag tycker att dom är helt fel ute.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

jävligt svårt att hänga med här. ...men om jag fattat rätt så vill dom sänka lönerna för att rädda industrin kvar i Thailand?

Någon skrev att Samsung flyttat verksamheten till Vietnam, så istället för att skriva ned bathen så vill dom sänka lönerna

är det riktigt uppfattat? :huh:

 

Man kan ju också läsa det som om att man vill höja lönerna likaväl som att sänka lönerna eller hur?

 

Finns inte en stavelse om att sänka lönerna i texten, man ska anpassa lönenivån efter kostnadsläget så som man hade innan.

 

Att Samsung flyttar sin produktionsanläggning till Vietnam har många orsaker där det populistiska beslutet attt öka lönerna till 300 baht i ett slag bara är ett. Vietnam är en diktatur där staten sätter lönenivåerna och risken för att politiska nycker ska påverka det är minimal.

 

Våra "okvalificerade" arbetare i Bangkok har redan 750 baht om dagen och den lär inte gå att sänka.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang

Man kan ju också läsa det som om att man vill höja lönerna likaväl som att sänka lönerna eller hur?

 

Finns inte en stavelse om att sänka lönerna i texten, man ska anpassa lönenivån efter kostnadsläget så som man hade innan.

 

Att Samsung flyttar sin produktionsanläggning till Vietnam har många orsaker där det populistiska beslutet attt öka lönerna till 300 baht i ett slag bara är ett. Vietnam är en diktatur där staten sätter lönenivåerna och risken för att politiska nycker ska påverka det är minimal.

 

Våra "okvalificerade" arbetare i Bangkok har redan 750 baht om dagen och den lär inte gå att sänka.

 

Sattes inte de provinsiella minimilönerna tidigare av regeringen i Thailand?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä du har fel, problemet är ju att många vågar inte ställa krav.

 

Ut bildning j o jag tackar , vem skall stå för den.

Att gå i statligt gymnasium och skaffa sig ex en Bachelors degree som iaf ger dig ett jobb med en lön på ca 20.000 baht kostar nästan gratis.

Vill man ha en utbildning så fixar man det även om man är riktigt fattig.

Okvalificerade arbeten ska inte vara högt betalda då det urholkar hela systemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att gå i statligt gymnasium och skaffa sig ex en Bachelors degree som iaf ger dig ett jobb med en lön på ca 20.000 baht kostar nästan gratis.

Vill man ha en utbildning så fixar man det även om man är riktigt fattig.

Okvalificerade arbeten ska inte vara högt betalda då det urholkar hela systemet.

Lite dubbelbottnat, om man har ekonomi att sätta sin urkorkade son eller dotter i rätt skola fär att han-hon ska få en bättre lön ger det inte mycket till utveckling av yrkeskåren heller!

 

Sedan finns det inte tillgång till hur många platser som helst, och det är långt ifrån gratis. det gäller även att ha kontakter för att få plats i allt från o m högstadiets utgång, och ibland även där, tro mig, jag har en plastdotter som just startat sista terminen innan det blir högskola så alla dessa "känner honom eller henna och bara några tusen hit o dit" har redan kommit på tapeten.

Tjejen är inte dum, men ingen superbegåvning heller så hustrun o i viss mån jag har bestämt att det får bli den statliga skolgången, men den är som sagt inte på långa vägar gratis den heller!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att gå i statligt gymnasium och skaffa sig ex en Bachelors degree som iaf ger dig ett jobb med en lön på ca 20.000 baht kostar nästan gratis.

Vill man ha en utbildning så fixar man det även om man är riktigt fattig.

Okvalificerade arbeten ska inte vara högt betalda då det urholkar hela systemet.

Dina kunskaper är uppen bart positiva ang de statliga gymnasium, mina är negativa. 

 

Sitter just nu och tittar på när en tjej som går sista året hon printar ut uppgifter som mer för mig påminner om vad man sysslar med på högstadiet hemma.

 

Och en lön på 20 000 bht, skulle du vara så bra så är nog fortsatta studier det som ligger för den personer. då kan hon honom kanske få 20 000, men som sagt fodras då 3- till fem års fortsatta studier

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här bilden snodde jag nånstans på FB, signaturen som satt in den säger mig ingenting, men intressanta jmf är det i alla fall!

 

Isaresnuchit Chansri

 

 

 

 

post-3426-0-13819400-1433668353.png

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle du själv klara och försörja en familj på 300 baht?

 

 

Lätt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Att gå i statligt gymnasium och skaffa sig ex en Bachelors degree som iaf ger dig ett jobb med en lön på ca 20.000 baht kostar nästan gratis.

Vill man ha en utbildning så fixar man det även om man är riktigt fattig.

Okvalificerade arbeten ska inte vara högt betalda då det urholkar hela systemet.

Kan man få en bachelor's degree i thailändska gymnasier?

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Det måste vara fel, lönerna kommer att sänkas med minst 50%. Det är sånt alla vet, det har varit uppe här på forumet innan så det är bara att leta efter länkar som stödjer mitt påstående...

 

:ironi:

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...