Jump to content
IGNORERAD

Thailands minimilön på 300 baht skrotas nästa år


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

Den dagliga minimilönen i Thailand på 300 baht om dagen kommer skrotas nästa år och ersättas med det gamla systemet där löner varierade från provins till provins beroende på levnadskostnaderna.
Minimilönen kommer gälla till slutet av året, sade den ständige arbetskraftssekreteraren Nakhon Silpa-archa under ett seminarium med lönekommittémedlemmar på fredagen. "Departementet studerar möjligheten för flytande löner och ett lämpligt sätt att slå fast beloppen," sade han. De provinsiella lönekommittéerna har nu ombetts studera och ta fram nya minimilöner för 2016, vilka sedan ska övervägas på ett nationellt möte i oktober.
Minimilönen på 300 baht – en mer än 100-procentig ökning för arbetare i vissa provinser – var ett av Yingluck-regeringens vallöften. Den infördes 2013 och fick stort motstånd från arbetsgivare som sade att den underminerade landets konkurrenskraft.

Källa: http://www.bangkokpost.com/news/general/584289/b300-wage-to-be-scrapped-next-year

 

post-8073-0-04737800-1433564938.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 72
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    14

  • Surin P3

    9

  • Soengsang

    7

  • carpenter

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

kitungmakmak

Tja jobbar man 30 dagar/månad för 300B så blir det ju 2400SEK. Sicket snedvridet sammhälle som garanterar en sådan lyxinkomster... :ironi:

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Ett beslut som tydligt visar att juntan inte alls bryr sig om eller företräder landets fattiga majoritet, dom företräder helt klart andra grupper i samhället.

Tycker man som juntan att en lön på 300 baht per dag är för högt för andra när juntan själva är goda för allt ifrån 100 tals till miljarder baht så saknar man kontakt med verkligheten.

Ett politiskt självmål av juntan som kommer att drabba dom hårt opinionsmässigt och skapa stora problem för många miljoner fattiga familjer.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

KaiserBlood

Tja jobbar man 30 dagar/månad för 300B så blir det ju 2400SEK. Sicket snedvridet sammhälle som garanterar en sådan lyxinkomster... :ironi:

Det kanske finns ett samband med alla barerna man ser överallt i dom turisttäta områdena??

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ett beslut som tydligt visar att juntan inte alls bryr sig om eller företräder landets fattiga majoritet, dom företräder helt klart andra grupper i samhället.

Tycker man som juntan att en lön på 300 baht per dag är för högt för andra när juntan själva är goda för allt ifrån 100 tals till miljarder baht så saknar man kontakt med verkligheten.

Ett politiskt självmål av juntan som kommer att drabba dom hårt opinionsmässigt och skapa stora problem för många miljoner fattiga familjer.

Mvh isan lover

Ett givet argument i valpropagandan, om o när det nu blir val igen, borde finnas andra vägar att gå om man vill stärka utlandshandeln emedan den inhemska konsumtionen knappast ökar med sämre köpkraft i de regioner som kommer att drabbas!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta med 300 Baht i minimilön var ju ett idi*tförslag redan från första början.

Men jag tror det är omöjligt att gå tillbaka till lägre löner med tanke på att i princip allt redan blivit dyrare och skadan är redan gjord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Detta med 300 Baht i minimilön var ju ett idi*tförslag redan från första början.

Men jag tror det är omöjligt att gå tillbaka till lägre löner med tanke på att i princip allt redan blivit dyrare och skadan är redan gjord.

Hej

Skulle du själv klara och försörja en familj på 300 baht?

Själv tvivlar jag starkt på det och ändå vill du ha sänkt lön för dessa.

Jag tror precis som du att det i princip är omöjligt att återinföra löner på 150 baht per dag som förr, jag tycker dessutom att det är bra och tur för dom som nu tjänar 300 baht per dag.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta med 300 Baht i minimilön var ju ett idi*tförslag redan från första början.

Men jag tror det är omöjligt att gå tillbaka till lägre löner med tanke på att i princip allt redan blivit dyrare och skadan är redan gjord.

Det hade varit lättare att förstå avsikten om man fortfarande hade 300 THB regeln kvar på landsorten där det fortfarande förekommer en hel del självhushåll och sett över ett högkostnadsskydd för de som bor i dyrorterna, som du säger är skadan redan skedd, om man nu vill kalla det skada, jag tycker inte det är skada att ge de som vill arbeta en drägligare tillvaro än tidigare, det ger i mitt tycke en drivfjäder till fler att arbeta för en rimlig försörjning. sänker man standarden igen blir det också mindre intressant med arbete!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Skulle du själv klara och försörja en familj på 300 baht?

Själv tvivlar jag starkt på det och ändå vill du ha sänkt lön för dessa.

Jag tror precis som du att det i princip är omöjligt att återinföra löner på 150 baht per dag som förr, jag tycker dessutom att det är bra och tur för dom som nu tjänar 300 baht per dag.

Mvh isan lover

 

Vad mumlar du om? 

Har jag skrivit att jag vill att lönerna ska sänkas? 

 

Jag skriver att det var idi*ti att höja lönerna ifrån första början eftersom det ekonomiskt sett är omöjligt att få det fungera.

Hade det varit så lätt, så undrar man ju varför man inte bara höjer allas löner i hela världen, så är ju problemet med fattigdom borta. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hade varit lättare att förstå avsikten om man fortfarande hade 300 THB regeln kvar på landsorten där det fortfarande förekommer en hel del självhushåll och sett över ett högkostnadsskydd för de som bor i dyrorterna, som du säger är skadan redan skedd, om man nu vill kalla det skada, jag tycker inte det är skada att ge de som vill arbeta en drägligare tillvaro än tidigare, det ger i mitt tycke en drivfjäder till fler att arbeta för en rimlig försörjning. sänker man standarden igen blir det också mindre intressant med arbete!

 

Det handlar inte om att ge någon ett drägligare liv, när man höjer löner så som det gjordes, utan om att köpa röster.

Jag har absolut inget emot höjda löner om det sker på rätt sätt och på marknadsekonomiska grunder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad mumlar du om? 

Har jag skrivit att jag vill att lönerna ska sänkas? 

 

Jag skriver att det var idi*ti att höja lönerna ifrån första början eftersom det ekonomiskt sett är omöjligt att få det fungera.

Hade det varit så lätt, så undrar man ju varför man inte bara höjer allas löner i hela världen, så är ju problemet med fattigdom borta.

Höjda löner skapar inflation, så att de fattiga skulle få större köpvärde, finns det ingen garanti för..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Det kanske finns ett samband med alla barerna man ser överallt i dom turisttäta områdena??

Mja, när jag var i pattis senast (och jomtien) så var det mer personal än gäster nästan överallt. Men jag hänger kanske på fel ställen.

Dom kan inte gå mycket plus i alla fall. Hyran+lön gör nog inte barer till en så lönsam affär heller.

 

Och vad personalen tjänar, ligger nog i paritet med detta nu. Fast jag kan ju ha fel, har inte frågat så mycket om löner osv.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Sänk lönerna i hela världen vad sägs burrabus arbetar för sex kronor dagen

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar inte om att ge någon ett drägligare liv, när man höjer löner så som det gjordes, utan om att köpa röster.

Jag har absolut inget emot höjda löner om det sker på rätt sätt och på marknadsekonomiska grunder.

Nu ska vi inte träta om petitesser, men min uppfattning om behovet av en morot i arbetslivet står fast som granit, utan det stagnerar arbetsintresset.

Att det var valfläsk äger förmodligen sin riktighet, men priset är på lång sikt inte speciellt högt, de som arbetar klarar de höjda kostnaderna och de som inte vill får fortsätta med ris o fisksås, eget val i många fall, dessutom tycker jag det är fel att använda lönesänkning som slagträ i jakten på förbättrad utlandshandel, där finns andra vapen att ta till!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vad mumlar du om? 

Har jag skrivit att jag vill att lönerna ska sänkas? 

 

Jag skriver att det var idi*ti att höja lönerna ifrån första början eftersom det ekonomiskt sett är omöjligt att få det fungera.

Hade det varit så lätt, så undrar man ju varför man inte bara höjer allas löner i hela världen, så är ju problemet med fattigdom borta.

Hej

Det förändring som juntan förespråkar innebär naturligtvis risk för lönesänkning för miljoner människor och jag tog för givet att det var detta vi diskuterade i tråden.

Jag trodde själv inte på 300 bahts reformen när den infördes men är både överraskad och nöjd med resultatet, ifrån början trodde jag inte att denna reform skulle påverka alla dom miljoner daglönare utan fast anställning som finns, men jag blev glatt överraskad när jag hade fel.

Redan inom ett år hade alla daglönare 300 baht i lön hos oss i vårt område, vi verkar ju också vara långt ifrån ensamma om detta, många medlemmar har ju rapporterat likadant ifrån sina områden.

Enligt mig är reformen lyckad och jag ser inga direkta problem med den alls, dom som jobbar har helt klart fått det bättre.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska vi inte träta om petitesser, men min uppfattning om behovet av en morot i arbetslivet står fast som granit, utan det stagnerar arbetsintresset.

Att det var valfläsk äger förmodligen sin riktighet, men priset är på lång sikt inte speciellt högt, de som arbetar klarar de höjda kostnaderna och de som inte vill får fortsätta med ris o fisksås, eget val i många fall, dessutom tycker jag det är fel att använda lönesänkning som slagträ i jakten på förbättrad utlandshandel, där finns andra vapen att ta till!

Hahah den var fin, petitesser :)

 

Att priserna skenade när denna eller detta konstiga, urdumma valfläsk infördes är kanske inte riktigt en petitess för folk?

Sen följs inte denna lag fult ut ändå, så skit blev det.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det förändring som juntan förespråkar innebär naturligtvis risk för lönesänkning för miljoner människor och jag tog för givet att det var detta vi diskuterade i tråden.

Jag trodde själv inte på 300 bahts reformen när den infördes men är både överraskad och nöjd med resultatet, ifrån början trodde jag inte att denna reform skulle påverka alla dom miljoner daglönare utan fast anställning som finns, men jag blev glatt överraskad när jag hade fel.

Redan inom ett år hade alla daglönare 300 baht i lön hos oss i vårt område, vi verkar ju också vara långt ifrån ensamma om detta, många medlemmar har ju rapporterat likadant ifrån sina områden.

Enligt mig är reformen lyckad och jag ser inga direkta problem med den alls, dom som jobbar har helt klart fått det bättre.

Mvh isan lover

 

Mönsterbyn förkommer sig inte.

 

Här i min by har alla verkligen inte 300 bth, varken lantarbetare eller resturang personal mm.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska vi inte träta om petitesser, men min uppfattning om behovet av en morot i arbetslivet står fast som granit, utan det stagnerar arbetsintresset.

Att det var valfläsk äger förmodligen sin riktighet, men priset är på lång sikt inte speciellt högt, de som arbetar klarar de höjda kostnaderna och de som inte vill får fortsätta med ris o fisksås, eget val i många fall, dessutom tycker jag det är fel att använda lönesänkning som slagträ i jakten på förbättrad utlandshandel, där finns andra vapen att ta till!

 

Jag tycker också att sänkta löner är fel väg och det skriver jag också.

Men samtidigt så går det inte, det är omöjligt, matematiskt och ekonomiskt bevisbart att höja löner hur som helst för ett helt land.

 

Så priset för denna höjning är enligt mig absolut inte lågt. Speciellt inte i det långa loppet.

Det jag ser i Bangkok och andra större städer är ökad "fast anställning", då företag hellre anlitar folk på prov (högst 3 månader) och sedan sparkar dem.

Något som inte skedde förut i samma utsträckning och har säkert en relation till att lönerna är ogrundat mycket högre idag.

 

Hade man istället satt mål som stegvis höjde lönerna, så hade det fungerat på rätta villkor, men då hade röstköpet inte fungerat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det förändring som juntan förespråkar innebär naturligtvis risk för lönesänkning för miljoner människor och jag tog för givet att det var detta vi diskuterade i tråden.

Jag trodde själv inte på 300 bahts reformen när den infördes men är både överraskad och nöjd med resultatet, ifrån början trodde jag inte att denna reform skulle påverka alla dom miljoner daglönare utan fast anställning som finns, men jag blev glatt överraskad när jag hade fel.

Redan inom ett år hade alla daglönare 300 baht i lön hos oss i vårt område, vi verkar ju också vara långt ifrån ensamma om detta, många medlemmar har ju rapporterat likadant ifrån sina områden.

Enligt mig är reformen lyckad och jag ser inga direkta problem med den alls, dom som jobbar har helt klart fått det bättre.

Mvh isan lover

 

Det är det jag diskuterar, du läser inte andras inlägg, så du (inte vi) diskuterar helt själv.

 

Har ni märkt hur priserna på t.ex. boende gått upp för studenter?

I Surin hade vi för något år sedan inga problem att hitta rum för ca 2.000 Baht i månaden, samma rum idag kostar runt 4-4.500.

Och det är bara en kostnad som ökat drastiskt på senare år samt har ett direkt samband till lönehöjningen eftersom priset på byggmaterial går upp ganska direkt om lönerna för alla höjs med 50%.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag tycker också att sänkta löner är fel väg och det skriver jag också.

Men samtidigt så går det inte, det är omöjligt, matematiskt och ekonomiskt bevisbart att höja löner hur som helst för ett helt land.

 

Så priset för denna höjning är enligt mig absolut inte lågt. Speciellt inte i det långa loppet.

Det jag ser i Bangkok och andra större städer är ökad "fast anställning", då företag hellre anlitar folk på prov (högst 3 månader) och sedan sparkar dem.

Något som inte skedde förut i samma utsträckning och har säkert en relation till att lönerna är ogrundat mycket högre idag.

 

Hade man istället satt mål som stegvis höjde lönerna, så hade det fungerat på rätta villkor, men då hade röstköpet inte fungerat.

Hej

Även lönerna i Bangkok verkar ha höjts, vi har nära släktingar som numera har 600 baht per dag där, så en höjning till 300 baht i Isaan verkar ha påverkat lönerna uppåt även på andra platser som Bangkok.

Själv ser jag inga problem med detta, jag tycker att lönerna var för låga tidigare och klarar man inte att driva ett företag med en timpenning på 5-6 kr kanske man borde syssla med något annat eller i vart fall försöka förbättra avkastningen.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en sida till i detta, nu har man en stabilare situation än på länge, kommer man att sitta still i motståndarlaget när man fått en så pass vass anledning att ge sig på sittande regering, lagligt eller ej, det undrar jag, tycker formuleringen "politiskt självmord" kommer väl till pass, men ska nog inte lägga in mer bensin i den just nu avslagna brasan!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det är det jag diskuterar, du läser inte andras inlägg, så du (inte vi) diskuterar helt själv.

 

Har ni märkt hur priserna på t.ex. boende gått upp för studenter?

I Surin hade vi för något år sedan inga problem att hitta rum för ca 2.000 Baht i månaden, samma rum idag kostar runt 4-4.500.

Och det är bara en kostnad som ökat drastiskt på senare år samt har ett direkt samband till lönehöjningen eftersom priset på byggmaterial går upp ganska direkt om lönerna för alla höjs med 50%.

Hej

Även hos oss har priserna ökat men absolut inte fördubblats, här uppe innebär höjningen av minimilönerna en klar höjning av levnadsstandarden, jag tycker dessutom att dom som fick höjningen var värda den.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Även lönerna i Bangkok verkar ha höjts, vi har nära släktingar som numera har 600 baht per dag där, så en höjning till 300 baht i Isaan verkar ha påverkat lönerna uppåt även på andra platser som Bangkok.

Själv ser jag inga problem med detta, jag tycker att lönerna var för låga tidigare och klarar man inte att driva ett företag med en timpenning på 5-6 kr kanske man borde syssla med något annat eller i vart fall försöka förbättra avkastningen.

Mvh isan lover

 

Ja, lönerna var för låga tidigare.

Det säger inte att det är rätt att tokhöja dem med våld.

 

Det betyder inte att det blivit sämre med 300 Baht om dagen, utan bara att det kostat mer än vad det var värt.

Med det menar jag att de som fått en lönehöjning inte fått den 50%-iga bruttoökning av köpkraft som många tror att det innebär.

 

Ta exporten som blir direkt lidande av denna löneökning.

Och vi ser redan idag företag som hellre startar fabriker i andra länder pga att det är för dyrt att producera saker här.

Hur kommer det att se ut om 10 år?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker också att sänkta löner är fel väg och det skriver jag också.

Men samtidigt så går det inte, det är omöjligt, matematiskt och ekonomiskt bevisbart att höja löner hur som helst för ett helt land.

 

Så priset för denna höjning är enligt mig absolut inte lågt. Speciellt inte i det långa loppet.

Det jag ser i Bangkok och andra större städer är ökad "fast anställning", då företag hellre anlitar folk på prov (högst 3 månader) och sedan sparkar dem.

Något som inte skedde förut i samma utsträckning och har säkert en relation till att lönerna är ogrundat mycket högre idag.

 

Hade man istället satt mål som stegvis höjde lönerna, så hade det fungerat på rätta villkor, men då hade röstköpet inte fungerat.

JaJa, hade man gjort ditt eller datt hade vi inte haft den situation vi står inför, men nu är det inget att göra åt gamla beslut vem som än tagit dem, jag försöker se lite i kristallkulan, hur kommer detta att tas emot och vilka konsekvenser får det?

Jag har inte alls den uppfattningen om att den som arbetar för sina 300 THB om dagen fått det sämre, snarare har det blivit en klar förbättring, de prisökningar vi pratar om märks inte så mycket på inhemska marknader och inte med en konsumtion en 300 THB arbetare har. 

Visst hade en långsammare löneglidning varit bättre, men nu blev det inte så, ingen större nytta att gråta över spilld mjölk!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Även hos oss har priserna ökat men absolut inte fördubblats, här uppe innebär höjningen av minimilönerna en klar höjning av levnadsstandarden, jag tycker dessutom att dom som fick höjningen var värda den.

Mvh isan lover

 

Om man har hus, inga lån, inga studerande barn och jobbar som daglönare i sin hemby, så har det garanterat blivit bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...