Jump to content
IGNORERAD

Thailands minimilön på 300 baht skrotas nästa år


MPR Nyheter

Recommended Posts

andrejsdenruskige

Det är bara att höja lönerna till 300.000Thb per månad.......för hela jordens befolkning.

 

Problem solved.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 72
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    14

  • Surin P3

    9

  • Soengsang

    7

  • carpenter

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

JaJa, hade man gjort ditt eller datt hade vi inte haft den situation vi står inför, men nu är det inget att göra åt gamla beslut vem som än tagit dem, jag försöker se lite i kristallkulan, hur kommer detta att tas emot och vilka konsekvenser får det?

Jag har inte alls den uppfattningen om att den som arbetar för sina 300 THB om dagen fått det sämre, snarare har det blivit en klar förbättring, de prisökningar vi pratar om märks inte så mycket på inhemska marknader och inte med en konsumtion en 300 THB arbetare har. 

Visst hade en långsammare löneglidning varit bättre, men nu blev det inte så, ingen större nytta att gråta över spilld mjölk!

 

OK, om du nu bestämt att vi bara får spekulera om framtiden, så måste vi väl göra det. :D

 

Jag tror att en sänkning av minimilönen är väldigt krånglig.

Men jag tror att det skulle ge möjligheter till de som ännu inte arbetat en dag att få in en fot någonstans, lättare än idag.

 

Fast i det stora hela, tror jag inte en sänkning av minimilönen kommer att ske i praktiken.

Men det ger möjligheter för företagare att välja och inte tvingas till ändringar.

 

Skulle den mot förmodan ske, att alla sänkte lönerna till nya miniminivån, så blidde det panik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ja, lönerna var för låga tidigare.

Det säger inte att det är rätt att tokhöja dem med våld.

 

Det betyder inte att det blivit sämre med 300 Baht om dagen, utan bara att det kostat mer än vad det var värt.

Med det menar jag att de som fått en lönehöjning inte fått den 50%-iga bruttoökning av köpkraft som många tror att det innebär.

 

Ta exporten som blir direkt lidande av denna löneökning.

Och vi ser redan idag företag som hellre startar fabriker i andra länder pga att det är för dyrt att producera saker här.

Hur kommer det att se ut om 10 år?

Hej

Själv tycker jag att Thailand har klarat lönehöjningen bra, exportindustrins problem beror nog mer på politisk oro och militärkuppen, många demokratiska länder drar sig ju för att göra affärer med och investera i länder som styrs av en diktator och junta.

Hur det kommer att se ut om 10 år beror naturligtvis på om demokrati och fria val åter blir verklighet, om landet slipper nya politiska sammandrabbningar på gatorna och nya militärkupper.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Själv tycker jag att Thailand har klarat lönehöjningen bra, exportindustrins problem beror nog mer på politisk oro och militärkuppen, många demokratiska länder drar sig ju för att göra affärer med och investera i länder som styrs av en diktator och junta.

Hur det kommer att se ut om 10 år beror naturligtvis på om demokrati och fria val åter blir verklighet, om landet slipper nya politiska sammandrabbningar på gatorna och nya militärkupper.

Mvh isan lover

 

Hm, ibland blir jag mörkrädd av dina inlägg, för jag tror att du är rätt skärpt egentligen 

 

Export och tillverkningsindustrins primära problem är ju den höga bahten, därom tvistar ingen.

 

Och att bahten är hög beror delvis på omvärldens förtroende för landet, och konstigt nog så verkar förtroendet vara högt.

Kanske bättre för oss som bär in utländsk valuta vore om Taxen kom till makten, för då brukar ju bahten rasa i värde, du kan ju fundera på orsaken till det!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hm, ibland blir jag mörkrädd av dina inlägg, för jag tror att du är rätt skärpt egentligen 

 

Export och tillverkningsindustrins primära problem är ju den höga bahten, därom tvistar ingen.

 

Och att bahten är hög beror delvis på omvärldens förtroende för landet, och konstigt nog så verkar förtroendet vara högt.

Kanske bättre för oss som bär in utländsk valuta vore om Taxen kom till makten, för då brukar ju bahten rasa i värde, du kan ju fundera på orsaken till det!

Hej

Då verkar ju även du vara inne på att Thailands exportproblem inte beror på 300 bahts reformen?

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Då verkar ju även du vara inne på att Thailands exportproblem inte beror på 300 bahts reformen?

Mvh isan lover

 

säkert en orsak också, höjda löner ger ju dyrare produkter, men huvudorsaken är ju den högt värderade valutan, det kan du inte förneka!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu står det ju ingen stans att lönerna ska sänkas eller hur?

 

Det står bara att de ska justeras till ett system som påminner om det som fanns inan med olika nivåer baserat på kostnadsläget i området.

 

Den här reformen var idi*tiks när den infördes och PTP hade vål egentligen tänkt att det var ett löfte den skulle skita i efter valet men påtryckningar från väljare och opposition gjorde att de var tvingade att införa dem.

 

Hade varit mycket bättre om de ökat lönerna under en längre period, säg 3-4 är med 20% varje år så hade industrin hunnit att anpassa sig.

 

Det är ju inte konstigt att Samsung flyttade sin TV tillverkning från Thailand till Vietnam och de är ju inte ensamma om att göra eller planera liknade flyttar.  

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns mycket effektivare verktyg för ett land att hantera exportförlust än lönerna, det är en mariginell effekt!

Thailands stora problem är att man inte sakligt undersökt var man skall anlägga fabriksområden och erbjuda-garantera investerare såväl geologiska som arbetskraftsfördelar, bristen på tillförlitliga transportleder och en bristfällig infrastruktur, samt naturligtvis den självpåtagna storebrorskostymen som håller en THB kurs på en oacceptabel nivå.

Kan man erbjuda icke driftstörningsgaranti p.g.av regnperioden och närhet till bra kommunikation samt gott om arbetskraft samt som i övriga världen etableringsstöd istället för byggande av undermåliga marketableringar t.ex. vore ett stort steg taget!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag har förstått så har det väl efter genom förandet av lägsta lönen 300 bht, skett ytterliga löne ökningar, både vad det gäller daglönare som fast anställda.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Lägstalön var man arbetar verkar fånigt egentligen, är det inte vad man jobbar med som är intressant om det skall införas nån lägstalön.

 

En doktor skall ha lika lägstalön som en student som klipper gräsmattor på helgen eller en gatsopare låter lite korkat. Då är väl kollektivavtal som det kallas i Sverige bättre, funkar ju inte så bra men är väl bättre än ingenting.

 

Men, såklart upplever jag att 2400kr/mån om man jobbar varje dag är lågt. Fast det beror väl på vad allt kostar åxå, bodde ju hemma hos en jams/ris bonde (verkade odla bägge eller så hade han bytt till sig jams - om det nu var det, aldrig sett den grödan tidigare och översättningen blev lite marig). Nåväl, han drog in 300B på 14 timmar i slutändan (sa dom) och då hade han odlat jamsen och sen suttit och sålt den i 14 timmar vid vägkanten.

 

Fast det kanske bara var ett "buffalo sick" argument, dock hade gubben inte åkt rulltrappa tidigare eller käkat pizza så det kanske stämde.

 

Men skickar man upp lönerna så får man inflation och så blir sparpengar mindre värda. Det är en farlig väg att gå.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag har förstått så har det väl efter genom förandet av lägsta lönen 300 bht, skett ytterliga löne ökningar, både vad det gäller daglönare som fast anställda.

Inte som normlön, möjligen kan det röra sig om ändrad ingångslön!

Det är knappast någon outbildad arbetskraft som kan räkna med mer än dessa 300 om dom ens får det!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte som normlön, möjligen kan det röra sig om ändrad ingångslön!

Det är knappast någon outbildad arbetskraft som kan räkna med mer än dessa 300 om dom ens får det!

Nja.

300 och mer har lönen legat på länge i fabriker och liknande, och det för outbildad arbetskraft.

Frugan hade mer än så på bandet vid JVC i Korat för 12-13 år sedan.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja.

300 och mer har lönen legat på länge i fabriker och liknande, och det för outbildad arbetskraft.

Frugan hade mer än så på bandet vid JVC i Korat för 12-13 år sedan.

OK, 309 då!

 

Du skrev ju nyss att det var inte många som fick ens de 300, vad är det förena? Här i stan får dom typ 250 som ingångslön i en månad, får dom vara kvar blir det 300 icke fabriksjobb i o för sig men typ städjobb o sånt!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, 309 då!

Du skrev ju nyss att det var inte många som fick ens de 300, vad är det förena? Här i stan får dom typ 250 som ingångslön i en månad, får dom vara kvar blir det 300 )icke fabriksjobb i o för sig men typ städjobb o sånt!

Du vet mycket väl att det är två stora grupper.

Del de anställda vid stora företag samt daglönare/lantarbetare.

Det med 300 har väl mest påverkat den sista gruppen.

Vi har tex en dam anställd i skolmatbespisningen hon får inga 300!

Men småtjejerna på 7/11 får 300.

Du förstår nu skildnaden?

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Tycker absolut inte att dom ska nån lön alls. Och att tillsätta en minimilön är absolut inget att tänka på. Otacksama jävlar som ska ha betalt med!

Skjut dom som kräver lön!

Skickat från min HTC One_M8

Link to comment
Dela på andra sajter

Du vet mycket väl att det är två stora grupper.

Del de anställda vid stora företag samt daglönare/lantarbetare.

Det med 300 har väl mest påverkat den sista gruppen.

Vi har tex en dam anställd i skolmatbespisningen hon får inga 300!

Men småtjejerna på 7/11 får 300.

Du förstår nu skildnaden?

Svägerskan jobba hotellstäd, 300, hennes son fabrik, elektronik, 309, båda jobbar full tid, grannen jobbar i butik, 300, kompisens dam jobbar i guldsmedbutik, 300 samt en liten bonus om hon förmedlar någon affär.- Dagisfröknarna, de yngre har 12000, de äldre upp till 15000 och föreståndarinnan 17500 i månadslön, städtanten. 6 timmar om dagen 180 och kokerskan likaså!

Tjejerna på 7-11 och de i kassan på BigC har 300 plus OT, brukar bli några timmar i veckan, 30 THB!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker absolut inte att dom ska nån lön alls. Och att tillsätta en minimilön är absolut inget att tänka på. Otacksama jävlar som ska ha betalt med!

Skjut dom som kräver lön!

Skickat från min HTC One_M8

Alla ska ha marknadsmässig lön och vad de är värda.

(därför borde jag ha 10gr mer i bidrag än dig)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Alla ska ha marknadsmässig lön och vad de är värda.

(därför borde jag ha 10gr mer i bidrag än dig)

Jag har lön. Så du har redan 10 gånger mer i bidrag. Grattis!

Skickat från min HTC One_M8

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang

Hm, ibland blir jag mörkrädd av dina inlägg, för jag tror att du är rätt skärpt egentligen 

 

Export och tillverkningsindustrins primära problem är ju den höga bahten, därom tvistar ingen.

 

Och att bahten är hög beror delvis på omvärldens förtroende för landet, och konstigt nog så verkar förtroendet vara högt.

Kanske bättre för oss som bär in utländsk valuta vore om Taxen kom till makten, för då brukar ju bahten rasa i värde, du kan ju fundera på orsaken till det!

 

Men detta är ju militärens fel, ekonomisk stabilitet utan maffian vid makten betyder högre värde på valutan!

Hade maffian fått fortsätta vid makten så hade Thailand ganska snart fått göra konkurs.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Är helt frivilligt att jobba för minimi lön, vill man tjäna mer är det ju bara att skaffa en utbildning...

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte som normlön, möjligen kan det röra sig om ändrad ingångslön!

Det är knappast någon outbildad arbetskraft som kan räkna med mer än dessa 300 om dom ens får det!

Skall inte gå närmare in på detta, men du har fel mycket fel skulle jag säga.

 

Har personliga erfaren heter, från arbetsmarknaden.

 

Ock de er ej byggda från några hemliga domare, som en del använder som referenser, utan från verkligheten, från arbetstagare, som finns inom familjen.

 

Så en ingångs lön idag kan uppgå till 350 bht. Men upp till er att tro vad ni vill, Jag har andra kunskaper om löneutvecklingen, för o outbildad arbetskraft.

Ändrades av carpenter
Link to comment
Dela på andra sajter

Skall inte gå närmare in på detta, men du har fel mycket fel skulle jag säga.

 

Har personliga erfaren heter, från arbetsmarknaden.

 

Ock de er ej byggda från några hemliga domare, som en del använder som referenser, utan från verkligheten, från arbetstagare, som finns inom familjen.

 

Så en ingångs lön idag kan uppgå till 350 bht. Men upp till er att tro vad ni vill, Jag har andra kunskaper om löneutvecklingen, för o outbildad arbetskraft.

Bra att du vet, kan du inte ge en referens om detta för jag bor mitt i ett område med medelklass och arbetare och här finns inte ett uns av samma uppfattning som du har!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte som normlön, möjligen kan det röra sig om ändrad ingångslön!

Det är knappast någon outbildad arbetskraft som kan räkna med mer än dessa 300 om dom ens får det!

Om jag säger till dig att en städerska på ett hotell kan tjäna 450 thb  plus 100 bht i för extra förmåner, mat, rum , så tror du väl mig inte.

 

Men så är det om man arbetar för rätt arbets givare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra att du vet, kan du inte ge en referens om detta för jag bor mitt i ett område med medelklass och arbetare och här finns inte ett uns av samma uppfattning som du har!

Nä du har ju delvis rätt. Men Thailand är ju inte enbart våra byar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag säger till dig att en städerska på ett hotell kan tjäna 450 thb  plus 100 bht i för extra förmåner, mat, rum , så tror du väl mig inte.

 

Men så är det om man arbetar för rätt arbets givare.

Det kan säkert vara så, men det är inte enstaka fall vi diskuterar utan normen på minilönen och den ÄR 300!

Min svägerska jobbar även hon på ett hotell som städerska. ett hotell som ingår i en större kedja, och där är det 300, tro det eller ej!

 

OBS skulle nog bli jävligt trångt hos den arbetsgivaren du avser om alla skulle jobba där eftersom det är det enda rätta!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...