Jump to content
IGNORERAD

U-tapao i Rayong ska avlasta Suvarnabhumi nästa år


MPR Nyheter

Recommended Posts

Samma här men du och jag lär inte få någon nytta av utbyggnaden om vi inte flyger charter via Moskva

Shit happens och ryssar också :not_i: .

Putin skall inte få någon kaffe.

Kom och hälsa på,  jag bjuder på bryggkaffe löfbergs.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 114
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    25

  • Kenneth4618

    19

  • pigge01

    13

  • Fritz

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kvalificerat skitsnack

 

DMK har två banor och en järnvägsstation utanför porten samt en halvfärdig skytrain på gång och att då satsa på en flygplats söder om

Suvan där det bor lite folk i förhållande till övriga Thailand känns ganska korkat med tanke på kostnaderna för infrastrukturen som behövs

 

Ny tycker jag ni blåser upp er lite väl stor, min bäste herre. Som jag sa betyder två banor på DMK inte ett skit! Av flygsäkerhetsskäl. Läs hela inlägget!

 

Var folk bor är inte så jäkla viktigt när det gäller flygplatser, det är var folk vill åka från och till som har betydelse och det är detta jag grundar mitt resonemang på. Många charterturister håller sig gärna på Eastern Seaboard och har ingen anledning att komma närmare Bangkok än så. Med all industri som finns i området ser jag dessutom en möjlig potential för fraktflyg av reservdelar och materiel.

 

Vilken halvfärdig skytrain är det du snackar om? Den som har stått och ruttnat utefter motorvägen i över tio år? (Som jag själv minns, det är säkert mycket längre!) Jag tror inte jag skulle våga åka tåg på dom pålarna! Vad jag minns är det lite oklara ägarförhållanden också, ungefär som med många av dom betongskelett som står och förfaller kring Bangkok och annorstädes. Nu är det förvisso, tack vare Swampy, länge sedan jag åkte förbi där, så det kan möjligen ha startats nya projekt. Men dom gamla ruttna stolparna står nog bara där för att ingen gitter riva dom...

 

Att jag påpekar att flygresenärerna måste transporters på marken också kanske förvånar Herr Infrastrukturexperten, men de flesta som reser vill faktiskt inte campa på flygplatsen, även om det förekommit i enstaka fall, som Snowden t ex. Man måste tänka från dörr till dörr om det skall bli nåt vettigt av det.

 

Om man drog snabbtåg från Bangkok till Rayong via Pattaya och U-tapao skulle detta också kunna användas av alla dom tusentals veckopendlare som bor i Bangkok och jobbar i t ex Mapthaphut. En betydlig miljövinst, säkerhetsvinst och avlastning av vägarna.

 

Har du inte bättre argumentation än det där vore det klädsamt att hålla tyst, faktiskt. Eller i alla fall hålla ett lite mildare tonläge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Ny tycker jag ni blåser upp er lite väl stor, min bäste herre. Som jag sa betyder två banor på DMK inte ett skit! Av flygsäkerhetsskäl. Läs hela inlägget!

 

Var folk bor är inte så jäkla viktigt när det gäller flygplatser, det är var folk vill åka från och till som har betydelse och det är detta jag grundar mitt resonemang på. Många charterturister håller sig gärna på Eastern Seaboard och har ingen anledning att komma närmare Bangkok än så. Med all industri som finns i området ser jag dessutom en möjlig potential för fraktflyg av reservdelar och materiel.

 

Vilken halvfärdig skytrain är det du snackar om? Den som har stått och ruttnat utefter motorvägen i över tio år? (Som jag själv minns, det är säkert mycket längre!) Jag tror inte jag skulle våga åka tåg på dom pålarna! Vad jag minns är det lite oklara ägarförhållanden också, ungefär som med många av dom betongskelett som står och förfaller kring Bangkok och annorstädes. Nu är det förvisso, tack vare Swampy, länge sedan jag åkte förbi där, så det kan möjligen ha startats nya projekt. Men dom gamla ruttna stolparna står nog bara där för att ingen gitter riva dom...

 

Att jag påpekar att flygresenärerna måste transporters på marken också kanske förvånar Herr Infrastrukturexperten, men de flesta som reser vill faktiskt inte campa på flygplatsen, även om det förekommit i enstaka fall, som Snowden t ex. Man måste tänka från dörr till dörr om det skall bli nåt vettigt av det.

 

Om man drog snabbtåg från Bangkok till Rayong via Pattaya och U-tapao skulle detta också kunna användas av alla dom tusentals veckopendlare som bor i Bangkok och jobbar i t ex Mapthaphut. En betydlig miljövinst, säkerhetsvinst och avlastning av vägarna.

 

Har du inte bättre argumentation än det där vore det klädsamt att hålla tyst, faktiskt. Eller i alla fall hålla ett lite mildare tonläge.

Tror du verkligen på det där själv ?

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså...det börjar bli trångt på Suvarnabhumi, dessutom är det en renovering på gång, och man måste därför flytta ut en del av flygtrafiken till annat ställe. I Sattahipp, ca: 3 mil söder om Pattaya, finns det ett flygfält som kan ta betydligt mer trafik än den gör i dag så varför inte utnyttja den då ?  Eftersom den hittills mest varit till för militären så måste man bygga till en passagerarterminal men landningsbanan finns på plats sen många år tillbaka.

 

I området från Pattaya ner mot Rayong och Koh Chang finns det massvis med folk som skulle dra nytta av den lösningen, inte minst alla turistande kineser och ryssar.

 

Flygmalajen Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Vid Don Muang finns det järnväg samt flera stora vägar samt två banor = dubbel kapacitet startar på en bana medans de landar på den andra samtidigt

post-3485-0-18595800-1433573610.jpg

 

 

Utapao finns det knappt några vägar och ska de ta emot 5 milj pax år 2020 lär det bli tvärstopp på vägarna dit

post-3485-0-80318200-1433573610_thumb.jp

 

 

Don Muang borde i alla fall bli det billigaste allternativet

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Thai AirAsia eyes Utapao base for China flights

http://www.ch-aviation.com/portal/news/37791-thai-airasia-eyes-utapao-base-for-china-flights

 

"We already have a strong base in China [with flights between Thailand and several Chinese cities], and they like coming to Pattaya for holidays, so it makes sense for Thai AirAsia to set up an air link at U-tapao,"

 

 

 

Air Asia coming to Pattaya

http://thedukespromotions.com/air-asia-coming-to-Pattaya-utapao-airport/

 

Air Asia will be opening a scheduled flight route from Kuala Lumpur Malaysia to Utapao Airport Pattaya!
(Utapao is around 40 km South East of Pattaya, much nearer to the fun city than Suvarnbhumi, Thailand’s main airport just outside Bangkok.)

Currently Air Asia are based at Don Muang, Bangkok’s older airport to the north of the city. This is not a convenient connection for much business and pleasure related traffic from the Eastern Seaboard to Malaysia.

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Thai AirAsia eyes Utapao base for China flights

http://www.ch-aviation.com/portal/news/37791-thai-airasia-eyes-utapao-base-for-china-flights

 

"We already have a strong base in China [with flights between Thailand and several Chinese cities], and they like coming to Pattaya for holidays, so it makes sense for Thai AirAsia to set up an air link at U-tapao,"

 

 

 

Air Asia coming to Pattaya

http://thedukespromotions.com/air-asia-coming-to-Pattaya-utapao-airport/

 

Air Asia will be opening a scheduled flight route from Kuala Lumpur Malaysia to Utapao Airport Pattaya!

(Utapao is around 40 km South East of Pattaya, much nearer to the fun city than Suvarnbhumi, Thailand’s main airport just outside Bangkok.)

Currently Air Asia are based at Don Muang, Bangkok’s older airport to the north of the city. This is not a convenient connection for much business and pleasure related traffic from the Eastern Seaboard to Malaysia.

Det är nog bra med några charterflyg dit  som ska till området men en Internationell flygplats 5 miljoner pax då blir det kaos

när de ska till vidare Bangkok och andra ställen för t ex flygbyte

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid Don Muang finns det järnväg samt flera stora vägar samt två banor = dubbel kapacitet startar på en bana medans de landar på den andra samtidigt

attachicon.gifDon Muang.JPG

 

 

Utapao finns det knappt några vägar och ska de ta emot 5 milj pax år 2020 lär det bli tvärstopp på vägarna dit

attachicon.gifUtapaio.JPG

 

 

Don Muang borde i alla fall bli det billigaste allternativet

 

Nej. Inte dubbel kapacitet. Läs igen, försök förstå, banorna är för tätt ihop! Läs här vad det är jag snackar om, om du inte vet! http://en.wikipedia.org/wiki/Wake_turbulence Sedan är det slut med service från mig på den punkten.

 

Ahaaaa, och vägarna i och kring Bangkok är världskända för att aldrig ha tvärstopp p g a mycket trafik? Nu börjar du fan i mig bli komisk, min vän. Den stora skillnaden ligger i det som tydligt kan utläsas av dina kartor, nämligen att det finns plats att bygga ut vadhelst man kan tänkas behöva runt U-tapao. Det är inte precis fallet i centrala Bangkok. Om man skall bygga vägar och snabbtåg och annan infrastruktur, var tror du man får betala skjortan för marken, apropå kostnader?

 

(Ditt inlägg: "Tror du verkligen på det där själv ?" hör inte till dom klyftigaste jag sett. Jag tror inte, jag försöker tolka fakta och resonera...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Nej. Inte dubbel kapacitet. Läs igen, försök förstå, banorna är för tätt ihop! Läs här vad det är jag snackar om, om du inte vet! http://en.wikipedia.org/wiki/Wake_turbulence Sedan är det slut med service från mig på den punkten.

 

Ahaaaa, och vägarna i och kring Bangkok är världskända för att aldrig ha tvärstopp p g a mycket trafik? Nu börjar du fan i mig bli komisk, min vän. Den stora skillnaden ligger i det som tydligt kan utläsas av dina kartor, nämligen att det finns plats att bygga ut vadhelst man kan tänkas behöva runt U-tapao. Det är inte precis fallet i centrala Bangkok. Om man skall bygga vägar och snabbtåg och annan infrastruktur, var tror du man får betala skjortan för marken, apropå kostnader?

 

(Ditt inlägg: "Tror du verkligen på det där själv ?" hör inte till dom klyftigaste jag sett. Jag tror inte, jag försöker tolka fakta och resonera...)

De har alltid både landat och startat samtidigt på Don Muang däremot inte startat samtidigt. Du verkar inte ha några större studieskulder själv

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag landar kanske 8-10% av charterflygen på Suvvan-de flesta av deras passagerare har  området Pattaya, Koh samet och Koh Chang som mål. Kan man då få dessa att flyga till U-tapao så kortar man ner transefertiden avsevärt-detta område räknas också som ett av de populäraste för "Nya" turister som Ryssar, Kineser och Indier och kan man få deras chartertrafik till U-tapao är det en win-win situation då de för bekvämare transfers och det frigörs kapacitet på suvvan.

 

En del regionala lågkostnadsbolag kommer säkert att öppna direktlinjer från U-tapao till kinesiska och Indiska andra och tredjehands städer men jag kan inte sen-utan politisk inblandning förstås-att Thai Airways skulle flytta sin inrikestrafik till U-tapao när deras long-haul feed finns på Suvvan.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

De har alltid både landat och startat samtidigt på Don Muang däremot inte startat samtidigt. Du verkar inte ha några större studieskulder själv

 

Alltså inte dubbel kapacitet, vilket jag hävdat hela tiden. Dessutom har man längre väntetider efter starter med banorna nära varandra, eftersom virveln rör sig vinkelrätt från flygplanets startriktning och inte dämpas ut innan den når den parallella banan.

 

Visst, jag var själv ytterst imponerad av att man lyckades hålla liv i gamla Don M så länge, med så stor kapacitet. Heder åt thailändarnas förmåga att improvisera. Och visst kunde Don M också avlasta Swampy, men det hindrar inte att U-tapao är en god idé det också.

 

Du släppte det där med trafiken ser jag. Det var klokt!

 

Din spydighet kan jag lätt ignorera, även om det är trist att behöva läsa i ett forum för påstått likasinnade. Jag har inga intelligenskomplex. Dom studieskulder jag hade efter två universitetsexamen i Sverige och ett extra år på universitet i USA har jag betalt av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Det är nog bra med några charterflyg dit  som ska till området men en Internationell flygplats 5 miljoner pax då blir det kaos

när de ska till vidare Bangkok och andra ställen för t ex flygbyte

 

Du har visst lite svårt med läskunnigheten och den mentala spänsten idag igen

 

Det handlar inte om Don Muang ELLER Utapao utan det handlar och Don Muang OCH Utapao

 

Båda skall finnas och båda trafikeras av flyg som passar målet

 

Tillgång och efterfrågan du vet ?

 

De flyg som flyger och kommer att flyga till Utapao, flyger dit för att det är dit passagerarna vill komma av de anledningar jag nu upprepat ett antal gånger

 

Skall man bara mellanlanda i Bangkok för att antingen flyga vidare eller stanna i Bangkok väljer man flyg till Suvvan eller Don Muang

 

Vill man till Rayong. Eastern Seabord, Pattaya eller Jomtien är det mycket smidigare att flyga till Utapao

 

Många charterbolag från bl.a Kina och Ryssland flyger fullastade plan med turister som skall till Pattaya-området och då är Don Muang rena katastrofen infrastrukturmässigt för dom och Utapao rena drömmen, till och med idag utan några utbyggnader av infrastrukturen alls. Kineser gillar att komma ner över helgen och att då sitta flera timmar i köer längs vägarna från Don Muang till Pattaya båda vägarna är ett stort problem. Särskilt eftersom helgtrafiken är en katastrof runt Bangkok

 

Stor fin väg (3:an) från flygplatsen direkt in i Jomtien/Pattaya med bussar och bara 30 km att köra. Varför tror du ryssarna stannade kvar på Utapao efter att dom flyttades dit från Suvvan under ockupationen 2009 ?

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Du har visst lite svårt med läskunnigheten och den mentala spänsten idag igen

 

Fet handlar inte om Don Muang ELLER Utapao utan det handlar och Don Muang OCH Utapao

 

Båda skall finnas och båda trafikeras av flyg som passar målet

 

Tillgång och efterfrågan du vet ?

 

De flyg som flyger och kommer att flyga till Utapao, flyger dit för att det är dit passagerarna vill komma av de anledningar jag nu upprepat ett antal gånger

 

Skall man bara mellanlanda i Bangkok för att antingen flyga vidare eller stanna i Bangkok väljer man flyg till Suvvan eller Don Muang

 

Vill man till Rayong. Eastern Seabord, Pattaya eller Jomtien är det mycket smidigare att flyga till Utapao

 

Många charterbolag från bl.a Kina och Ryssland flyger fullastade plan med turister som skall till Pattaya-området och då är Don Muang rena katastrofen infrastrukturmässigt för dom och Utapao rena drömmen, till och med idag utan några utbyggnader av infrastrukturen alls. Kineser gillar att komma ner över helgen och att då sitta flera timmar i köer längs vägarna från Don Muang till Pattaya båda vägarna är ett stort problem. Särskilt eftersom helgtrafiken är en katastrof runt Bangkok

 

Stor fin väg (3:an) från flygplatsen direkt in i Jomtien/Pattaya med bussar och bara 30 km att köra. varfgör tror du ryssarna stannade kvar på Utapao efter att dom flyttades dit från Suvvan under ockupationen 2009 ?

Tycker inte du ska skriva om läskunnighet då du har svårt för det själv  i din egen förträfflighet

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Tycker inte du ska skriva om läskunnighet då du har svårt för det själv  i din egen förträfflighet

 

Slut på sakargumenten ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Slut på sakargumenten ?

Ha Ha Du är bara såååå  förutsägbar

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Ha Ha Du är bara såååå  förutsägbar

 

Du har uppenbart slut på dom

 

Tycker du envist att experterna på flygbolagen som gör den här satsningen är inkompetenta idi*ter och du vet bättre ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte du ska skriva om läskunnighet då du har svårt för det själv  i din egen förträfflighet

 

"Och min pappa är mycket starkare än din pappa, sådeså!!!"

 

Lägg av nu, för din egen skull, Kenneth. Påhopp på person är onödigt. Det kallas argumentum ad hominem på latin och betraktas ofta som ett tydligt tecken på bristande förmåga och intelligens. Ett retoriskt slag under bältet. Du kan läsa om det här:

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem-argument

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid Don Muang finns det järnväg samt flera stora vägar samt två banor = dubbel kapacitet startar på en bana medans de landar på den andra samtidigt

attachicon.gifDon Muang.JPG

 

 

Utapao finns det knappt några vägar och ska de ta emot 5 milj pax år 2020 lär det bli tvärstopp på vägarna dit

attachicon.gifUtapaio.JPG

 

 

Don Muang borde i alla fall bli det billigaste allternativet

 

Sukumvit är ju bara en liten 'skitväg', eller hur? Rackarns lång i alla fall både 'hit och dit'.

 

Utbyggnad av 331'an är redan påbörjad och en ny motorväg Pattaya - Ban Chang påbörjas förhoppningsfullt mot slutet av året.

 

 

post-5702-0-59667700-1433578737_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har landat knepiga rysska charter kärror på U Tapo så länge jag kan minnas. Eller första flyget Pattaya samui 1996. Bra att de försöker använda o expandera U tapo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan tvekan är det så att turistnäringen i Pattaya/Jomtien-området har stora problem. Det finns alldeles för många hotell, guesthouse, restauranger, barer mm i förhållande till antalet turister. Bygger man en ordentlig ankomsthall på U-Tapao och öppnar den flygplatsen helt för kommersiell trafik så vore det väl tusan om inte den åtgärden skulle generera mer turister till området, vilket så väl behövs.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Ja och då kanske ngt bolag börjar flyga till trat (koh chang)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Det betyder att dom stora får landa någon annan stans som vill flyga den långa sträckan

 

Lite som direktflyget Stockholm - Phuket som inte kan flyga direkt Phuket - Stockholm

Nog flög jag senast från Phuket till Stockholm med charterflyg utan att mellanlanda..

 

   FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Nog flög jag senast från Phuket till Stockholm med charterflyg utan att mellanlanda..

 

   FF

 

Det är Thai som inte flyger direkt för dom kan inte starta fulltankade från Phuket utan går ner i Bangkok och bl.a tankar

 

Charterbolag kör andra kärror som inte är lika tunga fullastade

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo när vi tjockisar landar behövs det rejäla banor

Särskilt på hemvändan med Frugans matbagage!

Ändrades av svampen

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är Thai som inte flyger direkt för dom kan inte starta fulltankade från Phuket utan går ner i Bangkok och bl.a tankar

Charterbolag kör andra kärror som inte är lika tunga fullastade

Får väl köpa in Dreamliner men tror

att det är för liten marknad att flyga Svennar till Phuket direkt?

Ändrades av svampen

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...