Jump to content
IGNORERAD

U-tapao i Rayong ska avlasta Suvarnabhumi nästa år


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

Thailands Transportdepartement och flotta har skrivit under en överenskommelse om att uppgradera flygplatsen U-tapao i Rayong så att den kan börja hantera delar av Bangkoks trafik nästa år.
Kraisorn Jansuwanit från flottan och transportminister Prajin Juntong skrev under överenskommelsen under onsdagen. Till nästa år så kommer U-tapao ha en ny passagerarterminal för 200 miljoner baht, vilket ska öka passagerarkapaciteten från 800,000 till 3 miljoner per år. Mellan 2018 och 2020 kommer man sedan vidare utöka kapaciteten till fem miljoner.
"Trängsel på flygplatsen Suvarnabhumi kräver en snabb uppgradering av flygplatsen U-tapao så att den kan betjäna fler flygningar eftersom Suvarnabhumi kommer vara under renovering. Flygbolag kommer bjudas in att även använda U-tapao," sade Prajin. Flottan kommer vara ansvarig för flygtrafikkontroll och marktjänster medan Thai Airways International kommer stå redo att tillhandahålla support.

Källa: http://www.bangkokpost.com/news/transport/581495/u-tapao-to-become-Bangkok-3rd-commercial-airport

 

post-8073-0-99941400-1433388746.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 114
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    25

  • Kenneth4618

    19

  • pigge01

    13

  • Fritz

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jahaja. Då blir det fler bussar på motorvägen. Jag törs nästan garantera att det kommer som en total överraskning för dom som bestämmer.

 

Men jag tycker inte att det är fel att flyga mer på U-tapao. Tvärtom, det är utmärkt. Jag gillar mindre flygplatser i allmänhet, allt är enklare och snabbare. Om Thai har vettiga förbindelser därifrån till destinationer i Asien dit jag behöver åka blir valet självklart U-tapao! Dom skulle till och med kunna kalla den Pattaya International Airport! Den är inte särskilt långt ifrån Pattis och namnet Pattaya är definitivt mer känt. Det skulle kanske få dom som faktiskt ska till och från Pattaya att åka via U-tapao och därmed skulle faktiskt mängden fordon på motorvägen till Bangkok minska också.

 

Men bäst av allt: Låt snabbtåget från Bangkok till Swampy gå vidare via Pattis till U-tapao. Då blev det drag! Då kunde flygplatserna till och med samverka. En transfer mellan U-tapao och Swampy skulle bli ganska rimlig. Åtminstone för lågpriskunder.

 

Det skall  bli mycket intressant att se vad som sker!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Kan ju inte vara så många länder i världen där landets flotta är ansvarigt för en flygplats som ska hantera 5 miljoner passagerare om året. Att de tilldelas det ansvaret av chefen för landets flygvapen, dagen till ära förvisso förklädd till transportminister, gör ju inte att det hela känns bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Nya terminaler och 5 miljoner pax men hur ser det ut med start och landningsbanor på denna flygplats ?

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Har bara en liten fundering. Varför inte använda Don Muang i större utsträckning. Funkade ju bra innan Thai byggde nya flygplatsen.

Var där för ett tag sedan för en liten resa till Kambodja. Var ju ungefär som att flyga från Landvetters flygplats. Ödsligt och lugnt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Har bara en liten fundering. Varför inte använda Don Muang i större utsträckning. Funkade ju bra innan Thai byggde nya flygplatsen.

Var där för ett tag sedan för en liten resa till Kambodja. Var ju ungefär som att flyga från Landvetters flygplats. Ödsligt och lugnt.

De har också två parallella banor och mer erfarenhet av civil flygtrafik. Sedan är det påbörjat en skytrainbana dit eller har dom rivit den

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nya terminaler och 5 miljoner pax men hur ser det ut med start och landningsbanor på denna flygplats ?

Vad jag fått för mig så byggdes flygplatsen av jänkarna under Vietnamkriget och har kapacitet för betydligt större trafik än den lilla som är nu. Gissar att det är bara en handfull plan som lyfter och landar där dagligen, om ens det. Banorna lär även vara byggda för att klara av även tyngre kärror men det är inget jag går i god för :)  http://www.Bangkok.com/Pattaya/Pattaya-airport.htm

 

Fritz..

 

Edit: Anledningen till att jänkarna byggde flygplatsen var ju inte direkt för kommersiell trafik utan av helt andra orsaker så därför måste det nog byggas nya byggnader för att hantera ev utökad kommersiell trafik.

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Vad jag fått för mig så byggdes flygplatsen av jänkarna under Vietnamkriget och har kapacitet för betydligt större trafik än den lilla som är nu. Gissar att det är bara en handfull plan som lyfter och landar där dagligen, om ens det. Banorna lär även vara byggda för att klara av även tyngre kärror men det är inget jag går i god för :)  http://www.Bangkok.com/Pattaya/Pattaya-airport.htm

 

Fritz..

Jo när vi tjockisar landar behövs det rejäla banor

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

De har också två parallella banor och mer erfarenhet av civil flygtrafik. Sedan är det påbörjat en skytrainbana dit eller har dom rivit den

Man har sedan c:a ett år åter upptagit bygget där det stoppades av...gissa vem.. när han bestämde att det skulles byggas ett nytt flygfält på ett träsk.  

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Byggdes under Vietnam kriget för B 52 or, så banlängden är 3505 meter. Är nu Royal Thai Navys huvud flygplats kombinerad med lite civil trafik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Har Googlat lite och det ser ut som den endast har en bana.

 

5 miljoner pax med en bana verkar lite optimistiskt

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Vad jag fått för mig så byggdes flygplatsen av jänkarna under Vietnamkriget och har kapacitet för betydligt större trafik än den lilla som är nu. Gissar att det är bara en handfull plan som lyfter och landar där dagligen, om ens det. Banorna lär även vara byggda för att klara av även tyngre kärror men det är inget jag går i god för :)  http://www.Bangkok.com/Pattaya/Pattaya-airport.htm

 

Fritz..

 

Edit: Anledningen till att jänkarna byggde flygplatsen var ju inte direkt för kommersiell trafik utan av helt andra orsaker så därför måste det nog byggas nya byggnader för att hantera ev utökad kommersiell trafik.

 

Utapao används bl.a av Thai airways för pilotutbildning och tester och man flyger Airbus A380 där upp och ner många gånger om dagen när man flyger in nya piloter där

 

Satt och såg samma kärra landa och starta dagarna i ända en hel vecka i somras när jag var nere

 

Blev säker 20-30 start och landningar varje dag

 

Så den enda bana dom har klarar rejält stora plan

 

Den begränsning som finns är terminalbyggnaden på den civila delen och den skall dom nu bygga en ny mycket större

 

Under flygplatsockupationen av Suvvan 2009 flyttande många flygningar till Utapao tillfälligt med totalt kaos i terminalen som följd

 

Dock upptäckte främst ryska charteroperatörer att det var väldigt praktiskt att landa där för det var så nära till Pattaya/Jomtien så dom blev kvar på Utapao och opererar där fortfarande

 

Det är bara 3 mil upp till Jomtien och det är avsevärt kortare än Suvvan och inte minst Don Muang som ligger på fel sida Bangkok

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Utapao används bl.a av Thai airways för pilotutbildning och tester och man flyger Airbus A380 där upp och ner många gånger om dagen när man flyger in nya piloter där

 

Satt och såg samma kärra landa och starta dagarna i ända en hel vecka i somras när jag var nere

 

Blev säker 20-30 start och landningar varje dag

 

Så den enda bana dom har klarar rejält stora plan

 

Den begränsning som finns är terminalbyggnaden på den civila delen och den skall dom nu bygga en ny mycket större

 

Under flygplatsockupationen av Suvvan 2009 flyttande många flygningar till Utapao tillfälligt med totalt kaos i terminalen som följd

 

Dock upptäckte främst ryska charteroperatörer att det var väldigt praktiskt att landa där för det var så nära till Pattaya/Jomtien så dom blev kvar på Utapao och opererar där fortfarande

 

Det är bara 3 mil upp till Jomtien och det är avsevärt kortare än Suvvan och inte minst Don Muang som ligger på fel sida Bangkok

Ändå kvarstår problemet med bara en bana och Infrastrukturen  runt omkring. 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Har bara en liten fundering. Varför inte använda Don Muang i större utsträckning. Funkade ju bra innan Thai byggde nya flygplatsen.

Var där för ett tag sedan för en liten resa till Kambodja. Var ju ungefär som att flyga från Landvetters flygplats. Ödsligt och lugnt.

Inte var det så öde när jag var på DM senast, men den ligger lite avigt till jämfört med suvvan på nåt vis. Fast det beror väl på varifrån man reser.

Ska man till pattis/jomtien så tog det ju en liten stund extra.

 

UT har jag inte lyckts vara på ännu.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Ändå kvarstår problemet med bara en bana och Infrastrukturen  runt omkring. 

 

Infrastrukturen runt om är det dom skall satsa på nu (ny passagerarterminal, butiker och andra anläggningar runt om terminalen samt motorväg bort till Rayong (Map Thaput) och 331:an norrut blir motorväg)

Den nya snabbtågvägen från Bangkok via Pattaya och Jomtien skall antagligen passera Utapau på väg till Rayong

 

Om Suvvan kan klara 48 miljoner passagerare per år på 2 banor kan nog Utapao klara av 5 miljoner passagerare per år med en bana

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailands Transportdepartement och flotta har skrivit under en överenskommelse om att uppgradera flygplatsen U-tapao i Rayong så att den kan börja hantera delar av Bangkoks trafik nästa år.

Kraisorn Jansuwanit från flottan och transportminister Prajin Juntong skrev under överenskommelsen under onsdagen. Till nästa år så kommer U-tapao ha en ny passagerarterminal för 200 miljoner baht, vilket ska öka passagerarkapaciteten från 800,000 till 3 miljoner per år. Mellan 2018 och 2020 kommer man sedan vidare utöka kapaciteten till fem miljoner.

"Trängsel på flygplatsen Suvarnabhumi kräver en snabb uppgradering av flygplatsen U-tapao så att den kan betjäna fler flygningar eftersom Suvarnabhumi kommer vara under renovering. Flygbolag kommer bjudas in att även använda U-tapao," sade Prajin. Flottan kommer vara ansvarig för flygtrafikkontroll och marktjänster medan Thai Airways International kommer stå redo att tillhandahålla support.

Källa: http://www.bangkokpost.com/news/transport/581495/u-tapao-to-become-Bangkok-3rd-commercial-airport

 

attachicon.gifc1_581495_620x413.jpg

Avlasta? Skavsta framstår ju som en jättelik flygplats i jämförelse med U-tapao

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Infrastrukturen runt om är det dom skall satsa på nu (ny passagerarterminal, butiker och andra anläggningar runt om terminalen samt motorväg bort till Rayong (Map Thaput) och 331:an norrut blir motorväg)

Den nya snabbtågvägen från Bangkok via Pattaya och Jomtien skall antagligen passera Utapau på väg till Rayong

 

Om Suvvan kan klara 48 miljoner passagerare per år på 2 banor kan nog Utapao klara av 5 miljoner passagerare per år med en bana

Varför lägga en flygplats söder om Suvan när paxen finns norrut och inte i Rayong även om du bor där

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ändå kvarstår problemet med bara en bana och Infrastrukturen  runt omkring. 

 

Phuket har bara en bana och där hanterar man drygt 10 miljoner resenärer per år.

 

En större internationell terminal så skulle exempelvis charterbolagen som idag använde Swampy kunna flytta sin trafik till U-tapao istället och korta ner transfer tiden till Koh samet, Rayong, Koh Chang och även till Kambodja utöver Pattaya och Jomtien.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

och korta ner transfer tiden till Koh samet, Rayong, Koh Chang och även till Kambodja utöver Pattaya och Jomtien.

 

ja det vore ett jävla lyft för flygtrafiken i asien

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Avlasta? Skavsta framstår ju som en jättelik flygplats i jämförelse med U-tapao

De plan som startar från U-Tapao får inte landa på Skavsta

Utan att mellanlanda.

 

Banan är förkorta.3300m är behovet

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nog for att U-Tapao är en fin flygplats, men hur blir det med transfer?

På suvvan finns det anslutningsplan till alla mojliga håll o kanter, men det finns knappt nånting på U-tapao.

Jo man kan åka till Koh Samui...men sen då?

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

De plan som startar från U-Tapao får inte landa på Skavsta

Utan att mellanlanda.

Banan är förkorta.3300m är behovet

Banan på Utapao e väl bland dom längsta i Thailand?

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...