Jump to content
IGNORERAD

Stor oro bland ägare av odlingar på illegal mark i Thailand


MPR Nyheter

Recommended Posts

Cavemannen

Om du tittar lite noggrannare, så var 5 av 8 distrikt i Surin fd BJT MPs vid valet 2011. Alltså dryga 60%

Alltså PT har i princip köpt över dem till sitt lag inför det valet.

 

Prognosen var solklar i BJTs fördel i alla Surins valdistrikt.

 

Att det inte blev riktigt som tänkt är nåt som kan vara kul att diskutera.

Var det så att folk röstade på de som de röstat på valet innan och trodde de tillhörde BJT eller kanske de röstade på samma personer och visste att de bytt sida och politisk inriktning.

Vad vet jag.

 

Och vad har jag lärt dig av detta?

Att folk röstar på personer, inte politisk inriktning eller ideologi.

 

Vad har du lärt dig?

Jag har lärt mig att inte lyssna på dig när det gäller politik :D i övrigt har du ofta koll på läget ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 107
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    17

  • Khun Ken

    9

  • frogfish

    8

  • Cavemannen

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag har lärt mig att inte lyssna på dig när det gäller politik :D i övrigt har du ofta koll på läget ;-)

 

Tur att vi inte får rösta då... Kan ju gå riktigt åt h-e. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart kan jag ha fel.

Det har hänt många gånger.

 

Det som hänt efter att jag förstått att jag haft fel, när jag lärt mig något nytt, är att jag ändrat mig och min uppfattning.

Det har ännu inte hänt i fallet Thaksin. Snarare tvärtom.

 

Just det där att ta till sig ny fakta när man har fått den presenterad för sig är det inte bara Thaksin som har problem med, hans supportrar här på MPR har också svårt att greppa obestridbar fakta som talar emot Thaksin...

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har så många så att jag inte minns dem alla, men Caveman var mitt första nick här på MPR , och idag kan jag inte byta till Caveman(då det är upptaget) så jag valde Cavemannen :-)

Vad hette du tidigare?

 

ps. UbonBorge var ett av minna favoritnick, hhaahahahaha

Detta är mitt första. Skaffar man sig ett nytt nick för att man blivit bannad eller vad är vitsen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Cavemannen

Detta är mitt första. Skaffar man sig ett nytt nick för att man blivit bannad eller vad är vitsen?

ja precis så gick det till, grattis sherlock....

Link to comment
Dela på andra sajter

Cavemannen

Just det där att ta till sig ny fakta när man har fått den presenterad för sig är det inte bara Thaksin som har problem med, hans supportrar här på MPR har också svårt att greppa obestridbar fakta som talar emot Thaksin...

Jag har precis dragit ner byxorna på P3, tror du inte han har tagit till sig ny fakta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är rent ut sagt för djävligt att begränsa den fria företagsamheten, finns nationalparker så det räcker och blir över. Sälj i stället marken till de stackare som odlat upp eller planterat. Komma och bara skövla - vad är det för busfasoner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är rent ut sagt för djävligt att begränsa den fria företagsamheten, finns nationalparker så det räcker och blir över. Sälj i stället marken till de stackare som odlat upp eller planterat. Komma och bara skövla - vad är det för busfasoner.

Fast om hur många nationalparker värda namnet kommer det att finnas om några år om den "fria företagsamheten" får lov att omvandla allmänn mark till privata resorter, golfbanor, gummiplantager, racingbanor etc?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är rent ut sagt för djävligt att begränsa den fria företagsamheten, finns nationalparker så det räcker och blir över. Sälj i stället marken till de stackare som odlat upp eller planterat. Komma och bara skövla - vad är det för busfasoner.

Utrota alla djur och asfaltera skiten???? Ska vi göra likadant i Sverige tycker du? 

Link to comment
Dela på andra sajter

ja precis så gick det till, grattis sherlock.

Hoppas du håller bättre styr på käften nu då!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har precis dragit ner byxorna på P3, tror du inte han har tagit till sig ny fakta?

 

Du har som flera andra sagt något och inte förstått svaren du fått eller vägrat läsa dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Cavemannen

Du har som flera andra sagt något och inte förstått svaren du fått eller vägrat läsa dem.

Precis som när du stängde av Caveman?

Något "officiellt" mail fick jag inte, skall jag vara ärlig så trodde jag faktist att datorn hade gott sönder..nått mail/eller annat från MPR fick jag ALDRIG!

Men efter att haft äran att lära känna dig så har jag uppfattat dig  mer o mer, vem ORKAR bry sig om muppar? :D

Ändrades av Cavemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som när du stängde av Caveman?

Något "officiellt" mail fick jag inte, skall jag vara ärlig så trodde jag faktist att datorn hade gott sönder..nått mail/eller annat från MPR fick jag ALDRIG!

Men efter att haft äran att lära känna dig så har jag uppfattat dig mer o mer, vem ORKAR bry sig om muppar? :D

Det skickas inget officiellt mail när någon blir bannad. Varför skulle vi göra det?
Link to comment
Dela på andra sajter

Det skickas inget officiellt mail när någon blir bannad. Varför skulle vi göra det?

 

Så att man kan rama in det och ha det på väggen i stugan?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Cavemannen

Så att man kan rama in det och ha det på väggen i stugan?

Det kan du, lägg till valfritt namn och du kan sitta i stugan och runka hur du vill....

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan inte leva av vad en nationalpark ger, men en gummiplantage eller risfält, eller annat som lokalbefolkningen verkligen har nytta av.

Sitta och knappra på en dator kan inta alla leva av, behövs råvaror om det sedan är mat eller annat nyttigt.

Men trampa på dem som redan är lägst har alltid överheten haft lätt för.

Dessutom bara förstöra något som andra byggt upp, visserligen olagligt, men vad är det som är helt lagligt i Thailand - mutkolvarnas land.

I Thailand är det tydligen bara våld (militären) eller mutor som gäller, se på de s.k. valda regeringarna och deras lakejer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan inte leva av vad en nationalpark ger, men en gummiplantage eller risfält, eller annat som lokalbefolkningen verkligen har nytta av.

Sitta och knappra på en dator kan inta alla leva av, behövs råvaror om det sedan är mat eller annat nyttigt.

Men trampa på dem som redan är lägst har alltid överheten haft lätt för.

Dessutom bara förstöra något som andra byggt upp, visserligen olagligt, men vad är det som är helt lagligt i Thailand - mutkolvarnas land.

I Thailand är det tydligen bara våld (militären) eller mutor som gäller, se på de s.k. valda regeringarna och deras lakejer.

Så alla ytor på hela jordens yta bör odlas och bebos?

Nåt experiment för och se hur mycket människor som får plats?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan inte leva av vad en nationalpark ger, men en gummiplantage eller risfält, eller annat som lokalbefolkningen verkligen har nytta av.

Sitta och knappra på en dator kan inta alla leva av, behövs råvaror om det sedan är mat eller annat nyttigt.

Men trampa på dem som redan är lägst har alltid överheten haft lätt för.

Dessutom bara förstöra något som andra byggt upp, visserligen olagligt, men vad är det som är helt lagligt i Thailand - mutkolvarnas land.

I Thailand är det tydligen bara våld (militären) eller mutor som gäller, se på de s.k. valda regeringarna och deras lakejer.

Skövling av skogarna gör att det till slut blir halvöken. Utan träd och buskar som binder marken försvinner det bördiga jordskiktet och marken blir till slut steril. Regnskogsbältet som löper runt jorden vid ekvatorn är jordens lungor och producerar den syre som vi alla andas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan du, lägg till valfritt namn och du kan sitta i stugan och runka hur du vill.

Som man känner sig själv känner man andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Tycker det är rent ut sagt för djävligt att begränsa den fria företagsamheten, finns nationalparker så det räcker och blir över. Sälj i stället marken till de stackare som odlat upp eller planterat. Komma och bara skövla - vad är det för busfasoner.

Hej

Det kan ju vara så att något multinationellt företag kommer att köpa alternativt arrendera marken av juntan?

Har marken brukats i generationer, man har byggt hus, byar, vägar, dragit fram el o.s.v borde man nog överväga att låta byborna förvärva marken, men är det mark som nyligen har ockuperats så borde man nog avhysa inkräktarna och återställa skogen.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Kan det bero på hans löften om guld och gröna skogar,att alla skulle bli milijonärer(Yingluck)

Hej

Du har helt rätt i att folk vill ha det bättre och får dom det vill dom gärna se en fortsättning på detta, saker som tillgång till vård, 300 bahts minimilön, bylån, bättre infrastruktur och satsningar ute i provinserna är helt klart sånt som går hem hos majoriteten.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

De var ju mest lättlurade, utstuderat av familjen Sinawatra.

Hej

Att folk som har fått uppleva en ekonomiskt tillväxt på 40% i sin region som är den fattigaste och minst utvecklade området i landet, får tillgång till allmän sjukvård, bylån och 300 baht i minimilön är lättlurade vet jag inte om man kan säga.

Alla vill väl få det bättre och erbjuder någon förbättringar för majoriteten i ett land som är fattigt och ojämlikt så ligger man nog ganska bra till för att vinna dom val som hålls.

Det är också därför Thaksin och hans partier har vunnit alla val som har hållits på 2000 talet.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att folk som har fått uppleva en ekonomiskt tillväxt på 40% i sin region som är den fattigaste och minst utvecklade området i landet, får tillgång till allmän sjukvård, bylån och 300 baht i minimilön är lättlurade vet jag inte om man kan säga.

Alla vill väl få det bättre och erbjuder någon förbättringar för majoriteten i ett land som är fattigt och ojämlikt så ligger man nog ganska bra till för att vinna dom val som hålls.

Det är också därför Thaksin och hans partier har vunnit alla val som har hållits på 2000 talet.

Mvh isan lover

 

Det är ju lättast och blidga de som inget har, några välriktade smulor och han fått sina röster, sen att han har svikit de flesta löften det kan inte ens du förneka.

 

Snart ska kalaset betalas, och det kommer att bli kännbart för alla.

 

Och föresten, var det verkligen smart att låna pengar till småskaligt lantbruk, de kommer knappast aldrig att bli konkurrenskraftiga?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...