Jump to content
IGNORERAD

Stor oro bland ägare av odlingar på illegal mark i Thailand


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

Den Kungliga Skogsmyndigheten håller nu på att stolt implementera kampanjen att återta mark från odlingar som inkräktar på statlig mark, men detta har orsakat stor oro hos många fattiga invånare.
Fler än 300 personer samlades under gårdagen vid nationalparken Pu Pha Man i Khon Kaen och sade att de plötsligt blivit uppmanade att bevisa att de har "rätt" till marken de brukar.Chalarmsak Intakote från en icke-statlig organisation vid Pu Pha Mans nationalpark uppger dock att lokalbor i området börjar bli oroliga. "De är rädda för att tjänstemän plötsligt ska hugga ner deras gummiträd," sade han.

Myndighetens vice chef Theerapat Prayurasiddhi sade i ett separat uttalande under gårdagen att man väntar sig att återta runt 400,000 rai skogsmark i landet till slutet av året, och att man nästan år kommer återta ytterligare 600,000 rai. Över 500 rai återtogs endast under måndagen, sade han.

Källa: http://www.nationmultimedia.com/national/Forest-reclamation-causing-grief-30261460.html

 

post-8073-0-21670300-1433305292.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 107
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    17

  • Khun Ken

    9

  • frogfish

    8

  • Cavemannen

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

An elderly woman in Sakon Nakhon province last week lamented about her ravaged rubber plantation. "I am hurt and pained to see soldiers and forestry officials mercilessly destroy my rubber trees, the sources of income for my family," Jantra Bangthong said, "How will I pay for my grandchildren's education now?"

 

Föräldrarna till barnen kanske kan hjälpa till att betala för sina barn. Man skulle kanske inte ha planerat med att den illegala inkomsten skulle kunna fortsätta hur länge som helst.

 

Tragiskt för dem som drabbas naturligtvis, men de verkar ju inte bli åtalade i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

I alla fall verkar dom vara medvetna om att det är på illegal mark dom odlar.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Om det är för att rädda en del skog och djurlivet i Thailand har jag förståelse för såna här aktioner, men handlar det om att avhysa fattiga bybor som kanske har bott på platsen i flera generationer som var fallet vid ett tidigare tillfälle är jag tveksam.

Skulle det dessutom vara så att avhysningen sker för att som förra gången arrendera ut marken till storföretag för struntsummor är jag ännu tveksammare, men alla fattiga som bygger och bor olagligt tar ju en risk, man skulle önska att politiker, höga tjänstemän och generaler behandlades likadant när dom bygger golfbanor, resorts, hotell och anlägger gigantiska farmer på statlig mark.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Att alla ska bedömas lika är viktigt när det gäller de illigala markerna och de anläggningar som rivs/rivits i Kao Yai, Lam Paktong och Phuket hade eliten som ägare.

 

Har man bestämt sig för återtagande av statlig mark så skall det gälla alla.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Att alla ska bedömas lika är viktigt när det gäller de illigala markerna och de anläggningar som rivs/rivits i Kao Yai, Lam Paktong och Phuket hade eliten som ägare.

 

Har man bestämt sig för återtagande av statlig mark så skall det gälla alla.

Hahaha!! Tror du på den själv?

 

Bedömas lika? I Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

..i världen?

Nu var det väl Thailand det handlade om? Om inte så får jag gå om läskursen från grundskolan, jag kommer dock inte kräva att nån annan gör det (även om det kanske skulle behövas ibland.) :good:

Link to comment
Dela på andra sajter

..i världen?

Någonsin,,,,,,?

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Att alla ska bedömas lika är viktigt när det gäller de illigala markerna och de anläggningar som rivs/rivits i Kao Yai, Lam Paktong och Phuket hade eliten som ägare.

 

Har man bestämt sig för återtagande av statlig mark så skall det gälla alla.

Hej

Det tycker jag också är självklart men det är något vi förmodligen aldrig kommer att få uppleva.

Undrar när t.ex Sutheps storskaliga exploatering och byggande i Surat Thanis Nationalparker ska tas upp av juntan?

Mvh isan lovet

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Någonsin,,,,,,?

Hej

Ja det lär åtminstone inte bli under vår livstid.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det tycker jag också är självklart men det är något vi förmodligen aldrig kommer att få uppleva.

Undrar när t.ex Sutheps storskaliga exploatering och byggande i Surat Thanis Nationalparker ska tas upp av juntan?

Mvh isan lovet

 

Det är ett väldigt komplicerat fall (likt många andra) och kommer att ta tid. 

Gissar på oändligt lång tid. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det tycker jag också är självklart men det är något vi förmodligen aldrig kommer att få uppleva.

Undrar när t.ex Sutheps storskaliga exploatering och byggande i Surat Thanis Nationalparker ska tas upp av juntan?

Mvh isan lovet

Men det är ju en helt annan sak, det måste du väl förstå.

 

Först tar vi parasolluthyrarna, sen blir det solstolssnubbarna, därefter glassförsäljarna, därefter folk som andas på fel sätt. Sen, om 456 år, får vi se vad som händer. Vi måste börja i rätt ände :good:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaha!! Tror du på den själv?

 

Bedömas lika? I Thailand?

Jag skrev att det är viktigt och inte vad jag tror själv.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skrev att det är viktigt och inte vad jag tror själv.

Jag håller med. Det lät bara så roligt i samma sammanhang som Thailand. Men som sagt, jag håller med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det är ett väldigt komplicerat fall (likt många andra) och kommer att ta tid.

Gissar på oändligt lång tid. :)

Hej

Märkligt nog gissar jag nog detsamma.

Det är detta som jag tycker upprensningar som nästan uteslutande drabbar fattiga en lite dålig eftersmak.

Skulle det gälla alla så hade jag tveklöst varit mer positiv.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Märkligt nog gissar jag nog detsamma.

Det är detta som jag tycker upprensningar som nästan uteslutande drabbar fattiga en lite dålig eftersmak.

Skulle det gälla alla så hade jag tveklöst varit mer positiv.

Mvh isan lover

 

Nog har det drabbat några rika också, men beräknar vi antal, så är de fattiga i majoritet av naturliga skäl.

Men att det ska nå högre än dem som bara är rika och gå upp i stegen till dem som är rika och betydelsefulla, kommer nog inte ske i någon större utsträckning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Persistant

Ja nu har frogfish och Isan lover vaknat , för har du stulit mark eller INTE rättat dig efter de lagar som gäller på stranden

så skall du gå fri för du är fattig. Men jag undrar om ni tycker det samma om THaksins alla beslag av egendom ???

Det tar tid att vända en olje tanker men ni beggar att det skall gå lika snabbt som att vända en waterski.

Snart blir det val och demokrati I ett land där medborgarna inte vet vad ordet respect innebär

Lycka till och ni kan åka till Bangkok igen

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ja nu har frogfish och Isan lover vaknat , för har du stulit mark eller INTE rättat dig efter de lagar som gäller på stranden

så skall du gå fri för du är fattig. Men jag undrar om ni tycker det samma om THaksins alla beslag av egendom ???

Det tar tid att vända en olje tanker men ni beggar att det skall gå lika snabbt som att vända en waterski.

Snart blir det val och demokrati I ett land där medborgarna inte vet vad ordet respect innebär

Lycka till och ni kan åka till Bangkok igen

Hej

Frågan är om oljetankerna ska vändas eller om det bara handlar om att kaptenen (juntaledaren) ska ha intäkterna ifrån oljan tankern innehåller?

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kommer ett jag mötte Lassie inlägg. Jag har en Amerikansk kamrat som har varit verksam i Thailand i snart 20 år. Han var med i att starta ett fastighetsbolag som fick tillstånd att bebygga ett stort villaområde i en nationalpark i Hua Hins direkta närhet. Detta bolag består av en mix av miltärer, politiker och affärsmän. När det gäller detta bolaget så misstänker jag att dom inte kommer att få problem med illegal mark utnyttjande!!

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nu har frogfish och Isan lover vaknat , för har du stulit mark eller INTE rättat dig efter de lagar som gäller på stranden

så skall du gå fri för du är fattig. Men jag undrar om ni tycker det samma om THaksins alla beslag av egendom :huh:

Det tar tid att vända en olje tanker men ni beggar att det skall gå lika snabbt som att vända en waterski.

Snart blir det val och demokrati I ett land där medborgarna inte vet vad ordet respect innebär

Lycka till och ni kan åka till Bangkok igen

Vad har mina kommentarer med THaksin att göra (och vaknade gjorde jag för länge sen)?

Och var skriver jag att de som bryter mot lagen ska gå fria (och för att de är fattiga)?

 

Kan du svara på de enkla frågorna (utan att "tolka" eller hitta på nåt)?

 

Jag undrar, har du nåt i sak mot det jag skrivit eller är du bara ett arsle i allmänhet :good: ?

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

Samla pluspoäng genom att hela tiden hänvisa till DrT och hans anhang är snart lika gammalt och utnött som att använda argument från Ådalen som norm om militär brist på omdöme i dagens samhälle!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Samla pluspoäng genom att hela tiden hänvisa till DrT och hans anhang är snart lika gammalt och utnött som att använda argument från Ådalen som norm om militär brist på omdöme i dagens samhälle!

 

Samtidigt är han ju grundorsaken till det vi ser i politiken idag och jag hoppas militären lyckas få ut allt ur sin anti-Shinawatrakampanj, men även stoppa för framtida "Thaksinar".

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...