Jump to content
IGNORERAD

Stor oro bland ägare av odlingar på illegal mark i Thailand


MPR Nyheter

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Nu handlar det fattiga bybor som jobbar på plantagerna.

De som planterat träden är rika politiker och tjänstemän.

Byborna får betalt som daglönare (statare)

Hej

Så är det nog i vissa fall men igår stod det att det kunde omfatta över en miljon människor och då handlar det nog om många fattiga också eller snarare nästan bara tror jag.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 107
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    17

  • Khun Ken

    9

  • frogfish

    8

  • Cavemannen

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

Det är bara ett problem med ditt resonemang och det är att samma folk och välbeställda grupper i samhällseliten som ligger bakom dagens militärkupper, juntor och diktatur som det har varit historiskt redan innan Thaksin var född och innan han gick in i politiken.

Dessa priviligierade grupper tror sig förlora på att landet demokratiseras och slår ständigt tillbaka med militära och juridiska kupper för att behålla sina priviligierade liv, politiska inflytande och maktposition i landet.

Mvh isan lover

 

Ditt problem är att du bara ser två alternativ: Thaksin eller militärdiktatur. Det tycks du dessvärre dela med många av dom som är röstberättigade. Att det är ett val mellan pest och kolera tycks ingendera av er inse. Det som behövs är en politik som grundar sig på rättvisa och idealism, inte en politik som perverteras till ren familjebusiness!

 

Att ständigt tjata om Thaksin och hans klan som det bästa för Thailand hindrar faktiskt att ett annat och bättre alternativ kan skapas. Släpp miljardären och låt honom ruttna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det är bara ett problem med ditt resonemang och det är att samma folk och välbeställda grupper i samhällseliten som ligger bakom dagens militärkupper, juntor och diktatur som det har varit historiskt redan innan Thaksin var född och innan han gick in i politiken.

Dessa priviligierade grupper tror sig förlora på att landet demokratiseras och slår ständigt tillbaka med militära och juridiska kupper för att behålla sina priviligierade liv, politiska inflytande och maktposition i landet.

Mvh isan lover

 

Oavsett vilka som står bakom dessa kupper, så är det fortfarande Thaksin som är grundproblemet i dagens politik. 

Hade han betett sig demokratiskt och genuint varit för folket, så som politiker bör sig i ett perfekt samhälle, så hade vi inte suttit i denna sits.

 

Om någon annan hade kuppats bort och Thaksin aldrig funnits, så have jag förmodligen nämnt den mannen som grundproblemet.

Det är alltså inte Thaksin som person jag är emot, utan hans beteende.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ditt problem är att du bara ser två alternativ: Thaksin eller militärdiktatur. Det tycks du dessvärre dela med många av dom som är röstberättigade. Att det är ett val mellan pest och kolera tycks ingendera av er inse. Det som behövs är en politik som grundar sig på rättvisa och idealism, inte en politik som perverteras till ren familjebusiness!

 

Att ständigt tjata om Thaksin och hans klan som det bästa för Thailand hindrar faktiskt att ett annat och bättre alternativ kan skapas. Släpp miljardären och låt honom ruttna!

Hej

Jag håller med dig om att det vore fantastiskt om Thailand kunde få politiker och ett politiskt alternativ som grundar sig på idealism och rättvisa.

Men så länge detta inte finns så kommer befolkningen att fortsätta rösta på det bästa alternativet som finns för dom röstande, men nu talar väl allt för att diktatorn och hans utsedda junta inte kommer att tillåta att landets största och populäraste parti får ställa upp i ett kommande val.

Dom fattiga har ju inget alls gemensamt med generalerna, kungahuset, Bangkok eliten och rojalisterna eftersom dessa lever ett helt annat sorts liv som dom fattiga i norr och nordost bara kan drömma om, varför skulle dom fattiga där med sina vardagliga problem rösta på det parti som dessa priviligierade grupper förespråkar och föredrar?

Tror du juntan och krafterna bakom kuppen vill ha verklig demokrati?

Tror du verkligen att juntan och krafterna bakom kuppen är intresserade av att ett parti som är idealistiskt och rättvist bildas, dom grupper dessa tillhör skulle ju vara dom stora förlorarna på detta?

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Oavsett vilka som står bakom dessa kupper, så är det fortfarande Thaksin som är grundproblemet i dagens politik. 

Hade han betett sig demokratiskt och genuint varit för folket, så som politiker bör sig i ett perfekt samhälle, så hade vi inte suttit i denna sits.

 

Om någon annan hade kuppats bort och Thaksin aldrig funnits, så have jag förmodligen nämnt den mannen som grundproblemet.

Det är alltså inte Thaksin som person jag är emot, utan hans beteende.

Hej

Då förstår jag ditt resonemang bättre, men jag är definitivt inte säker på att du har rätt.

Enligt mig finns det inte mycket som tyder på att demokrati är och har varit målet vid landets många kupper och kuppförsök, snarare tvärtom.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Då förstår jag ditt resonemang bättre, men jag är definitivt inte säker på att du har rätt.

Enligt mig finns det inte mycket som tyder på att demokrati är och har varit målet vid landets många kupper och kuppförsök, snarare tvärtom.

Mvh isan lover

There’s a move by the Pheu Thai government. One that is not motivated by democracy, but rather a power grab in the guise of democracy

It can only fool the gullible. That move is the expansion of family-controlled politics.

Unfortunately, the gullible are in abundance. They are those who mistakenly believe Pheu Thai is synonymous with democracy,

and any criticism of it would mean you are a fascist, elitist coup supporter who hates democracy.

 Voranai Vanijaka

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

There’s a move by the Pheu Thai government. One that is not motivated by democracy, but rather a power grab in the guise of democracy

It can only fool the gullible. That move is the expansion of family-controlled politics.Unfortunately, the gullible are in abundance. They are those who mistakenly believe Pheu Thai is synonymous with democracy,and any criticism of it would mean you are a fascist, elitist coup supporter who hates democracy. Voranai Vanijaka

Hej

Väljarna har ändå dragit samma slutsats som mig och det är att dom röda är det minst dåliga alternativet för fattiga i norr och nordost samt Bangkoks slum, det är också därför dessa har vunnit alla val som har hållits på 200 talet.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Hej

Väljarna har ändå dragit samma slutsats som mig och det är att dom röda är det minst dåliga alternativet för fattiga i norr och nordost samt Bangkoks slum, det är också därför dessa har vunnit alla val som har hållits på 200 talet.

Mvh isan lover

 

Du förstår uppenbart inte innebörden av texten du citerade ! :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Då förstår jag ditt resonemang bättre, men jag är definitivt inte säker på att du har rätt.

Enligt mig finns det inte mycket som tyder på att demokrati är och har varit målet vid landets många kupper och kuppförsök, snarare tvärtom.

Mvh isan lover

 

Självklart kan jag ha fel.

Det har hänt många gånger.

 

Det som hänt efter att jag förstått att jag haft fel, när jag lärt mig något nytt, är att jag ändrat mig och min uppfattning.

Det har ännu inte hänt i fallet Thaksin. Snarare tvärtom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du förstår uppenbart inte innebörden av texten du citerade ! :whistle:

Hej

Vad i texten får dig att dra slutsatsen att bättre alternativ finns för dom fattiga i landet?

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Du förstår uppenbart inte innebörden av texten du citerade ! :whistle:

Har inte mkt att tillägga i den politiska härvan (matchen IL-järngänget pågår som de senaste åren), MEN vad skulle vi göra utan dig TV, som kan förklara hur det egentligen är (oavsett andras åsikter, eller bakgrundsbrus som det oxå kallas.). Det känns tryggt :good:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Hej

Vad i texten får dig att dra slutsatsen att bättre alternativ finns för dom fattiga i landet?

Mvh isan lover

 

Vad yrar du om ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Självklart kan jag ha fel.

Det har hänt många gånger.

 

Det som hänt efter att jag förstått att jag haft fel, när jag lärt mig något nytt, är att jag ändrat mig och min uppfattning.

Det har ännu inte hänt i fallet Thaksin. Snarare tvärtom.

Hej

Om Thaksin kan man ju tycka vad man vill men dom fattiga i landet har sett honom som sitt enda alternativ, detta tycker jag inte är speciellt konstigt alls, varför skulle fattiga bönder i norr och nordost rösta på samma parti som generaler, Bangkok elit och gula rojalister.

Det finns helt enkelt inget alternativ som vänder sig till fattiga bönder i norr och nordost, så därför vinner ju dom röda gång på gång, först den dag något parti bildas som vänder sig till dessa grupper och erbjuder ett alternativ kommer folk att överväga att lägga sin röst på dom, men ännu finns inte detta alternativ.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Om Thaksin kan man ju tycka vad man vill men dom fattiga i landet har sett honom som sitt enda alternativ
Kan det bero på hans löften om guld och gröna skogar,att alla skulle bli milijonärer(Yingluck) 

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Om Thaksin kan man ju tycka vad man vill men dom fattiga i landet har sett honom som sitt enda alternativ,

Mvh isan lover

De var ju mest lättlurade, utstuderat av familjen Sinawatra. Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Om Thaksin kan man ju tycka vad man vill men dom fattiga i landet har sett honom som sitt enda alternativ, detta tycker jag inte är speciellt konstigt alls, varför skulle fattiga bönder i norr och nordost rösta på samma parti som generaler, Bangkok elit och gula rojalister.

Det finns helt enkelt inget alternativ som vänder sig till fattiga bönder i norr och nordost, så därför vinner ju dom röda gång på gång, först den dag något parti bildas som vänder sig till dessa grupper och erbjuder ett alternativ kommer folk att överväga att lägga sin röst på dom, men ännu finns inte detta alternativ.

Mvh isan lover

 

Ja, det enda goda (i det långa loppet) som kom ur Shinawatras, var väl just att sätta politiken i fattigas händer.

Att de nu är med i matchen är både bra och nödvändigt.

 

Sen kan man ju debattera hur mycket som helst om huruvida det är nyttigt för Thailand att väljare klamrat sig fast vid en person och inte vid politik som fungerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Så är det nog i vissa fall men igår stod det att det kunde omfatta över en miljon människor och då handlar det nog om många fattiga också eller snarare nästan bara tror jag.

Mvh isan lover

 

Ja, en miljon (inkluderat familjemedlemmar) som jobbar på plantagerna.

Politikerna som "äger" plantagerna drabbas bara genom att de får inte köpa en ny Mercedes detta år.

 

Tror du att fattiga bybor har råd att köpa in trädplantorna i första läget.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Cavemannen

Självklart kan jag ha fel.

Det har hänt många gånger.

 

Det som hänt efter att jag förstått att jag haft fel, när jag lärt mig något nytt, är att jag ändrat mig och min uppfattning.

Det har ännu inte hänt i fallet Thaksin. Snarare tvärtom.

Ibland är du svårlärd, t.ex som när du en gång basunerade ut att de i din hemby minsan inte skulle rösta rött! utan du hade "hört" att de gula skulle dominera hela Isaan(speciellt i Lamduan).

Efter valet(som Thaksin vann stort) så kunde man läsa att thaksin fick typ 98% av rösterna i din hemby Lamduan :D hahahahaha sen några år senare när systern gick in i valkampanjen så hade du inte lärt dig ett skit :-) hahahahaha

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland är du svårlärd, t.ex som när du en gång basunerade ut att de i din hemby minsan inte skulle rösta rött! utan du hade "hört" att de gula skulle dominera hela Isaan(speciellt i Lamduan).

Efter valet(som Thaksin vann stort) så kunde man läsa att thaksin fick typ 98% av rösterna i din hemby Lamduan :D hahahahaha sen några år senare när systern gick in i valkampanjen så hade du inte lärt dig ett skit :-) hahahahaha

 

Det bor ca 400 personer i min "hemby". Inte Lamduan, alltså.

 

Men du vet säkert bättre om hur det såg ut i vår by... Ett fenomen som många röda verkar lida av. :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland är du svårlärd, t.ex som när du en gång basunerade ut att de i din hemby minsan inte skulle rösta rött! utan du hade "hört" att de gula skulle dominera hela Isaan(speciellt i Lamduan).

Efter valet(som Thaksin vann stort) så kunde man läsa att thaksin fick typ 98% av rösterna i din hemby Lamduan :D hahahahaha sen några år senare när systern gick in i valkampanjen så hade du inte lärt dig ett skit :-) hahahahaha

 

Registrerad 3 Februari 2015???? Vad var ditt tidigare nick? 

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang

Hej

Jag håller med dig om att det vore fantastiskt om Thailand kunde få politiker och ett politiskt alternativ som grundar sig på idealism och rättvisa.

Men så länge detta inte finns så kommer befolkningen att fortsätta rösta på det bästa alternativet som finns för dom röstande, men nu talar väl allt för att diktatorn och hans utsedda junta inte kommer att tillåta att landets största och populäraste parti får ställa upp i ett kommande val.

Dom fattiga har ju inget alls gemensamt med generalerna, kungahuset, Bangkok eliten och rojalisterna eftersom dessa lever ett helt annat sorts liv som dom fattiga i norr och nordost bara kan drömma om, varför skulle dom fattiga där med sina vardagliga problem rösta på det parti som dessa priviligierade grupper förespråkar och föredrar?

Tror du juntan och krafterna bakom kuppen vill ha verklig demokrati?

Tror du verkligen att juntan och krafterna bakom kuppen är intresserade av att ett parti som är idealistiskt och rättvist bildas, dom grupper dessa tillhör skulle ju vara dom stora förlorarna på detta?

Mvh isan lover

 

Har Thailand någonsin haft detta?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang

Hej

Då förstår jag ditt resonemang bättre, men jag är definitivt inte säker på att du har rätt.

Enligt mig finns det inte mycket som tyder på att demokrati är och har varit målet vid landets många kupper och kuppförsök, snarare tvärtom.

Mvh isan lover

 

Målet med kuppen(senaste) var nog mer att förhindra att landet blev tvingat i konkurs.

 

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Cavemannen

Det bor ca 400 personer i min "hemby". Inte Lamduan, alltså.

 

Men du vet säkert bättre om hur det såg ut i vår by... Ett fenomen som många röda verkar lida av. :D

Ja just din hemby måste vara undantaget, de 2% som saknades.tror du ens själv på det idag? :D

Och hur tycker du att du har lärt dig av detta?

Ändrades av Cavemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Cavemannen

Registrerad 3 Februari 2015? :huh: Vad var ditt tidigare nick? 

Jag har så många så att jag inte minns dem alla, men Caveman var mitt första nick här på MPR , och idag kan jag inte byta till Caveman(då det är upptaget) så jag valde Cavemannen :-)

Vad hette du tidigare?

 

ps. UbonBorge var ett av minna favoritnick, hhaahahahaha

Ändrades av Cavemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja just din hemby måste vara undantaget, de 2% som saknades.tror du ens själv på det idag? :D

Och hur tycker du att du har lärt dig av detta?

 

Om du tittar lite noggrannare, så var 5 av 8 distrikt i Surin fd BJT MPs vid valet 2011. Alltså dryga 60%

Alltså PT har i princip köpt över dem till sitt lag inför det valet.

 

Prognosen var solklar i BJTs fördel i alla Surins valdistrikt.

 

Att det inte blev riktigt som tänkt är nåt som kan vara kul att diskutera.

Var det så att folk röstade på de som de röstat på valet innan och trodde de tillhörde BJT eller kanske de röstade på samma personer och visste att de bytt sida och politisk inriktning.

Vad vet jag.

 

Och vad har jag lärt dig av detta?

Att folk röstar på personer, inte politisk inriktning eller ideologi.

 

Vad har du lärt dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...