Jump to content
IGNORERAD

Stor oro bland ägare av odlingar på illegal mark i Thailand


MPR Nyheter

Recommended Posts

Så, ok. Hur långt tillbaka kan man gå i sin iver med GBA för att kleta ner sin meningsmotståndare och framställa sig själv i bättre dager? Om jag är kritisk mot nåt som juntan gör, stöttar jag med automatik Thaksin då? Eller de som regerade 1995, eller 1832? Var går gränsen?

 

Är det inte bättre att läsa vad folk skriver och svara på det (om man känner sig nödgad)? Att hitta på att folk skrivit saker bara för att passa ens egna svar och agenda är riktigt ful argumentation, så antingen är det fula fiskar som håller på med sånt eller så förstår de inte bättre. De får väl välja själva vilken kategori de tillhör.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 107
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    17

  • Khun Ken

    9

  • frogfish

    8

  • Cavemannen

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Samtidigt är han ju grundorsaken till det vi ser i politiken idag och jag hoppas militären lyckas få ut allt ur sin anti-Shinawatrakampanj, men även stoppa för framtida "Thaksinar".

Det  är vi väl alla medvetna om, i varje fall är de flesta läskunniga ense om det, men medge att det inte längre känns direkt fräscht med att argumentera och styrka ett argument med en så utdragen klyscha som att det fortfarande vilar en hand av "klanen" över de beslut som fattas i dagsläget och som skulle vara en ny anledning till agerande av den sittande regeringen!

Har man ingen annan åsikt än att det var värre förr istället för konstruktiva ideer om vad som kommer framledes, tja, alla får naturligtvis ha sin egen åsikt, men det blir inte bättre med bara en backspegel i ekipaget om man vill framåt!

 

 

 

PS Nu har jag inte tid med att käbbla om nonsensargument längre, det är varannan onsdag i Udon idag DS

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det  är vi väl alla medvetna om, i varje fall är de flesta läskunniga ense om det, men medge att det inte längre känns direkt fräscht med att argumentera och styrka ett argument med en så utdragen klyscha som att det fortfarande vilar en hand av "klanen" över de beslut som fattas i dagsläget och som skulle vara en ny anledning till agerande av den sittande regeringen!

Har man ingen annan åsikt än att det var värre förr istället för konstruktiva ideer om vad som kommer framledes, tja, alla får naturligtvis ha sin egen åsikt, men det blir inte bättre med bara en backspegel i ekipaget om man vill framåt!

 

Pratar vi om saker som direkt eller indirekt (med ett par få led) är relaterat till Thaksin, så får vi nog stå ut med honom i trådarna.

Risstödet, protesterna 2010, gulskjortor, vägbroar som rivs, thailändska barns minskade IQ osv.

 

Nä, jag skojar bara, vägbroarna har inget med Thaksin att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Samtidigt är han ju grundorsaken till det vi ser i politiken idag och jag hoppas militären lyckas få ut allt ur sin anti-Shinawatrakampanj, men även stoppa för framtida "Thaksinar".

En del av de gula som demontera kommer inte att göra det igen, de tappa lusten när det inte händer tillräckligt av det som de lovat rätta till.

Men de brukar väl välja de som är "minst" korrupta till att styra landet. Tycker det var bra av militären att hjälpa bönder som drabbats av rislöften och satt på pottkanten, är det nån som vet hur det är idag med det?

Vi skulle kanske ha liknande i Sverige, militär som stoppar galningar i riksdagshuset som gått över gränsen och ger bort gamlingarnas pensionspengar, lite som en säkerhet för landets bästa.

 

Sorry för OffTopic

Surin P3. Hur har det funkat med den nya ssd hårdisken, du har ju kört det ett bra tag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Surin P3. Hur har det funkat med den nya ssd hårdisken, du har ju kört det ett bra tag?

 

De funkar kanonbra.

Både i datorn och på servern. :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är för att rädda en del skog och djurlivet i Thailand har jag förståelse för såna här aktioner, men handlar det om att avhysa fattiga bybor som kanske har bott på platsen i flera generationer som var fallet vid ett tidigare tillfälle är jag tveksam.

 

 

Nu handlar det fattiga bybor som jobbar på plantagerna.

De som planterat träden är rika politiker och tjänstemän.

Byborna får betalt som daglönare (statare)

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

De funkar kanonbra.

Både i datorn och på servern. :D

Läste att om SSd går sönder så kan man inte rädda innehållet! Kommentar på det?

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu handlar det fattiga bybor som jobbar på plantagerna.

De som planterat träden är rika politiker och tjänstemän.

Byborna får betalt som daglönare (statare)

Känner svenskar som har plantagen!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Om det är för att rädda en del skog och djurlivet i Thailand har jag förståelse för såna här aktioner, men handlar det om att avhysa fattiga bybor som kanske har bott på platsen i flera generationer som var fallet vid ett tidigare tillfälle är jag tveksam.

Skulle det dessutom vara så att avhysningen sker för att som förra gången arrendera ut marken till storföretag för struntsummor är jag ännu tveksammare, men alla fattiga som bygger och bor olagligt tar ju en risk, man skulle önska att politiker, höga tjänstemän och generaler behandlades likadant när dom bygger golfbanor, resorts, hotell och anlägger gigantiska farmer på statlig mark.

Mvh isan lover

Ser man det härifrån (Sverige) så är det som att låta tiggarna som väller in får rätt att bruka statens mark som de "mutat in"... Det känns ju inte kul för inte kan jag göra samma sak, och varför skall just fattiga få den rätten. Varför inte genomsnittsrika som betalar en massa i skatt... Visst man skall inte slå undan benen på gamla i Thailand men stoppa så inte släkten "tar över" marken och gör den till sin, så har de tid att hitta annan försörjning.? Eller

Är det rika som tagit mark så skall väl de också få återlämna den...

Sen är alltid de mest kommunistiska alltid givmilda och generösa, med andras pengar. Men inte med sina egna.

Ändrades av Tekkor
Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Läste att om SSd går sönder så kan man inte rädda innehållet! Kommentar på det?

Våran serverpark med bla SSD i SANen (hade 2 speglade SAN i olika kåkar) hade ju backup till andra diskar i en tredje kåk  (pga hastigheten användes dessa servrar som primär backup, skilda kåkar pga brandrisk osv) och därifrån till magnetband för långtidslagring. Hade nån tappat bort en fil för ett par dygn sen så fanns den på primärbackuppen (den låg på en vanlig disk och gick snabbt att återställa) men var det ett år sen så blev det till att leta bland banden från roboten.

 

Så backup (oavsett om det är för privat eller mer kommersiellt behov) finns väl alltid... Eller det beror väl på vad man vill spara och vad man vill förlora.

Fanns personer på jobbet som tyckte att vi var snåla med utrymme på diskarna då en TB på nån butik inte kostade mycket att köpa själv. Men redundans och backup+hanteringen av dessa kostar faktiskt åxå.

 

Så jag skulle tippa att MPR har en backup och kör RAID i alla fall, då spelar det inte så stor roll om en disk går att rädda eller inte. Man byter bara den om den [disken] börjar varna eller dör. Privat kör jag över till externa diskar och/eller på CD/DVD.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det tycker jag också är självklart men det är något vi förmodligen aldrig kommer att få uppleva.

Undrar när t.ex Sutheps storskaliga exploatering och byggande i Surat Thanis Nationalparker ska tas upp av juntan?

Mvh isan lovet

Har du några hållbara bevis för Sutheps storskaliga exploatering i Surat Thanis nationalparker? Namn på projekten och liknande? Något som är färdigbyggt i nationalparken?

Jag kan se till att det hamnar hos de thailändska journalister som är bra på att gräva i byråkratin där.

Förutsatt att du har mer kött på benen än att "det är sånt som man vet"

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste att om SSd går sönder så kan man inte rädda innehållet! Kommentar på det?

 

Ingen aning.

Bryr mig inte heller så värst. Om den är sönder, så är den sönder. Då får man köpa en ny.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste att om SSd går sönder så kan man inte rädda innehållet! Kommentar på det?

 

Man använder SSD till C disk på en hemma dator.

Det är inte där man sparar data man är rädd om.

Det gör man på D disken och i backup.

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man använder SSD till C disk på en hemma dator.

Det är inte där man sparar data man är rädd om.

Det gör man på D disken och i backup.

 

Ja, oavsett var man har en hårddisk, SSD eller hedenhös, så ska man ha backuper på saker man är rädd om.

Link to comment
Dela på andra sajter

min backup är väl mera hedenhösstuket...

 

250px-Vaksalastenen.jpg

Ändrades av ellim63
Link to comment
Dela på andra sajter

min backup är väl mera hedenhösstuket...

 

250px-Vaksalastenen.jpg

Vilket helv*te att "printa" ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Persistant

Vad har mina kommentarer med THaksin att göra (och vaknade gjorde jag för länge sen)?

Och var skriver jag att de som bryter mot lagen ska gå fria (och för att de är fattiga)?

 

Kan du svara på de enkla frågorna (utan att "tolka" eller hitta på nåt)?

 

Jag undrar, har du nåt i sak mot det jag skrivit eller är du bara ett arsle i allmänhet :good: ?

Tack för omdömet men så är det när argumenten tryter.

Tar man lagbrytare I försvar så får man  acceptera att blir trångt argumenten

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för omdömet men så är det när argumenten tryter.

Tar man lagbrytare I försvar så får man  acceptera att blir trångt argumenten

Du glömde svara på frågorna, och de var väldigt enkla. Kan jag tolka det som att du erkänner att du hittade på och ljög? Om inte så borde det vara väldigt lätt att hitta var jag skrivit det du påstår.

 

Upp till bevis :good:

Link to comment
Dela på andra sajter

De funkar kanonbra.

Både i datorn och på servern. :D

Precis när jag läste detta kackade servern i brallan, inte bara en gång utan 2 ggr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket helv*te att "printa" ut.

Nja, det va jobbigare att "printa" in. 

 

Stenansiktet Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis när jag läste detta kackade servern i brallan, inte bara en gång utan 2 ggr.

 

Och någon gick över gatan också. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nordsvensk

Hoppas att detta inte kommer att drabba familjer som äger mark av gammal hävd dvs mark som odlats i generationer & anses höra till familjen men saknar papper som bevisar ägandet.
Inget jag vet något om men misstänker förekommer. Alltså att familjens mark helt enkelt tros tillhöra familjen (och förmodligen gör det) men ingen har några papper eller att handlingarna kommit bort under åren.
Kanske finns registrerat hos amphur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas att detta inte kommer att drabba familjer som äger mark av gammal hävd dvs mark som odlats i generationer & anses höra till familjen men saknar papper som bevisar ägandet.

Inget jag vet något om men misstänker förekommer. Alltså att familjens mark helt enkelt tros tillhöra familjen (och förmodligen gör det) men ingen har några papper eller att handlingarna kommit bort under åren.

Kanske finns registrerat hos amphur?

 

Det var ju några liknande fall tidigare och då kom man fram till att familjerna som bott och brukat marken i generationer hade rätt att vara kvar och bruka marken trots att den låg i naturreservat. De kunde dock inte få några papper på marken eller pantsätta den då de ju inte äger den.

 

Det man är ute efter här tror jag är att komma åt den mark som "sålts" av korrupta tjänstemän för att exempelvis odla gummiträd och för att man därför har skövlat i nationalparken. Kan tänka mig att en och annan gummiträds baron är lite nervös nu...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Samtidigt är han ju grundorsaken till det vi ser i politiken idag och jag hoppas militären lyckas få ut allt ur sin anti-Shinawatrakampanj, men även stoppa för framtida "Thaksinar".

Hej

Det är bara ett problem med ditt resonemang och det är att samma folk och välbeställda grupper i samhällseliten som ligger bakom dagens militärkupper, juntor och diktatur som det har varit historiskt redan innan Thaksin var född och innan han gick in i politiken.

Dessa priviligierade grupper tror sig förlora på att landet demokratiseras och slår ständigt tillbaka med militära och juridiska kupper för att behålla sina priviligierade liv, politiska inflytande och maktposition i landet.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hoppas att detta inte kommer att drabba familjer som äger mark av gammal hävd dvs mark som odlats i generationer & anses höra till familjen men saknar papper som bevisar ägandet.

Inget jag vet något om men misstänker förekommer. Alltså att familjens mark helt enkelt tros tillhöra familjen (och förmodligen gör det) men ingen har några papper eller att handlingarna kommit bort under åren.

Kanske finns registrerat hos amphur?

Hej

Det kommer det garanterat att göra, såg siffror igår på att över en miljon människor kan drabbas och det är nog inte i första hand politiker, generaler och höga statstjänstemän.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...