Jump to content
IGNORERAD

Bötfällda av Thailändska poliser.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

När man läser olika inlägg bl.a om korruption verkar det som om väldigt många har blivit bötfällda i Thailand.

Detta förvånar mig lite eftersom jag inte har blivit det en enda gång under 25 års resor.

Sammanlagt är det ju ganska många år som man har vistats i landet.

Man kan inte låta bli att undra varför, och jag är inte speciellt laglydig.

Har aldrig hjälm eller säkerhetsbälte t.ex.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Ylle

    5

  • noBuzz

    4

  • Kim

    3

  • Tommy

    3

Mest aktiva i denna tråd

Hej Isanlover

Att du inte blivit bötfälld måste väl bero på din ärliga uppsyn eller?!?! Hehehe

Nej, men skämt åt sido, jag är av den uppfattningen att bli bötfälld är vardagsmat.

Vid ett av de senare besöken i Thailand gjorde vi två långresor i bil, sammanlagt blev vi bötfällda 5 gånger. Inga stora summor utan det rör sig mellan 100-200 Baht.

En bekant till mig blev stoppad för någon sk trafikförseelse i Bangkok. Polisen talar om detta kostar dig 500 Bath! Aldrig i livet! Jag betalar inte! -JAG VILL TALA MED DIN CHEF! Javisst säger polisen vänligt, men då blir det dyrare….

Chefen anländer och blir insatt i situationen. Nu kostar det 1500 Baht! Samma sak upprepas -jag vill tala med DIN chef! Fast förvissad att nu skulle han minsann slippa att betala. OK svarar polismannen som tvingar in min bekant i sitt tjänstefordon och för honom till polisstationen. Efter några timmars förhandling slutar det i alla fall, med 5000 Baht i böter….

Kan meddela att det numer sällan blir någon diskussion vid vägkanten…

Mvh /oldThaimer 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Oldthaimer

Jag måste ha haft en jävla tur.

Jaså chefen var dyrare, det är ju lite logiskt eftersom han har högre lön.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Böter en gång, i Patong på vespa..jag och frugan kom farande då det var en station som hade stop på alla som inte hade körbevis för vespa i landet, hade aldrig ens hört talas om att man skulle ha sånt.200 bath gick det på, vart tvungen att lämna frugan, ta med bötern och fara själv in till stationen och betala och få ett körbevis med mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bötat 200bath en gång, samma som Vikingen, jag saknade körkort.

Sade åt polisen på platsen att det var för att tanten som hyrde ut motocykeln hade mitt KK, han ringde upp tanten (numret stod på Mc´n), och skällde ut henne.

Till mig sa han "gå bort till polisstationen (ca 100m bort) och betala, sen åker du till uthyraren, så betalar hon dej!"

Fick kvitto och allt, inte nån korruption där iaf!

När jag kom till uthyrarens kontor stod hon med pengarna och väntade, men jag övertalade henne att ge mig kortet tillbaka, så struntar jag i pengarna (skulle ha hojen i 1,5 vecka till.)

Det var egentligen mitt eget fel, eftersom jag valde att ge henne mitt Körkort istället för mitt pass (som man iofs oxå skall ha på sig som ytis i LOS)...

MVH Tommy

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Phuket för ett år sedan

Två svenska ungdomar står vid vägkanten med hjälm på sig, hyrd moppe och läser karta äver vackra Phuket. En minibuss kommer i 80 km i timmen just omkörandes annat fordon via vägrenen. Ungdomarna flyger ut i skogen. Hon ligger i koma i en vecka, får svåra huvudskador bl. a... men förbättras efter ett halvår. Många vittnen ser olyckan och vittnar om ungdomarnas oskyldighet.. Senare börjar vittnena

sväva på målet. Fadern åker ner till Phuket för att senare, efter många veckor föra hem sina ungdomar..

Men hans pass och ungdomarnas, pass är beslagtagna. De får inte ut sitt pass om han inte betalar 12 000 baht till Polisen... Ungdomarna anses nu medskyldiga till olyckan..

Fadern ringer rasande till konsulatet i Bangkok och påtalar något som han känner som utpressning. De säger med låg röst...att " Tyvärr.Det är vanligt här nere".

Fadern har inte varit i paradiset sedan dess...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har åkt några ggr på glömt körkort, några ggr för att hjälmen inte varit på samt två ggr för att jag kört för länge i högerfilen på motorväg.

Jag blir dock i bilen stoppad titt som tätt av polisen och dom förundras mest över att man talar thai, undrar var man kommer från och var man är på väg. Är allmänt trevliga och ofta innan dom vinkar iväg en drar något skämt om att "man ska skynda sig fram till målet (för resan) så att inte ölen hinner kallna". Har aldrig behövt blåsa trots säkert 100 poliskontroller och körkortet tittar dom väl cirka 1 sekund på. Fast det är klart, allmänna frågor används väl ofta även av svenska poliser för att se hur föraren beter sig. Skitnervös, full eller drogpåverkad märks vid svaren.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Phuket för ett år sedan

Två svenska ungdomar står vid vägkanten med hjälm på sig, hyrd moppe och läser karta äver vackra Phuket. En minibuss kommer i 80 km i timmen just omkörandes annat fordon via vägrenen. Ungdomarna flyger ut i skogen. Hon ligger i koma i en vecka, får svåra huvudskador bl. a... men förbättras efter ett halvår. Många vittnen ser olyckan och vittnar om ungdomarnas oskyldighet.. Senare börjar vittnena

sväva på målet. Fadern åker ner till Phuket för att senare, efter många veckor föra hem sina ungdomar..

Men hans pass och ungdomarnas, pass är beslagtagna. De får inte ut sitt pass om han inte betalar 12 000 baht till Polisen... Ungdomarna anses nu medskyldiga till olyckan..

Fadern ringer rasande till konsulatet i Bangkok och påtalar något som han känner som utpressning. De säger med låg röst...att " Tyvärr.Det är vanligt här nere".

Fadern har inte varit i paradiset sedan dess...

Tragiskt historia och ett utslag av det samhällsproblem som är ett av vårt paradis största baksidor.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men det är inte ovanligt att polisen plockar folk på pengar, trots att de inte utfört något brott...Men Thailändare vågar ju inte prata om det här.

Vi åkte Taxi mellan Pattaya och Bangkok i förra veckan. Taxin stannas. Chauffören som vi kände lämnar 100 baht till den leende poliskonstapeln. Jag frågar min Dam som är ganska frispråkig...vilket brott som chauffören utfört. Inget alls sa hon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej igen

Liknande upplevelser som Kim vid poliskontroller där polisen skojar och pratar om man  t.ex känner sångaren Jonas som är svensk, eller vad man tycker om landet o.s.v det har man ju varit med om många gånger.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

IL,då är du en av få som har klarat sig utan böter trots att du varit stoppad så många gånger,bara att gratulera  :yes:   Mvh Måne :wild:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Man kan inte låta bli att undra varför, och jag är inte speciellt laglydig.

Har aldrig hjälm eller säkerhetsbälte t.ex.

Mvh Isan Lover

Men klok ändå, som få av oss andra?

Eller har du vurpat med hojen å landat på huvet för många gånger??? (tänker på din kärlek till Thailands mest korrumperade man, Thaksin Shinawatra...)

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Phuket för ett år sedan

Två svenska ungdomar står vid vägkanten med hjälm på sig, hyrd moppe och läser karta äver vackra Phuket. En minibuss kommer i 80 km i timmen just omkörandes annat fordon via vägrenen. Ungdomarna flyger ut i skogen. Hon ligger i koma i en vecka, får svåra huvudskador bl. a... men förbättras efter ett halvår. Många vittnen ser olyckan och vittnar om ungdomarnas oskyldighet.. Senare börjar vittnena

sväva på målet. Fadern åker ner till Phuket för att senare, efter många veckor föra hem sina ungdomar..

Men hans pass och ungdomarnas, pass är beslagtagna. De får inte ut sitt pass om han inte betalar 12 000 baht till Polisen... Ungdomarna anses nu medskyldiga till olyckan..

Fadern ringer rasande till konsulatet i Bangkok och påtalar något som han känner som utpressning. De säger med låg röst...att " Tyvärr.Det är vanligt här nere".

Fadern har inte varit i paradiset sedan dess...

Det finns vissa saker som ambassaden inte kan göra något åt men som till exempel media kan lösa, detta låter som något som media hade kunnat lösa åt familjen.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv bivit stoppad flertal ggr. men aldrig haft bekymmer bara visat mitt Svenka körkort, OK har poliserna sakt och kört vidare.

Gäller på min Honda Wave 125R

Mvh.Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Fick böter varenda gång polisen stoppade mig, istället för att argumentera gav jag 100 bath direkt bara för att slippa lyssna på kacklet.

Nu har jag en Navy emblem i grillen och efter det har jag aldrig blivit stoppad.

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har ni visat för körkort när ni blivit stannade? Thai? Svenskt? Internationellt?

Om ni har blivit stannade på scooter/mc har ni då haft mc behörighet på ert kort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vad har ni visat för körkort när ni blivit stannade? Thai? Svenskt? Internationellt?

Om ni har blivit stannade på scooter/mc har ni då haft mc behörighet på ert kort?

Har blivit stannad ett antal ggr när jag varit ute och åkt vespa och har visat mitt Svenska körkort med mc behörighet

o de har aldrig varit något problem..

Men har fått böta 500bath för att jag körde utan hjälm en gång i Patong, och fick då lämna körkortet och åka till polisstationen

och betala och sen åka tillbaka till polisen o visa kvitto för o få tillbaka körkortet..

Mvh Tomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fått beröm för att jag har alla behörigheter...

Polisen tittade på baksidan av mitt svenska körkort och såg bilderna på alla de olika fordonen och tyckte jag var jätteduktig som hade tagit precis alla körkort. Han noterade väl inte att bara vissa av bilderna hade bokstäver vid sidan om. Hehe...

Link to comment
Dela på andra sajter

Buzzen,

Nästa gång jag träffar dig ska du få ett, svågern är löjtnant i Sattahip.

Han får fixa en.

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Navy-märken fungerar !

Blev stoppad i Itailen en gång av 2 st Carabineri i en liten bergsby på gränsen mellan Frankrike och Italien. Dom var lite sura och hotfulla tills dom gick bakom bilen och såg min GoNavyGo-dekal från svenska marinen

Då var det "soory sir" och inga problem längre

Samma när jag gifte mig i Singapore i uniform och åkte till Penang på bröllopsresan. Killen i tullen höll på att få en hjärtattack och ville krypa ner i jorden såg det ut som när han öppnade min resväska och fick gradbeteckningen på kavajen i handen när han tog tag i hörnet på alla kläderna och lyfte

Sist när jag blev stoppad i Taphong hade tjejen glömt sätta på sig säkerhetsbältet så då fick vi böta 100 baht med kvitto och allt på plats i kontrollstationen. Kvittot var på "Mr Körkort"  :D

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vad har ni visat för körkort när ni blivit stannade? Thai? Svenskt? Internationellt?

Om ni har blivit stannade på scooter/mc har ni då haft mc behörighet på ert kort?

Jag har mitt internationella körkort i lådan under sadeln på Honda Waven, mitt thailändska och svenska KK ligger i plånboken. Sist jag blev stoppad begrep inte polisen riktigt hur det funkar med ett internationellt körkort och jag så med fasa att det upphört att gälla. Det upptäckte dock inte polisen...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Buzzen,

Nästa gång jag träffar dig ska du få ett, svågern är löjtnant i Sattahip.

Han får fixa en.

Puss

Erkki

Nu blev jag riktigt avis.

Är t o m beredd att betala för märket.

Det löser sej kanske ändå när jag träffar Buzzen och när han inte har hittat grillen på moppen. :)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Myndighetsmarken ar ett bra motmedel mot profiterande poliser, som medlem i flygvapnets golfklubb har i Udon far man ett ganska val synligt vindruteemblem att ha som in o utpasseringsbehorighet till omradet inom flygflottiljen, detta marke kanner polisen igen och de flesta har inte en susning om att det golfmedlemmar utan forutsatter att det ar faranger som ar ackrediterade och da lyfter man pa kepsen i stallet for planboken.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Åkte på böter två gånger under mina tre semesterveckor i Thailand. En gång efter den gatan som går parallellt med stranden. Körde utan körkort med sambon bakom. Hon försökte diskutera fram lägre böter med det gick icke. Lämna vespan där o bege sig till närliggande polisstation och betala 300 bath + 200 bath för "songtael", dyrt med tanke på att det inte va så långt till stationen.

Och en annan gång betalade jag och en polare 500 bath för att vi åkt utan hjälm i patong city. Men efter att min sambos kompis fick ned priset till 200 bath på polisstationen. Hon hade tydligen en släkting som arbetade som polis någonstanns i Isan området.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...