Jump to content
IGNORERAD

Gasolgrill, kan de va nåt?


oberg

Recommended Posts

Någon med tips och/eller erfarenheter av gasolgrill?

 

Har gått och småsneglat lite på några stycken runt 5000-6000 kr

men det finns mycket att välja mellan.

Sidobrännare, är det något man använder?

 

Oberg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att en gasolgrill med tre brännare är bra när man ska grilla åt många och flera sorters mat samtidigt.

 

Mycket jämnare resultat.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det trevligt med kol grill, när man är på stranden och har hela kvällen på sig, men hemma på altanen en vardagskväll är gas är snabbt och praktiskt och blir ofta använt även om vi sitter inomhus och äter. Har aldrig använt sidobrännaren men tänkte det kunde vara bra vid strömavbrott eller så.

 

Glöm inte att byta kattsanden,  hade slarvat och fettet tog eld, blev så varmt att gas-vreden smälte på grillen innan jag lyckades få bort den, trodde först att det var gas som brann men det hjälpte ju föga att stänga av gasen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Nu finns det bättre grillare än jag men med gasol så har jag tagit bort två saker som gör att jag får ett bättre resultat. Dels blir det en jämnare värme så man inte bränner lika lätt och man slipper tändvätska som ger bismak.

Har en Landman med tre brännare och under en av dem är det stekhäll och så har jag en vanlig gasolplatta. Tycker det är skönt att stå ute och laga mat. På bilden grillas det lite abborre.

Sedan har jag en liten kolgrill för stranden.

61bffee7bff1500bdf4f02174b465385.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Har en gasolgrill som man kan lägga i en insats och vips så har man en kolgrill som tänds med gasol :good:

 

Finns även en sidobrännare och en stekhäll av gjutjärn om man inte vill ha galler över hela grillen

 

Vill man ha rökig smak är det bara att ha en liten låda med rökspån i grillen

 

http://www.rusta.com/se/gasol-kolgrill-silverline-p62351171.aspx

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

För vanlig grillning tror jag inte det gör någon större skillnad.Vill man ägna sig åt lite mer avancerad grillning, typ BBQ så är nog kol det vettigaste alternativet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gasolgrill är överlägset anser jag i alla, inget kladd med kol. och sidoplattan steker jag ofta potatis på..

Har till o med kycklingbrännare med motor, jag använder grillen minst en gång i veckan sommar som vinter..

post-5021-0-41728900-1432049218_thumb.jp

 

             post-5021-0-58363900-1432049221_thumb.jp

 

                         post-5021-0-61371400-1432049225_thumb.jp

 

  FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är detta som är äkta BBQ och det kräver en riktig kolgrill. Vill man grilla korv går det bra med gasol. 

 

post-11179-0-52769300-1432051581.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag att det blir godare att grilla i en kolgrill.

Att ha en gasolgrill utesluter väl inte att man grillar med kol. Tycker att kol och gasol kompleterar varandra bra. Har du ett större kalas är gasol att föredra tycker jag. Annars tar jag fram lilla kolgrillen om bara jag och frugan grillar lite mindre. Variationerna är oändliga och jag skulle inte vilja vara utan någon av dom. 

 

Sidobrännare är bra att voka och laga grytor och annat som man inte gör i grillen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ha en gasolgrill utesluter väl inte att man grillar med kol. Tycker att kol och gasol kompleterar varandra bra. Har du ett större kalas är gasol att föredra tycker jag. Annars tar jag fram lilla kolgrillen om bara jag och frugan grillar lite mindre. Variationerna är oändliga och jag skulle inte vilja vara utan någon av dom. 

 

Sidobrännare är bra att voka och laga grytor och annat som man inte gör i grillen.

Det går att ta fram den stora kolgrillen också.

post-9848-0-97560000-1432052841.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går att ta fram den stora kolgrillen också.

DETTA är den stora kolgrillen..... :wink: 

 

100813_BBQ2.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Grillvagn på matmarknad i Monterey, Californien

Bara att hänga på dragkroken och rulla runt med

 

post-3404-0-97734500-1432056611_thumb.jp

 

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

En redig grill ska man ha

post-3485-0-63854800-1432059261.jpg

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

En redig grill ska man ha

attachicon.gifGrill.jpg

Jobbig att få in i trädgården, det bästa är nog att gena genom grannens tomt. Vad gör man inte för grannsämjan! 5555

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...