Jump to content
IGNORERAD

Regler för besök från Vietnam till Thailand?


Micke1965

Recommended Posts

En tjej jag träffat i Vietnam vill komma och träffa mig nästa resa jag gör till Thailand .en kompis till henne blev fråga om pengar när hon skulle jobba i Malaysia och fick inte komma in där....vad krävs för direktflyg saigon -bkk och ska man tänka på nåt speciellt när man fyller i blanketten från flyget

Link to comment
Dela på andra sajter

lasseiudon

Är det en Vietnamesisk tjej som skall åka till Thailand? Hon åker väl visumfritt i så fall (inom ASEAN). Sedan är det ju den vanliga entry-blanketten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon är vietnamesisk medborgare och hade en kompis som inte kom in i Malaysia för hon troligen inte hade tillräckligt med pengar.åker jag till Vietnam o träffar henne så får hon ju inte sova på mitt rum om vi inte är gifta enligt vietnamesisk lag .Därför tänkte jag att det var enklare med Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju hända att hennes kompis fyllt i att hon ska jobba och nåt annat dumt på entry blanketten

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft många besök från Vietnam till flera ASEAN länder, privat och i arbetet. Det man ibland (ofta)kontrollerar är retur biljett, att logi är bokat samt att man har tillräckligt med "hard currency" i cash eller kreditkort (VND accepteras inte och kreditkortet måste vara kopplat till annan valuta än VND)

Har aldrig upplevt det som något problem om de uppfyllt kraven. Min erfarenhet är att Lao, Vietnameser och Burmeser kontrolleras mer än andra ASEAN medborgare vid inresa med flyg.

Link to comment
Dela på andra sajter

YNWA ...beställer jag biljett så beställer jag en tor till henne och möter upp vid flyget men skulle ju då behöva komma in till passkontrollen så att de vet att hon bor på mitt hotell och att jag står för hennes utgifter om hon inte har rätt betalkort .känns tråkigt o behöva åka till Vietnam o hämta henne

Link to comment
Dela på andra sajter

YNWA ...beställer jag biljett så beställer jag en tor till henne och möter upp vid flyget men skulle ju då behöva komma in till passkontrollen så att de vet att hon bor på mitt hotell och att jag står för hennes utgifter om hon inte har rätt betalkort .känns tråkigt o behöva åka till Vietnam o hämta henne

Normalt inga problem om hon har lite dollar och en adress. Myndigheterna vill undvika inresande utan pengar, dvs hard currency.

Det är inga problem om du står för logi, endast ditt namn behövs och viktigast av allt är att hon kan uppvisa dollar eller annan accepatabel valuta. Kan växla VND till dollar på alla VN airports.

Långt ifrån alla kontrolleras, om hon anger ditt telenummer är det tillräckligt som garant för att klara uppehället om retur biljett finns

Detta är min erfarenhet av mer än hundra besök över 10 år

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket dollar tror du hon behöver ha om de kollar

Det finns säkert regler om detta, men om du är referent med telnummer behövs troligen 150-200 att visa upp.

Jag har fått folk genom immigration med 20 dollar, det viktiga har varit min garanti via telefon och retur biljett. Min garanti har skett vid fyra tillfällen av mer än hundra. Inte ofta det är kontroll, men men.

Skälet är Vietnamesisk maffia som inkluderar prostitution, surrogatmödrar, narkotika och falskt guld oftast involverat med oskyldiga Vietnamesiska lantflickor som luras till Thai, Malaysia, singapore eler Hong Kong

Link to comment
Dela på andra sajter

According to a bilateral agreement between the Vietnamese and Thai governments, Vietnamese passport holders can stay in Thailand for 30 days without visas if they enter by air and 15 days if they enter by land.

But under new regulations issued by the Thai Immigration Bureau, if Vietnamese citizens who frequently enter Thailand fail to prove that they're visiting Thailand for travel purposes, they will have to apply for visas.

For Vietnamese citizens who successfully prove that they're entering Thailand for travel purposes, Thai authorities will decide the length of their stay based on their travel itinerary, instead of offering them a blanket 30 day exemption.

With the new regulations, Thai authorities recommended that foreign tourists prepare papers such as return air tickets and room booking confirmations just in case Thai customs officers required them to show.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...