Jump to content
IGNORERAD

Föra över pengar!


Naam jai

Recommended Posts

Skickade ner lite pengar 100,000 THB i vald valuta och lät mottagande bank (Bangkokbank) stå för avgifter. Enligt frun så fick hon 91,000 B. Vad fan, dom kan

väl inte ta 9000 B i avgifter eller?. Kanske jag gjort något fel. Någon som vet vad som kan ha gått snett???.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 32
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • gst

    5

  • frogfish

    5

  • Nemo

    4

  • khun-petch

    2

Mest aktiva i denna tråd

Låter inte roligt.

Några hundra bath i avgifter hade man accepterat men att bli lurad på 9000.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Skickade ner lite pengar 100,000 THB i vald valuta och lät mottagande bank (Bangkokbank) stå för avgifter. Enligt frun så fick hon 91,000 B. Vad fan, dom kan

väl inte ta 9000 B i avgifter eller?. Kanske jag gjort något fel. Någon som vet vad som kan ha gått snett???.

Låter galet. Brukar skicka till KTB (mottagaren betalar) och det brukar alltid bli 700 bahts avdrag från skickade summan (200 KTB+500 Bangkok Bank).

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken bank heter KTB i Sverige?

Ingen vad jag vet. Jag skickar från Handelsbanken till KTB (Krung Thai Bank).

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Ingen vad jag vet. Jag skickar från Handelsbanken till KTB (Krung Thai Bank).

Men då är det väldigt mystiskt att Bangkok bank tar 500 THB för en transaktion som sker mellan SHB och KTB

Link to comment
Dela på andra sajter

Men då är det väldigt mystiskt att Bangkok bank tar 500 THB för en transaktion som sker mellan SHB och KTB

Det kan man tycka. Men om du visste nåt om banköverföringar till Thailand, så skulle du inte tycka det var så konstigt. Svaret finns på forumet, sök och finn upplysning :good:

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Men om du visste nåt om banköverföringar till Thailand, så skulle du inte tycka det var så konstigt.
ALdrig har mina pengar cirkulerat i tre banker när jag fört över til Thailand, så är det bara. SHB - BKK bank, inga mellanhänder. Kan vara så att jag inte förstår men inte verkar Du förstå heller. Och vill man ge bort pengar till banker så är det bara kryssa i rutan " avsändaren betalar bådas avgifter" och för att ytterligare garantera förlust ska man klicka på express betalning också. fast pengarna finns inte tillgängliga snabbare men det kostar mera.

 

Kan slå vad att om man skickar pengar från Svenska Handelsbanken till Bangkok Bank är det inte nån tredje part inblandat i transaktionen. Sug på den Du

Link to comment
Dela på andra sajter

ALdrig har mina pengar cirkulerat i tre banker när jag fört över til Thailand, så är det bara. SHB - BKK bank, inga mellanhänder. Kan vara så att jag inte förstår men inte verkar Du förstå heller. Och vill man ge bort pengar till banker så är det bara kryssa i rutan " avsändaren betalar bådas avgifter" och för att ytterligare garantera förlust ska man klicka på express betalning också. fast pengarna finns inte tillgängliga snabbare men det kostar mera.

 

Kan slå vad att om man skickar pengar från Svenska Handelsbanken till Bangkok Bank är det inte nån tredje part inblandat i transaktionen. Sug på den Du

 

Suck... Men nu skickar jag inte till Bangkok Bank. Jag vet inte riktigt vad du vill mig? Jag skrev vad JAG gör och vad det kostar MIG. Mitt svar var till TS och han får ta det som han vill.

 

Men lite kort och ovetenskapligt så fungerar Bangkok Bank som en spindel i nätet för internationella transfereringar in till Thailand och tar betalt för det. För exakt info om detta får du lägga tid på att söka det istället för att tjafsa på MPR.

 

Vill du gräla så leta reda på din fru (eller man) istället, jag är inte intresserad av att tjafsa med dig (vad är det för otrevligheter om att suga etc).

 

 

 

Ska vi säga så?

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Bli inte sur bara för att alla inte hejar på DIG Jag använder min rätt att ha en egen åsikt om saken. Men som sagt alla får göra precis de vill med sina pengar.

Har Bangkok Bank och det kostar mig 40 SEK i Sverige (handelsbanken) och 200 THB i Thailand att mottaga. Hej o hoi har sparat åtskilliga THB fem hundringar

bara genom att välja rätt bank från början

Link to comment
Dela på andra sajter

Frun säger att 9000thb är mycket och att din fru skall prata med sin bank, ev att du hör med din...

 

Vid ett tillfälle skicka jag nyligen ner 5000skr från swedbank, kosta mig 50kr och valde att mottagaren tar avgifterna då det är billigare enl frun. Frun fick betala sin bank runt 200thb, hon har KTB (Krung Thai Bank). Sen kan det vara skillnad i bathen du ser vid skickandet och mottagandet då du ser det beräknade och inte den aktuella kursen när transaktionen genomförs (tror det är när det landar i Thailand).

 

Hoppa detta är till nån nytta för dig.

 

Edit: Frågat bank hur pengarna går, från min lokala bank till centralbanken (swebank) i Stockholm innan de går ner till Thailand.

 

Edit 2: Frun har vid ett tillfälle pratat med de på huvudbanken för KTB i Thailand/Bangkok och fick information att KTB inte hade några bankkontakter med Svenska Swedbank och då skickar de ner pengar genom nån annan bank som har kontakt som skickar det vidare till rätt bank...

Men som sagt 9000 är väldigt dyrt och bör kollas upp.

Ändrades av Tekkor
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli inte sur bara för att alla inte hejar på DIG Jag använder min rätt att ha en egen åsikt om saken. Men som sagt alla får göra precis de vill med sina pengar.

Har Bangkok Bank och det kostar mig 40 SEK i Sverige (handelsbanken) och 200 THB i Thailand att mottaga. Hej o hoi har sparat åtskilliga THB fem hundringar

bara genom att välja rätt bank från början

Är inte sur. Och varför skulle folk heja på mig? Är det nån tävling? Beskrev bara hur MINA överföringar till frugans konto funkar, vet inte varför du har problem med det. TS får avgöra om mitt inlägg var till hjälp eller inte, har svårt att förstå ditt intresse för mina överföringar.

 

Jag har inte valt frugans bank, det har hon gjort själv. Och jag är övertygad om att hon tyckte det var rätt från hennes perspektiv.

 

Är du nöjd med ditt så är ju det toppen. Hade du lagt energin på att tipsa/hjälpa TS istället för att tjafsa med mig så hade det ju inte blivit så off topic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig betalt mer än några hundra baht när jag skickat sådana pengar. Visserligen till Bangkok Bank som om jag fattat det rätt först får pengarna från utlandet och sedan skickar det vidare

Låter djävligt dyrt.

Peolito

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Allt beror på vilken valuta man väljer att skicka! Erfarenhet säger att bästa avgående valuta att skicka är SEK

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ktb och skickar från Swedbank.På telefonförfrågan svarade dom att för små belopp 350

för större 750.Jag har inte märkt några större avikelser från detta så du bör nog jaga dina

drygt 8000.Kanske en liten tröst att svedbank sa att har pengarna lämnat banken så kommer dom

till den thailändska.Pengarna kan inte sväva i cyberrymden!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skickade ner lite pengar 100,000 THB i vald valuta och lät mottagande bank (Bangkokbank) stå för avgifter. Enligt frun så fick hon 91,000 B. Vad fan, dom kan

väl inte ta 9000 B i avgifter eller?. Kanske jag gjort något fel. Någon som vet vad som kan ha gått snett???.

 

Hej!

 

Har själv Bangkok Bank, och avgiften är 0.025%, dock minst 200 THB, högst 500 THB. Om du skickade i Baht från din svenska bank, tar så tar alltså Bangkok Bank en avigt på 250 THB.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle skicka 5000 bath från ica banken (ica kortet har slutat fungerar så hon kan ej ta atm) till sambon thai bank det kostar 225 kr dyrt  :heat:  delar man kostnaden 100 kr. Man ska skicka svenska pengar eller hur?  dom gav 0,267sek/thb ica banken

 

 

 

Skickade ner lite pengar 100,000 THB i vald valuta och lät mottagande bank (Bangkokbank) stå för avgifter. Enligt frun så fick hon 91,000 B. Vad fan, dom kan

väl inte ta 9000 B i avgifter eller?. Kanske jag gjort något fel. Någon som vet vad som kan ha gått snett???.

 

 

Svårt det där med PENGAR sambons syster skulle ta pengar 5000 bath ica kort enligt henne så kom det inga pengar  :fie:  tittar på kontot i datorn pengarna finns inte där. Hur roligt är det för frugan förhöra sin syster(det kan ju vara något fel ATM) på telefon nu sköter brodern  uttagen. Du måste jaga på frugan att gå in på banken fråga varför så lite pengar kom att dom ger henne papper på uttaget. 

 
Ändrades av Jerker

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Skickade ner lite pengar 100,000 THB i vald valuta och lät mottagande bank (Bangkokbank) stå för avgifter. Enligt frun så fick hon 91,000 B. Vad fan, dom kan

väl inte ta 9000 B i avgifter eller?. Kanske jag gjort något fel. Någon som vet vad som kan ha gått snett???.

 

 

Har du valt att skicka 100,000 baht från Sverige så sker växlingen till Baht i Sverige, till den Svenska bankens kurs. Man skall ALLTID skicka SEK och låta mottagande bank stå för alla avgifter!

Det är precis detta som Loikkare skriver!

 

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du valt att skicka 100,000 baht från Sverige så sker växlingen till Baht i Sverige, till den Svenska bankens kurs. Man skall ALLTID skicka SEK och låta mottagande bank stå för alla avgifter!

Det är precis detta som Loikkare skriver!

 

  / Joe

Ska testas nästa gång. Som det är nu får jag betala 75 SEK och mottagaren 480 THB, och jag har alltid skickat i THB. Från Sparbanken Öresund till Goverment Savings Bank

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du valt att skicka 100,000 baht från Sverige så sker växlingen till Baht i Sverige, till den Svenska bankens kurs. Man skall ALLTID skicka SEK och låta mottagande bank stå för alla avgifter!

Det är precis detta som Loikkare skriver!

 

  / Joe

 

Jag skickar numera alltid i baht från Nordea numera. Jag vet då vilken dag kursen gäller, och har alltid fått en kurs som ligger ca 2-3 satang under TT-kursen. Tror inte att det numera lönar sig bättre att skicka i svenska kronor.

 

Nordea tar sedan 40 kr oavsett vad jag skickar, och bankok Bank som jag skrev ovan 0.025%, dock minst 200 THB, högst 500 THB, dvs skickar jag 100 000 baht blir avgiften från Bangkok Bank 250 baht.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skickar numera alltid i baht från Nordea numera. Jag vet då vilken dag kursen gäller, och har alltid fått en kurs som ligger ca 2-3 satang under TT-kursen. Tror inte att det numera lönar sig bättre att skicka i svenska kronor.

 

Nordea tar sedan 40 kr oavsett vad jag skickar, och bankok Bank som jag skrev ovan 0.025%, dock minst 200 THB, högst 500 THB, dvs skickar jag 100 000 baht blir avgiften från Bangkok Bank 250 baht.

 

Det är ju inte omöjligt att saker och ting förändras, det är kanske till och med troligt...

 

Tidigare när jag skickat har det alltid varit bättre att låta Thai-banken sköta växlingen till TT-kursen. Det sensate halvåret eller så har jag inte fört över något alls så kanske det har ändrats?

 

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte att det numera lönar sig bättre att skicka i svenska kronor.

 

 

Jag gjorde ett låtsasuttag just nu på Swedbank.  Om jag skickar 10 000 SKR, så  skulle det bli 37579 Baht. Om jag skickar 37579 Baht så dras det 9996 SKR från mitt konto. Skillnad på 4 kronor med andra ord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...