Jump to content
IGNORERAD

160,000 rai ska delas ut till marklösa jordbrukare i Thailand


MPR Nyheter

Recommended Posts

Och tydligen genom att ge mark till marklösa.

Vilket rutten diktator. Helt, totalt, värdelös diktator.

När Thaksin gjorde liknande saker fiskade han röster, kul att se hur normalt begåvade personer kan bli så jäkla blinda ibland :D

Prutten kör ju en dålig kopia på vad Thaksin gjorde för +10 år sedan, och ni står i kör och hyllar, tragiskt...

Ändrades av MRZ
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 133
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    16

  • Surin P3

    15

  • Tallviking

    8

  • Jive

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

När Thaksin gjorde liknande saker fiskade han röster, kul att se hur normalt begåvade personer kan bli så jäkla blinda ibland :D

 

 

Varför citerar du mig?

 

Om Thaksin gjort liknande saker i populistiskt syfte som varit ärligt hjälpsamma i slutändan, så har i alla fall inte jag motsatt mig handlingen som sådan.

Om Thaksin däremot tydligt gjort nåt som hjälp för en massa människor, men i syfte att själv tjäna på affären, så är det skillnad. Då är det bedrägligt och korruption.

 

Om nu glittret ger bort dessa 160.000 rai och sedan plockar på sig ett stort antal markarealer för att själv tjäna pengar på, så är det för normalt begåvade personer klart att samma sak gäller här.

Eller om glittret t.ex. bara ger bort dessa 160.000 rai till sina "fattiga" släktingar, ja då blir det skillnad igen.

Men hittills har vi inte sett något sådant, så vi får vänta och se.

 

Fast det är klart, i vanlig tokröd anda, om man är för glittrets handling, så är man emot demokrati, fria val, yttrandefrihet, mänskliga rättigheter, man är emot fattiga människor, ser ner på dem utan Mercedes och framför allt är emot Thaksin, da hero. *fniss*

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför citerar du mig?

 

Om Thaksin gjort liknande saker i populistiskt syfte som varit ärligt hjälpsamma i slutändan, så har i alla fall inte jag motsatt mig handlingen som sådan.

Om Thaksin däremot tydligt gjort nåt som hjälp för en massa människor, men i syfte att själv tjäna på affären, så är det skillnad. Då är det bedrägligt och korruption.

 

Om nu glittret ger bort dessa 160.000 rai och sedan plockar på sig ett stort antal markarealer för att själv tjäna pengar på, så är det för normalt begåvade personer klart att samma sak gäller här.

Eller om glittret t.ex. bara ger bort dessa 160.000 rai till sina "fattiga" släktingar, ja då blir det skillnad igen.

Men hittills har vi inte sett något sådant, så vi får vänta och se.

 

Fast det är klart, i vanlig tokröd anda, om man är för glittrets handling, så är man emot demokrati, fria val, yttrandefrihet, mänskliga rättigheter, man är emot fattiga människor, ser ner på dem utan Mercedes och framför allt är emot Thaksin, da hero. *fniss*

det där tok röd anda gillade jag, gick pulsen upp? isåfall är jag nöjd hehehehhe :-)

Ändrades av MRZ
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nej

 

Finns ju ingen mening med att floskla på med feta löften för att lura till sig väljare. Han behöver ju inga !

Hej

Så är det, har man tillgång till landets militära vapen och kan arrestera samt döma vem man vill i militärdomstolar så behöver man inte få folkets förtroende i ett val, man kan styra landet via förtryck och hot.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Södra Thailand är nog kanske den fattigaste landsdelen om man drar en gräns söder om Krabi.

Hej

Möjligt men denna gräns finns inte, denna del av landet igår som bekant i södra Thailand.

Och södra Thailand är enligt motsvarigheten till vår statistika centralbyrå den näst rikaste regionen i landet efter Bangkok regionen (centrala).

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Har för mig att alla föståsigpåaer på MPR var helt eniga om att det Thailänska jordbruket måste reformeras och små enskilda jordlotter var helt förkastligt

 

 

/ENis

Hej

Ja håller med dig där, visst är det märkligt att dom människor som för några veckor sedan var tvärsäkra på att småjordbruken borde läggas ned och bönderna flyttas till stan svänger så snabbt.

Det räckte med ett löfte ifrån Diktatorn så ändrade samtliga uppfattning och hyllar juntans beslut om att dela ut små jordlotter till fattiga som nu uppenbarligen ska bo kvar på landet.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nja, skulle glitterchefen ställas mot t.ex. Thaksin i ett val idag, så vann nog glittret.

Hej

Knappast och glitterchefen själv anser ju sig behöva ytterligare tid för att säkerställa att Thaksin inte vinner igen.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hur mycket mark konfiskerade TRT som dom hade att dela ut?

Hej

Dom ville nog dela ut några av dom miljoner Rai som militären förfogar över.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nja du får nog läsa på lite, marken får dom till lån den kan inte säljas eller hyras ut.

Det är ett seriöst försök till självhjälp för dom som har det sämst , du vet ge en fisk alternativt

ge ett fisknät.

Hej

Det finns ingen mark som inte går att sälja.

Den blir bara billigare för att den egentligen inte ska gå att sälja, men sälja går allt bra.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Tror nog att Thailändska staten har insikt i problemet. En anledning till att jag inte tror att dom skänker marken till personerna. Utan dom ger dom rätt att bruka marken gratis.

Om dom skänker bort marken. Är det ju bara för gamla markägaren att hota nya markägaren så är gamla ordningen återställd.

Hej

Det fungerar inte så, man upprättar ett avtal där bychefer och betrodda personer ur både säljare och köpares släkt bevittnar affären, detta sker redan idag och har gjort så i över 50 år med mark som enligt staten inte får säljas.

Thailand är Thailand.

Mvh isan lober

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Visst är det bra om det fungerar, men, det jag reagerar mest på är den uppenbara övertro och de hejaklacksramsor som utdelas till Juntan, i mitt sett att se det kunde det lika bra ha varit några kvadratmil havsvatten, "se här hur vi stöttar fiskerinäringen"!

Att det sedan finns hundratusentals till som har behov spelar liksom ingen roll, det är ju bara att slå sig för bröstet i TV och visa vad man åstadkommer och på så sätt slå blå dunster i ögonen på folk i allmänhet och hoppas att inte så väldigt många inser att detta gör han för att possitionera sig själv som tänkbar PM den dag han ställer upp i fria val, på landets bekostnad, när hans motståndare naturligtvis inte kommer åt statskassa.

På sätt o vis kan ju detta också ses som en personlig investering av allmänna medel för herr Glittergeneralen!

Spekulativt eller ej, vi får väl se när det blir fria val, om det nu blir det!

 

PS Tack får att du inte kom dragande med något mer dammsamlat tugg om DrT, finns ju de som bara har detta i skallen som motargument! DS

Hej

Visst är det märkligt att samma människor som tidigare ville förbjuda och kritiserade Thaksin och hans partiers populistiska politik nu jublar när det är en junta som gör det samma.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Knappast och glitterchefen själv anser ju sig behöva ytterligare tid för att säkerställa att Thaksin inte vinner igen.

Mvh isan lover

 

Ja, det ska vi vara glada över att Mr Limfinger alias Thaksin, inte "får" återkomma till makten.

 

Han kan dock återkomma till Thailand, men väljer att inte göra det.

Så rent praktiskt, så kan Thaksin inte komma till makten fören han personligen är tillbaka här.

Och det har ju glittret inte mycket med att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Dom ville nog dela ut några av dom miljoner Rai som militären förfogar över.

Mvh isan lover

Du får nog presentera bättre bevis än så!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja håller med dig där, visst är det märkligt att dom människor som för några veckor sedan var tvärsäkra på att småjordbruken borde läggas ned och bönderna flyttas till stan svänger så snabbt.

Det räckte med ett löfte ifrån Diktatorn så ändrade samtliga uppfattning och hyllar juntans beslut om att dela ut små jordlotter till fattiga som nu uppenbarligen ska bo kvar på landet.

Mvh isan lover

Ibland gör du det lite väl enkelt för dej, det är en himla skillnad på att driva små olönsamma jordbruk

och att ha en jordplätt att odla grönsaker o dylikt för att hålla levnadskostnaderna nere.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Möjligt men denna gräns finns inte, denna del av landet igår som bekant i södra Thailand.

Och södra Thailand är enligt motsvarigheten till vår statistika centralbyrå den näst rikaste regionen i landet efter Bangkok regionen (centrala).

Mvh isan lover

 

Det är knappast tröstande för de riktigt fattiga som bor i den regionen

 

Man kan inte bli mätt på statistik från de rika turisterna !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det finns ingen mark som inte går att sälja.

Den blir bara billigare för att den egentligen inte ska gå att sälja, men sälja går allt bra.

Mvh isan lover

Naturligtvis så får dom ingen riktig chanot på marken. Därmed kan dom inte sälja den vidare.

Sånt system har ju funnits länge i Thailand.

Och det är därför det är så viktigt att kolla med landoffice om man ska köpa mark. Att säljaren verkligen äger marken på ett riktigt sätt.

Gör säljaren det så får man ett riktigt utfärdat ägarpapper från landoffice. Jag betvivlar att staten utfärdar sådana papper i detta fall.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det ska vi vara glada över att Mr Limfinger alias Thaksin, inte "får" återkomma till makten.

 

Han kan dock återkomma till Thailand, men väljer att inte göra det.

Så rent praktiskt, så kan Thaksin inte komma till makten fören han personligen är tillbaka här.

Och det har ju glittret inte mycket med att göra.

 

Har han inga fler systrar ? :whistle:

 

Annars kan han ju skicka upp en trädgårdsmästare, barnflicka eller chaufför att bli PM-proxy i gammal god anda !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Personerna som kommer att fa mark kommer att sälja den sa snabbt dom kan. Dom som behöver pengar säljer snabbt sin mark.

Ser ju detta i byn när nagon har ärvt föräldrar.Man ser ju nagra som satsar pa sitt jordbruk. Sa dom som far mark av staten har nog ingen mark kvar pa ett par ars sikt.

Mvh. SWED THAI

Jo.

Men då är ju inte marken stulen av nån politruck iallafall, utan en normal affär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Naturligtvis så får dom ingen riktig chanot på marken. Därmed kan dom inte sälja den vidare.

Sånt system har ju funnits länge i Thailand.

Och det är därför det är så viktigt att kolla med landoffice om man ska köpa mark. Att säljaren verkligen äger marken på ett riktigt sätt.

Gör säljaren det så får man ett riktigt utfärdat ägarpapper från landoffice. Jag betvivlar att staten utfärdar sådana papper i detta fall.

Hur köper man annars mark? i min värld så skall alla ägarbyten på mark registreras å land office oavsett chanot.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur köper man annars mark? i min värld så skall alla ägarbyten på mark registreras å land office oavsett chanot.

Det finns dom som har brukat mark som är statlig tidigare. Då har dom papper på att dom har rätt till marken. Skulle någon vilka köpa den marken så är det pappret ganska värdelöst som äger papper. Även om detta finns registrerad på landoffice.

Äger man marken så får man en chanot.

Som är ett ägarbevis. Och chanotten förs över till nya ägaren hos landoffice.

Vad jag vill komma är att marken det är frågan om lär aldrig få något ägarbevis. Utan ägs av staten men den fattiga får i princip göra vad somhelst förutom att sälja marken. Finns massor av sådan mark runtom i Thailand. Förmodligen en och annan på forumet som tror att frun äger mark. Men att hon i verkligheten endast har papper på att hon (familjen får bruka den). Mer vanligt än man tror.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur köper man annars mark? i min värld så skall alla ägarbyten på mark registreras å land office oavsett chanot.

 

Vid köp av mark utan Chanote så kan ägaren till marken ha mindre bra ägarpapper (t.ex. Nor Sor 3) och sälja hela eller delar av sin tomt.

Detta registreras inte vanligtvis på "Land Office" utan hos byhövdingen eller dylikt.

 

När marken sedan (händer inte alltid) får en Chanote, så kan detta köp registreras på Land Office.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Glittret kastar brödsmulor till folket och MPR applåderar! Naiv? Neeee, inte jag inte! :mdr:

Ändrades av wUThai
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu ser detta som odlings lotter, för husbehov, så bör ju dessa ligga inom när området.

Så en tre km, ok, efter detta kostar ju transporterna mer än vad du kan få ut av marken.

 

Men avsikten kanske är terapi, så man slipper tänka på vardagen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu ser detta som odlings lotter, för husbehov, så bör ju dessa ligga inom när området.

Så en tre km, ok, efter detta kostar ju transporterna mer än vad du kan få ut av marken.

 

Men avsikten kanske är terapi, så man slipper tänka på vardagen?

 

Man kanske låter fattiga som bor nära där markbitarna ligger använda dom?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kanske låter fattiga som bor nära där markbitarna ligger använda dom?

cheesy.gif cheesy.gif cheesy.gif Han tänkte nog inte på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...