Jump to content
IGNORERAD

160,000 rai ska delas ut till marklösa jordbrukare i Thailand


MPR Nyheter

Recommended Posts

Om enbart en bråkdel av diktatorn´s  "löften" infrias så är det ett bra fall framåt.

Än så länge kan jag inte se annat en positiva resultat av diktaturen, men så

tycker jag inte att solstolar o parasoller är så där värst mycket att gå i taket för heller.

Finns bara en sak att göra , vänta och se

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 133
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    16

  • Surin P3

    15

  • Tallviking

    8

  • Jive

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Men snälla människa, har du alltid så svårt att ha överseende mad att alla inte tycker som du?

Jag tycker du ska läsa och begrunda det jag skriver istället för att komma med en massa skit, du kan ha dina rosaskimrande drömmar, det är din fulla rättighet och jag tar inte avstånd för det, nu är det så att mina "rosaskimrande" drömmar är mina och då får du antingen acceptera det eller så lägger vi ner alla kontakter för gott!

 

Bäste Baa!

 

Jag både accepterar och respekterar dina synpunkter och skulle gärna vilja ha ännu bättre kontakt med dej.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Generellt sett så kan jag hålla med om att utdelande av små jordplättar är populism utan större långsiktigt värde. Detta fall är dock lite annorlunda då det handlar om konfiskerad mark; mark som stulits av politiker, tjänstemän, företagare och andra former av gangsters.

För det första är det bra att marken har konfiskerats; det finns enligt uppskattningar flera miljoner rai stulen mark i Thailand och inga folkvalda regeringar har någonsin vågat göra något åt det då marktjuvarna ofta är viktiga i den lokala röstfångerinäringen.

För det andra; vad skulle staten annars gjort med marken? Jag tror ingen småbonde skulle våga köpa mark som beslagtagits av byns maffiaboss så marken skulle förmodligen köpts tillbaka av samma tjuvar för ett underpris eller hamnat hos något storskaligt jordbruksföretag med utländsk, dagsavlönad arbetskraft.

Bryr sig Prayuth om landlösa bönder? Jag känner honom inte så kan inte uttala mig men förmodligen bryr han sig, troligen dock varken mer eller mindre än oss på MPR eller thailändska politiker. Det finns en väldigt massa nackdelar med en diktatur men i ett land som Thailand, där demokratin aldrig varit mer demokratisk än omröstningen i en Idoltävling, så finns det även fördelar och en av dem är just att man inte behöver vara populistisk och att man kan ta en del impopulära beslut. Måste dock säga att Prayuth verkar väl angelägen att vara populär och det tolkar åtminstone jag som att han tänker behålla makten för en lång tid, om än kanske inte som statsminister. Om det stämmer och huruvida det är bra är dock en helt annan fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Statligt ägd mark är som en het potatis, alla möjliga personer med "inflytande" tillskansar sig en massa rai ur detta ymnighetshorn. Lika bra då att dela ut marken till folket så man blir av med nallandet ur kakburken.

Tom kakburk är ett språk kriminella förstår.

Givetvis förskingras säkert en hel del i distributionen som vanligt, men men..

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Återigen drar du in gamla synder i dagens nyheter, Nej, det gjorde inte den tidigare "diktatorn" men hur tänker du om grannen som inte fick någon mark, för det räcker ju knappast till alla och ett kilo ris till 3-4 personer, om det nu blir så mycket, visst kan man tycka det är ett framsteg, men för mig känns det bara som ett försök att spela landsfader!

Jag begriper inte vad du och IL Duche gnäller om.

Denna reform, visserligen liten, betyder att 160.000 fattiga jordbrukare inte behöver leasa mark utan har en egen plätt att jobba med.

Hur kan man argumentera mot detta?

 

Det är väl klart att detta har delvis populistiskt inslag men det brukar ju inte vara ett problem när den andre diktatorn kastade smulor till folket. Då var argumenten från er (främst IL så denna del av mitt inlägg riktas inte främst till dig)  "en fattig har inte råd att vara knusslig utan tar förstås det han/hon får". Detta argument användes ofta i diskussionen kring mutor i samband med val.

Den verkar inte gälla längre.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag har i många år tyckt att statlig mark ska delas ut till fattiga småbönder och marklösa, så jag gillar naturligtvis detta.

Sen är det lite synd att detta gamla TRT förslag blir verklighet just nu, TRT hindrades ju att dela ut mark i början av 2000 talet men nu går det tydligen bra av någon anledning.

Själv är jag också inne på att det numer handlar om PR än ett äkta engagemang för fattiga, men ett smart drag är det. Av juntan och förhoppningsvis kommer detta beslut att glädja många familjer.

Mvh isan lover

Hur mycket mark konfiskerade TRT som dom hade att dela ut?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag begriper inte vad du och IL Duche gnäller om.

Denna reform, visserligen liten, betyder att 160.000 fattiga jordbrukare inte behöver leasa mark utan har en egen plätt att jobba med.

Hur kan man argumentera mot detta?

 

Det är väl klart att detta har delvis populistiskt inslag men det brukar ju inte vara ett problem när den andre diktatorn kastade smulor till folket. Då var argumenten från er (främst IL så denna del av mitt inlägg riktas inte främst till dig)  "en fattig har inte råd att vara knusslig utan tar förstås det han/hon får". Detta argument användes ofta i diskussionen kring mutor i samband med val.

Den verkar inte gälla längre.

Det är inte Thaksins parti som delar ut marken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du verkligen på den propagandan?

Jag tror mer på att Pippi Långstrump finns i verkligheten!

Han framställer sig själv som en messias som skall styra upp hela samhället genom att hota och varna alla som inte tycker och gör som han!

Pippi finns inte men massor med Prusilusskor finns i det här samhället.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

"marklösa jordbrukare" lät ju lite lustigt, men visst kanske dom arrenderar mark.

Även om dom bara kan odla potatis för husbehov så är väl en gratis rai bättre än ingenting.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag begriper inte vad du och IL Duche gnäller om.

Denna reform, visserligen liten, betyder att 160.000 fattiga jordbrukare inte behöver leasa mark utan har en egen plätt att jobba med.

Hur kan man argumentera mot detta?

 

Det är väl klart att detta har delvis populistiskt inslag men det brukar ju inte vara ett problem när den andre diktatorn kastade smulor till folket. Då var argumenten från er (främst IL så denna del av mitt inlägg riktas inte främst till dig)  "en fattig har inte råd att vara knusslig utan tar förstås det han/hon får". Detta argument användes ofta i diskussionen kring mutor i samband med val.

Den verkar inte gälla längre.

Du fåtr nog ta och läsa lite om du ska citera mig! 

Jag gnäller inte över att det delas ut mark, om det nu görs det, utan jag tar mig den oerhörda friheten att tycka va fan jag vill, precis som du får tycka vad fan du vill, dessutom tar jag mig ytterligare frihet genom att skriva det på ett allmänt forum. 

Hur vet du förresten att 160 000 fattiga bönder kan bruka den mark som beslagtagits och nu skall delas ut,det är inte i mina ögon någon självklarhet, men är det så

är det bra. Min uppfattning är fortfarande att det är ett populistiskt utspel där glitterchefen kan sola sig i glansen och gjuta olja på eventuella orosvågor!

Sen kan du väl vara vänlig och visa var jag hyllat DrT, man kan faktiskt tycka illa om båda!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du fåtr nog ta och läsa lite om du ska citera mig! 

Jag gnäller inte över att det delas ut mark, om det nu görs det, utan jag tar mig den oerhörda friheten att tycka va fan jag vill, precis som du får tycka vad fan du vill, dessutom tar jag mig ytterligare frihet genom att skriva det på ett allmänt forum. 

Hur vet du förresten att 160 000 fattiga bönder kan bruka den mark som beslagtagits och nu skall delas ut,det är inte i mina ögon någon självklarhet, men är det så

är det bra. Min uppfattning är fortfarande att det är ett populistiskt utspel där glitterchefen kan sola sig i glansen och gjuta olja på eventuella orosvågor!

Sen kan du väl vara vänlig och visa var jag hyllat DrT, man kan faktiskt tycka illa om båda!

Personerna som kommer att fa mark kommer att sälja den sa snabbt dom kan. Dom som behöver pengar säljer snabbt sin mark.

Ser ju detta i byn när nagon har ärvt föräldrar.Man ser ju nagra som satsar pa sitt jordbruk. Sa dom som far mark av staten har nog ingen mark kvar pa ett par ars sikt.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Personerna som kommer att fa mark kommer att sälja den sa snabbt dom kan. Dom som behöver pengar säljer snabbt sin mark.

Ser ju detta i byn när nagon har ärvt föräldrar.Man ser ju nagra som satsar pa sitt jordbruk. Sa dom som far mark av staten har nog ingen mark kvar pa ett par ars sikt.

 

Mvh. SWED THAI

 

Nja du får nog läsa på lite, marken får dom till lån den kan inte säljas eller hyras ut.

Det är ett seriöst försök till självhjälp för dom som har det sämst , du vet ge en fisk alternativt

ge ett fisknät.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett exempel pa detta.

 

Svärmors syster dog i cancer för ett antal ar sedan. Hon har tva döttrar med olika fäder.

Äldsta dottern hjälper plastpappan med lite pengar da och da.

Yngsta dottern som är avkomma efter mannen ger inte en sikin.

Yngsta dotterns man far ingen kredit tack vare att han inte betalt gamla krediter

Nu är karusellen igang med advokater för delning av mark och hus. Uppdelning sker och yngsta dottern säljer sin mark

bara för att maken vill ha en ny bil. Hela släkten säjer att hon är tokig som inte behaller marken som sin egen säkerhet.

Sa skänkt mark kan ju bli en handpeng för ett bilköp mm.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja du får nog läsa på lite, marken får dom till lån den kan inte säljas eller hyras ut.

Det är ett seriöst försök till självhjälp för dom som har det sämst , du vet ge en fisk alternativt

ge ett fisknät.

Hur ska dom göra i varan by da?

Finns ju ingen mark att ge ut där.

Kanske norr om Ban Dung.

Hur ska deras resor finansieras?

Langa resor t.o.r. ca 80 km.

Tror inte att dom har pengar för detta.

 

Tror att marken kommer att odlas av nagon som har maskiner för detta.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett exempel pa detta.

 

Svärmors syster dog i cancer för ett antal ar sedan. Hon har tva döttrar med olika fäder.

Äldsta dottern hjälper plastpappan med lite pengar da och da.

Yngsta dottern som är avkomma efter mannen ger inte en sikin.

Yngsta dotterns man far ingen kredit tack vare att han inte betalt gamla krediter

Nu är karusellen igang med advokater för delning av mark och hus. Uppdelning sker och yngsta dottern säljer sin mark

bara för att maken vill ha en ny bil. Hela släkten säjer att hon är tokig som inte behaller marken som sin egen säkerhet.

Sa skänkt mark kan ju bli en handpeng för ett bilköp mm.

 

Mvh. SWED THAI

Tror nog att Thailändska staten har insikt i problemet. En anledning till att jag inte tror att dom skänker marken till personerna. Utan dom ger dom rätt att bruka marken gratis.

Om dom skänker bort marken. Är det ju bara för gamla markägaren att hota nya markägaren så är gamla ordningen återställd.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Sa skänkt mark kan ju bli en handpeng för ett bilköp mm.

 

Nej det är sagt förut dom får inte marken till skänks, den utlånas på tror jag det var 5 år i taget

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ska dom göra i varan by da?

Finns ju ingen mark att ge ut där.

Kanske norr om Ban Dung.

Hur ska deras resor finansieras?

Langa resor t.o.r. ca 80 km.

Tror inte att dom har pengar för detta.

 

Tror att marken kommer att odlas av nagon som har maskiner för detta.

 

Mvh. SWED THAI

 

Detta sker jo inte överallt så kanske ingen får använda denna mark i din by, när det

enligt dej inte kan funka där.

Det är jo än så länge enbart 160.000 rai i programmet, och varför så mycket

negativitet om en liten bra grej för ett antal mäniskor ?

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta sker jo inte överallt så kanske ingen får använda denna mark i din by, när det

enligt dej inte kan funka där.

Det är jo än så länge enbart 160.000 rai i programmet, och varför så mycket

negativitet om en liten bra grej för ett antal mäniskor ?

Sorry men jag tror inte pa detta.

Bättre att satsa pa heltidsbönder som kan anställa folk.

Satsa pa risbönderna sa att dom blir konkurentkraftiga mot sin omvärld.

Dom som inte har nagon mark klarar sig ända med dagsarbeten,fiske och vad den thailändska naturen har att ge.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry men jag tror inte pa detta.

Bättre att satsa pa heltidsbönder som kan anställa folk.

Satsa pa risbönderna sa att dom blir konkurentkraftiga mot sin omvärld.

Dom som inte har nagon mark klarar sig ända med dagsarbeten,fiske och vad den thailändska naturen har att ge.

 

Mvh. SWED THAI

 

Ja vad vet jag, eller du för den del. Detta är väl enbart för dom som inte får eller kan

ha daglönejobb, dom längst när på stegen.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vad vet jag, eller du för den del. Detta är väl enbart för dom som inte får eller kan

ha daglönejobb, dom längst när på stegen.

Ingen vet vad resultatet blir.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Du fåtr nog ta och läsa lite om du ska citera mig! 

Jag gnäller inte över att det delas ut mark, om det nu görs det, utan jag tar mig den oerhörda friheten att tycka va fan jag vill, precis som du får tycka vad fan du vill, dessutom tar jag mig ytterligare frihet genom att skriva det på ett allmänt forum. 

Hur vet du förresten att 160 000 fattiga bönder kan bruka den mark som beslagtagits och nu skall delas ut,det är inte i mina ögon någon självklarhet, men är det så

är det bra. Min uppfattning är fortfarande att det är ett populistiskt utspel där glitterchefen kan sola sig i glansen och gjuta olja på eventuella orosvågor!

Sen kan du väl vara vänlig och visa var jag hyllat DrT, man kan faktiskt tycka illa om båda!

Som du skrev "du får nog ta och läsa lite." om du skall kritisera det jag skrev.

Då verkar vi vara överens om att det var ett bra initiativ och beslut av juntan att dela ut mark. Det är ju en början.

 

Det kan mycket väl vara ett populistiskt utspel men spelar det någon roll i sak?

Det viktiga är väl att dessa fattiga får mark som dom kan odla?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hur ska dom göra i varan by da?

Finns ju ingen mark att ge ut där.

Kanske norr om Ban Dung.

Hur ska deras resor finansieras?

Langa resor t.o.r. ca 80 km.

Tror inte att dom har pengar för detta.

 

Tror att marken kommer att odlas av nagon som har maskiner för detta.

 

Mvh. SWED THAI

Så vad avser du med inlägget? Menar du att man inte skall låna ut mark bara för att det inte finns någon mark just runt där du bor?

Varför är det så svårt att se det positiva i att 160 000 personer nu får lite mark att odla?

Gör det ont någonstans eller skadar det nationalekonomin på något sätt?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Så vad avser du med inlägget? Menar du att man inte skall låna ut mark bara för att det inte finns någon mark just runt där du bor?

Varför är det så svårt att se det positiva i att 160 000 personer nu får lite mark att odla?

Gör det ont någonstans eller skadar det nationalekonomin på något sätt?

Generalen maste ha hört pa Fredrik. Öppna era hjärtan.

Tycker det ska vara samma förutsättningar för alla jordlösa.

Satsa pa riktiga bönder som är villiga att investera och anställa folk.

ak ut i byarna i Isaan sa ser du verkligheten.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Generalen maste ha hört pa Fredrik. Öppna era hjärtan.

Tycker det ska vara samma förutsättningar för alla jordlösa.

Satsa pa riktiga bönder som är villiga att investera och anställa folk.

ak ut i byarna i Isaan sa ser du verkligheten.

 

Mvh. SWED THAI

Jag hoppas att du inser att om man skall låna ut en rai till varje jordlös person i Thailand så blir det en hel del rai.

Nej var glad att 160 000 fått möjligheten till arbete på en egen jordlott och svälj förtreten att det var juntaledaren som beslutat detta.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Som du skrev "du får nog ta och läsa lite." om du skall kritisera det jag skrev.

Då verkar vi vara överens om att det var ett bra initiativ och beslut av juntan att dela ut mark. Det är ju en början.

 

Det kan mycket väl vara ett populistiskt utspel men spelar det någon roll i sak?

Det viktiga är väl att dessa fattiga får mark som dom kan odla?

Visst är det bra om det fungerar, men, det jag reagerar mest på är den uppenbara övertro och de hejaklacksramsor som utdelas till Juntan, i mitt sett att se det kunde det lika bra ha varit några kvadratmil havsvatten, "se här hur vi stöttar fiskerinäringen"!

Att det sedan finns hundratusentals till som har behov spelar liksom ingen roll, det är ju bara att slå sig för bröstet i TV och visa vad man åstadkommer och på så sätt slå blå dunster i ögonen på folk i allmänhet och hoppas att inte så väldigt många inser att detta gör han för att possitionera sig själv som tänkbar PM den dag han ställer upp i fria val, på landets bekostnad, när hans motståndare naturligtvis inte kommer åt statskassa.

På sätt o vis kan ju detta också ses som en personlig investering av allmänna medel för herr Glittergeneralen!

Spekulativt eller ej, vi får väl se när det blir fria val, om det nu blir det!

 

PS Tack får att du inte kom dragande med något mer dammsamlat tugg om DrT, finns ju de som bara har detta i skallen som motargument! DS

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...