Jump to content
IGNORERAD

160,000 rai ska delas ut till marklösa jordbrukare i Thailand


MPR Nyheter

Recommended Posts

GreenValley

Som jag skrev tidigare och som Du nte valt att förstå, jag har inget emot detta i sak, men jag tror inte på avsikten, för mig framstår det som populism!

I en demokrati kallas det vallöften och gäller bara på valdagen!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 133
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    16

  • Surin P3

    15

  • Tallviking

    8

  • Khun Ken

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

De tokrödas landsände.

Så du menar alltså att alla som bor här är dömda till ett liv som röd, man slutar aldrig förvånas över inskränktheter!

Du har ju varit i Udon, tycker du det såg så ut?  Kanske dags att börja med brillor! 

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, men vad tror du hans avsikt är?

Att bara bli populär kan väl knappast vara hans mål. . . eller?

Suck, hans mål är väl ganska uppenbara, vi kan ta ett exempel, IKEA ger de första 100 kunderna ett presentkort på 1000 THB, knappast för att vara snälla utan för att skaffa sig fler kunder, här tar man till mark istället men syftet är ju ändå  "possitiv exponering" även kallat reklam på affärsspråk!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

De tokrödas landsände.

Hej

Visst är det så och det är nog ingen slump att det just är landets två fattigaste och minst utvecklade regioner som är "tokröda".

Lika självklart är det väl att landets två rikaste och mest utvecklade regioner har flest gula samt är hemvist för "tokgula" grupper.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

I en demokrati kallas det vallöften och gäller bara på valdagen!

Hej

En diktator behöver inte ge några vallöften eftersom inga val hålls när en junta styr.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

En diktator behöver inte ge några vallöften eftersom inga val hålls när en junta styr.

Mvh isan lover

 

Nej

 

Finns ju ingen mening med att floskla på med feta löften för att lura till sig väljare. Han behöver ju inga !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Södra Thailand är nog kanske den fattigaste landsdelen om man drar en gräns söder om Krabi.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Suck, hans mål är väl ganska uppenbara, vi kan ta ett exempel, IKEA ger de första 100 kunderna ett presentkort på 1000 THB, knappast för att vara snälla utan för att skaffa sig fler kunder, här tar man till mark istället men syftet är ju ändå  "possitiv exponering" även kallat reklam på affärsspråk!

 

Men om vi då byter ut "positiv exponering" till "positiv livs -framtids syn" för människorna.

Tycker du inte att det är en bra start och ett bra delmål?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

Hej

En diktator behöver inte ge några vallöften eftersom inga val hålls när en junta styr.

Mvh isan lover

Vem har påstått det?

Det är ju så självklart att t o m du fattat det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om vi då byter ut "positiv exponering" till "positiv livs -framtids syn" för människorna.

Tycker du inte att det är en bra start och ett bra delmål?

Du har hakat upp dig på fel focus, jag tror inte primärmålet är något "kollektivägarsamhälle" men har inget emot hjälp till självhjätlp om det nu blir det, marken ligger knappast framför fötterna hos de människor som avses, skall dom då förflyttas? Knappast möjligt i de släktnära förhållanden Thai lever i ute på landsbygden

För mig är det en papperstiger.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan hålla med om att hela idén är populistisk och förmodligen han Prayuth en tanke bakom sina handlingar. Inte den första att bete sig på detta vis.

Förmodligen kommer han att ställa upp i nästa val.

 

Men ändå kan jag inte låta bli att se det positiva i hans uppenbart populistiska handlingar.

Så än så länge väljer jag, liksom Jive, att vänta på hans framtida snedsteg innan jag sågar honom längs fotknölarna.

Precis som jag gjorde med vår gode Thaksin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har hakat upp dig på fel focus, jag tror inte primärmålet är något "kollektivägarsamhälle" men har inget emot hjälp till självhjätlp om det nu blir det, marken ligger knappast framför fötterna hos de människor som avses, skall dom då förflyttas? Knappast möjligt i de släktnära förhållanden Thai lever i ute på landsbygden

För mig är det en papperstiger.

 

Du har bestämt dej en gång för alla och inget skall få ändra på det ställningstagandet.

 

Själv har jag velat fram och tillbaka sedan kuppstarten och reviderat min uppfattning allt eftersom. Jag tycker inte alls att det har varit lätt att veta bevekelsegrunderna för vissa beslut och åtgärder och avundas personer, som du, som kan se så klart i ett tidigt skede.

 

Jag tycker dock att jag börjar se en positiv trend, men aktar mej dock för att låsa in mej i en rosaskimrande bubbla. Vis av erfarenhet, så kommer jag fortsätta vela till en viss grad. :)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att alla föståsigpåaer på MPR var helt eniga om att det Thailänska jordbruket måste reformeras och små enskilda jordlotter var helt förkastligt

 

 

/ENis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att alla föståsigpåaer på MPR var helt eniga om att det Thailänska jordbruket måste reformeras och små enskilda jordlotter var helt förkastligt

 

 

/ENis

 

Ja, om man ska leva.

Denna tråd handlar mer om att överleva. :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Tanken med att dela ut mark låter god. Men hur funkar den i verkligheten? Någon som vet?

Hur långt får familjen det till den utdelade marken? Är den odlingsbar eller krävs det en massa arbete för

att få den att fungera?

I vår by och alla andra häromkring finns ingen ledig mark att odla i närheten av byn. Allt är redan köpt för 

många år sedan. Ledig mark kan finnas långt,långt från byarna och då är det inte mark som är odlingsbar

direkt. Krävs trädfällning,en grävmaskin plus en massa arbete med traktor.

Man måste i princip få marken att bli helt i våg för att kunna odla ris. (ris måste stå i vatten nästan hela tiden)

Det måste finnas tillgång till vatten, via stora bassänger grävda av grävmaskiner,borrade brunnar eller naturlig vattentillgång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tanken med att dela ut mark låter god. Men hur funkar den i verkligheten? Någon som vet?

Hur långt får familjen det till den utdelade marken? Är den odlingsbar eller krävs det en massa arbete för

att få den att fungera?

I vår by och alla andra häromkring finns ingen ledig mark att odla i närheten av byn. Allt är redan köpt för 

många år sedan. Ledig mark kan finnas långt,långt från byarna och då är det inte mark som är odlingsbar

direkt. Krävs trädfällning,en grävmaskin plus en massa arbete med traktor.

Man måste i princip få marken att bli helt i våg för att kunna odla ris. (ris måste stå i vatten nästan hela tiden)

Det måste finnas tillgång till vatten, via stora bassänger grävda av grävmaskiner,borrade brunnar eller naturlig vattentillgång.

 

Det kan ju kanske bli ett slags naturligt urval.

De som är villiga att "få" mark, flyttar dit marken finns.

 

De andra är tydligen inte tillräckligt fattiga och stannar hemma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan ju kanske bli ett slags naturligt urval.

De som är villiga att "få" mark, flyttar dit marken finns.

 

De andra är tydligen inte tillräckligt fattiga och stannar hemma.

Och hur skulle det fungera i verkligheten? Flytta till en jordplätt där det varken finns vatten eller el. Det måste ju byggas hus,vatten

ska dras,el ska dras. Allt detta kostar ju och vi pratar om mycket fattiga bönder. Samt att minimikravet för att kunna odla mark för ris är

en s.k tuktuk traktor med tillbehör. Plog,rävs m.m Den som inte äger någon mark idag har nog inte dessa redskap ståendes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och hur skulle det fungera i verkligheten? Flytta till en jordplätt där det varken finns vatten eller el. Det måste ju byggas hus,vatten

ska dras,el ska dras. Allt detta kostar ju och vi pratar om mycket fattiga bönder. Samt att minimikravet för att kunna odla mark för ris är

en s.k tuktuk traktor med tillbehör. Plog,rävs m.m Den som inte äger någon mark idag har nog inte dessa redskap ståendes.

 

Jag vet inte. Jag inväntar och ser.

Blir det bra eller dåligt får framtiden utvisa.

 

Det kan ju vara som med mycket annat här att någon kommit på en idé som inte går att genomföra rent praktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har bestämt dej en gång för alla och inget skall få ändra på det ställningstagandet.

 

Själv har jag velat fram och tillbaka sedan kuppstarten och reviderat min uppfattning allt eftersom. Jag tycker inte alls att det har varit lätt att veta bevekelsegrunderna för vissa beslut och åtgärder och avundas personer, som du, som kan se så klart i ett tidigt skede.

 

Jag tycker dock att jag börjar se en positiv trend, men aktar mej dock för att låsa in mej i en rosaskimrande bubbla. Vis av erfarenhet, så kommer jag fortsätta vela till en viss grad. :)

Men snälla människa, har du alltid så svårt att ha överseende mad att alla inte tycker som du?

Jag tycker du ska läsa och begrunda det jag skriver istället för att komma med en massa skit, du kan ha dina rosaskimrande drömmar, det är din fulla rättighet och jag tar inte avstånd för det, nu är det så att mina "rosaskimrande" drömmar är mina och då får du antingen acceptera det eller så lägger vi ner alla kontakter för gott!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, om man ska leva.

Denna tråd handlar mer om att överleva. :D

Precis som glitterchefen då, politiskt alltså!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som glitterchefen då, politiskt alltså!

 

Nja, skulle glitterchefen ställas mot t.ex. Thaksin i ett val idag, så vann nog glittret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte. Jag inväntar och ser.

Blir det bra eller dåligt får framtiden utvisa.

 

Det kan ju vara som med mycket annat här att någon kommit på en idé som inte går att genomföra rent praktiskt.

Jag skrev ju att tanken är god. Den som lever får se...brukar man ju säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, skulle glitterchefen ställas mot t.ex. Thaksin i ett val idag, så vann nog glittret.

Det är ju knappast en dagsaktualitet och lär bara vara ett luftskott i debatten!

Lönar sig föga att peka ut en motståndare som inte finns längre!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, skulle glitterchefen ställas mot t.ex. Thaksin i ett val idag, så vann nog glittret.

Möjligt. Men här pratas det fortfarande om dom goda åren när bönderna fick upp till 12.000 Baht/ton för riset.

Tror nog innerst inne att dom förstår att dessa tider ej kommer tbx. Men hoppas gör dom,det kan jag lova.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...