Jump to content
IGNORERAD

Bensin E20


L200

Recommended Posts

jag märkte ingen ökning av förbrukningen när jag körde på E50 (mix av E20+E85) i swe under 5 år

däremot så ökar förbrukningen vid körning på E85

 

Kan vara så att din bil hade en lite större motor med ett bra grundvrid.

 

 

Kan vara så att din bil hade en liten motor med sämre grundvrid.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 80
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    12

  • Nicholas

    11

  • Soengsang

    9

  • UglyFarang

    8

Mest aktiva i denna tråd

jag märkte ingen ökning av förbrukningen när jag körde på E50 (mix av E20+E85) i swe under 5 år

däremot så ökar förbrukningen vid körning på E85

Samma för mig då vi bodde i Sverige.

Körde min voyager på mestandels blandat, upp till 90-100%% faktiskt på långkörning.

Fungerade hur bra som helst.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vara så att din bil hade en lite större motor med ett bra grundvrid.

 

 

Kan vara så att din bil hade en liten motor med sämre grundvrid.

Stämmer med all säkerhet.

Hälsningar

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

Etanol har lägre energi innehåll per volymenhet.

Förbrukning i liter ökar för samma mängd energi.

Vid bensinstationen så köper vi bränsle per liter och alla verkar nöjda med det (dårar).

Men vad man vill köpa är energi, man vill köpa joule och betala för joule, men inga bensinbolag vill deklarera energiinnehållet per liter för sina bränslen.

Skumrask affärer

Link to comment
Dela på andra sajter

Mjölk köper vi också per liter oavsett variant :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Etanol har lägre energi innehåll per volymenhet.

Förbrukning i liter ökar för samma mängd energi.

Vid bensinstationen så köper vi bränsle per liter och alla verkar nöjda med det (dårar).

Men vad man vill köpa är energi, man vill köpa joule och betala för joule, men inga bensinbolag vill deklarera energiinnehållet per liter för sina bränslen.

Skumrask affärer

Kul reflektion.

Jag fraktar ju en del energi.

Särskilt då vi kör energiflis så skrivs mängden energi på BL:t, det är en viktigare siffra än vikten eller volymen på lasten.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul reflektion.

Jag fraktar ju en del energi.

Särskilt då vi kör energiflis så skrivs mängden energi på BL:t, det är en viktigare siffra än vikten eller volymen på lasten.

Ja, och bensinbolagen har givetvis örnkoll på dessa siffror, precis som andra företag som handlar med energi.

Men privatpersoner är lätta att blåsa för dom har inte koll på nåt.

Lurendrejeri.

Som att sälja K-sprit inuti bensinstationen för 100 kronor litern när bensin redan har minst 5% etanol i sig.

Laglig kriminell verksamhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mjölk köper vi också per liter oavsett variant :whistle:

Ytterligare ett bedrägeri.

Nästan lika dyrt som bensin och inte fan kommer man en mil på en liter mjölk.

Speciellt inte lättmjölk.

Skumrask affärer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, och bensinbolagen har givetvis örnkoll på dessa siffror, precis som andra företag som handlar med energi.

Men privatpersoner är lätta att blåsa för dom har inte koll på nåt.

Lurendrejeri.

Som att sälja K-sprit inuti bensinstationen för 100 kronor litern när bensin redan har minst 5% etanol i sig.

Laglig kriminell verksamhet.

Och hur många mackar har sina räkneverk exakt kalibrerade i pumparna, särkilt små "skitmackar" i Thailand.

Får man verkligen 65 liter när mätaren visar det, säg att de kan fela 2% och macken har ju det i ren vinst.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och hur många mackar har sina räkneverk exakt kalibrerade i pumparna, särkilt små "skitmackar" i Thailand.

Får man verkligen 65 liter när mätaren visar det, säg att de kan fela 2% och macken har ju det i ren vinst.

Man kan inte skriva av ett problem bara för att det finns ytterligare fel.

Men i Sverige är ju kröningen av pumparna viktig så man får utlovad volym.

Om det sen är kattpiss du tankar är det ingen som bryr sig om, bara mängden kattpiss stämmer är alla nöjda och ingen känner sig blåst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan inte skriva av ett problem bara för att det finns ytterligare fel.

Men i Sverige är ju kröningen av pumparna viktig så man får utlovad volym.

Om det sen är kattpiss du tankar är det ingen som bryr sig om, bara mängden kattpiss stämmer är alla nöjda och ingen känner sig blåst.

Har för mig att jag läste ett praktiskt test av det i någon tidskrift för några år sedan, kröningen var det lite si och så med, det var inte exakt.

Så vad det gäller Thailand så litar jag inte ett dugg på kröningen där, även om det brukar varaven klisterlapp med datum på pumparna.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att jag läste ett praktiskt test av det i någon tidskrift för några år sedan, kröningen var det lite si och så med, det var inte exakt.

Så vad det gäller Thailand så litar jag inte ett dugg på kröningen där, även om det brukar varaven klisterlapp med datum på pumparna.

Svenne fokuserar på volymen därför att det kan Svenne förstå.

Energiinnehållet är mer abstrakt, fokus uteblir helt.

Tankar blask och får tanka oftare.

Link to comment
Dela på andra sajter

En modern ECU kan med lätthet berätta för dig vad energiinnehållet är. Så du skulle kunna jämföra olika bensinsorter.

Av oklar anledning gör dom inte det....

Link to comment
Dela på andra sajter

En modern ECU kan med lätthet berätta för dig vad energiinnehållet är. Så du skulle kunna jämföra olika bensinsorter.

Av oklar anledning gör dom inte det.

De flesta, om inte alla svenska oljebolag deklarerar energiinnehållet för sina produkter på sina hemsidor.

Sen om det stämmer är ju en annan sak?

d62be49dc374e5b3aa379cba9cff3c22.jpg

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta, om inte alla svenska oljebolag deklarerar energiinnehållet för sina produkter på sina hemsidor.

Sen om det stämmer är ju en annan sak?

d62be49dc374e5b3aa379cba9cff3c22.jpg

Bensin ?

Inte bara diesel för lastbil?

Gjorde dom inte tidigare, jag ringde till flera och frågade.

Om dom gör det nu är det ju toppen.

Då vill jag gärna jämföra 98 mot 95 tex.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Bensin ?

Inte bara diesel för lastbil?

Gjorde dom inte tidigare, jag ringde till flera och frågade.

Om dom gör det nu är det ju toppen.

Då vill jag gärna jämföra 98 mot 95 tex.

Bara jämför.

Har för mig att 95okt innehåller mer energi än 98okt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ytterligare ett bedrägeri.

Nästan lika dyrt som bensin och inte fan kommer man en mil på en liter mjölk.

Speciellt inte lättmjölk.

Skumrask affärer.

 

Måne kommer långt på minimjölk !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

När jag höll på med flyg hade vi 110 oktanig bensin. Det gällde att ha bra hänglås på tankarna för det var eftertraktat

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite om oktan:

 

"Bensinens uppgift är att förbrännas i motorns cylindrar och driva de kolvar som ger bilen drivkraft. I cylindrarna pressas bensinångorna hårt samman, och det gör dem varma. Förbränningen skall sättas i gång av en gnista från tändstiftet, men av och till kan bensinångorna bli så varma att de självantänder. Det är olyckligt, eftersom det kan få bensinen att explodera vid fel tidpunkt.
Självantändning hörs som knackningar i motorn. Oktantalet är kort sagt ett uttryck för bensinens förmåga att motstå självantändning. Denna egenskap bestäms av förhållandet mellan de båda kolvätena iso-oktan och n-heptan i bensinen. Iso-oktanet är nämligen mycket motståndskraftigt mot självantändning, medan n-heptan har liten motståndskraft. Hundra oktan är definierat som läget då bensinen bara innehåller iso-oktan. I praktiken innehåller den dock upp till 1400 olika kemiska föreningar, men testet, som görs med en standardiserad testmotor, mäter bara de båda kolvätena, för att man skall få ett stabilt mätresultat. Köper man bensin med oktantalet 95, betyder det att dess egenskaper motsvarar att förhållandet mellan iso-oktan och n-heptan är 95 till 5. Tidligare tillsatte man bly till bensinen för att öka oktantalet. Idag är bly ersatt av bland annat ämnet MTBE."

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bensin ?

Inte bara diesel för lastbil?

Gjorde dom inte tidigare, jag ringde till flera och frågade.

Om dom gör det nu är det ju toppen.

Då vill jag gärna jämföra 98 mot 95 tex.

Testat under en tid då jag långpendla (Götet-Stockholm), man kommer längre med 98 så fast den var dyrare så blev den billigare per mil i jämförelse med 95.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Testat under en tid då jag långpendla (Götet-Stockholm), man kommer längre med 98 så fast den var dyrare så blev den billigare per mil i jämförelse med 95.

 

Låter konstigt.

 

Vad hade du för bil och hur kör du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter konstigt.

 

Vad hade du för bil och hur kör du?

Låter normalt med en törstig Volvo, kör ekonomiskt som man lärt sig under tiden man körde dragbil.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Låter normalt med en törstig Volvo, kör ekonomiskt som man lärt sig under tiden man körde dragbil.

Gammal Volvo då.

Enda fördelen med 98okt bör vara att man kan köra med tidigare förräntning utan att den spikar.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Låter normalt med en törstig Volvo, kör ekonomiskt som man lärt sig under tiden man körde dragbil.

Beror väl på om den börjar spika eller inte.

 

Annars har 95 högre energiinnehåll än 98 enligt https://absolutman.wordpress.com/2011/10/04/myter-om-oktan-och-bensin/

 

Om man nu kan lita på vad alla skriver på nätet, lät ju inte som svammel i alla fall. Men jag har inte hittat några absolut pålitliga sidor heller.

Vågar ju inte lita på bensinbolagen när det gäller energiinehållet så det fick bli denna gubbe.

 

Försökte tanka skotern med 98 medans det fanns, den hade lite spikningstendenser med 95. Men det löste sig med T tändstift (termisk stabilare eller vad T-et nu stod för).

Så det kanske inte var spikningar ändå. ???

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...