L200 Inlagd April 21, 2015 Dela Inlagd April 21, 2015 Vad ar skillnaden mellan E20 Och 91,forutom priset? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
piloten66 Inlagd April 21, 2015 Dela Inlagd April 21, 2015 spriten spriten För mycket är lagom Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd April 21, 2015 Dela Inlagd April 21, 2015 E20 innehåller 20% Etanol. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
acarls Inlagd April 21, 2015 Dela Inlagd April 21, 2015 91 10% Etanol E20 20% Etanol Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
L200 Inlagd April 21, 2015 Trådstartare Dela Inlagd April 21, 2015 Kompisen kor normalt E20,men ibland blir det 91/95 brist pa E20.Ar det skadligt pa motorn att blanda? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
acarls Inlagd April 21, 2015 Dela Inlagd April 21, 2015 inte skadligt men vissa motorer går lite sämre om etanolhalten blir för hög Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd April 21, 2015 Dela Inlagd April 21, 2015 Kompisen kor normalt E20,men ibland blir det 91/95 brist pa E20.Ar det skadligt pa motorn att blanda? Jag har hört att datorn i bilen behöver lite tid på sej för omställning vid varierad alkoholmängd, så därför bör man inte stanna motorn på ca 20 min efter tankningen med den nya bensinen. Stannar man för tidigt, så kan den bli svår att starta om. OBS - har jag hört. Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd April 21, 2015 Dela Inlagd April 21, 2015 Kolla instruktionsboken om bilen kan gå på E20, om inte, låt bli den. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd April 21, 2015 Dela Inlagd April 21, 2015 Jag har hört att datorn i bilen behöver lite tid på sej för omställning vid varierad alkoholmängd. OBS - har jag hört. Du har hört fel, eller från fel personer. Antigen är bilen konstruerad för att gå på E20 eller inte, den kan inte "ställa om sig" oberoende hur mycket tid man ger den. Det är ju en motor, inte en levande varelse som kan anpassa sig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd April 21, 2015 Dela Inlagd April 21, 2015 Du har hört fel, eller från fel personer. Antigen är bilen konstruerad för att gå på E20 eller inte, den kan inte "ställa om sig" oberoende hur mycket tid man ger den. Det är ju en motor, inte en levande varelse som kan anpassa sig. Ok, jag viker lätt ner mej i den här frågan. Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
piloten66 Inlagd April 21, 2015 Dela Inlagd April 21, 2015 man ska inte köra på E20 om man har förgasare typ lite äldre vespa "har hört" för spriten löser tydligen upp vissa packningar För mycket är lagom Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd April 21, 2015 Dela Inlagd April 21, 2015 (ändrad) Frågan är hur stor skillnad 10 eller 20% Ethanol innebär och om det skapar några problem Däremot bör man vara noga att inte tanka E85 (85% Ethanol) om inte fordonet är anpassat för det från början http://en.wikipedia.org/wiki/Common_ethanol_fuel_mixtures Ändrades April 21, 2015 av Tallviking Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd April 21, 2015 Dela Inlagd April 21, 2015 Gf har en ny Honda Civic 1,8 som är gjord för E85 men även går utmärkt att köra på E10, E20 och 91. Finns oftast en dekal innanför luckan vid tanklocket där det står vilka typer som går att köra på. Motorns elektronik ställer om sig efter de olika typerna av bränsle automatiskt. E85 finns på så få ställen att tanka så vi körde mest på 91 när vi åkte till Koh Chang TOR. E85 ger 9,5km på en liter och 91 ger minst 10,5km på en liter enligt bilens datoriserade display. Så kanske det dyrare bränslet blir billigast ändå. Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd April 21, 2015 Dela Inlagd April 21, 2015 Jag har hört att datorn i bilen behöver lite tid på sej för omställning vid varierad alkoholmängd, så därför bör man inte stanna motorn på ca 20 min efter tankningen med den nya bensinen. Stannar man för tidigt, så kan den bli svår att starta om. OBS - har jag hört. Helt korrekt!! När man tankat annat bränsle än vad som finns i tanken så behöver bilen rulla ett par km för att systemet ska ställa om sej för det aktuella bränslevärdet. Gör man inte detta så kan systemet "bli förvirrat" och lägga sej i "limp mode", då går den illa och förväntas att köras till en verkstad så att de kan tjäna lite lätta pengar på en återställning. Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
biker Inlagd April 21, 2015 Dela Inlagd April 21, 2015 Du har hört fel, eller från fel personer. Antigen är bilen konstruerad för att gå på E20 eller inte, den kan inte "ställa om sig" oberoende hur mycket tid man ger den. Det är ju en motor, inte en levande varelse som kan anpassa sig. En levande varelse är det inte, så långt har du rätt. Men den kan i allra högsta grad anpassa sig till diverse förändringar. Adaptiva motorstyrningar har funnits i minst 15 år nu. T.ex. om man byter luftfilter, så blir ju luftgenomströmningen förändrad. Detta kompenserar motorstyrningen. Kompenserar för omgivande temperatur, höjd över havet, Bränslekvalite mm. mm. Det var annat på den gamla (goda?) tidens förgasarmotorer. Då bestämdes bränsle/luft blandning av fasta munstycken, helt utan hänsyn till omgivande faktorer. Mvh biker Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd April 22, 2015 Dela Inlagd April 22, 2015 (ändrad) En levande varelse är det inte, så långt har du rätt. Men den kan i allra högsta grad anpassa sig till diverse förändringar. Adaptiva motorstyrningar har funnits i minst 15 år nu. T.ex. om man byter luftfilter, så blir ju luftgenomströmningen förändrad. Detta kompenserar motorstyrningen. Kompenserar för omgivande temperatur, höjd över havet, Bränslekvalite mm. mm. Det var annat på den gamla (goda?) tidens förgasarmotorer. Då bestämdes bränsle/luft blandning av fasta munstycken, helt utan hänsyn till omgivande faktorer. Mvh biker Naturligtvis är det så. Vad jag menade var att han sa att bilen behöver en viss tid på sig för att ställa om sig om man byter bränsle (vilket är vad vi diskuterar), men denna "omställning" sker ju direkt genom elektroniken. Så bilen behöver ju inte en dag eller så på sig, för att "bli van" med den nya soppan. Detta var vad jag menade och uppfattade att den som jag citerade skrev. Ändrades April 22, 2015 av Nemo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd April 22, 2015 Dela Inlagd April 22, 2015 Naturligtvis är det så. Vad jag menade var att han sa att bilen behöver en viss tid på sig för att ställa om sig om man byter bränsle (vilket är vad vi diskuterar), men denna "omställning" sker ju direkt genom elektroniken. Så bilen behöver ju inte en dag eller så på sig, för att "bli van" med den nya soppan. Detta var vad jag menade och uppfattade att den som jag citerade skrev. Nej det sker inte direkt, det tar en tid för det nya bränslet att nå motorn. Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd April 22, 2015 Dela Inlagd April 22, 2015 Nej det sker inte direkt, det tar en tid för det nya bränslet att nå motorn. Jag förmodar att du behagar skämta med mig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd April 22, 2015 Dela Inlagd April 22, 2015 Jag förmodar att du behagar skämta med mig. Nej, det är skillnad på direkt och "en stund" i min värld! Samt att motorstyrningen successivt anpassar sig till den nya bränsleblandningen. Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd April 22, 2015 Dela Inlagd April 22, 2015 (ändrad) Nej, det är skillnad på direkt och "en stund" i min värld! Samt att motorstyrningen successivt anpassar sig till den nya bränsleblandningen. I den här världen, så sker det direkt när sensorn känner av bränsleblandningen. Den behöver inte en stund för att vänja sig med den nya blandningen. Oavsett, TS skall kolla i bilens instruktionsbok eller vid tanklocket som någon nämde, ifall bilen går att använda med E20. Ändrades April 22, 2015 av Nemo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd April 22, 2015 Dela Inlagd April 22, 2015 (ändrad) I den här världen, så sker det direkt när sensorn känner av bränsleblandningen. Den behöver inte en stund för att vänja sig med den nya blandningen. Sensorn sitter knappast i tanken. Således sker inte det direkt utan efter en stund. Ändrades April 22, 2015 av tomurdoc Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd April 22, 2015 Dela Inlagd April 22, 2015 Sensorn sitter knappast i tanken. Således sker inte det direkt utan efter en stund. Ledig i dag? Den stunden kan ju bli ganska lång ifall man skall räkna in tiden det tar för personen som tankar bilen tills vederbörande har hunnit sätta sig i bilen (under förutsättning att det är självservice). Sen kanske han får för sig att gå in och fika eller nått på macken, bilen måste ju bara flyttas kanske ett tiotal meter, så det nya bränslet har inte hunnit blanda sig än. Så när han är klar med fikat och gått tillbaks och satt sig i bilen, så har det ju gått en ganska avsevärd tid, inte direkt med andra ord. Ska vi hålla på länge med det här eller.................. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd April 22, 2015 Dela Inlagd April 22, 2015 (ändrad) Ledig i dag? Den stunden kan ju bli ganska lång ifall man skall räkna in tiden det tar för personen som tankar bilen tills vederbörande har hunnit sätta sig i bilen (under förutsättning att det är självservice). Sen kanske han får för sig att gå in och fika eller nått på macken, bilen måste ju bara flyttas kanske ett tiotal meter, så det nya bränslet har inte hunnit blanda sig än. Så när han är klar med fikat och gått tillbaks och satt sig i bilen, så har det ju gått en ganska avsevärd tid, inte direkt med andra ord. Ska vi hålla på länge med det här eller... Såja, nu fick vi reda ut skillnaden mellan direkt och en stund Ändrades April 22, 2015 av tomurdoc Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nalle Inlagd April 22, 2015 Dela Inlagd April 22, 2015 Har bytt till ett system som skall ställa om motorstyrningen vid byte luftfilter eller avgassytem Enligt instruktionen kan det ta ca 8mil innan den ställt om sig för att optimera blandingarna detta är en motorcykel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd April 22, 2015 Dela Inlagd April 22, 2015 En levande varelse är det inte, så långt har du rätt. Men den kan i allra högsta grad anpassa sig till diverse förändringar. Adaptiva motorstyrningar har funnits i minst 15 år nu. T.ex. om man byter luftfilter, så blir ju luftgenomströmningen förändrad. Detta kompenserar motorstyrningen. Kompenserar för omgivande temperatur, höjd över havet, Bränslekvalite mm. mm. Det var annat på den gamla (goda?) tidens förgasarmotorer. Då bestämdes bränsle/luft blandning av fasta munstycken, helt utan hänsyn till omgivande faktorer. Mvh biker SAAB var väl föregångare med sitt APC-system? Det kom väl för närmare 30 år sedan. Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu