Jump to content
IGNORERAD

Bensin E20


L200

Recommended Posts

  • Svar 80
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    12

  • Nicholas

    11

  • Soengsang

    9

  • UglyFarang

    8

Mest aktiva i denna tråd

Kompisen kor normalt E20,men ibland blir det 91/95 brist pa E20.Ar det skadligt pa motorn att blanda?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kompisen kor normalt E20,men ibland blir det 91/95 brist pa E20.Ar det skadligt pa motorn att blanda?

 

Jag har hört att datorn i bilen behöver lite tid på sej för omställning vid varierad alkoholmängd, så därför bör man inte stanna motorn på ca 20 min efter tankningen med den nya bensinen. Stannar man för tidigt, så kan den bli svår att starta om. OBS - har jag hört. B)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört att datorn i bilen behöver lite tid på sej för omställning vid varierad alkoholmängd.  OBS - har jag hört. B)

 

Du har hört fel, eller från fel personer. Antigen är bilen konstruerad för att gå på E20 eller inte, den kan inte "ställa om sig" oberoende hur mycket tid man ger den.

 

Det är ju en motor, inte en levande varelse som kan anpassa sig.      :)    

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har hört fel, eller från fel personer. Antigen är bilen konstruerad för att gå på E20 eller inte, den kan inte "ställa om sig" oberoende hur mycket tid man ger den.

 

Det är ju en motor, inte en levande varelse som kan anpassa sig.      :)    

 

Ok, jag viker lätt ner mej i den här frågan. :)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

man ska inte köra på E20 om man har förgasare typ lite äldre vespa "har hört"  för spriten löser tydligen upp vissa packningar

För mycket är lagom

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är hur stor skillnad 10 eller 20% Ethanol innebär och om det skapar några problem

 

Däremot bör man vara noga att inte tanka E85 (85% Ethanol) om inte fordonet är anpassat för det från början

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Common_ethanol_fuel_mixtures

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Gf har en ny Honda Civic 1,8 som är gjord för E85 men även går utmärkt att köra på E10, E20 och 91.

 

Finns oftast en dekal innanför luckan vid tanklocket där det står vilka typer som går att köra på.

 

Motorns elektronik ställer om sig efter de olika typerna av bränsle automatiskt.

 

E85 finns på så få ställen att tanka så vi körde mest på 91 när vi åkte till Koh Chang TOR.

 

E85 ger 9,5km på en liter och 91 ger minst 10,5km på en liter enligt bilens datoriserade display.

 

Så kanske det dyrare bränslet blir billigast ändå.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört att datorn i bilen behöver lite tid på sej för omställning vid varierad alkoholmängd, så därför bör man inte stanna motorn på ca 20 min efter tankningen med den nya bensinen. Stannar man för tidigt, så kan den bli svår att starta om. OBS - har jag hört. B)

 

Helt korrekt!!

När man tankat annat bränsle än vad som finns i tanken så behöver bilen rulla ett par km för att systemet ska ställa om sej för det aktuella bränslevärdet.

Gör man inte detta så kan systemet "bli förvirrat" och lägga sej i "limp mode", då går den illa och förväntas att köras till en verkstad så att de kan tjäna lite lätta pengar på en återställning.

 

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har hört fel, eller från fel personer. Antigen är bilen konstruerad för att gå på E20 eller inte, den kan inte "ställa om sig" oberoende hur mycket tid man ger den.

 

Det är ju en motor, inte en levande varelse som kan anpassa sig.      :)    

 

En levande varelse är det inte, så långt har du rätt.

Men den kan i allra högsta grad anpassa sig till diverse förändringar.

Adaptiva motorstyrningar har funnits i minst 15 år nu.

T.ex. om man byter luftfilter, så blir ju luftgenomströmningen förändrad.

Detta kompenserar motorstyrningen. Kompenserar för omgivande temperatur, höjd över

havet, Bränslekvalite mm. mm.

Det var annat på den gamla (goda?) tidens förgasarmotorer. Då bestämdes bränsle/luft blandning

av fasta munstycken, helt utan hänsyn till omgivande faktorer.

 

Mvh

biker

Link to comment
Dela på andra sajter

En levande varelse är det inte, så långt har du rätt.

Men den kan i allra högsta grad anpassa sig till diverse förändringar.

Adaptiva motorstyrningar har funnits i minst 15 år nu.

T.ex. om man byter luftfilter, så blir ju luftgenomströmningen förändrad.

Detta kompenserar motorstyrningen. Kompenserar för omgivande temperatur, höjd över

havet, Bränslekvalite mm. mm.

Det var annat på den gamla (goda?) tidens förgasarmotorer. Då bestämdes bränsle/luft blandning

av fasta munstycken, helt utan hänsyn till omgivande faktorer.

 

Mvh

biker

 

Naturligtvis är det så. Vad jag menade var att han sa att bilen behöver en viss tid på sig för att ställa om sig om man byter bränsle (vilket är vad vi diskuterar), men denna "omställning" sker ju direkt genom elektroniken.

 

Så bilen behöver ju inte en dag eller så på sig, för att "bli van" med den nya soppan. Detta var vad jag menade och uppfattade att den som jag citerade skrev.     :)

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Naturligtvis är det så. Vad jag menade var att han sa att bilen behöver en viss tid på sig för att ställa om sig om man byter bränsle (vilket är vad vi diskuterar), men denna "omställning" sker ju direkt genom elektroniken.

 

Så bilen behöver ju inte en dag eller så på sig, för att "bli van" med den nya soppan. Detta var vad jag menade och uppfattade att den som jag citerade skrev.     :)

 

Nej det sker inte direkt, det tar en tid för det nya bränslet att nå motorn.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det sker inte direkt, det tar en tid för det nya bränslet att nå motorn.

 

Jag förmodar att du behagar skämta med mig.    :giggle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förmodar att du behagar skämta med mig.    :giggle:

 

Nej, det är skillnad på direkt och "en stund" i min värld!

Samt att motorstyrningen successivt anpassar sig till den nya bränsleblandningen.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det är skillnad på direkt och "en stund" i min värld!

Samt att motorstyrningen successivt anpassar sig till den nya bränsleblandningen.

 

I den här världen,  så sker det direkt när sensorn känner av bränsleblandningen. Den behöver inte en stund för att vänja sig med den nya blandningen.

 

Oavsett, TS skall kolla i bilens instruktionsbok eller vid tanklocket som någon nämde, ifall bilen går att använda med E20.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

I den här världen,  så sker det direkt när sensorn känner av bränsleblandningen. Den behöver inte en stund för att vänja sig med den nya blandningen.

 

Sensorn sitter knappast i tanken.

 

Således sker inte det direkt utan efter en stund.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sensorn sitter knappast i tanken.

 

Således sker inte det direkt utan efter en stund.

 

Ledig i dag?  Den stunden kan ju bli ganska lång ifall man skall räkna in tiden det tar för personen som tankar bilen tills vederbörande har hunnit sätta sig i bilen (under förutsättning att det är självservice). Sen kanske han får för sig att gå in och fika eller nått på macken, bilen måste ju bara flyttas kanske ett tiotal meter, så det nya bränslet har inte hunnit blanda sig än.

 

Så när han är klar med fikat och gått tillbaks och satt sig i bilen, så har det ju gått en ganska avsevärd tid, inte direkt med andra ord.

 

Ska vi hålla på länge med det här eller..................

Link to comment
Dela på andra sajter

Ledig i dag?  Den stunden kan ju bli ganska lång ifall man skall räkna in tiden det tar för personen som tankar bilen tills vederbörande har hunnit sätta sig i bilen (under förutsättning att det är självservice). Sen kanske han får för sig att gå in och fika eller nått på macken, bilen måste ju bara flyttas kanske ett tiotal meter, så det nya bränslet har inte hunnit blanda sig än.

 

Så när han är klar med fikat och gått tillbaks och satt sig i bilen, så har det ju gått en ganska avsevärd tid, inte direkt med andra ord.

 

Ska vi hålla på länge med det här eller...

Såja, nu fick vi reda ut skillnaden mellan direkt och en stund  :)

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har bytt till ett system som skall ställa om motorstyrningen vid byte luftfilter eller avgassytem

Enligt instruktionen kan det ta ca 8mil innan den ställt om sig för att optimera blandingarna

detta är en motorcykel 

Link to comment
Dela på andra sajter

En levande varelse är det inte, så långt har du rätt.

Men den kan i allra högsta grad anpassa sig till diverse förändringar.

Adaptiva motorstyrningar har funnits i minst 15 år nu.

T.ex. om man byter luftfilter, så blir ju luftgenomströmningen förändrad.

Detta kompenserar motorstyrningen. Kompenserar för omgivande temperatur, höjd över

havet, Bränslekvalite mm. mm.

Det var annat på den gamla (goda?) tidens förgasarmotorer. Då bestämdes bränsle/luft blandning

av fasta munstycken, helt utan hänsyn till omgivande faktorer.

 

Mvh

biker

 

SAAB var väl föregångare med sitt APC-system?

Det kom väl för närmare 30 år sedan.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...