Jump to content
IGNORERAD

Bensin E20


L200

Recommended Posts

andrejsdenruskige

Beror väl på om den börjar spika eller inte.

 

Annars har 95 högre energiinnehåll än 98 enligt https://absolutman.wordpress.com/2011/10/04/myter-om-oktan-och-bensin/

 

Om man nu kan lita på vad alla skriver på nätet, lät ju inte som svammel i alla fall. Men jag har inte hittat några absolut pålitliga sidor heller.

Vågar ju inte lita på bensinbolagen när det gäller energiinehållet så det fick bli denna gubbe.

 

Försökte tanka skotern med 98 medans det fanns, den hade lite spikningstendenser med 95. Men det löste sig med T tändstift (termisk stabilare eller vad T-et nu stod för).

Så det kanske inte var spikningar ändå. :huh:

 

Om stiften blir för varma så kan dom spontanantända bensinen. Så det kanske var spikningar.

 

Det som kan göra att 98ok kan bli billigare är att man kan köra en magrare blandning, vilket leder till varmare förbränningsrum, vilket orsakar spisningar, och då är 98okt bättre.

 

Etanolen är svårare att självantända och har högre oktantal än 98.

Så kör man enbart på oktantalet och tror att bilen drar mindre soppa p.g.a det, så borde bilen dra minst soppa  med etanol.

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 80
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    12

  • Nicholas

    11

  • Soengsang

    9

  • UglyFarang

    8

Mest aktiva i denna tråd

Testat under en tid då jag långpendla (Götet-Stockholm), man kommer längre med 98 så fast den var dyrare så blev den billigare per mil i jämförelse med 95.

Stämmer med min erfarenhet.

Shell

Link to comment
Dela på andra sajter

Gammal Volvo då.

Enda fördelen med 98okt bör vara att man kan köra med tidigare förräntning utan att den spikar.

Om det bara vore oktan talet som skiljde ja.

Så är dock inte fallet.

Halten etanol skiljer förmodligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det inte en period då det kom fram att de blanda i annan skit som aceton i bensinen, ett svagt minne att det fanns rubriker i nån tidning för himla länge sedan om detta. Så lita på bolagen vet jag inte om man kan, de vill nog bli av med restprodukter de har liggande.

Link to comment
Dela på andra sajter

 Men det löste sig med T tändstift (termisk stabilare eller vad T-et nu stod för).

 

Om det var NGK, så betyder det att stiftet har tre elektroder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nemo ska inte tänka så mycket,,,,,Då blir det fel i systemet av allt

tänkande

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...