Jump to content
IGNORERAD

Bensin E20


L200

Recommended Posts

  • Svar 80
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    12

  • Nicholas

    11

  • Soengsang

    9

  • UglyFarang

    8

Mest aktiva i denna tråd

Har bytt till ett system som skall ställa om motorstyrningen vid byte luftfilter eller avgassytem

Enligt instruktionen kan det ta ca 8mil innan den ställt om sig för att optimera blandingarna

detta är en motorcykel 

 

Ja helt klart verkar det ta en stund i detta fall.  Är bara lite nyfiken, vad är det som tar tid för elektroniken i systemet så att det inte kan avläsa direkt att blandningsförhållandena har ändrats?

 

Jag menar, elektronik är ju rätt snabbt.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har hört fel, eller från fel personer. Antigen är bilen konstruerad för att gå på E20 eller inte, den kan inte "ställa om sig" oberoende hur mycket tid man ger den.

Det är ju en motor, inte en levande varelse som kan anpassa sig. :)

Elektroniken som styr motorn ställer om sig.

ECU engine control unit.

Mest beroende på vad lambdasonden har att berätta.

Mera etanol kräver mera vikt bränsle per vikt luft.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja helt klart verkar det ta en stund i detta fall.  Är bara lite nyfiken, vad är det som tar tid för elektroniken i systemet så att det inte kan avläsa direkt att blandningsförhållandena har ändrats?

 

Jag menar, elektronik är ju rätt snabbt.

 

Enkelt sagt så ska först så ska bränslet i tanken faktiskt skvimpa runt lite så det blandas, sen så ska detta blandade bränsle helt fylla insprutningssystemet och till sist så ska motorn gå en stund så att styrsystemen känner av energiinnehållet och kan justera sej efter dessa värden.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

När man ändå är inne och diskuterar bränsle i Thailand, är det någon här som vet vad Gasohol är?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

När man ändå är inne och diskuterar bränsle i Thailand, är det någon här som vet vad Gasohol är?

 

Bensin med delvis inblandning av ethanol (E10)

 

https://xpat.life/Thailand/motoring

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

När man ändå är inne och diskuterar bränsle i Thailand, är det någon här som vet vad Gasohol är?

 

10% etanol och 90%bensin

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja helt klart verkar det ta en stund i detta fall.  Är bara lite nyfiken, vad är det som tar tid för elektroniken i systemet så att det inte kan avläsa direkt att blandningsförhållandena har ändrats?

 

Jag menar, elektronik är ju rätt snabbt.

Nicolas förklarade precis rätt

mitt system går mot lamdasonderna 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört att datorn i bilen behöver lite tid på sej för omställning vid varierad alkoholmängd, så därför bör man inte stanna motorn på ca 20 min efter tankningen med den nya bensinen. Stannar man för tidigt, så kan den bli svår att starta om. OBS - har jag hört. B)

Jag har hört att inte bara datorer har svårt att ställa om sig vid varierad alkoholmängd! :crazy:

Mvh

Amja

 

OBS- Jag har också hört!

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Enkelt sagt så ska först så ska bränslet i tanken faktiskt skvimpa runt lite så det blandas, sen så ska detta blandade bränsle helt fylla insprutningssystemet och till sist så ska motorn gå en stund så att styrsystemen känner av energiinnehållet och kan justera sej efter dessa värden.

 

Nja, i det här fallet handlade det ju om att byta ut luftfiltret eller/och avgassystemet. Vad är det i elektroniken som behöver 8 mils körning på sig, innan den ställer om blandningen till den rätta?

 

Kör man sakta, så kan det ju ta avsevärd tid att tillryggalägga 8 mil.  Så min fråga kvarstår.    :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, i det här fallet handlade det ju om att byta ut luftfiltret eller/och avgassystemet. Vad är det i elektroniken som behöver 8 mils körning på sig, innan den ställer om blandningen till den rätta?

 

Kör man sakta, så kan det ju ta avsevärd tid att tillryggalägga 8 mil.  Så min fråga kvarstår.    :)

 

Miss av mej, tänkte på tankning av bränsle med olika etanolinblandningar.

 

I fallet du citerade så är det nog att motorn behöver gå i olika varvtalsregister för att optimeras.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förmodar att du behagar skämta med mig. :giggle:

Ganska enkelt om man tänker efter lite. När nya bensinen når motorn är den utspädd. Och motorn anpassar sig efter blandningen. Vilket är lättare när motorn är varm. Ska den dessutom anpassa sig när den är kall kan detta förvirra datorn då det är flera parametrar att ta hänsyn till.

Är vad jag tror i alla fall utan att på något sätt vara påläst.

Om stjp finns och läser denna tråd kan nog han reda ut begreppen vad som gäller.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har en Mc Honda Phantom 2008 köpt ny och har kört 44400 Km på E20 inga problem hittills

 

har oxså en Kawasaki Vulcan 900cc 2012 köpt ny och har kört 45000 Km hittils på E20 och i bland E50 (blandar E20+E85) inga problem hittills

Link to comment
Dela på andra sajter

Bränsle förbrukningen ökar avsevärt om man tankar E 20, är det en förgasare motor har t.ex gasohol en förmåga att bega igen förgasaren på lite sikt särskilt om man inte använder fordonet regelbundet, därför rekommenderar man att växla mellan gasohol och bensin.

Hälsningar

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

Bränsle förbrukningen ökar avsevärt om man tankar E 20, är det en förgasare motor har t.ex gasohol en förmåga att bega igen förgasaren på lite sikt särskilt om man inte använder fordonet regelbundet, därför rekommenderar man att växla mellan gasohol och bensin.

Hälsningar

Chan2014

 

Jag har hört/läst något om att 20% Etanol i bensinen ska vara det som är mest aggressivt mot vissa sämre aluminium detaljer i bränslesystemet.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Bränsle förbrukningen ökar avsevärt om man tankar E 20, är det en förgasare motor har t.ex gasohol en förmåga att bega igen förgasaren på lite sikt särskilt om man inte använder fordonet regelbundet, därför rekommenderar man att växla mellan gasohol och bensin.

Hälsningar

Chan2014

Ok men vart får jag tag i bensin då det är väl bara gaohol i Thailand

För mycket är lagom

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok men vart får jag tag i bensin då det är väl bara gasohol i Thailand

För mycket är lagom

Link to comment
Dela på andra sajter

Bränsle förbrukningen ökar avsevärt om man tankar E 20, är det en förgasare motor har t.ex gasohol en förmåga att bega igen förgasaren på lite sikt särskilt om man inte använder fordonet regelbundet, därför rekommenderar man att växla mellan gasohol och bensin.

Hälsningar

Chan2014

jag märkte ingen ökning av förbrukningen när jag körde på E50 (mix av E20+E85) i swe under 5 år

däremot så ökar förbrukningen vid körning på E85

Link to comment
Dela på andra sajter

jag märkte ingen ökning av förbrukningen när jag körde på E50 (mix av E20+E85) i swe under 5 år

däremot så ökar förbrukningen vid körning på E85

I mitt fall ökade förbrukningen markant, i mitt fall i Thailand, Honda city.

Hälsningar

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok men vart får jag tag i bensin då det är väl bara gaohol i Thailand

Dom flesta mackarna har bensin.

Hälsningar

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom flesta mackarna har bensin.

Hälsningar

Chan2014

 

I alla fall Caltex (95 oktan, 91 finns inte längre).   :)

Link to comment
Dela på andra sajter

En modern ECU kan klara av mer eller mindre snabba förändringar i brändlets egenskaper.

Men givetvis inte hur snabba som helst.

Gamla ECU hade ju ingen som helst anledning till att behöva vara designade för att klara detta då folk inte körde på etanol i någon större utsträckning.

Att varje gång tanka helt olika bränsle i en bil med en seg ECU kommer resultera i en mer eller

mindre snabb omställning av ECU till det nya bränlets oktan tal.

Etanolen är mer korrosiv än bensin.

Elektriska bensinpumoar typiskt måste klara det, och lite annat smått och gott i bränslesystemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom flesta mackarna har bensin.

Hälsningar

Chan2014

Ok får kolla detta är det 95 oktan som är bara bensin o ingen alkohol eller ??

För mycket är lagom

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok får kolla detta är det 95 oktan som är bara bensin o ingen alkohol eller ??

 

95 finns både som bensin och gasohol.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...