Jump to content
IGNORERAD

Transportmyndigheten vill ha 500 elbussar till Bangkok


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

Thailands Transportmyndighet planerar att köpa in 500 elbussar för att betjäna resenärer i Bangkok efter att en studie visat att de kommer ha lägre driftkostnader än gasdrivna bussar.
Inköpsförslaget kommer snart skickas in för att bli godkänt av transportminister Prajin Juntong. Pongchai Kasemthavisak - vice ständig transportsekreterare - sade att priset är 4,5 miljoner baht för en gasbuss och 15 miljoner baht för en elbuss. I det långa loppet så gör dock drift- och underhållskostnader att en gasbuss efter 20 år kostat 34 miljoner baht, medan en elbuss endast kostat 30 miljoner baht.
Totalt så vill Bangkoks Kollektivtrafiksmyndighet (BMTA) köpa in 2,694 bussar, och 500 av dessa kommer vara de föreslagna elbussarna. Man har även redan beställt 489 gasbussar som ska levereras i juni.

Källa: http://news.thaivisa.com/thaivisa-news/electric-bus-service-coming-to-Bangkok/52039/

 

post-8073-0-99995600-1429505093.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Där finns det många frågetecken. Har dom räknat med räntekostnaden för den högre anskaffningskostnaden för elbussarna? Har dom räknat med skillnader i underhållskostnad? Rör det sig om batteridrivet system eller trådbussar? I det senare fallet, har man räknat med installation och underhåll av ledningarna över gatorna? (Jag ryser när jag tänker på den installationen!!!) I det första fallet, finns det en kalkyl på livslängd på batterierna?

 

Skillnaden mellan alternativen är bara drygt 10%. Hur kan man veta vilka priser som kommer att vara på NGV respektive el under en så lång tidsperiod? Detta kan rent ekonomiskt sluta hur tusan som helst, tycker i alla fall jag det verkar som. Men de som fattar beslut nu har nog för länge sedan gått vidare i karriären när detta en vacker dag kan utvärderas.

 

Jag säger inte att det är fel att satsa på elbussar, men det verkar vara ett darrigt beslutsunderlag om man bara ser på kalkylen, åtminstone så som den framställs här.

 

Om det sedan är så att elbussarna är så överlägsna, varför bara beställa mindre än 20% elbussar? För att detta är ett experiment, egentligen, är mitt tips.

 

I vilket fall som helst är det mycket välkommet att dom gör den här investeringen! Båda alternativen är mycket bättre än dom buckliga, stinkande och fallfärdiga vrak som trafikerar Bangkok idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kort sagt-de har inte tänkt igenom det hela. El är och kommer att förbli förhållandevis dyrt i Thailand då man inte har några möjligheter att vara självförsörjande på el utan mer än 50% importeras redan idag.

 

Nä, bygg ett antal rejäla och effektiva sopförbrännins stationer som producerar biogas och gå över från diesel till biogas i ett första steg-inte ens länder och städer som är självförsörjande på el har elbussar i någon större skala.

 

Att en elbuss med dess batterier och ständiga laddningar kommer att hålla i 30 år tror inte ens tillverkarna på. I Manchester går där elbussar på en linje i city, bussarna där byts efter ungefär 3 år eftersom batterierna inte håller för fler laddningar.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har/hade (för att jag slutat jobba där) flera Eltruckar upp till 8 ton för att lasta ombord i slutna utrymmen i fartyg och i containrar.

 

Batterierna håller ungefär i åtta timmar och 1000 laddcyklar så med daglig drift så ger det tre år.

 

Kostnaderna för nya batterier är minst halva maskinkostnaden som ny.

 

Laddströmmen är enorm i watt så det kostar med miljötänk.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, bygg ett antal rejäla och effektiva sopförbrännins stationer som producerar biogas och gå över från diesel till biogas i ett första steg-inte ens länder och städer som är självförsörjande på el har elbussar i någon större skala.

 

Jamen, du glömmer ju att tjockleken på bruna kuvertet har en stor inverkan på vilket val de gör...............

Link to comment
Dela på andra sajter

Kort sagt-de har inte tänkt igenom det hela. El är och kommer att förbli förhållandevis dyrt i Thailand då man inte har några möjligheter att vara självförsörjande på el utan mer än 50% importeras redan idag.

 

Nä, bygg ett antal rejäla och effektiva sopförbrännins stationer som producerar biogas och gå över från diesel till biogas i ett första steg-inte ens länder och städer som är självförsörjande på el har elbussar i någon större skala.

 

Att en elbuss med dess batterier och ständiga laddningar kommer att hålla i 30 år tror inte ens tillverkarna på. I Manchester går där elbussar på en linje i city, bussarna där byts efter ungefär 3 år eftersom batterierna inte håller för fler laddningar.

 

För att effektivt kunna röta gas så krävs det en väl utförd sopsortering, vilket troligen blir mycket dyrt att införa i ett land med den mentalitet man har i Thailand.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många har åkt trådbuss Jag har i Sth Funkade bra och var tysta Men ibland hoppade strömtagaren av tog någon minut att sätta tillbaka den Med Thais körteknik

blir det nog många stopp o nerdragna ledningar Man har försökt med 2 våningsbussar De välte 

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många har åkt trådbuss Jag har i Sth Funkade bra och var tysta Men ibland hoppade strömtagaren av tog någon minut att sätta tillbaka den Med Thais körteknik

blir det nog många stopp o nerdragna ledningar Man har försökt med 2 våningsbussar De välte 

Offe

 

Det spelar ingen roll hur många våningar ett fordon har, en Thai kan nog välta allt.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...