Jump to content
IGNORERAD

Ni som lagar egen mat hemma i Thailand


Oden

Recommended Posts

Fläskfile är i o för sig billig, men dagspriset ligger nära 200 THB-kg, potatis närmar sig 50, grönsaaker billigt som fan, men ska du ha något till, sås, måltidsdryck, om du inte dricker kranvatten vilket jag har svårt att tro så kommer det hela tiden till småsummor, lever man riktigt spartanskt kanske man kan klara två personer på 150-200 THB per dag, men det är som bekant en milsvid skillnad på att överleva och att leva!

Slösaren Baa 

 

Var köper du potatis för 50 Baht/kg?  Jag köper på Macro för 24 Baht/kg och då är det ändå lösvikt, säckvis blir det ju ännu billigare. Sås gör man ju själva om man vill ha, kostar inte mycket, vatten till maten, dock ej kranvatten utan från 20 litersdunkarna man köper (de kan ju kanske innehålla kranvatten, vad vet man).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    7

  • Nemo

    7

  • Oden

    4

  • kitungmakmak

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag har aldrig räknat på vad vi har i matkostnader/mån. Men jag äter s.k Svensk mat 9 ggr av tio hemma. Älskar att laga mat och försöka

få det så Svenskt som möjligt här i Thailand. Bakar eget bröd,gör egen julskinka,kokar lingonsylt,rödbetor,lägger in sill m.m

Ofta storkok,kalops,ärtsoppa,köttsoppa, currygrytor,köttfärssås m.m mm

Gör jag köttbullar så blir det ju inte till en måltid utan minst 1 till 2 kg färs. Samma med hamburgare.

En bra frys är ju ett måste!!!

post-8709-0-33654800-1429432809.jpg

 

Bra burkar funkar.

post-8709-0-83603400-1429433681.jpg

 

Bra burkar att frysa in med.

post-8709-0-61417000-1429433742.jpg

 

8 års fast boende Svensk på den Thailändska landsbygden!

Ändrades av thomas001
Link to comment
Dela på andra sajter

Var köper du potatis för 50 Baht/kg?  Jag köper på Macro för 24 Baht/kg och då är det ändå lösvikt, säckvis blir det ju ännu billigare. Sås gör man ju själva om man vill ha, kostar inte mycket, vatten till maten, dock ej kranvatten utan från 20 litersdunkarna man köper (de kan ju kanske innehålla kranvatten, vad vet man).

På BigC kostar BRA potatis idag 49 THB kg, fläskfilen 199, sedan blev det naturligtvis lite bröd för 54 och llite annat som behövs att tillaga maten i o med, nä, jag tycker det är billigt att inhandla och tillaga hemma, men att man ska få kvalitativ o näringsriktig mat för två vuxna för 2500 THB i månaden är inte rimligt, snarare det dubbla om man ska ta med alla parametrar eller som i det jag uppfattar som ganska vanligt, omkring 10 000!

Det klarar inte jag, men så uppskattar jag god mat o dryck!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi gjorde just ett överslag på vad dagens lyxmåltid som Bowlerskan severade kostade och hamnade på nånstans 250-270 baht (för 1 pers) och då ingick följande:

 

- Stekta fläskfilemedaljonger som serverades med en jättegod trådformad svamp som först har kokats och sedan stekts tillsammans med köttet. Till detta kom en smaksensation som bestod i en väl avvägd pepparsås + en helt fantastisk potatisgratin.

 

- En liten flaska Leo

 

- En dubbel espresso

 

- 6-8 cl Glenmorangie 12 år

 

I morgon blir det raggmunk, fläsk och lingonsylt för  knappt 100 baht inkl ölen.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

2,500 Baht delat på 30 dagar, 2 personer och 3 mål om dagen ger knappa 14 Baht per mål. Nog för att man kan leva billigt i Thailand om man håller sig till enbart inhemska basvaror men riktigt så billigt kan det aldrig bli. En thailändsk familj på landsbyggden kan komma ner mot de siffrorna men det förutsätter nog att de har egen risodling samt odlar de flesta grönsaker och örter de behöver i trädgården samt aldrig äter nötkött.  

 

Jag tror nog också Nemo räknat lite fel alternativt missat att han äter ute ibland.

Kanske kompletterar med att samla larver på risfälten  :dance1:

Katrider

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är allergisk mot, Vete, Råg, Korn, Mjölk, Soja, Baljväxter, Mandel, Lite frukt och grönt. 

 

Så jag håller en rätt enkel Bas mat, så därför blir det enklare att laga maten hemma, så man vet vad som finns i maten :)

 

Men det ni skriver som ni äter, kan jag enkelt byta ut vissa ingredienser, så det är bara att köra på :)

 

Alltid bra att få lite tips, om mat och hur många som faktiskt äter husmanskost hemma i thai. 

 

Tjena

Jag brukar oftast göra köttfärssås färsbiffar mm. men jag mal det själv för deras malda är för grovkornig

mest blir det för att alla kompisar i byn älskar det så ibland när jag säger att jag måste frysa in eller kasta

kommer mina riktiga vänner tömmer allt på en gång.

Men hos oss är det svårt att hitta krossade tomater så det får man göra själv eller åka 7mil.

Annars är det här i Suwannaphum svårt att hitta råvaror mm.

 

Mvh Pho

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2,500 Baht räcker inte ens till frukostosten. Ett halvt 'vagnshjul' Kummingouda till mej och en Holländsk Edamer till fru Oscar för tillsammans runt 3,000 B. går åt på en månad. Frukosten ska ju

helst vara den bästa måltiden på dagen och är det den enda som alltid är 'farang'.

 

Frukosten är ju inte bara ost, utan c:a 1,000 B. morgonkaffe går åt och 1,200 B. juice. Hemlagad kokt skinka eller ankleverpastej med senap eller saltgurka drar nog minst en femhundring per

månad och Mills kaviar för uppåt en tusing. Marmelader, oftast hemkokta, och bröd är inte heller gratis. Smör, riktigt Franskt, c:a 750 B.

 

De andra måltiderna, hemlagade, varierar med mycket fisk och annan sjömat i olika skepnader till lunch och 'kvällsgodistallrikar' med t.e.x Brie, Camembert, Parmaskinka o.s.v. för mej.

 

Månadens försyningsresa till Pattaya, t.ex. till Makro, Foodland, Big-C och Friendship brukar kosta oss mellan 20- och 25,000 B. och fru Oscar påstår att vi gör av uppåt 40,000 B. per månad till

sådant som vi stoppar i munnen.

 

 

Oscar, som lever och inte bara existerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

På BigC kostar BRA potatis idag 49 THB kg, fläskfilen 199, sedan blev det naturligtvis lite bröd för 54 och llite annat som behövs att tillaga maten i o med, nä, jag tycker det är billigt att inhandla och tillaga hemma, men att man ska få kvalitativ o näringsriktig mat för två vuxna för 2500 THB i månaden är inte rimligt, snarare det dubbla om man ska ta med alla parametrar eller som i det jag uppfattar som ganska vanligt, omkring 10 000!

Det klarar inte jag, men så uppskattar jag god mat o dryck!

 

Tja, då får du nog räkna in kostnaden med att ha ett hus med kök, spis, gasolflaska, kylskåp, elkostnader, mm.

 

Nu tror jag TS var mest intresserad av att veta vad matpriserna blir om man gör maten hemma. Speciella måltidsdrycker, levande ljus på bordet, kryddor mm, tror jag nog att TS är väl medveten om redan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Fläskfile är i o för sig billig, men dagspriset ligger nära 200 THB-kg, potatis närmar sig 50, grönsaaker billigt som fan, men ska du ha något till, sås, måltidsdryck, om du inte dricker kranvatten vilket jag har svårt att tro så kommer det hela tiden till småsummor, lever man riktigt spartanskt kanske man kan klara två personer på 150-200 THB per dag, men det är som bekant en milsvid skillnad på att överleva och att leva!

Slösaren Baa

Jo, precis, livet skall inte bara ha en längd - utan en bredd också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, precis, livet skall inte bara ha en längd - utan en bredd också.

En utsökt tolkning!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

En utsökt tolkning!

 

Det var min fars stående uttryck.

Hans liv har dock ingen längd längre - han sitter förmodligen i ett andehus och smuttar whiskyrester.

Så var inte snåla när ni fyller på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har i alla fall insett att jag kan inte tillaga billigare än det jag köper färdigt i grannskapet.

 

Det är stora portioner som mättar för 30-35baht.

Fattar inte hur dom får lönsamhet.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har i alla fall insett att jag kan inte tillaga billigare än det jag köper färdigt i grannskapet.

 

Det är stora portioner som mättar för 30-35baht.

Fattar inte hur dom får lönsamhet.

 

Ja är det bara mättningen du är ute efter, så kan du nog knö i dej några nävar ris för t o m under 30 baht.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja är det bara mättningen du är ute efter, så kan du nog knö i dej några nävar ris för t o m under 30 baht.

Under 10baht menar du väl?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Under 10baht menar du väl?

 

Har aldrig provat, så det var en ren gissning. Har man sedan lite skit under naglarna så kan det ju bli lite sovel också - ännu mera prisvärd måltid.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Priset i dag på potatis på Mackro.

 

Tio kilo 220 bht.

 

Ett kilo närodlat 26 bht.

Link to comment
Dela på andra sajter

Priset i dag på potatis på Mackro.

 

Tio kilo 220 bht.

 

Ett kilo närodlat 26 bht.

 

Vet du om det är lätt att odla potatis i Thailand?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet du om det är lätt att odla potatis i Thailand?

Funkar men gäller att välja rätt årstid.

 

Har försökt en gång, dåligt resultat.

 

Men för 25- 30 bht inte lönt.

 

Enda anledningen att odla är att få färsk potatis,

 

Skall försöka en gång till

Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar men gäller att välja rätt årstid.

 

Har försökt en gång, dåligt resultat.

 

Men för 25- 30 bht inte lönt.

 

Enda anledningen att odla är att få färsk potatis,

 

Skall försöka en gång till

Jordmån o tillgång på vatten?

Häromkring (Issan i stort tror jag) går det inte alls!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jordmån o tillgång på vatten?

Häromkring (Issan i stort tror jag) går det inte alls!

I bergen i Isaan bör det gå men inte på slättlandet.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Spooncreek är hushållets ende kock, tjejen hatar att laga mat så vankas det thaikäk köper vi hem/äter ute. Som flera skrivit redan, när det gäller thaimat är det ju oförskämt billigt att handla hem färdiglagat.

 

Farangmat, ja nog tjänar man på att laga själv jämfört med restaurang, men särskilt billigt vet jag inte om det blir. Råvarorna, liksom var man handlar dem, styr en hel del, i alla fall i Pattaya.

 

Nötfärs kostar 450 THB kilot på Villa Market, 295 THB för samma nötfärs på Friendship. Nåt annat nöt än färs handlar jag sällan längre  tycker oftast köttet (thai-fed) är för dåligt. Ska man köpa importerat kan man lika gärna gå till alltid eminenta Beefeater och beställa en pepparstek med potatisgratäng  utan att det blir extremt mycket dyrare.

 

Billigare blir det förstås om man väljer fläskfärs, går loss på 155 THB här.

Kyckling också billigt  105 THB

 

Gillar att att använda riktig grädde och smör och då kan det säkert sticka iväg en del prismässigt per portion, likaså om man vill ha riktig ost. Apropå smör hade vi ju en tråd om det här för inte så länge sedan, där man efter fem års letande fick kunniga MPR-medlemmars bistånd med att hitta ett smör som faktiskt är användbart (Emborg)

 

Pasta - inte heller direkt billigt.om man ska ha bra kvalitet. Spooncreek stod och valde spaghetti härförleden på Central Festival tror jag, snålade och valde det billigaste märket, från Indonesien. Varpå en äldre gentleman som stod bredvid mig protesterade : "Excuse me, why did you take that pasta? You have to choose italian". Gentemannen, givetvis italienare, bjöd därefter på en monolog som varade  5 minuter och valde samtidigt ut den rätta pastan att köpa åt mig. Dubbelt så dyrt,men vem är jag att motsäga en italienare när det handlar om pasta. :-)

 

Men italienaren hade väl en bra poäng som gäller för all matlagning: Bra råvaror gäller. Och det kan ofta, när det gäller farangmat, kosta på lite i Thailand.

 

post-8552-0-52893900-1429618652_thumb.jp

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med där, snacket om att det är såååå billigt i Thailand med mat stämmer säkert in om du är överviktiga Ulla från posten och anser att en soppa med 3 små köttbitar är mättande och billig mat. Kanske billig men inte f-n blir jag mätt på en sådan snålportjon. Så soppan för 50 baht kostar för mig 150 b om jag skall bli mätt och då börjar vi nästan närma oss svenskpriser på dagens lunch i sviden... :wink:

 

Här är ett exempel, (bilden tagen av Nilsson68).  Jag vet inte hur mycket kalaset på bordet kostar, men det verkar vara för 3 eller 4 personer och jag skulle nog proppa i mig alltihopa ensam, om jag skulle bli mätt.

 

post-11562-1430125701,25_thumb.jpg

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Här är ett exempel, (bilden tagen av Nilsson68). Jag vet inte hur mycket kalaset på bordet kostar, men det verkar vara för 3 eller 4 personer och jag skulle nog proppa i mig alltihopa ensam, om jag skulle bli mätt.

post-11562-1430125701,25_thumb.jpg

3 personer. Med dryck. Cola vatten och 2 extra ris. 640 bath.

Så lite billigare än Svedala fortfarande. Men inte mycket [emoji6]

Mvh

Nilsson 68

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg utanför Pattaya nån gång i början på 80 talet Potats de såg ut som mandelpotatis Thai gumman sa att det var "Mai-Falang" 

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...