Jump to content
IGNORERAD

Ni som lagar egen mat hemma i Thailand


Oden

Recommended Posts

Ni som lagar eran egen mat hemma i Thailand, vad lägger ni i månaden ungefär ?

 

Intressant med lite info kring matkostnader, i Thailand. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    7

  • Nemo

    7

  • Oden

    4

  • kitungmakmak

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ni som lagar eran egen mat hemma i Thailand, vad lägger ni i månaden ungefär ?

 

Intressant med lite info kring matkostnader, i Thailand. 

Blir inte mycket billigare att laga mat hemma, fördelen med det är att du kan välja råvaror och portionsstorlek efter eget tycke o smak.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Blir inte mycket billigare att laga mat hemma, fördelen med det är att du kan välja råvaror och portionsstorlek efter eget tycke o smak.

och kryddning :good: osv

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

beror på om du menar svensk eller Thaimat.

Thaimat känar du knapat nåt på att fixa själv

Jag laggar den mesta maten själv (svensk)

Svårt att säja priset

men lite råvaropriser

Potatis 30 b kg

mjölk 50 b 0,75 l ungefär

Grönsaker billigt

Mellan 20 40 b kilot

Kött Kyckling 70 b kilot

Fläsk 130 b kilot

Bröd kan du numera få rätt biligt på makro Köpte igår 6 pack hamburger bröd 30 b som jag har till ostmacka-

Mjöl 20 b kg

Fisk kan då rekomendera Makro som har Malhaj filer fryst ( som torsk ungefär) Dom har äver relativt billig norsk lax

Pasta 30 b kg om storpak

Smör dyrt och dåligt . använd olja istället

Sen .tja skulle tippa att min mat kostar 100 150 b dagen om man inte lyxar til det

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag äter aldrig ute, utan gör min farangmat hemma. Och som hasseryd säger, är det ganska svårt att säga månadskostnaden. Men jag uppskattar den till runt 2500Baht/månad.

 

Då skall det tilläggas att jag äter förmodligen dubbellt mot vad man skulle få på en farang restaurang, så prisskillnaden blir ju ordentlig genom att göra maten själv.

 

Gjorde just en köttfärslimpa med ca 500 g färs med majsfyllning och kokt potatis till, åt upp halva vid provsmakningen och kommer att ta resten ikväll.    :nyam:

 

Så visst blir det mycket billigare att laga maten hemma, kan inte hålla med Baa om att det skulle bli samma pris som att äta ute.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag äter aldrig ute, utan gör min farangmat hemma. Och som hasseryd säger, är det ganska svårt att säga månadskostnaden. Men jag uppskattar den till runt 2500Baht/månad.

 

Då skall det tilläggas att jag äter förmodligen dubbellt mot vad man skulle få på en farang restaurang, så prisskillnaden blir ju ordentlig genom att göra maten själv.

 

Gjorde just en köttfärslimpa med ca 500 g färs med majsfyllning och kokt potatis till, åt upp halva vid provsmakningen och kommer att ta resten ikväll.    :nyam:

 

Så visst blir det mycket billigare att laga maten hemma, kan inte hålla med Baa om att det skulle bli samma pris som att äta ute.

Farangmat OK, men Thaimat blir inte stor skillnad. Restauranger med farangmat tenderar att som vanligt när faranger är inblandade öka priserna!

En portion Thaimat på plastbordservering mellan 30 o 50 THB, har svårt att slå detta hemma!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Farangmat OK, men Thaimat blir inte stor skillnad. Restauranger med farangmat tenderar att som vanligt när faranger är inblandade öka priserna!

En portion Thaimat på plastbordservering mellan 30 o 50 THB, har svårt att slå detta hemma!

 

Det är sant, men den där 30-50 Bahts portionen Thaimat blir man (jag) inte mätt på utan man får ju beställa åtminstånde  2 portioner.

Kärringen gör ju Thaimat hemma, som även jag äter av och det blir bra mycket billigare att göra även detta hemma, plus att man vet vad som är i den, inte gjord på dålig olja som är använd många gånger och att grönsaker är ordentligt ursköljda    :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som lagar eran egen mat hemma i Thailand, vad lägger ni i månaden ungefär ?

 

Intressant med lite info kring matkostnader, i Thailand.

Inte mycket
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte mycket

Sedär ja, ungefär samma som mig då, fast kanske lite mer.

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag äter aldrig ute, utan gör min farangmat hemma. Och som hasseryd säger, är det ganska svårt att säga månadskostnaden. Men jag uppskattar den till runt 2500Baht/månad.

 

Då skall det tilläggas att jag äter förmodligen dubbellt mot vad man skulle få på en farang restaurang, så prisskillnaden blir ju ordentlig genom att göra maten själv.

 

Gjorde just en köttfärslimpa med ca 500 g färs med majsfyllning och kokt potatis till, åt upp halva vid provsmakningen och kommer att ta resten ikväll.    :nyam:

 

Så visst blir det mycket billigare att laga maten hemma, kan inte hålla med Baa om att det skulle bli samma pris som att äta ute.

Inte för att jag är något mattesnille, men 2500 i månaden, och då käkar du mycket farangmat, alltså mindre än THB 100 om dagen för 2 personer?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är sant, men den där 30-50 Bahts portionen Thaimat blir man (jag) inte mätt på utan man får ju beställa åtminstånde  2 portioner.

Kärringen gör ju Thaimat hemma, som även jag äter av och det blir bra mycket billigare att göra även detta hemma, plus att man vet vad som är i den, inte gjord på dålig olja som är använd många gånger och att grönsaker är ordentligt ursköljda    :)

 

Håller med där, snacket om att det är såååå billigt i Thailand med mat stämmer säkert in om du är överviktiga Ulla från posten och anser att en soppa med 3 små köttbitar är mättande och billig mat. Kanske billig men inte f-n blir jag mätt på en sådan snålportjon. Så soppan för 50 baht kostar för mig 150 b om jag skall bli mätt och då börjar vi nästan närma oss svenskpriser på dagens lunch i sviden... ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Inte för att jag är något mattesnille, men 2500 i månaden, och då käkar du mycket farangmat, alltså mindre än THB 100 om dagen för 2 personer?

 

Tycker också det låter märkligt. Vi diskuterade matpriser i byn under Songkran och svärmor säger att de lägger 3-3,500 Baht/månad och då är det för två äldre och en väldigt gammal person som bara äter thaimat och ingen som helst lyx.

 

Kusin med fru i 30-årsåldern som äter minst 95% thailändskt men kanske lyxar lite ibland låg på en liknande summa men då äter de ute oftast en måltid om dagen.

Ändrades av Atom
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka bra svar :) 

 

Ja jag borde nog preciserat mig lite, på vilken mat osv. 

 

Men jag är Multiallergisk, så svensk mat, så gott de går tänker jag :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka bra svar :)

 

Ja jag borde nog preciserat mig lite, på vilken mat osv. 

 

Men jag är Multiallergisk, så svensk mat, så gott de går tänker jag :)

Vad är du då allergisk mot om du inte tål thaislafs men käkar typ husman?

 

Skaldjur, nötter o vitlök, eller nåt mera?

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är du då allergisk mot om du inte tål thaislafs men käkar typ husman?

 

Skaldjur, nötter o vitlök, eller nåt mera?

Jag är allergisk mot, Vete, Råg, Korn, Mjölk, Soja, Baljväxter, Mandel, Lite frukt och grönt. 

 

Så jag håller en rätt enkel Bas mat, så därför blir det enklare att laga maten hemma, så man vet vad som finns i maten :) 

 

Men det ni skriver som ni äter, kan jag enkelt byta ut vissa ingredienser, så det är bara att köra på :)

 

Alltid bra att få lite tips, om mat och hur många som faktiskt äter husmanskost hemma i thai. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Prislistan är nästan korekt Priserna stämmer bra med Tescos Vi har ett bra thaiställe rakkt över gatan Mat för 5 Omk 150 B Då får jag Omlett Huvudrätt o soppa Barnen en rätt gumman 2 Svårt att slå det priset hemma Detta ställe är bland de billigast i byn

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att jag är något mattesnille, men 2500 i månaden, och då käkar du mycket farangmat, alltså mindre än THB 100 om dagen för 2 personer?

 

Nja, frugan äter mest thaimat.    :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

2,500 Baht delat på 30 dagar, 2 personer och 3 mål om dagen ger knappa 14 Baht per mål. Nog för att man kan leva billigt i Thailand om man håller sig till enbart inhemska basvaror men riktigt så billigt kan det aldrig bli. En thailändsk familj på landsbyggden kan komma ner mot de siffrorna men det förutsätter nog att de har egen risodling samt odlar de flesta grönsaker och örter de behöver i trädgården samt aldrig äter nötkött.  

 

Jag tror nog också Nemo räknat lite fel alternativt missat att han äter ute ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycke tjafsande här.

Några exempel på mat kostnad

 

Fläskfile medaljonger med kokt potatis och lite salad

 

Fläskfile 250 g ca 35 b

Potatis 300 g ca 10 b

Lök kryddor mm ca 10 b

Salad beror ju lite på men säj 15 b

 

Ungefär 70 b

 

Kötfärsås med pasta

 

Halvt kg färs  ca 65 b

Krosade tomater ca 25 b

Lök tomat kryddor 20 b

Pasta 20 b

Det här blir väl ungefär 3 portioner

130/3 b ca 45b

 

Grönsakssoppa

Halvt kg blandade grönsaker tja 30 b

Kryddor buljongtärning mm ca 5 b

 

Kostnad 35 b

 

Sen tilkommer ju el/gas .

 

Några exempel

 

Fasen nu blev ja hungri.... :good:  :good:

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycke tjafsande här.

Några exempel på mat kostnad

 

Fläskfile medaljonger med kokt potatis och lite salad

 

Fläskfile 250 g ca 35 b

Potatis 300 g ca 10 b

Lök kryddor mm ca 10 b

Salad beror ju lite på men säj 15 b

 

Ungefär 70 b

 

Kötfärsås med pasta

 

Halvt kg färs  ca 65 b

Krosade tomater ca 25 b

Lök tomat kryddor 20 b

Pasta 20 b

Det här blir väl ungefär 3 portioner

130/3 b ca 45b

 

Grönsakssoppa

Halvt kg blandade grönsaker tja 30 b

Kryddor buljongtärning mm ca 5 b

 

Kostnad 35 b

 

Sen tilkommer ju el/gas .

 

Några exempel

 

Fasen nu blev ja hungri. :good:  :good:

Fläskfile är i o för sig billig, men dagspriset ligger nära 200 THB-kg, potatis närmar sig 50, grönsaaker billigt som fan, men ska du ha något till, sås, måltidsdryck, om du inte dricker kranvatten vilket jag har svårt att tro så kommer det hela tiden till småsummor, lever man riktigt spartanskt kanske man kan klara två personer på 150-200 THB per dag, men det är som bekant en milsvid skillnad på att överleva och att leva!

Slösaren Baa 

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Tjejen gjorde ju pytt-i-panna med råvaror från tesco och inte fan tror jag den slutade på under 150B, men det fanns ju kvar en massa efter jag käkat så kanske med småportioner så kommer man ner i 40B/portion. Men, käkar jag från gatan eller ett hål i väggen så blir det billigare. Men då är det ju inte farangmat ens, utan nån rissoppa med en räka i om jag beställer räksoppa tex. 

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...