Jump to content
IGNORERAD

Multimeter, användning.


Nemo

Recommended Posts

Hej, en snabbfråga. 

 

Hade en elektriker som drog nya ledningar till utomhusbelysningen 220 volt, (det var kortis förut).

Nu har en lampa (lågenergi typ) slutat att lysa, så jag köpte en ny, samma resultat.

 

Så jag tänkte leta upp felet själv med en multimeter. Min fråga är om det bara är att mäta på de två tåtarna hur som helst, eller är det nån form av + och - som på likström?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 33
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    8

  • Tekkor

    4

  • andrejsdenruskige

    3

  • Kenneth4618

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej, en snabbfråga.

Hade en elektriker som drog nya ledningar till utomhusbelysningen 220 volt, (det var kortis förut).

Nu har en lampa (lågenergi typ) slutat att lysa, så jag köpte en ny, samma resultat.

Så jag tänkte leta upp felet själv med en multimeter. Min fråga är om det bara är att mäta på de två tåtarna hur som helst, eller är det nån form av + och - som på likström?

Med tanke på din frågeställning så rekommenderar jag att du tar hjälp av någon med något mer kunskap.

El är ändå dödligt.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, en snabbfråga. 

 

Hade en elektriker som drog nya ledningar till utomhusbelysningen 220 volt, (det var kortis förut).

Nu har en lampa (lågenergi typ) slutat att lysa, så jag köpte en ny, samma resultat.

 

Så jag tänkte leta upp felet själv med en multimeter. Min fråga är om det bara är att mäta på de två tåtarna hur som helst, eller är det nån form av + och - som på likström?

Ja.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du måste byta 50 ggr / sekund... :haha:

 

Nej då se bara till att du har den i AC läget så fungerar det oavsett hur du sätter proberna

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, en snabbfråga. 

 

Hade en elektriker som drog nya ledningar till utomhusbelysningen 220 volt, (det var kortis förut).

Nu har en lampa (lågenergi typ) slutat att lysa, så jag köpte en ny, samma resultat.

 

Så jag tänkte leta upp felet själv med en multimeter. Min fråga är om det bara är att mäta på de två tåtarna hur som helst, eller är det nån form av + och - som på likström?

Om du skall mäta att det är ström i kabel så så är det bara att mäta vilken som vid växelström.

 

Mvh Pho

 

Fan vad snabba alla är måste lära mig skriva fortare.

Ändrades av pho
Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Denna spännande tråd borde ha startas i morgon fredag :good:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på din frågeställning så rekommenderar jag att du tar hjälp av någon med något mer kunskap.

El är ändå dödligt.

 

Jo jag förstår detta, men efter att ha haft ett antal sk. hantverkare här på jobb (takläggare, målare, elektriker), så ifrågasätter jag i hög grad deras "kunskap".

 

Det var bara ett par månader sedan elektrikern drog de nya ledningarna, borde väl funka längre än så tycker man.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna spännande tråd borde ha startas i morgon fredag :good:

 

Fullt medveten om hur fredagsinläggen brukar bli, så startade jag idag.     :D

Link to comment
Dela på andra sajter

S m i l e 1

Hej, en snabbfråga. 

 

Hade en elektriker som drog nya ledningar till utomhusbelysningen 220 volt, (det var kortis förut).

Nu har en lampa (lågenergi typ) slutat att lysa, så jag köpte en ny, samma resultat.

 

Så jag tänkte leta upp felet själv med en multimeter. Min fråga är om det bara är att mäta på de två tåtarna hur som helst, eller är det nån form av + och - som på likström?

 

 

Hej

 

Är strömbrytaren på ?

 

Är säkringen hel ?

 

Är det någon tidur eller skymningsrelä i kretsen ?

 

Har du betalt el-räkningen ?

 

 

Puman

Ändrades av Puman
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Är strömbrytaren på ?

 

Är säkringen hel ?

 

Är det någon tidur eller skymningsrelä i kretsen ?

 

Har du betalt el räkningen ?

 

 

Puman

 

Ja. (övriga lampor fungerar)

 

Ja.

 

Nej.

 

Ja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja. (övriga lampor fungerar)

Ja.

Nej.

Ja.

Mät i läget AC volt.

I ett läge som tar mer än 240 V

Tex 400V

En multimeter kostar ca 400 baht men jag antar du har en redan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mät i läget AC volt.

I ett läge som tar mer än 240 V

Tex 400V

En multimeter kostar ca 400 baht men jag antar du har en redan.

 

Jo jag har en redan, används flitigt till att leta efter el-fel på min Honda C70.   (6 volts system)     :(

 

Jag var bara lite osäker på om det spelar någon roll vilken tråfd man snvänder som + resp - 

Link to comment
Dela på andra sajter

S m i l e 1

Hej, en snabbfråga. 

 

Hade en elektriker som drog nya ledningar till utomhusbelysningen 220 volt, (det var kortis förut).

Nu har en lampa (lågenergi typ) slutat att lysa, så jag köpte en ny, samma resultat.

 

Så jag tänkte leta upp felet själv med en multimeter. Min fråga är om det bara är att mäta på de två tåtarna hur som helst, eller är det nån form av + och - som på likström?

 

 

Hej

 

Har du bild på objektet (armaturen) ?

 

Puman

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag förstår inte.

Hur kan man starta en sådan här tråd på en torsdag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, en snabbfråga. 

 

Hade en elektriker som drog nya ledningar till utomhusbelysningen 220 volt, (det var kortis förut).

Nu har en lampa (lågenergi typ) slutat att lysa, så jag köpte en ny, samma resultat.

 

Så jag tänkte leta upp felet själv med en multimeter. Min fråga är om det bara är att mäta på de två tåtarna hur som helst, eller är det nån form av + och - som på likström?

Kolla så att din låg-energi lampa bottnar ordentligt i sockeln så att det blir kontakt enklast är att testa med vanlig glödlampa

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla så att din låg-energi lampa bottnar ordentligt i sockeln så att det blir kontakt enklast är att testa med vanlig glödlampa

Exakt det problemet har jag haft med en badrumsarmatur, använde mig dock ej av den lysande idén att använda en vanlig glödlampa för att testa med utan jag stoppade raskt ner ett par fingrar i sockeln för att vika upp "flärpen" i botten av sockel.

Inget fel på kablaget kunde jag snabbt konstatera då hela kroppen började durra.

:-)

enis

Skickat från min iPhone med Tapatalk

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Exakt det problemet har jag haft med en badrumsarmatur, använde mig dock ej av den lysande idén att använda en vanlig glödlampa för att testa med utan jag stoppade raskt ner ett par fingrar i sockeln för att vika upp "flärpen" i botten av sockel.

Inget fel på kablaget kunde jag snabbt konstatera då hela kroppen började durra.

:-)

enis

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Så gör proffs :good:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Så gör proffs :good:

Frugan frågade inte hur jag mådde utan bara suckade och sade hur smart är du MR 4-eyes? (Jag har glasögon)

Enis

Skickat från min iPhone med Tapatalk

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla så att din låg-energi lampa bottnar ordentligt i sockeln så att det blir kontakt enklast är att testa med vanlig glödlampa

 

Redan kollat detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt det problemet har jag haft med en badrumsarmatur, använde mig dock ej av den lysande idén att använda en vanlig glödlampa för att testa med utan jag stoppade raskt ner ett par fingrar i sockeln för att vika upp "flärpen" i botten av sockel.

Inget fel på kablaget kunde jag snabbt konstatera då hela kroppen började durra.

:-)

enis

Skickat från min iPhone med Tapatalk

3-fas tycker jag är mindre "durr" av än 1-fasen som känns lite vassare :)

 

Till frågan.

När elektrikern var färdig, testa ni att lampan då fungerade?

 

Fungerar lampan i nån annan armatur?

 

Hur som testa och mät där lampan skall sitta, därefter där kablarna går in i proppskåpet (om det finns ett sånt),

så vet du lite mer vart felet kan befinna sig... Typ kolla alla anslutningar han gjort så inte nån kabel glappar typ.

 

Hittar du inget så ringer du elektrikern, kolla då vad han gör 100% av tiden han är hos er.

Löser det sig inte så jaga rätt på en icke thailändsk elektriker som också är nykter.

 

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är ju som att be om problem.

Utebelysning.

Metallstolpe.

Fukt.

Multimeter i handen på någon som inte vet ett dyft om normal hushållsel.

 

Snälla, låt bli.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du skall mäta att det är ström i kabel så så är det bara att mäta vilken som vid växelström.

 

Mvh Pho

 

Fan vad snabba alla är måste lära mig skriva fortare.

Man måste vara snabb som fan om man ska mäta ström vilken som, innan den hinner rinna ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är ju som att be om problem.

Utebelysning.

Metallstolpe.

Fukt.

Multimeter i handen på någon som inte vet ett dyft om normal hushållsel.

 

Snälla, låt bli.

Äntligen ett gott råd. Att överhuvudtaget ha el i ett så fuktigt land.

Gasollampor hade löst ts bekymmer med elen.

Om alla gick över till gasollampor så skulle kanske IL inte behöva plasta in sina papper för att hindra dom att mögla av fukten.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66

Ännu en utmana ödet tråd. El är ju ingenting,så bara kör på. Gör man fel så får man sig en rejäl kyss och den med dåligt hjärta kanske lämnar in. Men när det kommer till rör däremot,då snackar vi grejer. Där kan man lätt ödelägga för miljoner om man gör fel,och det bästa av allt är att man kanske inte märker av skadan första året. Säkert är den som vill leka snickare oxå kan åstadkomma stor skada. Eller ska man kanske bara konstatera att om man inte kan så ska man helt enkelt be om proffshjälp och undvika en katastrof  :tele:  :king:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...