Jump to content
IGNORERAD

Hälsokontroll?


MaiChai

Recommended Posts

Hur gör ni, många sjukhus i Thailand erbjuder ju hälsokontroller i paketform där man betalar en summa och sedan tar de en massa prover för att avgöra hur frisk du är-är det något som MPR´s medlemmar vågat sig på?

 

Jag gjorde en "Advanced Gentleman" undersökning på Samitiveij hospital i söndags. Man skulle ha fastat i minst 8 timmar innan så det blev att ta en tidig kväll på lördagen. 08:30 var jag på plats, fick byta om till sjukhuskläder och sedan togs det en massa prover inklusive röntgen och ultraljuds undersökning. Fick även göra ett EST test, där man går/joggar på ett löpband medans man är uppkopplad till en maskin och halva kroppen är full med elektroder.

 

Vid 13:30 tiden var allt klart och dags för domen, det mesta var helt okej men lider av aningen för högt blodtryck och fick rådet att gå ner 5 kilo samt sluta upp med salt och stark mat. Socker har jag redan på avveckling i min diet och med lite andra mindre justeringar så skulle jag klara av det utan att behöva käka några tabletter.

 

Allt inklusive intyg för sjukförsäkring gick på 12 600 Battingar.

 

Hur gör ni, genomsnitts MPR medlemmen, går ni på regelbundna hälsokontroller i Thailand?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 41
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    5

  • Kenneth4618

    4

  • sarne

    4

  • Wangthong

    4

Mest aktiva i denna tråd

Regelbundna nej, men jag har kollat blodsocker värdet och planerar att kolla PSA och kolesterol värdena.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gör ni, många sjukhus i Thailand erbjuder ju hälsokontroller i paketform där man betalar en summa och sedan tar de en massa prover för att avgöra hur frisk du är-är det något som MPR´s medlemmar vågat sig på?

 

Jag gjorde en "Advanced Gentleman" undersökning på Samitiveij hospital i söndags. Man skulle ha fastat i minst 8 timmar innan så det blev att ta en tidig kväll på lördagen. 08:30 var jag på plats, fick byta om till sjukhuskläder och sedan togs det en massa prover inklusive röntgen och ultraljuds undersökning. Fick även göra ett EST test, där man går/joggar på ett löpband medans man är uppkopplad till en maskin och halva kroppen är full med elektroder.

 

Vid 13:30 tiden var allt klart och dags för domen, det mesta var helt okej men lider av aningen för högt blodtryck och fick rådet att gå ner 5 kilo samt sluta upp med salt och stark mat. Socker har jag redan på avveckling i min diet och med lite andra mindre justeringar så skulle jag klara av det utan att behöva käka några tabletter.

 

Allt inklusive intyg för sjukförsäkring gick på 12 600 Battingar.

 

Hur gör ni, genomsnitts MPR medlemmen, går ni på regelbundna hälsokontroller i Thailand?

 

Jag går regelbundet och 2-3 månader mellan gångerna. Dock ej den omfattande kontrollen som du nämner, utan mest kolesterol, blodtryck och socker. Mellan kontrollerna mäter jag dagligen blodtrycket hemma och redovisar resultaten för läkaren vid kontrollerna. Kostnad ca 1500 thb/gång på Pattaya City Hospital. Kommer dit kl 0800 på morgonen och brukar vara klar ca 11.30.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har köpt Bangkok hospitals "Executive Package" när det varit extrapris. Hösten 2013 och förra månaden. Vill ha en koll på min status, som jag förstår ingår det mesta. Känns bra att kunna jämföra mellan åren. Dock skulle jag inte betala fullt pris (drygt 20 kBath) utan isåfall välja andra alternativ. Det finns alternativ inom statliga sjukvården.  

 

Edit.

Noterade att normvärdena på blodvärdet ligger högre här jämfört med Sverige. Har varit blodgivare nästen hela mitt vuxna liv, alltid fått höra vilket bra blodvärde jag har. Här fick jag anmärkning på för lågt blodvärde första året, var samma siffror som i Sverige ! 

Ändrades av Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har gjort ett PSA prov?Och isåfall hur går det till?Tänkte passa på nästa resa.Är man runt 50 så är det dags säger dom lärde.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är bara ett vanligt blodprov. Ingår i flera av "paketen" som erbjuds. Går säkert att ta enbart ett PSA-prov på sjukhusen här.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört en liknande undersökning men i Petchaburi för ca.halva priset.Om det är

likvärdigt vet jag ej men det lät så och ingick även tandstatus.Onödigt på mig som

fick tandläkarskräck i 7års åldern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Någon som har gjort ett PSA prov?Och isåfall hur går det till?Tänkte passa på nästa resa.Är man runt 50 så är det dags säger dom lärde.

Kan du göra hos din husläkare i Sverige

 

Jag går en gång om året till min husläkare och då tar de några rör blod och kollar ett tjugotal värden inkl PSA för endast 150 spänn :good:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du göra hos din husläkare i Sverige

 

Jag går en gång om året till min husläkare och då tar de några rör blod och kollar ett tjugotal värden inkl PSA för endast 150 spänn :good:

 

Och om man är rädd för nålar då? Finger i rumpan eller?

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du göra hos din husläkare i Sverige

 

Jag går en gång om året till min husläkare och då tar de några rör blod och kollar ett tjugotal värden inkl PSA för endast 150 spänn :good:

 

Jag skulle nog också hellre ta prover i Sverige om jag kunde. Inbillar mig att man kan lita mer på resultaten på proverna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog också hellre ta prover i Sverige om jag kunde. Inbillar mig att man kan lita mer på resultaten på proverna.

Då tillkommer ju resan...;-)

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du göra hos din husläkare i Sverige

 

Jag går en gång om året till min husläkare och då tar de några rör blod och kollar ett tjugotal värden inkl PSA för endast 150 spänn :good:

 

Hälsokontroller trodde jag inte ingick i dagens sjukvård. Går det verkligen att komma till Vårdcentralen för en hälsokontroll? Eller har du en privatläkare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Hälsokontroller trodde jag inte ingick i dagens sjukvård. Går det verkligen att komma till Vårdcentralen för en hälsokontroll? Eller har du en privatläkare?

Privatläkare men han har som en minivårdcentral och samma priser

http://www.familjedoktorn.se/

 

Har aldrig varit till en vanlig vårdcentral då jag haft denna läkare i många år nu

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Och om man är rädd för nålar då? Finger i rumpan eller?

Har också varit rädd för nålar men där jag går nu så är sköterskorna så jäkla skickliga så det känns inte alls.

 

Nu är det inga problem längre

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gör ni, många sjukhus i Thailand erbjuder ju hälsokontroller i paketform där man betalar en summa och sedan tar de en massa prover för att avgöra hur frisk du är-är det något som MPR´s medlemmar vågat sig på?

Jag gjorde en "Advanced Gentleman" undersökning på Samitiveij hospital i söndags. Man skulle ha fastat i minst 8 timmar innan så det blev att ta en tidig kväll på lördagen. 08:30 var jag på plats, fick byta om till sjukhuskläder och sedan togs det en massa prover inklusive röntgen och ultraljuds undersökning. Fick även göra ett EST test, där man går/joggar på ett löpband medans man är uppkopplad till en maskin och halva kroppen är full med elektroder.

Vid 13:30 tiden var allt klart och dags för domen, det mesta var helt okej men lider av aningen för högt blodtryck och fick rådet att gå ner 5 kilo samt sluta upp med salt och stark mat. Socker har jag redan på avveckling i min diet och med lite andra mindre justeringar så skulle jag klara av det utan att behöva käka några tabletter.

Allt inklusive intyg för sjukförsäkring gick på 12 600 Battingar.

Hur gör ni, genomsnitts MPR medlemmen, går ni på regelbundna hälsokontroller i Thailand?

Låter ganska dyrt.

I höstas var jag tvungen till en undersökning på grund av mitt arbetstillstånd.

Dom kräver då att detta görs av ett statligt sjukhus. Så jag besökte flygvapnets sjukhus bakom donmuamg vilket är relativt nära där jag bor. Fick genomgå massor av kontroller under 2 dagar. Varvid läkaren förklarade att mitt "chest was exelent". :)

Allt detta gick på under 1000 baht.

Mycket bra standard och klart jämförbar med privatsjukhusen.

Varför det tog 2 dagar var för att blodproven skulle undersökas i lab.

Lite roligt när jag skulle lämna pissprov. Fick en burk att kissa i på övervåningen som skulle lämnas till labbet.

När jag kom med mitt pissprov i en burk som jag fyllt på toaletten. Så vart den diskvalificerad direkt. Då jag måste fylla den på deras toalett. Var bara att stjälpa i mig vatten för att bli kissnödiga igen. För att sen gå in själv på deras toalett. Utan att någon kollade vad jag gjorde där eller om jag hade med mig en till burk med någon annans piss som jag kunnat hålla över i deras burk... :)

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Kontroller gör jag hemma i Sverige, men brukar droppa in för gratis blodtrycksprov på byns sjukstuga.

 

Man stoppar in armen i en "tub" och trycker start. Värdena varierar dock för mycket för att vara trovärdigt.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är det bara att ringa Vårdcentralen och beställa tid,kostar 120:- för läkarbesök och provtagning(även PSA)Jag är ju diabetiker så jag kollas 2 gånger/år med samtliga prover,även leverprov som alltid visar värden som på en nyfödd  :im_happy:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gör ni, många sjukhus i Thailand erbjuder ju hälsokontroller i paketform där man betalar en summa och sedan tar de en massa prover för att avgöra hur frisk du är-är det något som MPR´s medlemmar vågat sig på?

 

Jag gjorde en "Advanced Gentleman" undersökning på Samitiveij hospital i söndags. Man skulle ha fastat i minst 8 timmar innan så det blev att ta en tidig kväll på lördagen. 08:30 var jag på plats, fick byta om till sjukhuskläder och sedan togs det en massa prover inklusive röntgen och ultraljuds undersökning. Fick även göra ett EST test, där man går/joggar på ett löpband medans man är uppkopplad till en maskin och halva kroppen är full med elektroder.

 

Vid 13:30 tiden var allt klart och dags för domen, det mesta var helt okej men lider av aningen för högt blodtryck och fick rådet att gå ner 5 kilo samt sluta upp med salt och stark mat. Socker har jag redan på avveckling i min diet och med lite andra mindre justeringar så skulle jag klara av det utan att behöva käka några tabletter.

 

Allt inklusive intyg för sjukförsäkring gick på 12 600 Battingar.

 

Hur gör ni, genomsnitts MPR medlemmen, går ni på regelbundna hälsokontroller i Thailand?

Hej

 

Att viktnedgång är bra för att motverka högt blodtryck, det visste jag. Även att mindre saltintag är bra.

Men däremot trodde jag att riktigt stark mat var bra!!! Tydligen fel...

 

http://www.aftonbladet.se/halsa/article12417598.ab

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/chilipeppar-mot-hogt-blodtryck

 

Mvh

biker

Ändrades av biker
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gör ni, många sjukhus i Thailand erbjuder ju hälsokontroller i paketform där man betalar en summa och sedan tar de en massa prover för att avgöra hur frisk du är-är det något som MPR´s medlemmar vågat sig på?

 

Jag gjorde en "Advanced Gentleman" undersökning på Samitiveij hospital i söndags. Man skulle ha fastat i minst 8 timmar innan så det blev att ta en tidig kväll på lördagen. 08:30 var jag på plats, fick byta om till sjukhuskläder och sedan togs det en massa prover inklusive röntgen och ultraljuds undersökning. Fick även göra ett EST test, där man går/joggar på ett löpband medans man är uppkopplad till en maskin och halva kroppen är full med elektroder.

 

Vid 13:30 tiden var allt klart och dags för domen, det mesta var helt okej men lider av aningen för högt blodtryck och fick rådet att gå ner 5 kilo samt sluta upp med salt och stark mat. Socker har jag redan på avveckling i min diet och med lite andra mindre justeringar så skulle jag klara av det utan att behöva käka några tabletter.

 

Allt inklusive intyg för sjukförsäkring gick på 12 600 Battingar.

 

Hur gör ni, genomsnitts MPR medlemmen, går ni på regelbundna hälsokontroller i Thailand?

Gjorde samma undersökning i Sverige, vid gratis 60 års koll. 

Också högt blodtryck (på gränsen till högt), bantning, motion och minskat saltintag samt blodtryckssänkande mediciner.

Ifrågasatte vad jag skulle ta blodtryckssänkande för om bantning, motion och ändrad kost kunde lösa problemet. Vart mest en massa svammel till svar. 

 

Vid undersökningen som de gjorde ovan nämndes inte något om att sluta äta stark mat.

Däremot var de ju pigg på att stoppa i mig onödiga mediciner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde samma undersökning i Sverige, vid gratis 60 års koll. 

Också högt blodtryck (på gränsen till högt), bantning, motion och minskat saltintag samt blodtryckssänkande mediciner.

Ifrågasatte vad jag skulle ta blodtryckssänkande för om bantning, motion och ändrad kost kunde lösa problemet. Vart mest en massa svammel till svar. 

 

Vid undersökningen som de gjorde ovan nämndes inte något om att sluta äta stark mat.

Däremot var de ju pigg på att stoppa i mig onödiga mediciner.

http://nosugaradded.se/varldsberomd-hjartkirurg-talar-ut-om-vad-som-egentligen-orsakar-hjartsjukdom/

 

Kanske en förklaring till varför de vill du skall köpa mediciner. Hursomhelst läsvärt.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt intressant, fast jag tror inte det är förklaringen till varför doktorn ville jag skulle ta blodtryckssänkande.

 

Får man fråga vad du hade i blodtrycksvärde?

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man fråga vad du hade i blodtrycksvärde?

Jag är så dålig att komma ihåg sådana där siffror.

Men jag vägde då 107 kg, och blodvärdena och blodtrycket låg på gränsen till vad som de hade satt för att man automatiskt skulle bli skickad vidare till doktorn. Eftersom värdena låg på gränsen fick jag själv välja om jag ville gå vidare till doktorn. Vilket jag valde. Efter en tid skickade doktorn ett brev med recept på blodtrycksmedicin. Vilket jag inte accepterade. 2 månader senare fick jag kallelse att komma till doktorn (efter att ha påmint dom). 

 

Då hade jag gått ner i vikt kanske 7- 8kg och motionerat regelbundet. Det enda de tog innan jag gick in till doktorn var blodtryck. Det var lite bättre än 3 månader tidigare men i stort sett lika. Veckan efter visade det på ett normalt blodtryck.  

 

Den svenska sjukvården är inte något att skryta över tycker jag. Detta är en privat hälsocentral. Samma skit olika namn!

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar köra omkull en gång per år på vespan o då betalar försäkringen allt ...smidigt men ont..

För mycket är lagom

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör ett årligt besök på ett av de bästa sjukhusen här i Chiangmai. Tar bara blodprov + blodtrycket.

Får dagen efter ett mail med resultaten på blodsocker, levervärden, njurvärden samt PSA. Kostnad: B 1.800

Har gjort detta i 5 år nu.

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...