Jump to content
IGNORERAD

Intyg på att åka med endast en förälder?


Toboas

Recommended Posts

Hej!

Jag har kollat runt och tycker inte att jag hittat något entydigt svar så jag tänkte höra om någon här har erfarenhet av något liknande.

I sommar kommer min fru att åka ner till Thailand (med ThaiAir) med vår gemensamma son (2 år). Vi är gifta så både hon och sonen har samma svenska efternamn. (Själv kommer jag att ansluta lite senare.)

 

På en del ställen har jag sett att flygbolagen eller om det är passkontrollen som vill ha ett intyg på att den andra vårdnadshavaren tillåter den andra föräldern att lämna landet med det gemensamma barnet. Mina frågor är alltså:

1) Har någon stött på att de faktiskt kollar sådant på Arlanda (vi åker hem gemensamt från Thailand).

2) Finns det någon mall för hur intyget ska se ut? Passkopia och skriftligt meddelande?

 

//Toboas

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 30
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    7

  • Nemo

    6

  • Toboas

    4

  • frogfish

    2

Mest aktiva i denna tråd

Hej!

Jag har kollat runt och tycker inte att jag hittat något entydigt svar så jag tänkte höra om någon här har erfarenhet av något liknande.

I sommar kommer min fru att åka ner till Thailand (med ThaiAir) med vår gemensamma son (2 år). Vi är gifta så både hon och sonen har samma svenska efternamn. (Själv kommer jag att ansluta lite senare.)

 

På en del ställen har jag sett att flygbolagen eller om det är passkontrollen som vill ha ett intyg på att den andra vårdnadshavaren tillåter den andra föräldern att lämna landet med det gemensamma barnet. Mina frågor är alltså:

1) Har någon stött på att de faktiskt kollar sådant på Arlanda (vi åker hem gemensamt från Thailand).

2) Finns det någon mall för hur intyget ska se ut? Passkopia och skriftligt meddelande?

 

//Toboas

 

Det behövs inget sådant intyg. Då det behövs båda föräldrarnas medgivande för att ett minderårigt barn ska kunna få pass. När barnet väl har pass. Får barnet resa på detta med en  vuxen som inte ens behöver vara förälder utan att myndigheterna lägger sig i detta.

Intyget är således passet.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, med samma efternamn är det inga problem, men att vem som helst kan ta med ett random barn på resa tror jag inte riktigt på, även om pass underlättar.

/Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Har åkt både till och från Thailand med min son, och utan fruga, inga frågor om nåt intyg nånstans.

 

När vi reste hem från Th, så hade incheckaren stora problem med att jag och Jimmy har samma första namn i passet, "Is your name really the same?". "No, only the first name in the passport", tog väl en kvart för honom att reda ut det...

Tur att inte min Pappa var med, han har också samma namn, och det hade hans far och farfar också!

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Har åkt både till och från Thailand med min son, och utan fruga, inga frågor om nåt intyg nånstans.

 

När vi reste hem från Th, så hade incheckaren stora problem med att jag och Jimmy har samma första namn i passet, "Is your name really the same?". "No, only the first name in the passport", tog väl en kvart för honom att reda ut det...

Tur att inte min Pappa var med, han har också samma namn, och det hade hans far och farfar också!

 

 

MVH Tommy

 

Hmm, det är inte så att ni har lite dåligt med fantasi i släkten?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Det behövs inget sådant intyg. Då det behövs båda föräldrarnas medgivande för att ett minderårigt barn ska kunna få pass. När barnet väl har pass. Får barnet resa på detta med en  vuxen som inte ens behöver vara förälder utan att myndigheterna lägger sig i detta.

Intyget är således passet.

 

Jag har svårt för att tro detta är sant. Det skulle ju kunna förenkla för en pedofil att ta med sig mindreåriga dit de vill, eller någon som är anlitad av den andra föräldren för att "röva" bort barnet.

 

Har läst om fall var en förälder blev nekad resa med barn pga att det fattades ett intyg från den andra föräldern.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Har åkt både till och från Thailand med min son, och utan fruga, inga frågor om nåt intyg nånstans.

 

När vi reste hem från Th, så hade incheckaren stora problem med att jag och Jimmy har samma första namn i passet, "Is your name really the same?". "No, only the first name in the passport", tog väl en kvart för honom att reda ut det...

Tur att inte min Pappa var med, han har också samma namn, och det hade hans far och farfar också!

 

 

MVH Tommy

 

Anders är det som gäller som andranamn i vår släkt, än har vi inte stött på patrull, men nu vet man iaf att det skulle kunna hända då :)

Tecknad serie om faranglivet i Thailand: http://www.langliggare.se/

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har svårt för att tro detta är sant. Det skulle ju kunna förenkla för en pedofil att ta med sig mindreåriga dit de vill, eller någon som är anlitad av den andra föräldren för att "röva" bort barnet.

 

Har läst om fall var en förälder blev nekad resa med barn pga att det fattades ett intyg från den andra föräldern.

 

Jag har då inte någonsin haft problem att resa med mina barn. Inte heller har mina före detta behövt några intyg för att resa med mina barn.

Som sagt båda föräldrarna måste skriva på för att barnet ska få pass. Och det finns ett otal massa exempel på att ena föräldern kunnat lämna landet med barnet så länge barnet har pass.

Man intygar således att den andre föräldern är betrodd genom att skriva på passansökan eller att inte hålla i passet.

Min yngsta dotter som var 11(några dagar innan hon fyllde 12) när hon  reste själv med min mamma och hennes halvsyskon för att komma till oss i Thailand hade problem.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, med samma efternamn är det inga problem, men att vem som helst kan ta med ett random barn på resa tror jag inte riktigt på, även om pass underlättar.

/Martin

 

Finns många fall där mamman och barnet har olika efternamn. Har aldrig hört talas om att dom kräver familjebevis vid incheckning.

Mina Ex har åkt många gånger med mina barn till Thailand. Alla mina barn har mitt efternamn. Exen har thailändska efternamn.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har då inte någonsin haft problem att resa med mina barn. Inte heller har mina före detta behövt några intyg för att resa med mina barn.

Som sagt båda föräldrarna måste skriva på för att barnet ska få pass. Och det finns ett otal massa exempel på att ena föräldern kunnat lämna landet med barnet så länge barnet har pass.

Man intygar således att den andre föräldern är betrodd genom att skriva på passansökan eller att inte hålla i passet.

Min yngsta dotter som var 11(några dagar innan hon fyllde 12) när hon  reste själv med min mamma och hennes halvsyskon för att komma till oss i Thailand hade problem.

 

Från ThaiVisa:   

 

 

 

 

    http://www.thaivisa.com/forum/user/62818-mario2008/

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har svårt för att tro detta är sant. Det skulle ju kunna förenkla för en pedofil att ta med sig mindreåriga dit de vill, eller någon som är anlitad av den andra föräldren för att "röva" bort barnet.

Har läst om fall var en förälder blev nekad resa med barn pga att det fattades ett intyg från den andra föräldern.

Har inte haft några problem med Bob när han var yngre.

Vi åkte ner och upp tillsammans.

Ibland åkte han ner med mig och hem med moster och min kompis.

Han har sin fars efternamn.

Då han är Thai

Ändrades av pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Från ThaiVisa:   

 

 

 

 

    http://www.thaivisa.com/forum/user/62818-mario2008/

Så du menar på fullt allvar att Thailand skulle neka ett svenskt barn med svenskt pass utresa till sitt eget hemland i sällskap med en av sina föräldrar??

Har jag aldrig hört talas om. Däremot skulle det mycket väl kunna vara så att dylika regler kan vara uppsatta i något annat land för utresa ur det egna landet.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Dotterns kompis på dagis, fick problem när han och mamman själva reste hem ifrån Chile pga dom inte hade samma efternamn, så visst kan det bli problem..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du menar på fullt allvar att Thailand skulle neka ett svenskt barn med svenskt pass utresa till sitt eget hemland i sällskap med en av sina föräldrar??

Har jag aldrig hört talas om. Däremot skulle det mycket väl kunna vara så att dylika regler kan vara uppsatta i något annat land för utresa ur det egna landet.

 

"Don't shoot the messenger"  Jag bara citerade och kopierade en länk, du kan ju ställa en fråga till författaren av mitt kopierade inlägg om du vill.     :)

Link to comment
Dela på andra sajter

"Don't shoot the messenger"  Jag bara citerade och kopierade en länk, du kan ju ställa en fråga till författaren av mitt kopierade inlägg om du vill.     :)

Nu länkade du till killens profil och inte till inlägget.

Lite svårt att bilda sig en uppfattning om en tråd som saknar länk.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett ögonblick.....  sådär ja.           http://www.thaivisa.com/forum/topic/602247-taking-thai-child-on-holiday-overseas/

Och det belyste vad den tråden handlade om helt klart.

Det handlade om barn boende i Thailand med Thaipass som lämnade Thailand med en förälder.

Har således inga likheter med  vad TS frågade om.

Självklart att Thailändska passkontrollen kan lägga sig i om Thailändska medborgare lämnar Thailand på ett ogiltigt sätt.

Reser man endast på Svenskt pass UT UR Thailand så torde detta vara en icke fråga.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Och det belyste vad den tråden handlade om helt klart.

Det handlade om barn boende i Thailand med Thaipass som lämnade Thailand med en förälder.

Har således inga likheter med vad TS frågade om.

Självklart att Thailändska passkontrollen kan lägga sig i om Thailändska medborgare lämnar Thailand på ett ogiltigt sätt.

Reser man endast på Svenskt pass UT UR Thailand så torde detta vara en icke fråga.

Fast nu var det svenska passkontrollen ut ur Sverige som TS frågade om.
Link to comment
Dela på andra sajter

Och det belyste vad den tråden handlade om helt klart.

Det handlade om barn boende i Thailand med Thaipass som lämnade Thailand med en förälder.

Har således inga likheter med  vad TS frågade om.

Självklart att Thailändska passkontrollen kan lägga sig i om Thailändska medborgare lämnar Thailand på ett ogiltigt sätt.

Reser man endast på Svenskt pass UT UR Thailand så torde detta vara en icke fråga.

 

Ok, men för att vara på den säkra sidan kan väl den ena föräldern skriva ett intyg, kan väl knappast vara antsträngande.    :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, men för att vara på den säkra sidan kan väl den ena föräldern skriva ett intyg, kan väl knappast vara antsträngande. :)

Upp till var och en!

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har kollat runt och tycker inte att jag hittat något entydigt svar så jag tänkte höra om någon här har erfarenhet av något liknande.

I sommar kommer min fru att åka ner till Thailand (med ThaiAir) med vår gemensamma son (2 år). Vi är gifta så både hon och sonen har samma svenska efternamn. (Själv kommer jag att ansluta lite senare.)

 

På en del ställen har jag sett att flygbolagen eller om det är passkontrollen som vill ha ett intyg på att den andra vårdnadshavaren tillåter den andra föräldern att lämna landet med det gemensamma barnet. Mina frågor är alltså:

1) Har någon stött på att de faktiskt kollar sådant på Arlanda (vi åker hem gemensamt från Thailand).

2) Finns det någon mall för hur intyget ska se ut? Passkopia och skriftligt meddelande?

 

//Toboas

Intressant fråga, så jag googlade lite och hittade detta på KLM:s sida

 

"Vid resor till eller från Thailand måste barn som är 16 år och yngre som reser ensamma eller med endast en förälder ta med sig ett exemplar av sitt födelsebevis och ett intyg om att barnet har tillåtelse att resa från den/de förälder/föräldrar som inte medföljer."

 

 

Källa

http://www.klm.com/travel/se_sv/prepare_for_travel/travel_planning/children/index.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant fråga, så jag googlade lite och hittade detta på KLM:s sida

 

"Vid resor till eller från Thailand måste barn som är 16 år och yngre som reser ensamma eller med endast en förälder ta med sig ett exemplar av sitt födelsebevis och ett intyg om att barnet har tillåtelse att resa från den/de förälder/föräldrar som inte medföljer."

 

 

Källa

http://www.klm.com/travel/se_sv/prepare_for_travel/travel_planning/children/index.htm

Nu kommer du snart få skäll eftersom det finns folk som rest utan att göra allt detta. ... :good:

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant fråga, så jag googlade lite och hittade detta på KLM:s sida

 

"Vid resor till eller från Thailand måste barn som är 16 år och yngre som reser ensamma eller med endast en förälder ta med sig ett exemplar av sitt födelsebevis och ett intyg om att barnet har tillåtelse att resa från den/de förälder/föräldrar som inte medföljer."

 

 

Källa

http://www.klm.com/travel/se_sv/prepare_for_travel/travel_planning/children/index.htm

 

Enligt "experten" så verkar det som om man inte behöver bry sig om något intyg.    :rolleyes:

 

De ä bar å åk.   :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...