Jump to content
IGNORERAD

Pattaya/Jomtien 6mån. Budget/Tips ?


Oden

Recommended Posts

Ja syftet med resan, är för att eventuellt flytta ner, när man fyllt 30! 

 

Söker då tips på boende, samt lugna områden, kommer ägna mig åt att styrketräna en del, samt äta god mat man lagar själv, så kök i lgh är ett måste. 

 

Min Budget ligger på 8K Månaden, men klarar man sig i sverige, så borde man väl ändå kunna få ut lite mera i Thailand ? 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Nog klarar du dig, men 30000/mån är inte mycket.

Är nog mer imponerad över hur du överlever i Sverige.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Ja Du 8 000 SEK är ju ca 29 500 med dagens kurs, ungefär vad jag spenderar idag per månad. Man lever men kan inte festa särskild mycket.

Jag förde bokföring i december och det såg ut så här:

  •  
  • Mat i restauranger 5 619 THB
  • Bensin 500 THB
  • Drick vatten 400 THB
  • Laundry 360 THB
  • On the beach caffe, vatten stol mm. 2 090 THB
  • Hyra vatten el och Scooter 11 110 THB
  • resten ca. 3 700 nåt jag inte vet, maybe kvinns ?
  • Totalt alltså ca 24 000 THB

Jag hyr et rum i en gästhus och bor rätt hyffsad dock. inte mitt i smeten, men inte longt borta heller, mellan 2. rd och sukhumwit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

8000 i månaden och inte 30 fyllda, kanske dags att söka dig ett jobb istället! 

Link to comment
Dela på andra sajter

8000 är mycket i Thailand men inget i Sverige.

Du klarar dig gott men det blir inget kung i baren.

 

Vart?

Bara bestäm dig så fixas boende på plats för ett par svenska tusenlappar eller så beroende vilka krav som finns.

Börja med gästhus som utgångspunkt (går alltid och få en deal för en månad) och sök dig fram tills smultronstället hittas.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Expertisen säger att det är dyrare i Thailand än i Sverige. Så du är helt fel ute.

Många saker är dyrare nuförtiden, särskild farang råvaror. Skinka, juice, ost, korv mm. Men basvaror och äta ute, lokalt är fortfarande billigt.

Det finns helt ok bostäder för ca 4 000 THB / mån men då ska man möblera själv och ev. köpa AC Självklart betalar man för el o vatten utöver hyran

Har besökt Ban Amphur om man svänger till vänster vid Shell macken och kör in ca 700 m finns det en massa tvåvåningshus med en sovrum och

vardagsrum samt hörna för thaikök för 2 000 THB, finns nog ett hundra tal såna hus med tror mig 36 lägenheter i varje.Misstänker starkt att de är

före detta miltär bostäder Inte stora men man bor nog i dem också om man tvingas. Bor mest Thai folk i området.

post-7521-0-92834900-1428807993_thumb.jp

post-7521-0-03468600-1428808008_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad många svar, det tackar vi för :)

 

Så det mesta hänger på vilket boende man har, samt vilka ( aktiviteter ) man vill sysselsätta sig med ;)

 

Jag dricker sällan, så det blir ingen extra kostnad där.

 

Ja jag lever rätt tråkigt i sverige, på den budgeten, men det går precis runt, så varför inte flytta till ett varmare land ist :)

 

Har kollat runt på olika ställen i Thai, på boende och det verkar enklast att åka ner, och därifrån leta upp nåt billigt boende, som ovan skrivit. 

 

Kommer att försöka få ett Triple entry visum - 60 - 30  60 - 30  60 - 30, detta borde väl inte vara några problem tänker jag ? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad många svar, det tackar vi för :)

 

Så det mesta hänger på vilket boende man har, samt vilka ( aktiviteter ) man vill sysselsätta sig med :wink:

 

Jag dricker sällan, så det blir ingen extra kostnad där.

 

Ja jag lever rätt tråkigt i sverige, på den budgeten, men det går precis runt, så varför inte flytta till ett varmare land ist :)

 

Har kollat runt på olika ställen i Thai, på boende och det verkar enklast att åka ner, och därifrån leta upp nåt billigt boende, som ovan skrivit. 

 

Kommer att försöka få ett Triple entry visum - 60 - 30  60 - 30  60 - 30, detta borde väl inte vara några problem tänker jag ? 

 

Ska du vara borta 9 månader?

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

micke isaan

Vad många svar, det tackar vi för :)

 

Så det mesta hänger på vilket boende man har, samt vilka ( aktiviteter ) man vill sysselsätta sig med :wink:

 

Jag dricker sällan, så det blir ingen extra kostnad där.

 

Ja jag lever rätt tråkigt i sverige, på den budgeten, men det går precis runt, så varför inte flytta till ett varmare land ist :)

 

Har kollat runt på olika ställen i Thai, på boende och det verkar enklast att åka ner, och därifrån leta upp nåt billigt boende, som ovan skrivit. 

 

Kommer att försöka få ett Triple entry visum - 60 - 30  60 - 30  60 - 30, detta borde väl inte vara några problem tänker jag ? 

För att få det tror jag att du måste ha förbokade utresor innan du söker trippel.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att få det tror jag att du måste ha förbokade utresor innan du söker trippel.

Så står det, men det fungerar med en preliminär ungefärlig resplan för att få sitt turistvisa godkänt.

 

Inga bokningar eller biljetter.

 

Det syns i ditt pass om du rest mycket och missbrukat visumregler.

 

Visumfirman i Göteborg som är konsulns fru fixar detta.

 

Trevlig och levererar ditt visum utan problem, om det inte finns något emot dig sen tidigare.

"Overstay" kan vara en belastning

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Så står det, men det fungerar med en preliminär ungefärlig resplan för att få sitt turistvisa godkänt.

 

Inga bokningar eller biljetter.

beror på handläggare och ambassad,eller dagsformen

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag ska vara borta 6mån, men jag tar det säkra och söker ett Triple entry visum, ifall jag skulle vilja stanna längre. 

 

Men i göteborg så ska det alltså inte vara några problem, att få Triple entry ? 

 

Är det inte ett måste, med förbokade resor för längre visum ? 

 

Jag har inte rest speciellt mycket innan osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...