Jump to content
IGNORERAD

Översättningsfråga.


janne_h

Recommended Posts

Är det någon som vet vad dragfjäder heter på Thai.

Alltså en sån där vire som man drar fram kabel i vp rör med.

Behöver köpa en sådan här i Bangkok då jag har utrustning som signal sätter metall rör (röret blir som en stor antenn under marken) för att kunna lokalisera en ledning när den är nedgrävd i marken. Då man mest i Thailand använder plaströr får en dragfjäder i metall tjänstgöra som antenn inne i plast röret istället för ett galv eller koppar rör. Är det någon som vet var i Bangkok dom säljer dragfjäder så är det ännu bättre.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 122
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    38

  • Benriach

    22

  • leifen

    9

  • stefan5300

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Köpte ett par sådana här i Surin och de finns nog på alla bättre elbutiker. Även i Bangkok :D

Gick in och frågade efter "fish wire" (på engelska alltså) och fick det jag var ute efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte ett par sådana här i Surin och de finns nog på alla bättre elbutiker. Även i Bangkok :D

Gick in och frågade efter "fish wire" (på engelska alltså) och fick det jag var ute efter.

 

Ja jag har inte varit runt något större och letat. Men på homepro hade dom det i alla fall inte.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Visa en bild fungerar bättre än fråga där svaret nästan alltid blir "no hap, mi hap"

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa annars pull Wire..

Det korrekta fack ordet för dragfjäder...

Men, men, kanske inte hjälper ändå..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag har inte varit runt något större och letat. Men på homepro hade dom det i alla fall inte.

 

Inte här i Surin heller på HomePro, men på rena elbutiker har de, som sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa annars pull Wire..

Det korrekta fack ordet för dragfjäder...

Men, men, kanske inte hjälper ändå..

Rock on!

 

Nja den engelska översättningen är inte svår.

Annars är det väl Fish Tape på Engelska.

Det är när det kommer till Thai som det blir svårt.

Ska man söka på google så måste man veta vad det heter på Thai.

Jag kan kanske vänta till efter songkran och ha frågestund med mina rörisar när dom är tillbaka så kanske nån av dom vet vad det heter på Thai?

Den enda som jobbar över songkran (jour) kommer i och för sig hit i morgon.

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja den engelska översättningen är inte svår.

Annars är det väl Fish Tape på Engelska.

Det är när det kommer till Thai som det blir svårt.

Ska man söka på google så måste man veta vad det heter på Thai.

Jag kan kanske vänta till efter songkran och ha frågestund med mina rörisar när dom är tillbaka så kanske nån av dom vet vad det heter på Thai?

Den enda som jobbar över songkran (jour) kommer i och för sig hit i morgon.

Jo jag förstod att det var det thai, du va ute efter.

Men pull wire har använts av alla amerikaner, britter jag har arbetat med. .

Men det hjälper föga i Thailand.

edit. Googlade lite... alla tre orden brukas frekvent.

Rock on!

Ändrades av Sangwal

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Googla fram en bild pch visa vad du är ute efter.

Hur svårt ska det vara...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

hej janne_h

 

detta ska vara en översättning på dragfjäder "pull wire" enligt sambon

 

ดึงลวด

 

lycka till

 

/matz

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du inte prova en elbutik där nån kan engelska?

Jag tror jag gör det enkelt för mig. :)

Jag lugnar mig till någon anställd kommer. Så får jag förklara vad det är (funktionen) så kan säkert nån av dom komma på vad en sådan kan inhandlas.

Det tråkiga är att i dom flesta dylika affärer så brukar det vara fattigt med engelska.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Googla fram en bild pch visa vad du är ute efter.

Hur svårt ska det vara...

Inga problem med bilder. Dock bör man visa dessa för dom som säljer dylíka. Eller veta vad det heter på Thai så kan man googla fram vem som säljer detta.

Att visa det för Thai som inte vet var dom säls hjälper föga.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

hej janne_h

 

detta ska vara en översättning på dragfjäder "pull wire" enligt sambon

 

ดึงลวด

 

lycka till

 

/matz

Jag tackar för översättningen. Men när man söker på ordet så får man fram resultat om något helt annat.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Googla fram en bild pch visa vad du är ute efter.

Hur svårt ska det vara...

Hehehe.

De skrattar åt mig när jag kommer in på en av järnvarubutikerna hemma stup i kvarten med denna metod.

Det funkar.

Sist jag var hemma och skulle ha en negerkyss, och sa "negro kiss", men de fattade inget!

Så visade jag en googlad bild ist. . .då ramlade poletten ner [emoji106]

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

Googla fram en bild pch visa vad du är ute efter.

Hur svårt ska det vara...

Alternativet kan vara att pm:a ruskpricken och be om en teckning!

Link to comment
Dela på andra sajter

ja det är alltid lika frustrerande när man ska köpa något i en fackhandel ingen förstår vad man vill ha så det är lätt att tappa tålamodet HUR SVÅRT KAN DET VA JAG VILL JU BARA HA .

men men av någon anledning och lite hjälp av sambon så brukar det lösa sig :heat:

 

/matz  

Ändrades av matz
Link to comment
Dela på andra sajter

Alternativet kan vara att pm:a ruskpricken och be om en teckning!

555, ja här har vi det...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi idag (jag och min fru) var på homepro. Så visade vi bilder. Dom förstod  vad vi menade. Men det fanns inte i sortimentet.

Och om detta inte finns så hjälper inga bilder i världen. Då är det enklare med att antingen googla med Thaiord för att hitta en affär som säljer detta. Och gå dit med bilder. Eller rådfråga någon anställd om dom vet vad det säljs.

Jag ska försöka kolla efter elbutiker.

Problemet här i Thailand är att det sällan finns butiker som är specifika efter yrkesområde.

 

Antingen är det typ Thaiwatsadu, homepro eller lokala järnaffären som gäller när man ska inhandla verktyg och material.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi idag (jag och min fru) var på homepro. Så visade vi bilder. Dom förstod  vad vi menade. Men det fanns inte i sortimentet.

Och om detta inte finns så hjälper inga bilder i världen. Då är det enklare med att antingen googla med Thaiord för att hitta en affär som säljer detta. Och gå dit med bilder. Eller rådfråga någon anställd om dom vet vad det säljs.

Jag ska försöka kolla efter elbutiker.

Problemet här i Thailand är att det sällan finns butiker som är specifika efter yrkesområde.

 

Antingen är det typ Thaiwatsadu, homepro eller lokala järnaffären som gäller när man ska inhandla verktyg och material.

De visste vad det var, men de visste inte vad det heter?

 

Låter märkligt...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker nog att det finns butiker för olika yrkes grupper i alla fall i korat, men dom stora drakarna som home pro och do home har ju en hel del men personalen har inte så mycket koll när det kommer till special grejer.

 

/matz

Link to comment
Dela på andra sajter

Pingislover

När vi idag (jag och min fru) var på homepro. Så visade vi bilder. Dom förstod  vad vi menade. Men det fanns inte i sortimentet.

Och om detta inte finns så hjälper inga bilder i världen. Då är det enklare med att antingen googla med Thaiord för att hitta en affär som säljer detta. Och gå dit med bilder. Eller rådfråga någon anställd om dom vet vad det säljs.

Jag ska försöka kolla efter elbutiker.

Problemet här i Thailand är att det sällan finns butiker som är specifika efter yrkesområde.

 

Antingen är det typ Thaiwatsadu, homepro eller lokala järnaffären som gäller när man ska inhandla verktyg och material.

Janne ge mig en bild och det svenska namnet så ska jag hjälpa dig  :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tackar för översättningen. Men när man söker på ordet så får man fram resultat om något helt annat.

Det verkar vara en direktöversättning, ดึง  betyder dra och ลวด betyder vajer. Så det är nog inte det rätta ordet.

Link to comment
Dela på andra sajter

De visste vad det var, men de visste inte vad det heter?

 

Låter märkligt...

Nej dom förstod vad vi menade. Men hade det inte i sortimentet.

Varför borde homepro,s personal veta den rätta benämningen på en dragfjäder menar du?

Tror nog inte dom flesta  svenskar vet vad en dragfjäder är. Varför skulle thai veta bättre menar du?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...