Jump to content
IGNORERAD

Pass PUT


Vurb

Recommended Posts

Hej

Min fru har bytt till mitt efternamn men vi har inte bytt namn på put kortet eller gjort nytt pass. 

Vi åker till Thailand i juni.

Finns det risk att det blir problem när vi ska tillbaks till Sverige i och med att vi inte gjort namnbyte på pass och PUT kortet? Passet och put har alltså hennes gamla namn.

 

Mvh MM

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

När man passerar passkontrollen ska det stå samma namn i PUT kortet som i passet så fungerar det.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att fixa namnbyte på Amphur också när ni åker ner, och ta med ett namnbytespapper och en kopia på husboken, där Svenska namnet står, när ni åker hem igen. Det vill dom se om det är så att ni vill byta passet på Ambassaden i Sverige senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte att pass och biljett måste ha samma namn.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att fixa namnbyte på Amphur också när ni åker ner, och ta med ett namnbytespapper och en kopia på husboken, där Svenska namnet står, när ni åker hem igen. Det vill dom se om det är så att ni vill byta passet på Ambassaden i Sverige senare.

De vill ha thailändsktidkort med nya namnet också.

/Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej

Min fru har bytt till mitt efternamn men vi har inte bytt namn på put kortet eller gjort nytt pass. 

Vi åker till Thailand i juni.

Finns det risk att det blir problem när vi ska tillbaks till Sverige i och med att vi inte gjort namnbyte på pass och PUT kortet? Passet och put har alltså hennes gamla namn.

 

Mvh MM

Tjena Vurb!

Frugan har mitt efternamn på UT-kortet, men sitt thailändska efternamn i hennes pass.

Hon tar alltid med sig sitt gamla utgångna pass med PUT stämpeln i och visar upp.

Det har gnällts lite och de säger att vi bör fixa detta.

Vi har gjort 3 resor på det viset.

En resa till och sedan ansöker vi om svenskt medborgarskap.

I ditt fall kan ni ju ta med ett personbevis som safty. Där lär det väl stå när namnbytet skedde och om ni är nygifta.

Jag tror det är lugnt.

Kolla även giltighetstiden på UT-kortet då det bara gäller i 5 år.

Lycka till.

Med vänlig hälsning,

Raggarn

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är ju bara att dom har ingen skyldighet alls egentligen att ens släppa ombord henne på planet i Bangkok. Det är en chans man tar varje gång. En dag så kommer man att checka in hos fel person, som säger att man inte får åka en meter pga olika namn. Nu har ju inte Vurbs fru nåt problem ännu, hon har samman namn i pass och kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var länge sedan vi höll på med UT/PUT, saker har ändrats och jag har ingen koll numera.

 

Hur är det med det där UT-kortet, levereras det i och med man får uppehållstillståndet inklistrat i passet, och hur lång tid kan det ta från intervju på ambassaden till att det är klart idag?

 

Har en vän som just fått intervjutid, ett solklart ärende egentligen då de varit gifta mer än tio år, och även har ett barn tillsammans med svenskt medborgarskap. 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Var länge sedan vi höll på med UT/PUT, saker har ändrats och jag har ingen koll numera.

Hur är det med det där UT-kortet, levereras det i och med man får uppehållstillståndet inklistrat i passet, och hur lång tid kan det ta från intervju på ambassaden till att det är klart idag?

Har en vän som just fått intervjutid, ett solklart ärende egentligen då de varit gifta mer än tio år, och även har ett barn tillsammans med svenskt medborgarskap.

Det är inga UT tillstånd i passen numera.

Det är bara UT-Kort som lämnas ut idag.

Tjejen har nu 2 olika kort.

Var av ett är giltigt.

Ett UT och ett tillfälligt UT.

I pass klistras bara Visa in ej UT(PUT)

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inga UT tillstånd i passen numera.

Det är bara UT-Kort som lämnas ut idag.

Tjejen har nu 2 olika kort.

Var av ett är giltigt.

Ett UT och ett tillfälligt UT.

I pass klistras bara Visa in ej UT(PUT)

Och hur lång tid tar det efter intervjun på ambassaden att få detta kort?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och hur lång tid tar det efter intervjun på ambassaden att få detta kort?

2-4 veckor i normalfallet.

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och hur lång tid tar det efter intervjun på ambassaden att få detta kort?

14.5 månader fick vi vänta.
Link to comment
Dela på andra sajter

Och hur lång tid tar det efter intervjun på ambassaden att få detta kort?

14.5 månader fick vi vänta.
Link to comment
Dela på andra sajter

14.5 månader fick vi vänta.

Från intervjun på ambassaden till UT kortet 14,5 mån ojoj, hur länge fick ni då vänta ifrån ni lämnade in ansökan till tid för intervju?

 

Känns tämligen skönt att detta är avklarat för tiotal år sedan, gick absolut snabbare då.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

14.5 från inlämnade papper. 13.5 mån från intervjun. Lång tid.

Gick snabbare 10 tal år sen med xet.

Link to comment
Dela på andra sajter

14.5 från inlämnade papper. 13.5 mån från intervjun. Lång tid.

Gick snabbare 10 tal år sen med xet.

Woaw, alltså 1 månad från papper inlämnat till intervju och sen 13,5 månader till från intervjun?

Min väns fru fick vänta ca 6 mån till intervju från papper inlämnat, hon har den nu i veckan.

 

Jag trodde det gick relativt fort efter intervju, enl Pigge några inlägg 2-4 veckor.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

14.5 månader fick vi vänta.

 

Nu är du inne på att få Uppehållstillstånd eller förlänga detta!

 

Jag svara angående att byta vid giltigt UT/PUT.

Då korten normalt ska bytas när passet bytes.

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Giltighetstid

Du får ett nytt uppehållstillståndskort varje gång du får nytt eller förlängt uppehållstillstånd.

 

Kortet gäller lika länge som tillståndet men aldrig längre än fem år.

 

När du behöver ett nytt uppehållstillståndskort

 

ska du bli fotograferad och lämna dina fingeravtryck igen.

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...