Jump to content
IGNORERAD

Ägg & Bacon


Esspe

Recommended Posts

Varför är bacon så okristligt dyrt i Thailand? Även om det bara är vi faranger som käkar det så är prisskillnaden alldeles för stor, mer än dubbla priset.

 

Varför är thailändska ägg så oerhört goda? Väldig skillnad mot våra svenska ägg.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66

Varför är bacon så okristligt dyrt i Thailand? Även om det bara är vi faranger som käkar det så är prisskillnaden alldeles för stor, mer än dubbla priset.

 

Varför är thailändska ägg så oerhört goda? Väldig skillnad mot våra svenska ägg.

Hur det är med bacon vetefan?när man köper kött på marknad så känns det som att det kostar lika mycket vilken del man än väljer? Äggen kan ju skilja på att i Sverige så kanske du köper ägg i butik som inte är lika färska? Vi har/hade några egna hönor i Thailand och då är det ju ganska färska ägg man käkar. Oftast om tid finns så åker vi här i Sverige ut på landet och köper ägg direkt från en gård,dom är jäkligt goda att steka,men kokar man dom blir dom svårskalade om man inte låter dom ligga nån vecka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köper du bacon på Makro tycker jag det är prisvärt per kg (fryst). Minns inte men tror det var drygt 230bath/kg sist jag köpte.

Småförpackningarna på 100g i butiker känns dyrt.

 

Normalstora ägg köper jag för 4baht per styck på marknaden eller för 5-6bath i butikerna.

 

Om äggen är godare är jag osäkrare på, men den orangefärgade gulan ser aptitligare än den svenska blekgula

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur det är med bacon vetefan?när man köper kött på marknad så känns det som att det kostar lika mycket vilken del man än väljer? Äggen kan ju skilja på att i Sverige så kanske du köper ägg i butik som inte är lika färska? Vi har/hade några egna hönor i Thailand och då är det ju ganska färska ägg man käkar. Oftast om tid finns så åker vi här i Sverige ut på landet och köper ägg direkt från en gård,dom är jäkligt goda att steka,men kokar man dom blir dom svårskalade om man inte låter dom ligga nån vecka.

 

Jag såg ett videoklipp på nätet, som jag naturligtvis inte hittar nu, men det visade hur man kan skala ett kokt ägg_

 

Lägg ägget i ett vanligt, normalstort dricksglas och häll vatten i glaset så det ungefär täcker ägget. Sedan tar du glaset med ena handen så att handen liksom blir ett lock på glaset. Därefter skakar du glaset utav h-e tills vattnet har skakat ut - och vips skalet bara ramlar av.

 

Har inte själv testat ännu.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg ett videoklipp på nätet, som jag naturligtvis inte hittar nu, men det visade hur man kan skala ett kokt ägg_

 

Lägg ägget i ett vanligt, normalstort dricksglas och häll vatten i glaset så det ungefär täcker ägget. Sedan tar du glaset med ena handen så att handen liksom blir ett lock på glaset. Därefter skakar du glaset utav h-e tills vattnet har skakat ut - och vips skalet bara ramlar av.

 

Har inte själv testat ännu.

 

Funkar, men ganska ofta går ägget sönder. Tror inte att det funkar med dagsfärska ägg utan dessa måste nog ligga någon vecka innan man ger sig på denna metod. Tyvärr måste det nog också vara hårdkokt.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade egna hönor i Korat och tyckte det gick hyfsat att skala dagsfärska ägg direkt om dom nerkylts i kallt vatten i ett par minuter.

Men man skall inte vänta för länge efter nerkylningen.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Felpost

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här gör jag, inga problem att skala

Jag kokar äggen i 5-6 minuter på låg värme, häller av vattnet och låter äggen ligga i grytan 3-4 minuter innan jag kyler dem i isvatten och sedan är de lätta att skala.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...